Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

Discussietools
Oud 21 januari 2007, 08:33   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Voorkeursbehandeling

Geachte.
Vindt U het normaal dat Joden niet moesten gaan kiezen tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen.Reden het Loofhuttenfeest
En ik zou graag van U eens willen horen waarom het voor ons niet mag een voor de joodse gemeenschap wel

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 21 januari 2007 om 08:34.
duveltje382 is offline  
Oud 21 januari 2007, 09:02   #2
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij werd er helemaal geen uitzondering voorzien voor de Joodse gemeenschap.
Oud 21 januari 2007, 10:28   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Volgens mij werd er helemaal geen uitzondering voorzien voor de Joodse gemeenschap.
Tuurlijk niet. De Joden die niet zelf gingen stemmen hebben gewoon een volmacht gegeven aan een buurman of kennis om dat in hun plaats te doen. Niets voorkeurbehandeling. Domme vraagvan Duveltje.
Oud 21 januari 2007, 10:30   #4
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Tuurlijk niet. De Joden die niet zelf gingen stemmen hebben gewoon een volmacht gegeven aan een buurman of kennis om dat in hun plaats te doen. Niets voorkeurbehandeling. Domme vraagvan Duveltje.
De vraag is natuurlijk wel of zoiets mag zonder "ziektebriefje" of iets dergerlijks.(maar ik heb in daar in mijn schoolverleden teveel misbruik van gemaakt om iemand anders hiervan te beschuldigen)
Oud 21 januari 2007, 11:26   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is natuurlijk wel of zoiets mag zonder "ziektebriefje" of iets dergerlijks.(maar ik heb in daar in mijn schoolverleden teveel misbruik van gemaakt om iemand anders hiervan te beschuldigen)
In België geldt stemplicht, maar je mag jouw stem ook uitbrengen via volmacht. Je hoeft daar geen reden bij geven.
Oud 21 januari 2007, 11:27   #6
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België geldt stemplicht, maar je mag jouw stem ook uitbrengen via volmacht. Je hoeft daar geen reden bij geven.
Ik denk niet dat dat kan.
Mijn grootmoeder had altijd een doktersbriefje nodig om een volmacht af te geven.
Oud 21 januari 2007, 11:30   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dat kan.
Mijn grootmoeder had altijd een doktersbriefje nodig om een volmacht af te geven.
Je hebt gelijk. Ik heb even opgezocht welke redenen je zoal moet hebben om via volmacht te stemmen. Er zijn er veel, zoals ziekte, afwezigheid (buitenland), etc...

Punt 5 van het reglement gaat als volgt:

"De kiezer die omwille van zijn geloofsovertuiging in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau aan te melden.
Dit blijkt uit een attest van de religieuze overheid."

Het volledig reglement met betrekking tot de stemming bij volmacht vind je hier.

Laatst gewijzigd door Antoon : 21 januari 2007 om 11:32.
Antoon is offline  
Oud 21 januari 2007, 11:46   #8
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Ik heb even opgezocht welke redenen je zoal moet hebben om via volmacht te stemmen. Er zijn er veel, zoals ziekte, afwezigheid (buitenland), etc...

Punt 5 van het reglement gaat als volgt:

"De kiezer die omwille van zijn geloofsovertuiging in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau aan te melden.

Het volledig reglement met betrekking tot de stemming bij volmacht vind je hier.

Als het zo doorgaat moet de heer Marinower niet meer komen om de vragen te beantwoorden.
Toch, goed opzoekwerk gedaan Antoon.
Oud 21 januari 2007, 12:02   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Als het zo doorgaat moet de heer Marinower niet meer komen om de vragen te beantwoorden.
Toch, goed opzoekwerk gedaan Antoon.
Ik had Marinower laten antwoorden als de vraag pertinent was. Maar komen vragen waarom een groep mensen een voorkeursbehandeling krijgt terwijl dat niet zo is, kon ik niet laten passeren.
Oud 21 januari 2007, 12:33   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Artikel: 5.000 orthodoxe joden kunnen niet stemmen

