Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2007, 20:53   #1
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard naturalisatie onder eed

Waarom zouden wij niet aan alle kandidaat-belgen en nieuwe belgen een burgereed vragen ? Mag dit ? Kan dit ? Moet dit ?

Ik nam als voorbeeld (een vertaling) van de U.S. citizenship oath.

EEDFORMULE

Bij deze verklaar ik onder eed, dat ik absoluut en volledig alle trouw verwerp en afzweer tegenover elke vreemde mogendheid, heerser, staat of gezag waarvan ik voordien onderdaan of burger was.

Ik zweer de Grondwet en de wetten van het volk te eerbiedigen en ze te verdedigen tegen al haar vijanden in het binnen- en buitenland.

Ik zweer trouw aan de staat.

Als de wet mij dat vraagt zal ik wapens dragen in het leger en opdrachten van nationaal belang uitvoeren onder burgerlijke gezag.

Ik verklaar dat ik deze eed vrij en ongedwongen, zonder beperkingen of ontwijking afleg, zo helpt mij God. Hiervoor sta ik garant met mijn integriteit en mijn vermogen.

Ik volhard en onderteken.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 6 februari 2007 om 20:56.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 07:52   #2
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Ik verklaar dat ik deze eed vrij en ongedwongen, zonder beperkingen of ontwijking afleg, zo helpt mij God. Hiervoor sta ik garant met mijn integriteit en mijn vermogen.
Past perfect in de uitspraak van Bush : "Atheists can not be considered as good patriots".

Ik vraag mij nog steeds af hoe een niet-christen de VS nationaliteit kan verkrijgen.

Citaat:
Bij deze verklaar ik onder eed, dat ik absoluut en volledig alle trouw verwerp en afzweer tegenover elke vreemde mogendheid, heerser, staat of gezag waarvan ik voordien onderdaan of burger was.

Ik zweer de Grondwet en de wetten van het volk te eerbiedigen en ze te verdedigen tegen al haar vijanden in het binnen- en buitenland.

Ik zweer trouw aan de staat.

Als de wet mij dat vraagt zal ik wapens dragen in het leger en opdrachten van nationaal belang uitvoeren onder burgerlijke gezag.
Is vatbaar voor behoorlijk wat discussie. Ik zie niet direct in waarom een dergelijke eed dient te worden afgelegd. Ik heb maar weinig zin om "trouw" (=gehoorzaamheid) te zweren aan een staat tout court, laat staan aan een staat die zijn eigen bevolking leugens vertelt als voorwendsel om een oorlog te beginnen.
Oud 7 februari 2007, 09:34   #3
Cyrano
Minister

Standaard

"Zo helpt mij God" mag voor een atheist geen probleem stellen. Een eed van burgertrouw dient niet om een standpunt van (on)geloofsovertuiging publiek te maken. Een eed dienst als staving van zijn intenties voor de toehoorders. Als zij beter overtuigd zijn met de woorden "Zo helpt mij God" dan bereikt de beëedigde zijn doel. Voor sommige personen die deze eed zouden afleggen kan je natuurlijk God vervangen door Allah of Jehova. Het gaat om de overtuigingskracht en het serieux. De clausule "Hiervoor sta ik garant met mijn integriteit en mijn vermogen" moet voor een atheist voldoende waarde hebben.

Hoe kan een atheist zonder deze eed burgerschap krijgen ? Bijvoorbeeld door geboorte.

Dat deze tekst ter discussie staat is evident. daarom lanceer ik hem in dit forum. Wel zou ik de discussie willen verengen tot ons land.

Het is toch geen loze vraag van een staat om aan zijn nieuwe burgers te vragen hun getrouwheid te bevestigen. Ofwel ben je deel van deze staat door geboorte en moet je onderdanig/trouw zijn, ofwel ben je nieuw en kies je voor die staat , je naturaliseert, en dan moet je dit duidelijk zeggen.

Welke staat kan zich permiteren een grote hoeveelheid inwoners te hebben die zich bewust niet onderwerpen aan de wetten van het land ? Of een beetje afgezwakt ; burgers die niet beseffen dat ze zich moeten onderwerpen aan de democratisch tot stand gekomen wetten.

Een gemeenschap steunt op afspraken. Iedereen moet die kennen.
Oud 7 februari 2007, 10:00   #4
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Oud 7 februari 2007, 10:08   #5
Cyrano
Minister

Standaard

Ja Ke-Nan , je kan altijd liegen of er een schijnvertoning van maken. Deze houding impliceert alleen de persoon die z'on eed aflegt maar niet de gemeenschap die deze eed in ontvangst neemt.

