Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2003, 13:47   #1
rroloff
Burger

Standaard

Zojuist las ik dit bericht in de nederlandse pers:

-----------------------
Nederlandse speurder helpt bij opsporing leider Bende van Nijvel

Door onze verslaggever

Oud- DEN HAAG - Harry Jongen, bekend vanwege zijn zoektochten naar lijken, gaat de Belgische autoriteiten helpen het lichaam van de gedode leider van de Bende van Nijvel te zoeken. Zijn grafruimingsbedrijf in Almere is ingehuurd door het identificatieteam van de Belgische nationale politie. De zoektocht begint in maart.

Militair Jongen, bijgenaamd De Neus, werd bekend door zijn succesvolle zoektochten naar lijken van gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook naar massagraven in het vroegere Joegoslavië. In het Belgische Jumet slaagde hij er in 1996 in de lijken van de meisjes An en Eefje te vinden die onder de fundamenten van een schuur van Marc Dutroux waren begraven.

Tussen 1982 en 1985 maakte de Bende van Nijvel 28 dodelijke slachtoffers bij bloedige overvallen op filialen van de Belgische supermarktketen Delhaize.

De afgelopen week werd bekend dat de leider van de bende in 1985 door de politie tijdens een achtervolging is gedood. De overige bendeleden zouden hun chef ergens in Wallonië hebben begraven. Jongen wil niets zeggen over het onderzoek. Wel laat hij weten de mogelijke plek van het lijk al te hebben bezocht. "Ik ben er geweest. Na deze eerste verkenning weet ik al ongeveer wat we wel en niet kunnen aantreffen".

Dat neemt niet weg dat het ook dan nog moeilijk kan zijn om het lijk - als het er al ligt - te vinden." Toch is Jongen niet pessimistisch. Hij zegt dat hij elk begraven lijk waarnaar hij heeft gezocht ook werkelijk heeft gevonden. "Het is een kwestie van speuren en ruiken in combinatie met ervaring." Uitgangspunt daarbij is dat er altijd sporen overblijven wanneer een lijk ergens is begraven. "Iemand maakt altijd fouten. De aarde is verstoord, bepaalde planten (brandnetels) groeien bijzonder goed op het kalk van menselijke resten, de grond krijgt een lijklucht en een verdachte zal altijd een gemakkelijke plek zoeken."

Pas daarna komt Jongen met zijn specialiteit: het ruiken. Zijn prikstok steekt hij op de mogelijke plek van het graf in de grond. Ligt daar een lijk, dan zal de punt anders ruiken. "Ik kan zelfs ruiken of iemand er één of twee jaar ligt, of twintig of misschien wel veertig jaar," zegt hij. "Elk lijk ruikt anders dan de aarde, en de geur verandert ook met het aantal jaren dat het begraven ligt."

Bron: http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1452-Binnenland-Nieuws!Binnenland!__1930904_,00.html
-----------------------

Nu hoor ik al járen - sinds de bendecommissies - niets meer over dat onderzoek dus dit bericht verbaast me hogelijk.

Weet iemand op dit forum hier meer over? Is hier daadwerkelijk sprake van nieuwe ontwikkelingen? Of is dit de zoveelste afleidingsmanoeuvre? Waar kan ik meer hierover lezen?
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 16:24   #2
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rroloff
Zojuist las ik dit bericht in de nederlandse pers:

-----------------------
Nederlandse speurder helpt bij opsporing leider Bende van Nijvel

Door onze verslaggever

Oud- DEN HAAG - Harry Jongen, bekend vanwege zijn zoektochten naar lijken, gaat de Belgische autoriteiten helpen het lichaam van de gedode leider van de Bende van Nijvel te zoeken. Zijn grafruimingsbedrijf in Almere is ingehuurd door het identificatieteam van de Belgische nationale politie. De zoektocht begint in maart.

Militair Jongen, bijgenaamd De Neus, werd bekend door zijn succesvolle zoektochten naar lijken van gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook naar massagraven in het vroegere Joegoslavië. In het Belgische Jumet slaagde hij er in 1996 in de lijken van de meisjes An en Eefje te vinden die onder de fundamenten van een schuur van Marc Dutroux waren begraven.

