Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen het zonde-begrip
voor 4 22,22%
tegen 12 66,67%
er is voor en tegen 2 11,11%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2007, 17:57   #1
eno2
Banneling

Standaard Iets over zonde

Er zijn al wetten genoeg waartegen we niet mogen zondigen, zonder dat we nog moeten naar de pijpen moeten dansen van religies die met zonde hier zonde daar staan te zwaaien.

Zonde?

I couldn't care less...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 18:11   #2
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Vroeger was er misschien teveel zondebesef. Nu misschien wat te weinig.

Een 'gezond' zondebesef helpt je vooruit, het helpt je eindigheid aanvaarden en te werken aan je negatieve kantjes, waarmeer je je lief, vrienden, familie,... en anderen kan kwetsen.

Zonder geweten is er geen moreel besef. Een geweten is opgebouwd uit kennis van wat goed en kwaad is. Bv. kennis van zonden zoals stelen, bedriegen, moorden,...
Je kunt dit op twee manieren doen:
-door strafrechterlijke wetten (extern)
-door een eigen besef van goed en kwaad (intern)

Dit laatste lijkt mij de beste benadering.

Een ideale mens heeft een intern besef, een geweten.
Zonder een beetje zondebesef komt men er niet vrees ik.

Laatst gewijzigd door Judokus : 22 februari 2007 om 18:12.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 18:52   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Vroeger was er misschien teveel zondebesef. Nu misschien wat te weinig.

Een 'gezond' zondebesef helpt je vooruit, het helpt je eindigheid aanvaarden en te werken aan je negatieve kantjes, waarmeer je je lief, vrienden, familie,... en anderen kan kwetsen.

Zonder geweten is er geen moreel besef. Een geweten is opgebouwd uit kennis van wat goed en kwaad is. Bv. kennis van zonden zoals stelen, bedriegen, moorden,...
Je kunt dit op twee manieren doen:
-door strafrechterlijke wetten (extern)
-door een eigen besef van goed en kwaad (intern)

Dit laatste lijkt mij de beste benadering.

Een ideale mens heeft een intern besef, een geweten.
Zonder een beetje zondebesef komt men er niet vrees ik.
Ja, als de religie de wet vervangt zitten we in een theocratie, die meest gehate en hatelijke vorm van het besturen van de massa's...

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 februari 2007 om 18:52.
Oud 22 februari 2007, 19:21   #4
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er zijn al wetten genoeg waartegen we niet mogen zondigen, zonder dat we nog moeten naar de pijpen moeten dansen van religies die met zonde hier zonde daar staan te zwaaien.

Zonde?

I couldn't care less...
Als het begrip "zonde" jou niet kan schelen, waarom val je er dan gelovigen mee lastig?

Ieder zijn meug toch. Of mogen gelovigen zich nu ook al niet meer drukmaken om hun eigen zonden? Zijn er nog niet wetten genoeg dat gelovigen nu al naar de pijpen van niet-gelovigen moeten dansen?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 07:12   #5
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
... waarom val je er dan gelovigen mee lastig?
Gaan we een beetje de zaken omdraaien?
Citaat:
Ieder zijn meug toch.
Yep.
Citaat:
Of mogen gelovigen zich nu ook al niet meer drukmaken om hun eigen zonden?
Zolang het daarbij blijft, mogen ze dat gerust doen.
Citaat:
Zijn er nog niet wetten genoeg dat gelovigen nu al naar de pijpen van niet-gelovigen moeten dansen?
Eén blik in de krant leert me dat het tegendeel waar is.
Oud 23 februari 2007, 09:15   #6
cor
Minister

Standaard

Zonde. Dat eeuwige schuldgevoel waarin de katholieken zich wentelen. Ze kunnen niet zonder.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 12:34   #7
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Zonde is een voor mij leeg begrip, er is enkel bestraffing vanuit de justitie...niet meer, niet minder.