Di 19/09/06 - In Antwerpen kunnen zo'n 5.000 orthodoxe joden niet stemmen op 8 oktober. Van hun geloof mogen ze op die dag onder meer geen elektronische toestellen gebruiken en ook niet schrijven. In september en oktober vieren de orthodoxe joden het Loofhuttenfeest. Zeven dagen lang herdenken ze dan de 40 jaar durende tocht van hun voorvaderen door de Sinaïwoestijn.
De eerste twee en de laatste twee dagen van de week zijn feestdagen. Dan is het voor de streng orthodoxe gelovigen onder meer verboden om te werken, elektronische toestellen aan- of uit te zetten en te schrijven. Stemmen met de computer of een bolletje rood maken is dus verboden. "In Antwerpen alleen al gaat het om zo'n 5.000 mensen", zegt Diane Keysers, secretaris-generaal van het Forum der Joodse Organisaties. "We hebben onderhandeld met de stad om hen op vrijdag 6 oktober te laten stemmen, maar zoiets organiseren bleek onmogelijk", zegt Keysers. "Bovendien kunnen ze ook geen vrijstelling aanvragen op religieuze gronden."
De betrokkenen moeten nu een volmacht geven aan anderen om in regel te zijn met de wet. "Het is toch jammer dat 5.000 Belgen hun recht en plicht niet zelf kunnen uitoefenen", zegt Keysers nog. Ook in Brussel doet het probleem zich voor, maar dan op kleinere schaal. In de hoofdstad wonen immers minder streng orhodoxe joden. De streng orthodoxe joden maken zo'n 10 procent uit van alle joden in Antwerpen. Voor de 90 procent anderen is er geen enkel probleem.
Bron/ http://www.kuleuven.be/thomas/secund...rkiezingen.php
Oud 21 januari 2007, 15:16   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Artikel: 5.000 orthodoxe joden kunnen niet stemmen

Di 19/09/06 - In Antwerpen kunnen zo'n 5.000 orthodoxe joden niet stemmen op 8 oktober. Van hun geloof mogen ze op die dag onder meer geen elektronische toestellen gebruiken en ook niet schrijven. In september en oktober vieren de orthodoxe joden het Loofhuttenfeest. Zeven dagen lang herdenken ze dan de 40 jaar durende tocht van hun voorvaderen door de Sinaïwoestijn.
De eerste twee en de laatste twee dagen van de week zijn feestdagen. Dan is het voor de streng orthodoxe gelovigen onder meer verboden om te werken, elektronische toestellen aan- of uit te zetten en te schrijven. Stemmen met de computer of een bolletje rood maken is dus verboden. "In Antwerpen alleen al gaat het om zo'n 5.000 mensen", zegt Diane Keysers, secretaris-generaal van het Forum der Joodse Organisaties. "We hebben onderhandeld met de stad om hen op vrijdag 6 oktober te laten stemmen, maar zoiets organiseren bleek onmogelijk", zegt Keysers. "Bovendien kunnen ze ook geen vrijstelling aanvragen op religieuze gronden."
De betrokkenen moeten nu een volmacht geven aan anderen om in regel te zijn met de wet. "Het is toch jammer dat 5.000 Belgen hun recht en plicht niet zelf kunnen uitoefenen", zegt Keysers nog. Ook in Brussel doet het probleem zich voor, maar dan op kleinere schaal. In de hoofdstad wonen immers minder streng orhodoxe joden. De streng orthodoxe joden maken zo'n 10 procent uit van alle joden in Antwerpen. Voor de 90 procent anderen is er geen enkel probleem.
Bron/ http://www.kuleuven.be/thomas/secund...rkiezingen.php
Precies wat ik schreef: ze hebben geen voorkeursbehandeling gekregen. Ze konden geen vrijstelling krijgen en hebben net als alle andere mensen die niet konden gaan stemmen om een van de officiële wettelijke redenen het via volmacht moeten doen.
Oud 21 januari 2007, 15:33   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies wat ik schreef: ze hebben geen voorkeursbehandeling gekregen. Ze konden geen vrijstelling krijgen en hebben net als alle andere mensen die niet konden gaan stemmen om een van de officiële wettelijke redenen het via volmacht moeten doen.
Daar zit jij nu fout in zé,werden ze alle 5000 plots ziek of wat,wist men niet lang op voorhand dat orthodoxe joden met het Loofhuttenfeest zaten niet mochten gaan kiezen,werd er vervolging ingesteld tegen het misbruiken van onze kieswet? Dat noem ik dus voorkeurbehandeling
duveltje382 is offline  
Oud 21 januari 2007, 15:43   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Daar zit jij nu fout in zé,werden ze alle 5000 plots ziek of wat,wist men niet lang op voorhand dat orthodoxe joden met het Loofhuttenfeest zaten niet mochten gaan kiezen,werd er vervolging ingesteld tegen het misbruiken van onze kieswet? Dat noem ik dus voorkeurbehandeling
Met alle respect, maar je moet leren lezen, hé? Ze hebben vrijstelling gevraagd en dat is geweigerd. Volmacht verlenen is in dit geval wel 100% wettelijk en geen voorkeursbehandeling. Lees maar opnieuw:

Citaat:
Wie mag volmacht verlenen?
Punt 5:
En dat was in dit geval inderdaad zo.

