Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2007, 10:04   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard MR wil federale en regionale verkiezingen opnieuw samen

BRUSSEL 01/02 (BELGA) = Charles Michel, volksvertegenwoordiger en woordvoerder van de MR, pleit donderdag in Le Soir voor een grondwetsverandering om in de toekomst de federale en de regionale verkiezingen opnieuw samen te laten plaatsvinden. Dat zou misschien al kunnen in 2009, maar zeker in 2015, vindt hij.

"De verkiezingen volgen mekaar zonder onderbreking op, de publieke opinie krijgt er genoeg van", omschrijft Michel de situatie nu. "Dat wordt onhoudbaar".

De federale en de regionale verkiezingen werden in 1993 van elkaar gescheiden. "De bedoeling was goed: meer zichtbaarheid geven aan de Gewesten, maar er zijn te veel perverse effecten", meent de MR-woordvoerder.

Michel wil de federale en regionale verkiezingen vanaf 2015 elke vijf jaar laten plaatsvinden. Volgens de volksvertegenwoordiger zijn mensen van andere partijen het met hem eens, "zoals Wathelet (cdH), Nollet (Ecolo), Dewael (VLD), De Croo (VLD)...". "De PS zou er kunnen mee instemmen", luidt het nog./.MJN/VRW/DRM

Om de vijf jaar naar de stembus? En het publiek heeft genoeg van steeds weer naar de stembus te trekken? Voor één keer dat het kiesvee zijn gedacht mag zeggen, lijkt me dat nogal kort door de bocht en vooral goed voor het eigenbelang van de politici, me dunkt. En het lijkt er vooral ook op dat men er alles wil aan doen om 'asymetrische' coalities in de toekomst te vermijden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 10:22   #2
Judge
Burgemeester

Standaard

Wat men steeds lijkt te vergeten is dat de federale kamers ten allen tijde kunnen worden ontbonden, en er dus vervroegde verkiezing kunnen komen. Dit in tegenstelling tot de regionale assemblées. Daar is er ALTIJD een vaste periode tussen de verkiezingen. Hoe zal men dat oplossen?
Oud 1 februari 2007, 10:24   #3
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge Bekijk bericht
Wat men steeds lijkt te vergeten is dat de federale kamers ten allen tijde kunnen worden ontbonden, en er dus vervroegde verkiezing kunnen komen. Dit in tegenstelling tot de regionale assemblées. Daar is er ALTIJD een vaste periode tussen de verkiezingen. Hoe zal men dat oplossen?
Simpel...men geeft de federale regering ook een karte blanche voor 5 jaar...

Volgende stap: geen verkiezingen meer want "de machtspartijen weten toch wat het volk wil"...
Oud 1 februari 2007, 12:37   #4
bartje
Minister-President

Standaard

Mja je moet wel weten voor ons als politiek geïnteresseerden dat dit hun probleem is dat er zo veel verkiezingen zijn, maar wees eens eerlijk, de ene verkiezing is nog niet voorbij of daar staat de andere wel. Eens een periode van een jaar of 4 zonder verkiezingen kan geen kwaad denk ik.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 14:29   #5
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Twee bedenkingen zou ik wil maken.

Ten eerste ben ik tegen de opkomstplicht en mocht deze dus worden afgeschaft zie ik geen graten in het voorkomen van talrijke verkiezingen en/of volksraadplegingen. Zolang ik echter het recht heb me niet neer te leggen bij de beslissing van een democratische meerderheid wanneer een beslissing ervan een beperking van mijn vrijheid zou betekenen.

Ten tweede klinkt het samenvoegen van de verkiezingen wel verleidelijk maar als ik er iets dieper op inga dan bestaat het overlappingsgevaar der materies. Hiermee bedoel ik dat indien bijvoorbeeld regionale, federale en Europese verkiezingen samenvallen, het gevaar bestaat dat de aandacht op één materie wordt gefocust en dat mensen vanuit die éénzijdige visie voor elk bestuursechelon dezelfde stem gaan uitbrengen.
Met betrekking tot het federale en regionale niveau kan je er van op aan dat alles rond federale materie zal draaien en de regionale problemen in de marge wat aandacht krijgen.
Dit betekent dat het doorgaan van verschillende verkiezingen op hetzelfde tijdstip in België een goede zaak voor unionisten en een slechte zaak voor regionalisten is.
Oud 1 februari 2007, 14:52   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik word zeer achterdochtig als politieke partijen wijzigingen voorstellen (of afwijzen) aan het kiesstelsel.
Verleden leert ons: steeds omwille van alleenlijk eigenbelang, op korte termijn.