Als nadien blijkt dat de nieuwe burger zijn eed niet gestand doet, door daden en woorden, kan men o.a. optreden tegen deze 'meineed'. De uitleg ' ik had nooit de intentie een eed af te leggen' keert zich tegen de nieuwe burger die zijn burgerschap verspeelt met alle gevolgen vandien.
Oud 7 februari 2007, 11:03   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Een eed is op zich al zoiets belachelijks. Zo toneelachtig...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 11:15   #7
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Een eed is op zich al zoiets belachelijks. Zo toneelachtig...
Ik vind dat het tonen van symbolen en uitvoeren van publieke handelingen bijdraagt tot de identificatie van de persoon tot een groep. Je kan dit met overtuiging uitvoeren of er een schijnheilig toneeltje van maken. De grond van de zaak is : mag je van de nieuwe burger een publiek engagement vragen waarop je hem kan aanspreken ?

Jij vindt dit belachelijk. Niemand verplicht je. Maar vraag dan ook geen engagement van de gemeenschap tegenover jou. Waarom zou ik solidair zijn met jou als je problemen hebt indien ik niet weet dat dit wederzijds is ?
Oud 7 februari 2007, 11:48   #8
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad...de eed is een belachelijk iets.
De politiek buigt toch vroeg of laat onder druk van de gelovigen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:04   #9
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Inderdaad...de eed is een belachelijk iets.
De politiek buigt toch vroeg of laat onder druk van de gelovigen.
Ik lees hier een cynische kijk op de omkeerbaarheid van de huidige situatie in Europa.

Als men een eed als flauwe kul ziet. Geen geloof hecht aan de dwang van afspraken dan is werkelijk alles verloren. Pak je koffers en vlucht.

Mijn overtuiging is dat men eerst de afspraken duidelijk maakt. Daarna volgt het afdwingen van de afspraken. Als je niet gelooft dat de huidige politiek en hun personeel dit kan, dan bestrijd eerst je eigen verraders en dan je vijand.

Ik zou deze eed laten afleggen door alle nieuwe belgen van de laatste 15 jaar die niet in België geboren zijn en alle kandidaten voor een naturalisatie. Zij die weigeren : ERUIT !
Oud 7 februari 2007, 13:09   #10
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees hier een cynische kijk op de omkeerbaarheid van de huidige situatie in Europa.

Als men een eed als flauwe kul ziet. Geen geloof hecht aan de dwang van afspraken dan is werkelijk alles verloren. Pak je koffers en vlucht.

Mijn overtuiging is dat men eerst de afspraken duidelijk maakt. Daarna volgt het afdwingen van de afspraken. Als je niet gelooft dat de huidige politiek en hun personeel dit kan, dan bestrijd eerst je eigen verraders en dan je vijand.

Ik zou deze eed laten afleggen door alle nieuwe belgen van de laatste 15 jaar die niet in België geboren zijn en alle kandidaten voor een naturalisatie. Zij die weigeren : ERUIT !
Uiteraard is een eed zweren aan het belgische establishment flauwe kul.
En ja, ben ermee bezig met mijn uittocht uit Vlaanderen
Oud 7 februari 2007, 13:29   #11
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Uiteraard is een eed zweren aan het belgische establishment flauwe kul.
En ja, ben ermee bezig met mijn uittocht uit Vlaanderen
Een eed aan de Belgische constructie hoeft voor mij ook niet. Een democratische vlaamse staat geeft mij meer vertrouwen. Het lijkt mij nog de moeite om mijn nek uit te steken voor je eigen 'land'.

Ik hoor niets bij jou over een engagement tegenover je eigen gemeenschap. Is dit niet belangrijk ?

Opgelet als je vertrekt. "Ze" zitten ook al in Nieuw Zeeland en Australië. Je kan ook onderduiken in Sudan of Egypte.
Oud 7 februari 2007, 14:20   #12
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Een eed aan de Belgische constructie hoeft voor mij ook niet. Een democratische vlaamse staat geeft mij meer vertrouwen. Het lijkt mij nog de moeite om mijn nek uit te steken voor je eigen 'land'.

Ik hoor niets bij jou over een engagement tegenover je eigen gemeenschap. Is dit niet belangrijk ?

Opgelet als je vertrekt. "Ze" zitten ook al in Nieuw Zeeland en Australië. Je kan ook onderduiken in Sudan of Egypte.
Even doom-denken.
Geef mij maar een moslimland...waar vrouwenrechtenorganisaties enz meer de klemtoon kunnen leggen op het beleid.
Binnen x aantal jaar zullen wij blij zijn als we naar ginder kunnen trekken als hier al dat krapuul zit en ginder enkel nog maar gematigden.

