Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2006, 11:31   #1
eno2
Banneling

Standaard Het Asbestschandaal

De politiek weigert een onderzoekscommissie op te richten naar de toepassing van het dodelijke asbest.

Ik verklaar hier dus maar dat ik 15 jaar lang asbestfilters verkocht heb aan de industrie voor beademing met 'gezonde lucht' van schilders en zandstralers in gesloten kabines.

Ik ben dus een gerepenteerde massamoordenaar.

Een goed startpunt voor een onderzoekscommissie...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 11:45   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De politiek weigert een onderzoekscommissie op te richten naar de toepassing van het dodelijke asbest.

Ik verklaar hier dus maar dat ik 15 jaar lang asbestfilters verkocht heb aan de industrie voor beademing met 'gezonde lucht' van schilders en zandstralers in gesloten kabines.

eno2 ik heb een plafondjen helpen afbreken uit de jaren 50 met flink wat stofontwikkeling tot gevolg, ik heb zo'n bruin vermoeden dat daar ook wel asbestvezels in kunnen gezeten hebben... 't kan evengoed gewoon karton geweest zijn, i don't know... Zo zijn er nog honderden mensen die bij verbouwingen misschien wel nen halven camion asbest ingeademd hebben... Allemaal gedoemd om kanker te krijgen, ... Maar die spinazie van Tsjernobiel was ook nie goe voor uw schildklier zulle...

ik heb mijn eigen misschien wel gezelfmoord, de tijd zal het uitbrengen... maar ik ga daar nie slechter om slapen eerlijk gezegd...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2006, 09:06   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
eno2 ik heb een plafondjen helpen afbreken uit de jaren 50 met flink wat stofontwikkeling tot gevolg, ik heb zo'n bruin vermoeden dat daar ook wel asbestvezels in kunnen gezeten hebben... 't kan evengoed gewoon karton geweest zijn, i don't know... Zo zijn er nog honderden mensen die bij verbouwingen misschien wel nen halven camion asbest ingeademd hebben... Allemaal gedoemd om kanker te krijgen, ... Maar die spinazie van Tsjernobiel was ook nie goe voor uw schildklier zulle...

ik heb mijn eigen misschien wel gezelfmoord, de tijd zal het uitbrengen... maar ik ga daar nie slechter om slapen eerlijk gezegd...
jja, 't gaat er niet om wat wij doen, maar wat de politiek doet.

Het bedrijf waar het om gaat in mijn posting is een wereldwijde leading multinational die deze ondingen in elk geval tot eind der jaren tachtig ongestraft en zelfs ongesignaleerd installeerde.
Er staan nog legio zulke installaties te draaien.
Natuurlijk dat het politico-industrieel establishment geen onderzoekscommissie wil installeren.
Dat zou een enorme opdoffer kunnen opleveren voor al te veel "deadly winners".
Ik kom daarop terug.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2006 om 09:11.
Oud 6 september 2006, 09:31   #4
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Ikzelf woon in Londerzeel en daarvoor heb ik een tijdje in Kapelle-op-den-bos gewoond waar de beruchte asbestfabriek van Eternit staat. De reden waarom er niet meer klachten tegen Eternit worden ingediend door buurtbewoners en (ex)werknemers is simpel. Eternit is verreweg de grootste werkgever in de streek, vaak werken hele gezinnen in de fabriek. Ze hebben een sterke personeelswerking met uitgebreide personeels-en familiefeesten, ze betalen zeer goed en ze sponsoren zowat alles wat beweegt en bij hun jubileumviering mochten alle inwoners van 20km in het rond gratis komen eten, drinken en zich amuseren. Eternit wordt er als een zegen ipv een vloek ervaren. En dat ondanks het feit dat opmerkelijk veel mensen in Kapelle en omstreken aan kwaadaardige tumoren overlijden.

Ga eens in Kapelle kijken en vind voor mij één (1) huis ouder dan 5 jaar waarin niet in oprit, dakbedekking, tuinafboording, garage, tuinhuis, ... asbest verwerkt is. De laatste tijd beweegt er wel wat, ondermeer dankzij de reportagereeks in Knack, maar zonder de steun van de plaatselijke bevolking zal het weinig uithalen. En zoals eerder vermeld heeft Eternit die bevolking stevig aan zich gebonden.
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2006, 09:36   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Ikzelf woon in Londerzeel en daarvoor heb ik een tijdje in Kapelle-op-den-bos gewoond waar de beruchte asbestfabriek van Eternit staat. De reden waarom er niet meer klachten tegen Eternit worden ingediend door buurtbewoners en (ex)werknemers is simpel. Eternit is verreweg de grootste werkgever in de streek, vaak werken hele gezinnen in de fabriek. Ze hebben een sterke personeelswerking met uitgebreide personeels-en familiefeesten, ze betalen zeer goed en ze sponsoren zowat alles wat beweegt en bij hun jubileumviering mochten alle inwoners van 20km in het rond gratis komen eten, drinken en zich amuseren. Eternit wordt er als een zegen ipv een vloek ervaren. En dat ondanks het feit dat opmerkelijk veel mensen in Kapelle en omstreken aan kwaadaardige tumoren overlijden.