Als je heel het document over volmachten wilt lezen, klik dan hier.
Oud 21 januari 2007, 16:07   #14
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar je moet leren lezen, hé? Ze hebben vrijstelling gevraagd en dat is geweigerd. Volmacht verlenen is in dit geval wel 100% wettelijk en geen voorkeursbehandeling. Lees maar opnieuw:

En dat was in dit geval inderdaad zo.

Als je heel het document over volmachten wilt lezen, klik dan hier.
Volgens mij kunnen deze Joden toch duidelijk geen onderscheid maken tussen kerk en staat, hun religieuze en hun burgerlijke plicht. Ze laten in dit geval hun religieuze plicht voorgaan op hun burgerlijke.

Wat ik me ook afvraag is of in Israël tijdens deze periode vliegtuigen wel konden opstijgen en of soldaten konden oefenen met hoogtechnologisch tuig ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 21 januari 2007 om 16:08.
labyrinth is offline  
Oud 21 januari 2007, 16:14   #15
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Volgens mij kunnen deze Joden toch duidelijk geen onderscheid maken tussen kerk en staat, hun religieuze en hun burgerlijke plicht. Ze laten in dit geval hun religieuze plicht voorgaan op hun burgerlijke.

Wat ik me ook afvraag is of in Israël tijdens deze periode vliegtuigen wel konden opstijgen en of soldaten konden oefenen met hoogtechnologisch tuig ?
De meeste Israëlische joden zijn niet-orthodox.
Oud 21 januari 2007, 16:26   #16
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De meeste Israëlische joden zijn niet-orthodox.
Gelukkig, anders konden ze zich niet 'verdedigen' in die periode.....
Ik stel vast dat er dus ook daar geen eensgezindheid heerst qua godsdienst.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 21 januari 2007 om 16:27.
labyrinth is offline  
Oud 22 januari 2007, 16:50   #17
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze vraag van jou was pertinent geweest mocht artikel 5 niet bestaan. Wat hadden ze dan gedaan? Maar gezien dat artikel wel bestaat is er niets aan de hand.

Citaat:
Niet alleen konden, maar moesten. Voor zover ik weet bestaat er in de Joodse Godsdienst een force majeur , overmacht wanneer je eigen leven in gevaar is.
Oud 22 januari 2007, 17:06   #18
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De zevende dag in mijn geloof is een dag van totale rust,wat is mijn geloof anders dan het ,orthodoxe joods geloof?
Oud 22 januari 2007, 19:04   #19
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Deze vraag van jou was pertinent geweest mocht artikel 5 niet bestaan. Wat hadden ze dan gedaan? Maar gezien dat artikel wel bestaat is er niets aan de hand.

.
Wat als alle Christenen een volmacht verlenen want Duveltje heeft gelijk, hij/zij moet toch rusten op de zevende dag..... ?
Enkel heel extreme gelovigen zouden dat doen, neen ?
Bewijst dit niet dat sommigen zich toch heel moeilijk kunnen integreren en zich aanpassen aan onze normen en waarden en dat zijn o.a. scheiding van kerk en staat. Wat u de islam verwijt is nog toepasselijk op anderen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 januari 2007 om 19:06.
labyrinth is offline  
Oud 22 januari 2007, 19:08   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat als alle Christenen een volmacht verlenen want Duveltje heeft gelijk, hij/zij moet toch rusten op de zevende dag..... ?
Enkel heel extreme gelovigen zouden dat doen, neen ?
Bewijst dit niet dat sommigen zich toch heel moeilijk kunnen integreren en zich aanpassen aan onze normen en waarden en dat zijn o.a. scheiding van kerk en staat.
Ondanks mijn sterk geloof ben ik van mening dat men inderdaad Kerk en Staat best gescheiden houdt.

Doch het is wel zo dat wanneer de wet voorziet dat je omwille van je overtuiging of geloof via volmacht mag stemmen, het probleem van de scheiding van Kerk en Staat zich in dit geval niet stelt bij de orthodoxe Joden, eerder bij de wetgever.

Laatst gewijzigd door Antoon : 22 januari 2007 om 19:08.
Antoon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be