![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u lid worden van een wereldvakbond? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 24,14% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
21 | 72,41% |
Misschien, maar dan moet zo'n vakbond wel radicaal genoeg durven zijn |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mocht verenigd links een werkende wereldvakbond oprichten (dus niet de bourgeois wereldvakbond zoals die vandaag bestaat), zou u er dan lid van worden?
Deze vakbond zou ervoor zorgen dat bedrijven ons niet langer chanteren en afdreigen met delokalisering. De vakbond zou er voor zorgen dat er bijvoorbeeld in lage-loonlanden minimale sociale en milieu-normen komen. Zoiets zou onze economie en werkzekerheid ten goede komen. Want nu hebben bedrijven vrij spel. Ze kunnen ongestraft zeggen: "bouw uw sociale verworvenheden af, anders vertrekken we naar China waar we rivieren kunnen vervuilen, toxische rommel kunnen storten en sweat-shops kunnen openen waar arbeiders zonder rechten werken voor nen dollar per dag." Daar kunnen we nooit alleen tegenop. Maar een echte wereldvakbond zou een instrument kunnen zijn dat wel voor een tegengewicht zorgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Nope, nooit van men leven. Ik moet geen vakbond hebben op men werk. Daar zijt ge niks mee en die verpesten toch alles.
Het enigste nuttige aan een vakbond is om uw papieren in orde te hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee danku. De leiders van zo'n wereldvakbond zouden wereldleiders zijn, en daarvan hebben we er al meer dan genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ja
Proletariers Aller Landen, Verenigt U!
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() nope
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() JA!!
Als het om een doorzichtige, democtratische vereniging zou gaan, direct... het lijkt mij 1 van de weinige wapens die we kunnen hebben tegen tegen de wereldwijde uitbuiting. If you can't beat them locally in Vorst, join them globally in Shanghai ofzoiets. Klassiek 'rechts' publiek kan er misschien toch nog eens een 2e keer over nadenken, we hebben het hier namelijk over zowel over mensenrechten in de lageloonlanden als over de portomonnee van 'de hardwerkende Vlaming'. Het kan dus een win-win situatie worden. Ik heb een tijdje geleden in dit verband al eens een thread gestart, waar al een paar interessante bedenkingen zijn gemaakt: http://forum.politics.be/showthread.php?t=76881 Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 30 januari 2007 om 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Vandaag vinden velen uit de kleinburgerlijke middenklasse het nog beneden hun 'stand' om lid te worden van een (wereld)vakbond. Maar naarmate de globalisering hun welstand erodeert, zullen ze wel bijdraaien. Daar ben ik absoluut zeker van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Schepen
|
![]() Allez, misschien moet je dan nog eens even tegoei lezen waarover het gaat, het gaat dus juist om een toekomstige wereldvakbond die sterk genoeg zou staan om wél iets zou kunnen doen tegen VW!! Daar niet in geloven is moeilijk denk ik... deze vakbond is er namelijk nog niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Dan zal snel duidelijk worden hoe bedrijven (vooral multinationals) eigenlijk echt werken, en hoe ver ze durven gaan om toch maar overal de sociale en economische basisrechten van mensen tegen te werken en tegen elkaar uit te spelen (tegen ons hier in Europa: "als ge uw sociale verworvenheden niet opgeeft, trekken we naar Bangladesh, want daar hebben ze geen sociale verworvenheden" -- tegen de mensen in Bangladesh: "als ge sociale rechten durft opeisen trekken we naar China, want daar hebben ze geen rechten" - enzovoort). Want nu spelen dergelijke bedrijven het hypocriet: aan de ene kant zeggen ze voorstanders te zijn van de vrije markt, maar aan de andere kant trekken ze massaal naar China, een communistische staatsgeleide dictatuur. Ze zijn geen voorstanders van de vrije markt, ze zijn voorstanders van marktcondities waarbij mensen, het milieu, sociale rechten tegen elkaar worden uitgespeeld allemaal met het oog op meer winst. Een wereldvakbond zou dit soort terrorisme perfect kunnen onthullen. Laatst gewijzigd door C2C : 30 januari 2007 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() dus niet alleen corrupte kiekes die voor eigen zak werken op nationaal niveau, nu ook corrupte kiekes die voor eigen zak werken op internationaal niveau.
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Probeer maar verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() ik hoef dat niet te proberen, als ik kijk naar de uitslag, zijn er velen die de vakbond geen warm hart toedragen
![]()
![]() |
#17 |
Schepen
|
![]() Ok, dat merk ik ook, maar waarom niet? "zakkenvullers" is wel een heel klein antwoord, denk ik.... Het is trouwens ook geen thread over wat we allemaal van ACV-ABVV denken, ait?
Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 30 januari 2007 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Schepen
|
![]() wereldvakbond ???? , heb er men twijfels over , en doordat het van links komt moet ik het al helemaal niet hebben
![]() |
![]() |
![]() |