Ga eens in Kapelle kijken en vind voor mij één (1) huis ouder dan 5 jaar waarin niet in oprit, dakbedekking, tuinafboording, garage, tuinhuis, ... asbest verwerkt is. De laatste tijd beweegt er wel wat, ondermeer dankzij de reportagereeks in Knack, maar zonder de steun van de plaatselijke bevolking zal het weinig uithalen. En zoals eerder vermeld heeft Eternit die bevolking stevig aan zich gebonden.
Ja Eternit van Eterniteit. De industrie van de dood weet zich maar al te goed voor eeuwig te bestendigen...
Oud 6 september 2006, 11:40   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de jaren 80 gingen we SVK bezoeken, (Steenbakkerij, en ook Asbest golfplaten... )

Ik heb die installatie in werking gezien er op amper 20 meter af gestaan, ze waren daar nog vrolijk asbesten plaatjes aan 't maken, die mannen hadden wel een maskerke op, en we hadden geluk 't regende die dag, dus stuiven deed het er nie zo, ...

Probleem was dat lang de enige deftige brandwerende/vertragende stof geweest is, en in die zin, ongetwijfeld levens heeft gered, aan de andere kant daarintegen is het een stille moordenaar.
Oud 6 september 2006, 11:53   #7
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht

Bah, 'k ben er 6 jaar naar toe gegaan voor 't school. En merde, STINKEN doet het zeker. 'k Kan beamen wat je zegt. De lokale chiro speelt er trouwens op een "heuvel" die eigenlijk een grasovergroeide dumpplek voor kankerverwekkende stoffen van de fabriek is. Althans, dat heb ik mij laten vertellen...
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 10:24   #8
eno2
Banneling

Standaard

Het paradoxale is natuurlijk dat zo'n Multi als die waarvoor ik werkte, peperdure geconditioneerde lucht verkoopt voor gesloten beademings-installaties, terwijl in de luchtfilters van de persluchtdroger de dodende asbestvezel zit...

Als student werkte ik zelf een paar maand in Duitsland als zandstraler in gesloten zandstraalcabines in het Ruhrgebied.
Mijn collega's kwamen me wel verdacht mager voor.
Ik was daar de enige van enig gewicht.
Het zand is later verboden als straalmiddel en de uiterst giftige straalproducten zijn gereglementeerd.
Maar veel asbestfilters staan er nog.
Oud 7 september 2006, 13:36   #9
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een asbestfilter is bij mijn weten een filter die zeer fijne deeltjes kan filteren, zoals asbestvezels die vrijkomen bij het verwerken van asbesthoudende producten.
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 17:25   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Een asbestfilter is bij mijn weten een filter die zeer fijne deeltjes kan filteren, zoals asbestvezels die vrijkomen bij het verwerken van asbesthoudende producten.
Aja dat zal het zijn , die filtert zichzelf, dus laten ze hem staan.
Allez, ik zal er nog iets aan toevoegen. Dit zijn vrij grote roterende filters die in drooginstallaties gebruik werden in vaste combinatie met grote tot zéér grote olievrije schroefcompressoren voor olievrije perslucht, om lage dauwpunten te halen. Roterende filters, die slijten nog rapper en geven nog meer deeltjes af dan stilstaande...

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 september 2006 om 17:29.
Oud 7 september 2006, 20:05   #11
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aja dat zal het zijn , die filtert zichzelf, dus laten ze hem staan.
Allez, ik zal er nog iets aan toevoegen. Dit zijn vrij grote roterende filters die in drooginstallaties gebruik werden in vaste combinatie met grote tot zéér grote olievrije schroefcompressoren voor olievrije perslucht, om lage dauwpunten te halen. Roterende filters, die slijten nog rapper en geven nog meer deeltjes af dan stilstaande...
geen provocatie was bedoeld hoor
maar waar ik werk noemt men een filter voor asbestvezels een asbestfilter vandaar
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 10:19   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
geen provocatie was bedoeld hoor
maar waar ik werk noemt men een filter voor asbestvezels een asbestfilter vandaar
Trek het je niet aan, ik wou niet bijten.
Oud 10 september 2006, 13:01   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onze leefomgeving is nog bijlange niet bekomen van de "gouden jaren" 50 en 60,toen vrolijk alles wat "even niet nodig was" in bos en veld,in beek en rivier gekapt werd.