Nee, staan een paar landen op mijn lijstje om heen te gaan...maar ben er nog niet uit en heb nog wat verplichtingen op het thuisfront.
Oud 8 februari 2007, 06:52   #13
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Zo helpt mij God" mag voor een atheist geen probleem stellen. Een eed van burgertrouw dient niet om een standpunt van (on)geloofsovertuiging publiek te maken. Een eed dienst als staving van zijn intenties voor de toehoorders. Als zij beter overtuigd zijn met de woorden "Zo helpt mij God" dan bereikt de beëedigde zijn doel. Voor sommige personen die deze eed zouden afleggen kan je natuurlijk God vervangen door Allah of Jehova. Het gaat om de overtuigingskracht en het serieux. De clausule "Hiervoor sta ik garant met mijn integriteit en mijn vermogen" moet voor een atheist voldoende waarde hebben.
Het is evenwel wel een probleem. Hoe kan iemand een eed afleggen als die persoon dient te zweren op iets waar hij/zij niet in gelooft? Wat is dan nog de waarde van die eed? Bitter weinig! Als je al verplicht wordt om te liegen terwijl je een eed aflegt blijft enkel het show element over en is bijgevolg die eedaflegging al volkomen overbodig.
Citaat:
Hoe kan een atheist zonder deze eed burgerschap krijgen ? Bijvoorbeeld door geboorte.
Je ontwijkt mijn vraag. Ik heb het niet gehad over geboren worden, wel over een aanvraag tot naturalisatie.
Citaat:
Het is toch geen loze vraag van een staat om aan zijn nieuwe burgers te vragen hun getrouwheid te bevestigen. Ofwel ben je deel van deze staat door geboorte en moet je onderdanig/trouw zijn, ofwel ben je nieuw en kies je voor die staat , je naturaliseert, en dan moet je dit duidelijk zeggen.
Moeten? Onderdanig zijn? Trouw zijn? Het is niet mijn bedoeling om op de man te spelen, doch in welke eeuw leef jij in feite?
Oud 8 februari 2007, 07:31   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat jij over de Belgische nationaliteit beschikt? Gelieve mij dan eens uit te leggen waarom een immigrant een eed van burgerschap dient af te leggen terwijl jij zelf nog niet eens Belgie als een volwaardige staat beschouwt. Tot nader order leven wij niet in een Vlaanderen als een onafhankelijke staat maar wel nog steeds in de staat Belgie. Je eis tot het afleggen van een eed en het zweren van "trouw" en "onderdanigheid" is bijgevolg onzinnig gezien je zelf niet eens bereid bent dit te doen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 februari 2007 om 07:55.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 07:44   #15
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou deze eed laten afleggen door alle nieuwe belgen van de laatste 15 jaar die niet in België geboren zijn en alle kandidaten voor een naturalisatie.
Citaat:
Een eed aan de Belgische constructie hoeft voor mij ook niet.
???

Wat is het nu?

Ja of neen?

Wel weten wat je wilt, hé.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 februari 2007 om 07:44.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 09:46   #16
Cyrano
Minister

Standaard

Het spreekt voor zich dat men niemand moet dwingen een eed af te leggen waarin hij niet gelooft of niet achter de inhoud staat. Afgezien van de inhoud, een aantal normen-en-waarden, waarover in het land een concensus bestaat, daar mag die maatschappij toch aan zijn nieuwe burgers vragen deel te nemen in die concensus. Zij die het maatschappijbeeld afwijzen uit filosofische of religieuze redenen horen er niet bij. Het godsdienstig aspect is hier niet belangrijk. Een atheist kan ook een eed afleggen.
Om het cru uit te drukken. Een dergelijke eed dient om de schapen van bokken te scheiden.

Ik weet dat het woord "trouw" vandaag de dag erg beladen is. Men is niet meer gewoon deze eigenschap als belangrijk te zien. Alles moet tijdelijk en vrijblijvend zijn. Naar mijn mening is dat niet zo. Een vrijblijvend burgerschap is loos en leeg. Als je dit oubollig lijkt en niet van deze tijd dan is er een reden temeer om deze eigenschappen te promoten.

Je hebt gelijk dat het problematisch is om een eed van trouw af te leggen aan een staat die je niet wenst. Daarom liet ik in de beginpost dit in het midden. Zolang ik het met mijn belgische nationaliteit moet doen, zal ik solidair en wetsgetrouw blijven ook al is dit soms tegen mijn zin. Streven naar een andere, vlaamse, nationaliteit kan binnen de belgische wettelijkheid.

