![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen het zonde-begrip | |||
voor |
![]() ![]() ![]() |
4 | 22,22% |
tegen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 66,67% |
er is voor en tegen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Er zijn al wetten genoeg waartegen we niet mogen zondigen, zonder dat we nog moeten naar de pijpen moeten dansen van religies die met zonde hier zonde daar staan te zwaaien.
Zonde? I couldn't care less... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vroeger was er misschien teveel zondebesef. Nu misschien wat te weinig.
Een 'gezond' zondebesef helpt je vooruit, het helpt je eindigheid aanvaarden en te werken aan je negatieve kantjes, waarmeer je je lief, vrienden, familie,... en anderen kan kwetsen. Zonder geweten is er geen moreel besef. Een geweten is opgebouwd uit kennis van wat goed en kwaad is. Bv. kennis van zonden zoals stelen, bedriegen, moorden,... Je kunt dit op twee manieren doen: -door strafrechterlijke wetten (extern) -door een eigen besef van goed en kwaad (intern) Dit laatste lijkt mij de beste benadering. Een ideale mens heeft een intern besef, een geweten. Zonder een beetje zondebesef komt men er niet vrees ik.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 februari 2007 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 22 februari 2007 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Ieder zijn meug toch. Of mogen gelovigen zich nu ook al niet meer drukmaken om hun eigen zonden? Zijn er nog niet wetten genoeg dat gelovigen nu al naar de pijpen van niet-gelovigen moeten dansen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gaan we een beetje de zaken omdraaien?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Zonde. Dat eeuwige schuldgevoel waarin de katholieken zich wentelen. Ze kunnen niet zonder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Zonde is een voor mij leeg begrip, er is enkel bestraffing vanuit de justitie...niet meer, niet minder.
Als jullie het begrip 'zonde' in stand willen houden, mij niet gelaten...maar het zogezegde ticketje naar de welverdiende onbestaande hemel hebben jullie toch niet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat begrijp ik niet goed. Wilt u hiermee zeggen dat iets enkel slecht/verkeerd is wanneer het bestraft wordt vanuit de justitie?
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bv. in India is het goed om bloedwraak te nemen, want het wordt er niet bestraft. Bv. in Afganistan is het goed om je vrouw te mishandelen, want het wordt er niet bestraft. Bv. in Duitsland van de jaren '30 is het goed om een ruit door de winkel van joden te gooien, want het wordt er niet bestraft. Justitie? Wat met respect, normen, waarden, moraal (wat is goed en wat is slecht)mensenrechten?
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 23 februari 2007 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De enige straf de er kan gegeven worden is deze vanuit justitie...nothing more...nothing less! Als u/jullie zich aan sprookjes wensen te houden om zo in een sprookjeshemel te komen, mij niet gelaten...zolang je jezelf maar opzadelt met UW/JULLIE waarden, normen en zonden en de NORMALE mens gerust te laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- We leven niet in India...de mensen doen en laten in India wat ze willen. Heb jij of geen enkele godsdienst zich mee te moeien. - Afganistan : idem als hierboven. - Duitsland : we leven in 2007...en we kennen ondertussen al meer dan 60 jaar vrede. Respect, normen, waarden, moraal...JA als dit niets met geloofskwesties te maken heeft. Respect, normen, waarden, moraal dat wordt 'opgedrongen' door sprookjes : gevaarlijk en een duidelijke NEE! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil hier een belangrijke waarde aanhalen uit mijn geloof: U zult niet doden. (Ex 20,13) U kunt zeggen wat u wilt, maar ik vind daar niets gevaarlijks aan en zeg daar een duidelijk JA tegen!
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 23 februari 2007 om 14:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zwaai maar in het rond met je universele rechten van de mens in landen waar de sharia in werking is ![]() Of zwaai er ook eens mee in oorlogsgebieden. Zal je weten hoeveel een mensenleven waard is en meteen ook uw universele rechten van de mens. En universeel? Ze zouden het beter 'Aardse rechten van de mens' noemen. In het universum hebben wij nog veel minder te zeggen dan op ons planeet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het geloof dat stelt dat elke mens mag beschikken over zijn eigen leven? En ik die dacht dat zelfbeschikkingsrecht (bijvoorbeeld zelfmoord) zo verketterd werd door godsdiensten...wat ben ik mis seg ![]() 'U zult niet doden' ![]() ![]() ![]() Gelukkig kan ik zeggen wat ik wil...moest ik in een moslimland wonen was ik al lang opgepakt en afgevoerd. Moest ik hier in het verleden hebben geweest toen de kerk nog heerste...was ik ook al lang een kopje kleiner. Jaja, wat een geluk al dat geloof ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lokaal Raadslid
|
![]() "Gij zult niet doden" , daar bedoelde men oorspronkelijk mee "gij zult geen andere joden doden". Ongelovigen en 'heidenen' mogen gerust worden gedood van de Bijbel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoewel het klopt dat "U zult niet doden" enkel het onrechtmatig doden verbood, is hetgeen u zegt niet juist. Er is niets waaruit blijkt dat dit gebod enkel betrekking had op het niet doden van joden.
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
will be made not by individual human wisdom but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek) Laatst gewijzigd door Phrea|K : 23 februari 2007 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarom is doden dan wel slecht volgens u?
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerder omgekeerd. Overal trachten de worshippers het politiek laken naar zich toe te halen. En ze slagen daar ook nog meestal in, behalve in de Vijfde Republiek... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik heb al vaker betoogd dat de Bijbel niet zozeer een richtlijn is voor een goede moraal, maar veeleer de echo ervan. Mensen geloven niet iets omdat het in de Bijbel staat; net omgekeerd: het staat erin omdat mensen het geloven. |
|
![]() |
![]() |