Het is niet helemaal korrekt om er asbest alleen uit te pikken.

Fouten zijn gemaakt,mensen zullen nog voor decennia sterven aan het gedoe van die "gouden jaren",belangrijkst is NIET dat we advokatenkantoren bekostigen om processen te voeren tot alle beschuldigden overleden zijn en alle naamloze vennootschappen opgegeven zijn,belangrijkst is dat we ervan leren....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 11:14   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Onze leefomgeving is nog bijlange niet bekomen van de "gouden jaren" 50 en 60,toen vrolijk alles wat "even niet nodig was" in bos en veld,in beek en rivier gekapt werd.

Het is niet helemaal korrekt om er asbest alleen uit te pikken.

Fouten zijn gemaakt,mensen zullen nog voor decennia sterven aan het gedoe van die "gouden jaren",belangrijkst is NIET dat we advokatenkantoren bekostigen om processen te voeren tot alle beschuldigden overleden zijn en alle naamloze vennootschappen opgegeven zijn,belangrijkst is dat we ervan leren....
Jamaar, het accountable maken van bedrijven, vooral multinationals, is tegenwoordig een hot topic en helemaal geen overbodige luxe.
Bovendien vind ik aan de VS wél één iets goeds, minstens, en dat is, dat ze die grote beesten met grotere schadevergoedingen om de oren weten te slaan, als het erop aankomt.
De tabaksproducenten bv.
De vervroegde dood van een betreurd familielid kan zo nog in een aardig staartje resulteren.
Oud 14 september 2006, 11:30   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, het accountable maken van bedrijven, vooral multinationals, is tegenwoordig een hot topic en helemaal geen overbodige luxe.
Bovendien vind ik aan de VS wél één iets goeds, minstens, en dat is, dat ze die grote beesten met grotere schadevergoedingen om de oren weten te slaan, als het erop aankomt.
De tabaksproducenten bv.
De vervroegde dood van een betreurd familielid kan zo nog in een aardig staartje resulteren.
Wel dat vind ik nu een van de meest hypocriete processen die er al geweest zijn... zo'n beroepspaffer die een proces inspant omdat m gaat doodvallen van kanker...

Wat staat er op zo'n pakske saffen op ? ... Wel gebruikt dan uw verstand hé...
Oud 14 september 2006, 17:22   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tabaksproducenten bv.
Het moet U inmiddels opgevallen zijn dat zowat alle echt gevaarlijke processen gedelokaliseerd zijn....
Oud 15 september 2006, 09:08   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het moet U inmiddels opgevallen zijn dat zowat alle echt gevaarlijke processen gedelokaliseerd zijn....
Ja, vooral het dumpen en het storten van afval.
Niettemin blijft er ook bij ons nog héél véél externalisatie van de kosten en milieuramp-straffeloosheid

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2006 om 09:09.
Oud 15 september 2006, 15:57   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, vooral het dumpen en het storten van afval.
Niettemin blijft er ook bij ons nog héél véél externalisatie van de kosten en milieuramp-straffeloosheid
klopt......het water van de rivieren leie en schelde worden steeds zuiverder door de monster-projekten van Aquafin...bekostigd door......juist

Maar dat slib op de bodem van onze rivieren.....dat is geen kinderkak..... ,we hebben er daar aanzienlijk meer van dan nucleair afval,en we moeten hoog stapelen op speciale storten....permanent
Oud 16 september 2006, 09:50   #19
eno2
Banneling

Standaard

In Frankrijk lopen er momenteel een paar zware asbest-processen.
Bij ons weten ze weer van niets.
Oud 16 september 2006, 16:41   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Frankrijk lopen er momenteel een paar zware asbest-processen.
Bij ons weten ze weer van niets.
Zou het niet kunnen dat belgie al jaaaaaren voorsprong heeft in dergelijke zaken....

We hebben tenslotte het legendarische Berlaymont-"schandaal" gehad.Maar overal ook kleinere uitruimingen van oudere gebouwen tgv verbouwingen.....

"
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be