![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iedereen heeft wel het verhaal van de afbraak van de Marly torens kunnen volgen, de voorbije week.
Tijd om een paar puntjes op een rij te zetten : 1. Men was al 4 jaar bezig met de ontmanteling van het terrein, vooral op het vlak van recyclage van metalen. De recycler -die de situatie het best kende- moest echter begin december zijn werken staken, omdat de distillatietorens eerst moesten vrijgemaakt worden van giftige stoffen, alvorens ze deze ook konden ontmantelen. Immers, deze torens staken vol brandbare/explosieve teer (aanwezigheid van benzenen en benzoalen), en konden niet zomaar worden afgebroken. De recycler waarschuwt op voorhand nog de brandweer omdat omzichtigheid geboden is. 2. Een tweede bedrijf, geassisteerd door de brandweer, gaat in de weer om deze distillatietorens te saneren. Ze beginnen daarmee door... de torens met slijpschijven door te zagen. Logisch gevolg : door de vonken en hitte die vrijkomt, schieten de teerresten in brand. De recycler uit paragraaf 1 wordt niet geraadpleegd. 3. In plaats van op dat moment die torens neer te halen, laat men het teergoedje nog een week branden. Met als gevolg de ontwikkeling van zeer hoge temperaturen, het vrijkomen van PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen zoals naftaleen, benzpyrenen, ...) en roetdeeltjes, ... De smurrie die vrijkomt bij de verbranding is dus allesbehalve gezond : PAK's zijn gekende carcinogenen, die door depositie op het fijne stof dat tegenwoordig overal aanwezig is, rechtstreeks in de longblaasjes in het bloed kunnen opgenomen worden. De stoffen zijn ondertussen geurbaar (riekt naar verbrand rubber) tot pakweg 100 km afstand, en veroorzaken irritatie bij mensen die er langere tijd aan blootgesteld staan. 4. De brandweer en het saneringsbedrijf besluiten uiteindelijk toch tot neerhalen van de torens (lukt ook niet op 1-2-3). Ondertussen heeft de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij) en de milieu-inspectie immissiemetingen laten uitvoeren. Probleem daarbij is : men heeft (waarschijnlijk) enkel getest op de aanwezigheid van VOS (vluchtige organische stoffen zoals benzeen, tolueen, ethylbenzeen en xyleen -> hebben een scherpe geur, vergelijkbaar met benzine en alcoholstiften, dus helemaal niet de verbrand rubber-geur), en dus niet op PAK's. Resultaat van deze metingen is (natuurlijk) negatief. De politici zeggen in koor dat er niets aan de hand is ("de rookgassen zijn niet toxisch"). 5. Gisteravond in Terzake bevestigen toxicologen en milieuchemici de onmiskenbare aanwezigheid van PAKs in de rookgassen. Deze PAKs zijn ontegensprekelijk toxisch (niet acuut, maar dat doet er niet toe om het label "toxisch" te verkrijgen). De politici blijven echter ontkennen. Deze morgen had Vlaams milieuminister Byttebier (is dat niet ne Groen!e ?) zelfs nog het lef om te beweren dat "de rookgassen niet giftig zijn, MAAR als je asthma hebt, kun je beter ramen en deuren gesloten houden, en als je groenten staan hebt, kun je deze beter niet opeten". Ja hallo, wat zijn dan wel giftige stoffen, vraag ik me af... Conclusie : de VMM, de milieu-inspectie, het Brussels gewest en de rest van de politici gaan hier weer zwaar in fout. De schadelijkheid van de gassen die vrij is gekomen en de impact op de volksgezondheid is volgens mij zeker te vergelijken met de impact van verontreinigingen tijdens de dioxinecrisis. Toen was het kot te klein voor de VLD en de Groenen. Ministers moesten hun ontslag bieden. En nu ? PS : de milieu-inspectie, een veredelde naam voor kloefkaffers die meestal geen zak afweten van wat ze bezig zijn (nvdr : persoonlijke noot), verklaarde nog geen half jaar geleden tot grote consternatie bij de pers en de bevolking dat ze met veel te weinig man zijn om serieuze controles te gaan doen bij bedrijven, en dat hun PVs meestal worden geseponeerd door justitie. Mijn mening toen wordt nu herbevestigd : ze zijn wel degelijk met genoeg, ze kennen enkel hun job niet...
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Ik laat jullie graag even zien hoe het BRussels Gewest milieubescherming en terreinsanering in de praktijk omzet. Aanschouw de site van Marly-Carcoke
![]() ![]() ![]() Ik kan trouwens melden dat het Vlaams Blok vandaag in het Brussels Parlement minister Chabert zal interpelleren over deze materie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Ge moogt gerust zijn.
De Marly is al 10 jaar gesloten, het Gewest is nu eigenaar. In plaats van er een bedrijventerrein van te maken blijft die smeerlapperij liggen zoals ze ligt. Bodem: vervuild tot op 20 meter diepte!!!! Ge kunt al inbeelden welke vetzakkerij de duizenden liter bluswater heeft meegesleurd naar 't kanaal en het grondwater! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Nope.