Als jullie het begrip 'zonde' in stand willen houden, mij niet gelaten...maar het zogezegde ticketje naar de welverdiende onbestaande hemel hebben jullie toch niet
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 13:34   #8
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Zonde is een voor mij leeg begrip, er is enkel bestraffing vanuit de justitie...niet meer, niet minder.

...
Dat begrijp ik niet goed. Wilt u hiermee zeggen dat iets enkel slecht/verkeerd is wanneer het bestraft wordt vanuit de justitie?
Oud 23 februari 2007, 13:46   #9
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus Jurgen, jij stelt dat iets goed is indien je ervoor niet bestraft kan worden???

Bv. in India is het goed om bloedwraak te nemen, want het wordt er niet bestraft.
Bv. in Afganistan is het goed om je vrouw te mishandelen, want het wordt er niet bestraft.
Bv. in Duitsland van de jaren '30 is het goed om een ruit door de winkel van joden te gooien, want het wordt er niet bestraft.

Justitie?

Wat met respect, normen, waarden, moraal (wat is goed en wat is slecht)mensenrechten?

Laatst gewijzigd door Judokus : 23 februari 2007 om 13:47.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 13:50   #10
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet goed. Wilt u hiermee zeggen dat iets enkel slecht/verkeerd is wanneer het bestraft wordt vanuit de justitie?
Ja en nee...godsdiensten hebben zich niet te bemoeien met hoe mensen hun leven willen leven.
De enige straf de er kan gegeven worden is deze vanuit justitie...nothing more...nothing less!

Als u/jullie zich aan sprookjes wensen te houden om zo in een sprookjeshemel te komen, mij niet gelaten...zolang je jezelf maar opzadelt met UW/JULLIE waarden, normen en zonden en de NORMALE mens gerust te laten.
Oud 23 februari 2007, 13:53   #11
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Dus Jurgen, jij stelt dat iets goed is indien je ervoor niet bestraft kan worden???

Bv. in India is het goed om bloedwraak te nemen, want het wordt er niet bestraft.
Bv. in Afganistan is het goed om je vrouw te mishandelen, want het wordt er niet bestraft.
Bv. in Duitsland van de jaren '30 is het goed om een ruit door de winkel van joden te gooien, want het wordt er niet bestraft.

Justitie?

Wat met respect, normen, waarden, moraal (wat is goed en wat is slecht)mensenrechten?

- We leven niet in India...de mensen doen en laten in India wat ze willen. Heb jij of geen enkele godsdienst zich mee te moeien.
- Afganistan : idem als hierboven.
- Duitsland : we leven in 2007...en we kennen ondertussen al meer dan 60 jaar vrede.

Respect, normen, waarden, moraal...JA als dit niets met geloofskwesties te maken heeft.
Respect, normen, waarden, moraal dat wordt 'opgedrongen' door sprookjes : gevaarlijk en een duidelijke NEE!
Oud 23 februari 2007, 14:16   #12
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
- We leven niet in India...de mensen doen en laten in India wat ze willen. Heb jij of geen enkele godsdienst zich mee te moeien.
- Afganistan : idem als hierboven.
...
Bent u dan geen voorstander van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens?

Citaat:
Respect, normen, waarden, moraal...JA als dit niets met geloofskwesties te maken heeft.
Respect, normen, waarden, moraal dat wordt 'opgedrongen' door sprookjes : gevaarlijk en een duidelijke NEE!
U bent dus tegen normen en waarden die bvb. gebaseerd zijn op het geloof dat iedere mens zelf mag beschikken over zijn leven.

Ik wil hier een belangrijke waarde aanhalen uit mijn geloof: U zult niet doden. (Ex 20,13)
U kunt zeggen wat u wilt, maar ik vind daar niets gevaarlijks aan en zeg daar een duidelijk JA tegen!