Tussen 1982 en 1985 maakte de Bende van Nijvel 28 dodelijke slachtoffers bij bloedige overvallen op filialen van de Belgische supermarktketen Delhaize.

De afgelopen week werd bekend dat de leider van de bende in 1985 door de politie tijdens een achtervolging is gedood. De overige bendeleden zouden hun chef ergens in Wallonië hebben begraven. Jongen wil niets zeggen over het onderzoek. Wel laat hij weten de mogelijke plek van het lijk al te hebben bezocht. "Ik ben er geweest. Na deze eerste verkenning weet ik al ongeveer wat we wel en niet kunnen aantreffen".

Dat neemt niet weg dat het ook dan nog moeilijk kan zijn om het lijk - als het er al ligt - te vinden." Toch is Jongen niet pessimistisch. Hij zegt dat hij elk begraven lijk waarnaar hij heeft gezocht ook werkelijk heeft gevonden. "Het is een kwestie van speuren en ruiken in combinatie met ervaring." Uitgangspunt daarbij is dat er altijd sporen overblijven wanneer een lijk ergens is begraven. "Iemand maakt altijd fouten. De aarde is verstoord, bepaalde planten (brandnetels) groeien bijzonder goed op het kalk van menselijke resten, de grond krijgt een lijklucht en een verdachte zal altijd een gemakkelijke plek zoeken."

Pas daarna komt Jongen met zijn specialiteit: het ruiken. Zijn prikstok steekt hij op de mogelijke plek van het graf in de grond. Ligt daar een lijk, dan zal de punt anders ruiken. "Ik kan zelfs ruiken of iemand er één of twee jaar ligt, of twintig of misschien wel veertig jaar," zegt hij. "Elk lijk ruikt anders dan de aarde, en de geur verandert ook met het aantal jaren dat het begraven ligt."

Bron: http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1452-Binnenland-Nieuws!Binnenland!__1930904_,00.html
-----------------------

Nu hoor ik al járen - sinds de bendecommissies - niets meer over dat onderzoek dus dit bericht verbaast me hogelijk.

Weet iemand op dit forum hier meer over? Is hier daadwerkelijk sprake van nieuwe ontwikkelingen? Of is dit de zoveelste afleidingsmanoeuvre? Waar kan ik meer hierover lezen?
stond ook al op teletekst vrt zaterdag!

in verband met Harry Jongen toch één detail: bij mijn weten heeft hij NIETS te maken met de ontdekking An en Eefje, aangezien het Dutoux is die de speurders de plek zou hebben gewezen (en dan is het een makkie om resultaat te hebben)..

Ik heb de indruk dat die Nederlander vooral teert op een onbewezen reputatie, want sinds 1996 verschijnt hij regelmatig in het nieuws maar ik heb nog NOOIT gehoord of gelezen dat zijn 'neus'-gedoe ook maar één lijk opleverde die gezocht werd... Volgens mij is die man, met alle respect, een soort wandelende alibi van overheden om net te doen alsof zij daadwerkelijk iets doen.. maar iemand zou moeten zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft. Ik word bijzonder achterdochtig tegenoevr zulke types die teren op een reputatie die onbewezen is.. heeft iemand al die vo,ndtsen al gedocumenteerd????? want zoals gezegd, tussen 1996 en nu heeft die man NIETS gevonden!

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2003, 11:54   #3
ydde
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

rroloff:
Nu hoor ik al járen - sinds de bendecommissies - niets meer over dat onderzoek dus dit bericht verbaast me hogelijk. Weet iemand op dit forum hier meer over? Is hier daadwerkelijk sprake van nieuwe ontwikkelingen? Of is dit de zoveelste afleidingsmanoeuvre? Waar kan ik meer hierover lezen?
ydde:
Da's gewoon een technisch detail; Het bende dossier is ongeveer 10 jaar oud en zou dus nu ongeveer kunnen verjaren, dwz. dat er indien (na verjaring) nieuwe feiten opduiken, deze niet meer kunnen gebruikt worden. Een "eenvoudig" nieuw rapportje (binnen de 10 jaar) van de gemeentelijke of federale politie verlengt de termijn met nog eens 10 jaar.
Deze "nieuwe" ontwikkeling is een sussertje om de ongelukkige familie leden van de vroegere slachtoffers te sussen (we zoeken verder!!!) ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be