De GRoenen zitten in Brussel in de meerderheid en zwijgen ook als vermoord!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Wat mij het meest opviel in gans het circus, was de zéér discrete manier waarop mevrouw de gouverneur van Brussel voor de TV camera's de heer minister (zakkevuller tot in de kist die al jaaren moest op pensioen geweest zijn) Chabert, kwam melden in bijna vlekkeloos nederlands "dat ik heb gemelden dat de presse en joernalist hier niet kan koom"
![]() ![]()
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Chabert zei vandaag in de praatbarak dat de communicatie met de bevolking hierover zeer goed verliep, er was zelfs een gratis telefoonnummer!
Niemand bleek daarvan op de hoogte te zijn. En dus moest Joske toegeven dat dat nummer er pas... vanaf vandaag was; na een weekje branden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Communicatie ??? Telefoonnummer ??? Nog niet gezien, nog niet van gehoord en wij wonen op pakweg 2 kilometer van die site !
Wij wonen eigenlijk aan de voormalige "Forges de Clabecq"-site, ook een cokesovencomplex geweest zoals die van de Marly. De overheden zijn hier nog altijd aan het bakkeleien over de sanering van de Forges-site maar bij aankoop van mijn huis kreeg ik wel een proper bodemattest. Wij hebben hier heel de week geurhinder gehad, maar bij vlagen: op sommige dagen minder dan andere, ik heb wat irritatie gehad aan mijn ogen en keel, mijn ventje is asthma-lijder dus ge kunt wel peinzen... Het is echt heel prettig om te slapen met de geur van verbranding in uw huis (vooral omdat ik graag kaarsen brand en we deze week eigenlijk voortdurend verontrust werden door die brandlucht - is er geen kaars gevallen, stond er een kat in brand ?). Die geur heeft volgens mij duidelijk te maken met de rookwolken: toen we dinsdagnacht met de motorfiets van de film" The Lord of the Rings: The Return of the King" terug naar huis reden hebben we 1 rottig moment gehad, op de brug van Vilvoorde werden we plotseling overvallen door die scherpe indringende en irritante geur maar aan de kerk stopte dat. Eenmaal thuis roken we nog flauwtjes wat en het is echt bij vlagen dat het gebeurt, dus als er een rookwolk over komt, het kan niets anders dan dat zijn. Toen enkele jaren geleden een industrieel-chemisch complex achter de Renaultfabriek en onder het viaduct in brand vloog kwamen er ook chemische en toxische stoffen vrij. We hebben toen nergens last van gehad, het (geur)leed bleef beperkt tot de wijk waarin dat complex lag. Als ge dan hoort dat ze nu tot in Duitsland klagen over de stank van de fikkende Marly-torens...
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enfin, ik verschoot ook toen ik dat las. ***Update: ondertussen riekt het hier ook naar verbrand rubber. Maar dat zal wel een andere oorzaak hebben ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Effe logisch denken.
De toxiteit van die rookwolken is even erg als die van een slecht brandende kolenkachel,waarin je de rotzooi van de kolen verstookt. Want dat is wat een cokesfabriek deed. De rotzooi uit de kolen bakken, het hoofdproduct, cokes, werd duur verkocht aan de staalindustrie,de beste, en eigenlijke enige rendabele brandstof waarmee je van ijzererts staal kan maken. Een klein gedeelte, de gassen, die werden verkocht als stadsgas.Nadat de zwavel eruit getrokken was. De rest werd eigenlijk teer en pek.Nu zou een goeie raffinagetechniek er nog veel nuttige dingen mee kunnen doen.Maar om die in de jaren 70 of 80 rendabel te kunnen implementeren,da's teveel gevraagt(dat de Duitsers het in WO I en WO II standaard deden om wat meer benzine en diesel te maken voor hun legers, dat is effe gevoegelijk vergeten) De brandende torens waren delen waarmee de verdampte delen gescheiden werden in bruikbaar en onbruikbaar. Jarenlange neerslag van zware delen ,en een vrij vieze manier van stilleggen hebben de binnenkant van die torens bekleed met een zware metalenrijke, pekachtige substantie.Die nu vrolijk in verbrande vorm onze luchtwegen mag prikkelen. Als Astmaleider in directe baan van die vieze rookwolk kan ik garanderen dat de laatste week me een hele boel slaap heeft gekost. Kuchen,ademnood, en wakker worden met vieze smaak in de mond. Niks nieuws meer. En dan een hoopje "experts" betaald met onze belastingscentjes die onschuldig beweren dat het niet gevaarlijk is?In een land waarin zelfs barbeques verketterd werden door de milieufreaks.... Als ik er geen last van zou hebben zou ik het hilarisch vinden.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat zeiden ze in de tijd toch ook van Tjernobyl
![]() ![]() ![]() ![]() deze wolk gaat wel rechtdoor tot in Duitsland ![]() liegebeesten ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() De beweringen van Chabert dat de rook niet giftig zou zijn is nergens op gebaseerd.