Volledig akkoord met Chunga: risiko op vermenging. (stel: een dioksine-kippenkrisis in verkiezingsperiode van tegelijk federale en gemeenteraadsverkiezingen: we kennen van die tijdelijke gevolgen. Demokratie is niet perfekt, mensen reageren subjektief. Je moet dat niet trachten te bestrijden want dat is onmogelijk. Je moet er behoorlijk mee weten om te gaan, dus zeker geen risiko's inbouwen op vermenging van politieke goed- of afkeuring door de kiezer ...

Persoonlijk zie ik geen probleem in legislatuurparlementen, dus waarom dit ook niet doen voor de federale.
Verder om de 2 jaar verkiezingen, telkens voor 6 jaar: gemeente samen met Europese, Vlaamse en federale. (provincie afschaffen, tot zolang natuurlijk met gemeente)

De opkomstplicht, gemeenzaam stemplicht genoemd, is een andere diskussie. (voor mij moet die absoluut behouden blijven, het is het summum van demokratie)

Trouwens, die zeveraars van blauwe ministers in de Vlaamse regering: als je nooit zou mogen overstappen van de ene naar de andere regering, dan zou je theoretisch moeten kiezen in het begin van je politieke loopbaan waar je je weg wil vinden, en dan kan je niet meer wijzigen.
Als iemand teveel switcht, zal de kiezer hem/haar wel afstraffen. Tenzij hij/zij telkens een mooie meerwaarde kan voorleggen.
Waarom zou den tsjeef Leterme moeten wachten tot de volgende Vlaamse verkiezingen om uit de Vlaamse regering te stappen, en dan nog eens te wachten tot de volgende federale verkiezingen, als hij nu denkt dat de kiezer hem vertrouwen wil schenken? Waarom de kiezer nu onthouden wat hij nu wil?

In het recente verleden krijgt men de indruk dat er wat teveel weg en weer gesprongen is. Ik denk dat dit een gegronde reden had. Sommige van die top-ministers hadden hun buik vol van hun onmacht en hebben het geweer van (kommunautaire) schourder gewisseld. Dat is dus duidelijk een politieke motivering die kan tellen. Waar de tegenstanders natuurlijk wel wat van verschoten zijn, en dus graag de draak mee steken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 14:59   #7
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Begrijp ik goed dat de Vlaamse regering absoluut niet kan vallen? Is het eigenlijk toegelaten om - zonder een nieuw parlement te laten kiezen - te wisselen van coalitie ergens in die periode van vijf jaar?

Ofwel verander je dit (Vlaamse regering kan wel vallen) ofwel kan de federale regering niet vallen.
Oud 1 februari 2007, 15:32   #8
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Begrijp ik goed dat de Vlaamse regering absoluut niet kan vallen? Is het eigenlijk toegelaten om - zonder een nieuw parlement te laten kiezen - te wisselen van coalitie ergens in die periode van vijf jaar?

Ofwel verander je dit (Vlaamse regering kan wel vallen) ofwel kan de federale regering niet vallen.
De Vlaamse regering kan in principe wel vallen maar er kunnen geen nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden, die zijn om de 5 jaar en kunnen niet vervroegd worden.
Wel kan er dus een coalitiewissel plaatsvinden.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 15:36   #9
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
De Vlaamse regering kan in principe wel vallen maar er kunnen geen nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden, die zijn om de 5 jaar en kunnen niet vervroegd worden.
Wel kan er dus een coalitiewissel plaatsvinden.
Maar zo een wissel is nog nooit gebeurd neem ik aan?