Als jij de eedformule zo kan aanpassen dat zij van toepassing is op onze maatschappij zoals wij ze willen, zonder te verwijzen naar België dan ben ik benieuwd. Het is niet omdat wij dit België niet lusten dat dit land geen realiteit is.

Als je een maatschappij voorstaat met alleen rechten en geen plichten, zonder engagement van zijn burgers, zonder dat je weet op wie je kan rekenen dan hebben wij het niet over het zelfde. Dergelijke bedenkingen komen uit vorige eeuw, jawel. Slechts 7 jaar geleden.
Oud 8 februari 2007, 11:38   #17
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij niet aan alle kandidaat-belgen en nieuwe belgen een burgereed vragen ? Mag dit ? Kan dit ? Moet dit ?
Ja, Ja, Misschien. Zo'n stukje theater kan er namelijk voor zorgen dat iemand zich echt Belg begint te voelen. Een soort "Rite of Passage".
Oud 8 februari 2007, 11:57   #18
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ja, Ja, Misschien. Zo'n stukje theater kan er namelijk voor zorgen dat iemand zich echt Belg begint te voelen. Een soort "Rite of Passage".
Of juist niet.

Hij hoeft zich niet belg te voelen. Er zijn zoveel autochtone belgen die zich niet "Belg" voelen of willen voelen. Tot nader order moeten we het met de belgitude doen.

Als zij, de nieuwe-belgen en kandidaat-belgen, een eed afleggen tegenover de gemeenschap die in België woont, nl vlamingen, walen, brusselaars, en vooreerst duidelijk uitleg gekregen hebben wat zij nu plechtig gaan beloven dan zullen er een aantal (hopelijk) afhaken. Deze eedformule openlijk in behoorlijk Nederlands of Frans afleggen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik ben er van overtuigd dat vele autochonen er moeite mee hebben.
Oud 8 februari 2007, 12:14   #19
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of juist niet.

Hij hoeft zich niet belg te voelen. Er zijn zoveel autochtone belgen die zich niet "Belg" voelen of willen voelen. Tot nader order moeten we het met de belgitude doen.
Belg/Vlaming/Waal, u snapt wat ik bedoel.
Citaat:
Als zij, de nieuwe-belgen en kandidaat-belgen, een eed afleggen tegenover de gemeenschap die in België woont, nl vlamingen, walen, brusselaars, en vooreerst duidelijk uitleg gekregen hebben wat zij nu plechtig gaan beloven dan zullen er een aantal (hopelijk) afhaken.
Dat zou een bijkomend voordeel kunnen zijn, maar ik denk niet dat een eed veel mensen tegenhoudt. Wie (en waarom) zou er afhaken door zo'n eed? Ik kan me er geen specifieke groep bij voorstellen.
Citaat:
Deze eedformule openlijk in behoorlijk Nederlands of Frans afleggen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik ben er van overtuigd dat vele autochonen er moeite mee hebben.
Ongetwijfeld.

Zo'n eed heeft al effect als het bij een deel van de genaturaliseerden een verhoging van het Vlaams/Waals/Belgisch bewustzijn verhoogd. Voor de kosten hoeft men het niet te laten. Ik zie enkel een voordeel en geen nadelen, dus waarom niet
Oud 8 februari 2007, 14:14   #20
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Belg/Vlaming/Waal, u snapt wat ik bedoel.
Dat zou een bijkomend voordeel kunnen zijn, maar ik denk niet dat een eed veel mensen tegenhoudt. Wie (en waarom) zou er afhaken door zo'n eed? Ik kan me er geen specifieke groep bij voorstellen.
Als een gelovig islamiet, bij Allah, moet zweren dat de belgische wetten boven de Koran, hadith en de sharia staan dan zal hij zich toch wel bedenken. Want dit is geloofsafval.
Als een Marokkaan trouw moet zweren, bij Allah, aan zijn nieuwe vaderland en zijn oude moet afzweren (dus geen dubbel nationaliteit) dan zal hij zich bedenken.

Indien dit voor deze mensen geen betekenis zou hebben dan nog blijft het belangrijk om in geval subversieve activiteiten tegen onze maatschappij en weigering om zich te integreren deze meineed aan te grijpen om hen de nationaliteit terug af te nemen (en uit te zetten).

Velen van onze medeburgers willen maar niet begrijpen dat wij in conflict geraakt zijn waar 'onze waarden' moeten verdedigd worden. Men tracht ons via de media en de politiek een 'zij en wij' houding af te praten door ons de multiculturaliteit voor te houden. Zij dwalen. De waarden en grondvesten van onze westerse maatschappij zijn waardevol en moeten bewaard blijven. Zij liggen aan de basis van ons economisch en menselijk succes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be