Gisterenavond nog moest hij op een vraag van Dominiek Lootens (Vlaams Blok) toegeven dat de metingen voor PAK's nog niet eens bekend waren. Hoe kan hij dan beweren dat de rook onschadelijk is??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lokaal Raadslid
|
![]() 19/12/2003] - Marly: Groen? Overbodig!
Had Agalev in de eerste paars-groene regering zijn wereldvreemdheid en onbekwaamheid al ruimschoots bewezen, dan werd die twijfelachtige reputatie dezer dagen nog eens in alle scherpte bevestigd in de aanpak van de brand in de voormalige cokesfabriek Marly. De twee enige 'groene' ministers die er nog rondlopen in de regering - Ludo Sannen op Milieu en Adelheid Byttebier op Volksgezondheid- maakten er weer een potje van. Dagenlang hield Ludo Sannen vol dat er geen reden was tot ongerustheid. De gitzwarte rookwolken waren volkomen onschadelijk. Metingen hadden dat uitgewezen. Intussen kloegen omwonenden steeds luider over stank, geprikkelde ogen, hoofdpijn en braakneigingen. Maar neen hoor, niets aan de hand. Een vermeend gevoel van geurhinder als het ware ... Tot inwoners van Maaseik en Düsseldorf aan de alarmbel trokken en rook en stank ook waren neergedaald in de Limburgse achtertuin van Ludo Sannen. Negen dagen lang werd de ongeruste bevolking wijsgemaakt dat de rook niét giftig is. Maar dat klopt niet. "De rookwolk zit vol kankerverwekkende stoffen" zegt scheikundige Raf De Fré van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek. De brandweerlui die dagenlang bluswerken uitvoerden, zullen nu een grondig medisch onderzoek ondergaan. Omwonenden krijgen de dringende raad om deuren en vensters gesloten te houden en geen groenten uit de tuin te eten. "Maar als ik in de buurt van Marly woonde, vluchtte ik weg", zegt De Fré. Het lijdt weinig twijfel dat de betrokken ministers de komende dagen hun paraplu zullen opentrekken en de zwarte piet van Marly van zich af zullen schuiven. Maar intussen weten we weeral dat volksgezondheid en milieu echt te belangrijk zijn om toe te vertrouwen aan 'Groen!'. In een normaal land zouden er na negen dagen onvoorstelbaar amateurisme en geklungel op kap van de volksgezondheid koppen rollen. Maar in ons land moeten we daarop wellicht wachten tot de verkiezingen van 13 juni 2004. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() De oplossing zaten er ergens weeral geen kerkbezetters....die kerk ontruimen en die gasten op de Marly-site zetten kan toch geen kwaad zijn totaal onschadelijke dampen ...vraag het maar aan de politiekers
En ze zitten dan nog lekker warm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Weet je wel zeker dat je een bodemattest in handen kreeg met daadwerkelijke metingen dat de bodem proper is? Of gaat het over een zogenaamd blanco bodemattest (= totaal GEEN bewijs dat de bodem proper is, maar eerder een juridische "uitvinding" dat je niet weet of de bodem proper is, en dat je het ook niet "hoeft" te weten)?
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Idd, meestal krijg je een attest waarin staat dat er "bij hun weten" geen historische vervuiling aanwezig is.
Wat in de praktijk wil zeggen dat ze er nooit metingen hebben verricht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ik vermoed dat het inderdaad om zo'n "blanco bodemattest" gaat want er werden bij ons weten (en we hebben het in heel de straat gevraagd) nooit metingen uitgevoerd. Tot enkele maanden geleden, toen zag ik plots een cammionetteke en een meneer in een witte overall die bodemmonsters stond te nemen aan de rand van het terrein.
Toen ik nog klein was en mijn moeder nog in het huis hiernaast woonde (ze huurden die van de fabriek) hadden we altijd last met de was, uiteindelijk heeft mijn moeder een droogkast van haar liefhebbende man gekregen, want onze was hing meestal onder de roetdeeltjes; een barbeque houden in de tuin was ook zo'n leuk avontuur: we gebruikten bierviltjes om onze glazen af te dekken en allerlei soorten bedekkingen voor onze borden en de schalen met eten want het roet kwam overal. Wij waren gewend aan de stank, het lawaai en de roetneerslag. Dus ik wèèt gewoon dat de grond hier vervuild is.
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om te zien of er ergens bodemmetingen zijn uitgevoerd bij jou in de buurt, kun je het beste terecht bij OVAM; die zijn immers gemachtigd om een register bij te houden (ongeveer 10000 sites tot nut toe) met alle mogelijke plaatsen waar reeds metingen zijn gebeurd.