Begrijp ik dan ook goed dat die speciale situatie eigenlijk alleen maar is omdat door de situatie in Brussel, verkiezingen voor Vlaamse Gemeenschap, Waals Gewest, Vlaams Gewest, Franse Gemeenschap en Brussels Gewest allemaal moeten samenvallen?
Oud 1 februari 2007, 15:51   #10
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Waarom komt de MR er mee af? Is het misschien omdat ze uit de Waalse regering zijn geflikkerd?
Oud 1 februari 2007, 16:10   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Dit is in de praktijk enkel mogelijk als je ook op federaal vlak een legislatuurparlement invoert. Als dat niet gebeurt moet dat systeem immers ook op regionaal vlak afgeschaft worden, en dan moeten die regeringen ook aan elkaar gekoppeld worden, immers als de federale regering valt en er komen nieuwe verkiezingen zullen er ook nieuwe verkiezingen moeten komen op regionaal vlak...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 16:12   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Dit is in de praktijk enkel mogelijk als je ook op federaal vlak een legislatuurparlement invoert. Als dat niet gebeurt moet dat systeem immers ook op regionaal vlak afgeschaft worden, en dan moeten die regeringen ook aan elkaar gekoppeld worden, immers als de federale regering valt en er komen nieuwe verkiezingen zullen er ook nieuwe verkiezingen moeten komen op regionaal vlak...
Pleit u nu.... voor het invoeren van subnationaliteiten zodat de gewestelijke verkiezingen ook ontkoppeld kunnen worden?
Oud 1 februari 2007, 16:43   #13
Judge
Burgemeester

Standaard

Het nadeel van de legislatuurparlementen is volgens mij dat het de macht van de parlement verkleint. De kans dat het parlement de regering tot ontslag dwingt is immers zeer klein, zij moet immers in een opvolgende regering voorzien, d.i. een coalitiewissel, of men is voor de rest van de legislatuur veroordeelt tot een regering van 'lopende zaken'. Coalitiewissels zijn vaak politiek niet mogelijk en om voor de rest van de legisaltuur met een een regering van lopende zaken door te gaan is te verregaand. De macht van het parlement is kleiner.

(daar staat dan wel tegenover dat ook de regering het het ontbindingswapen niet kan gebruiken tegen het parlement)
Oud 1 februari 2007, 16:48   #14
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge Bekijk bericht
Het nadeel van de legislatuurparlementen is volgens mij dat het de macht van de parlement verkleint. De kans dat het parlement de regering tot ontslag dwingt is immers zeer klein, zij moet immers in een opvolgende regering voorzien, d.i. een coalitiewissel, of men is voor de rest van de legislatuur veroordeelt tot een regering van 'lopende zaken'. Coalitiewissels zijn vaak politiek niet mogelijk en om voor de rest van de legisaltuur met een een regering van lopende zaken door te gaan is te verregaand. De macht van het parlement is kleiner.

(daar staat dan wel tegenover dat ook de regering het het ontbindingswapen niet kan gebruiken tegen het parlement)
Maar is het aan de andere kant niet een beetje raar dat een vallende regering direct tot nieuwe verkiezingen leidt. Beetje ver gezocht misschien maar... in principe kan je zo in een regering stappen (waarin je naar eigen zeggen niet zo veel te zeggen hebt) om dan de boel te doen springen na een paar weekjes en nieuwe verkiezingen uit te schrijven (je zal wel een beetje een slimme jongen moeten zijn om die volgende verkiezingen beter voor je te laten uitdraaien)

Ik blijf het trouwens raar vinden dat wij staatshoofden hebben die gesteund worden door een parlement (en ook van die verkiezingen afhangen) terwijl landen als Frankrijk en de Verenigde Staten dat niet hebben.
Oud 1 februari 2007, 17:01   #15
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Maar is het aan de andere kant niet een beetje raar dat een vallende regering direct tot nieuwe verkiezingen leidt. Beetje ver gezocht misschien maar... in principe kan je zo in een regering stappen (waarin je naar eigen zeggen niet zo veel te zeggen hebt) om dan de boel te doen springen na een paar weekjes en nieuwe verkiezingen uit te schrijven (je zal wel een beetje een slimme jongen moeten zijn om die volgende verkiezingen beter voor je te laten uitdraaien)
Juist, dat is het gevaar. Indien om de haverklap naar de motie van wantrouwen grijpt dan zijn er om de haverklap verkiezingen. Maar zoals je zelf zegt lang zal zo'n liedje niet duren.

Citaat:
Ik blijf het trouwens raar vinden dat wij staatshoofden hebben die gesteund worden door een parlement (en ook van die verkiezingen afhangen) terwijl landen als Frankrijk en de Verenigde Staten dat niet hebben.
U bedoelt wsl regeringsleden en niet staatshoofden? Het Belgisch staatshoofd is de koning en daar heeft het parlement weing over te zeggen (hij heeft dan ook niet echt macht).