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 23 februari 2007 om 14:17.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 14:23   #13
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Bent u dan geen voorstander van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens?

U bent dus tegen normen en waarden die bvb. gebaseerd zijn op het geloof dat iedere mens zelf mag beschikken over zijn leven.

Ik wil hier een belangrijke waarde aanhalen uit mijn geloof: U zult niet doden. (Ex 20,13)
U kunt zeggen wat u wilt, maar ik vind daar niets gevaarlijks aan en zeg daar een duidelijk JA tegen!
Universele rechten van de mens...du-uh...wat een hoax!
Zwaai maar in het rond met je universele rechten van de mens in landen waar de sharia in werking is
Of zwaai er ook eens mee in oorlogsgebieden. Zal je weten hoeveel een mensenleven waard is en meteen ook uw universele rechten van de mens.

En universeel? Ze zouden het beter 'Aardse rechten van de mens' noemen. In het universum hebben wij nog veel minder te zeggen dan op ons planeet
Oud 23 februari 2007, 14:27   #14
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:

Het geloof dat stelt dat elke mens mag beschikken over zijn eigen leven?
En ik die dacht dat zelfbeschikkingsrecht (bijvoorbeeld zelfmoord) zo verketterd werd door godsdiensten...wat ben ik mis seg

'U zult niet doden' Nog zo een hol begrip...heeft de kerk daar zich in het verleden aan gehouden misschien?

Gelukkig kan ik zeggen wat ik wil...moest ik in een moslimland wonen was ik al lang opgepakt en afgevoerd.
Moest ik hier in het verleden hebben geweest toen de kerk nog heerste...was ik ook al lang een kopje kleiner.

Jaja, wat een geluk al dat geloof
Oud 23 februari 2007, 14:36   #15
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

"Gij zult niet doden" , daar bedoelde men oorspronkelijk mee "gij zult geen andere joden doden". Ongelovigen en 'heidenen' mogen gerust worden gedood van de Bijbel.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 15:24   #16
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
"Gij zult niet doden" , daar bedoelde men oorspronkelijk mee "gij zult geen andere joden doden". Ongelovigen en 'heidenen' mogen gerust worden gedood van de Bijbel.
Hoewel het klopt dat "U zult niet doden" enkel het onrechtmatig doden verbood, is hetgeen u zegt niet juist. Er is niets waaruit blijkt dat dit gebod enkel betrekking had op het niet doden van joden.
Oud 23 februari 2007, 16:48   #17
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:

Geen probleem mee, zolang je moraal niet laat afhangen van geloof in God. Doden zou ook slecht zijn moest de Bijbel het niet verbieden.

Laatst gewijzigd door Phrea|K : 23 februari 2007 om 16:50.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 17:39   #18
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K Bekijk bericht
Geen probleem mee, zolang je moraal niet laat afhangen van geloof in God. Doden zou ook slecht zijn moest de Bijbel het niet verbieden.
Waarom is doden dan wel slecht volgens u?
Oud 23 februari 2007, 18:33   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Als het begrip "zonde" jou niet kan schelen, waarom val je er dan gelovigen mee lastig?

Ieder zijn meug toch. Of mogen gelovigen zich nu ook al niet meer drukmaken om hun eigen zonden? Zijn er nog niet wetten genoeg dat gelovigen nu al naar de pijpen van niet-gelovigen moeten dansen?

Eerder omgekeerd.
Overal trachten de worshippers het politiek laken naar zich toe te halen.
En ze slagen daar ook nog meestal in, behalve in de Vijfde Republiek...
Oud 23 februari 2007, 18:34   #20
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K Bekijk bericht
Heel terechte opmerking.

Maar ik heb al vaker betoogd dat de Bijbel niet zozeer een richtlijn is voor een goede moraal, maar veeleer de echo ervan.

Mensen geloven niet iets omdat het in de Bijbel staat; net omgekeerd: het staat erin omdat mensen het geloven.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be