In Frankrijk is het staatshoofd, de rechtstreeks verkozen president, maar naast de president is er ook een regering die wel degelijk steun moet hebben van het parlement (semi-presidentieel regime)

De VS is een zuiver presidentieel regime en de regering behoeft daar idd geen vertrouwen van het parlement (Congress).

Het zijn gewoon andere systemen en voor elk systeem valt wel iets te zeggen.
Oud 1 februari 2007, 17:07   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De Politicus

"We moeten zo weinig mogelijk gespreide verkiezingen organiseren, want de publieke opinie krijgt daar genoeg van."

Vertaling

"Er wordt toch wel teveel gepraat over wat wij politici tegenwoordig allemaal al dan niet moeten doen eh. Ik krijg daar dus serieus de wubbes van eh."
Oud 1 februari 2007, 18:26   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de huidige stand van zaken is het in theorie perfekt mogelijk dat de federale regering valt, maar dat er geen verkiezingen komen. Een nieuwe regering, desnoods eksakt dezelfde, kan door het parlement terug vertrouwen geschonken worden.

Ik moet nog verder nadenken of een legislatuurparlement wel degelijk zwakker zou staan tegenover de regering. Ik denk het niet, vermits ze de macht hebben om de ministers te ontslaan, zonder dat ze zelf hun postje moeten opgeven.

Nu moeten we wel serieus blijven: als een regering valt, dan is dat omwille van een diepe krisis, een ernstig meningsverschil in de koalitie.

Maar de draad ging over de MR die toch zo graag verkiezingen op dezelfde dag wil houden, vermoedelijk om wat mist te spreiden over de realiteit dat Vlaanderen wenst zich zo te organiseren dat er meer bevoegdheden op regionaal vlak komt, en de Walen niet.
Ze misbruiken dan maar het gegeven dat een aantal mensen niet zo graag gaan stemmen.
De mensen die niet graag gaan stemmen, hebben ongelijk. Ze beseffen niet dat hun grootouders (zeker grootmoeders) daarvoor moeten vechten hebben. Ze zijn rotverwend. Je moet die leegzakken niet teveel naar de mond praten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 februari 2007, 18:28   #18
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De Politicus

"We moeten zo weinig mogelijk gespreide verkiezingen organiseren, want de publieke opinie krijgt daar genoeg van."

Vertaling

"Er wordt toch wel teveel gepraat over wat wij politici tegenwoordig allemaal al dan niet moeten doen eh. Ik krijg daar dus serieus de wubbes van eh."
Oud 1 februari 2007, 18:33   #19
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In de huidige stand van zaken is het in theorie perfekt mogelijk dat de federale regering valt, maar dat er geen verkiezingen komen. Een nieuwe regering, desnoods eksakt dezelfde, kan door het parlement terug vertrouwen geschonken worden.
En binnen welke termijn? Ik bedoel, hoe beslist men dat het parlement herkozen moet worden?
Het is dus mogelijk voor een regeringspartij om te boel te doen vallen en om dan zichzelf buitengesloten te zien?
Oud 1 februari 2007, 18:58   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En binnen welke termijn? Ik bedoel, hoe beslist men dat het parlement herkozen moet worden?
Het is dus mogelijk voor een regeringspartij om te boel te doen vallen en om dan zichzelf buitengesloten te zien?
even googelen en de grondwet eens nalezen:

Art. 46. De Koning heeft enkel het recht de Kamer van volksvertegenwoordigers te ontbinden wanneer zij, bij volstrekte meerderheid van haar leden :
1° hetzij een motie van vertrouwen in de federale Regering verwerpt en niet binnen een termijn van drie dagen, te rekenen van de dag van de verwerping van de motie, een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt;
2° hetzij een motie van wantrouwen tegen de federale Regering aanneemt en niet tegelijk een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt.
Over moties van vertrouwen en wantrouwen kan slechts gestemd worden na verloop van achtenveertig uur, volgend op de indiening van de motie.
Bovendien kan de Koning bij ontslag van de federale Regering de Kamer van volksvertegenwoordigers ontbinden, nadat deze daarmee bij volstrekte meerderheid van haar leden heeft ingestemd.
De ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers heeft de ontbinding van de Senaat tot gevolg.
Het ontbindingsbesluit bevat oproeping van de kiezers binnen veertig dagen en bijeenroeping van de Kamers binnen twee maanden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be