![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Velen roemen Zwitserland als een voorbeeld van democratie, nochtans leven daar meerdere taalgroepen door elkaar. Waarom kan het Zwitsers systeem niet op België toepasbaar zijn? Of net wel? Graag onderbouwd antwoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jan van den Berghe zal misschien meer over Zwitserland kunnen schrijven.
Maar ik denk dat het grote verschil is dat men er een veel betere kennis van andere landstalen nastreeft, en dat men de grenzen niet in vraag stelt. He wacht eens, zijn dat niet juist twee voorwaarden waar de Vlamingen al aan voldoen? ![]()
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Je wil mijn punt gewoon niet snappen.
![]() ![]()
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vervolgens zijn het verschillende ongeveer even sterke talen (frans-duits-italiaans) , waarbij voordien ook weinig taalimperialistische neigingen aanwezig waren ten aanzien van de andere deelgebieden. In België hebben de franstaligen altijd geprobeerd te domineren , aanvankelijk door het nederlands te proberen te elimineren .Nadien door de hoofdstad te verfransen en door te proberen delen van de vlaamse rand rond Brussel te annexeren . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Het zou toch een bijzonder kleine ingreep zijn voor de politici om gewoon een minimumpakket in de tweede landstaal in België te verplichten (dit voorstel werd door de PVV reeds in de jaren 60 verdedigd).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() In Vlaanderen is het Frans in het onderwijs verplicht de tweede taal .....
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 16 februari 2007 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() In Brussel moeten schoolkinderen verplicht vanaf het derde leerjaar de tweede landstaal leren. Resultaat: de grote meerderheid van Franstaligen die 10 jaar Nederlands "onderwezen" krijgen in de Franstalige scholen kennen nog altijd geen Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Er dient dus een algemeen belang te bestaan om een democratisch kader te kunnen scheppen. De afkerigheid van referenda is daarom niet vreemd in België. Op het enige referendum die naam waardig dat men ooit gehouden heeft op nationaal niveau, de koningskwestie, heeft men duidelijk gezien dat de algemene consensus minder belangrijk was dan de uitslag per staatsdeel. Pikant detail: dat was nog in een tijd dat er geen gewesten en gemeenschappen bestonden, dus de schuld op deze instellingen steken zal naar goede belgicistische traditie niet werken... Dat totaal gebrek aan burgerlijke lijm blijkt ook uit het feit dat de algemene opvatting is dat België de monarchie nodig heeft om te overleven. Vandaar het republikeinse bij de separatisten en het krampachtig royalisme bij de belgicisten. Een president van de ene kant zou telkens afgewezen worden door de respectievelijke andere kant. In Zwitserland heeft men zonder problemen een republikeinse staatsvorm, weliswaar in zeer lichte vorm. In België heb je bovendien altijd de tegenstelling Vlaams-Waals. Ook dit kan je nog altijd kunstmatig gaan wijzigen, althans institutioneel. Maar net als tijdens de koningskwestie trekt de politieke realiteit zich niet veel aan van die kunstmatige indeling of eenheid. Misschien zal u betwisten dat dit kunstmatig is of zeggen dat dit geen betekenis heeft (althans, geredeneerd volgens een postmodern principe), maar dan moet u mij toch eens verklaren waarom die meerderheid die er toen was het niet gehaald heeft? Hetzelfde krijg je in Irak: meerdere provincies en toch groepering tussen Soennieten, Sji'ieten en Koerden... Wil je een Zwitsers systeem invoeren op het grondgebied van België, dan zal je ruimdenkender moeten zijn, letterlijk. Enkel een hereniging van Vlaanderen en Nederland kan daarbij soelaas bieden. De Nederlandstaligen zijn dan te vergelijken met de Duitstaligen, de Romanden met de Franstaligen en de Duitstaligen met de Italianen (jaja, dan zitten we nog met de Raeto-Romanen, maar goed, misschien kunnen we dat met de Friezen zetten of zo ![]() Hopende dat dit geen paarlen voor de zwijnen van malafide belgicisten waren... Tantist
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() En waar wordt verboden deze principes toe te passen?
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Catalyst, kunnen wij het onderwijs bepalen in Franstalige België? Ik vrees dat u op het verkeerde forum zit.
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België is immers niet als een statenbond ontstaan, is niet gegroeid uit een aantal voormalige vorstendommen die met elkaar een eedgenootschap afspraken en slechts datgene samen deden wat ze samen wilden doen. België is ontstaan door afscheiding en werd een unitaire staat. Dit staat haaks op het Zwitserse model. Daarnaast geldt in Zwitserland een onaantastbare taalwetgeving. Op een of twee gemeenten na, zijn alle gemeenten in Zwitserland strikt eentalig. Er zijn nergens faciliteiten, nergens tegemoetkomingen voor anderstaligen. Iedere inwoners schikt zich trouw en respectvol naar het taalstatuut van de gemeente waarin hij of zij woont. Zelfs in steden (Genève, Basel, Zürich) waar belangrijk aantallen anderstaligen wonen. 't Moet voor iedereen wel duidelijk zijn dat deze houding volledig en volkomen ontbreekt bij de Franstaligen van België die er steeds weer op uit zijn de taalgrenzen en -wetten in vraag te stellen. In België is er daarenboven geen rechtstreekse democratie. De burger kan zich niet rechtstreeks uitspreken over onderwerpen die hem bezig houden, net zo min hij de politici rechtstreeks op de vingers tikken. Er is ook geen daadwerkelijke vertegenwoordiging van de gewesten en gemeenschappen op het federaal niveau, daar waar Zwitserland wel een kantonale vertegenwoordiging kent op het bondsniveau. In België ontbreekt het ook aan daadwerkelijke zelfstandigheid van de deelstaten, daar waar in het Zwitsers politiek denken de kantons op de eerste plaats komen. De kantons hebben dan ook een eigen politie, eigen gericht, eigen wetten (zelfs een eigen grondwet!!!), enz. België is een onwerkbaar geheel om dit alles toe te passen, tenzij men België volledig met de grond gelijk maakt en terugkeert naar bijvoorbeeld de principes nog gehanteerd tijdens de Oostenrijkse Nederlanden en de tijd van de Verenigde Nederlandse Staten. Ik zie dit evenwel nog niet gebeuren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Pikant detail: toen waren het vooral Vlaanderen en Brabant die de actoren waren van de onafhankelijkheid. Van der Noot moest zelfs troepen sturen om het "enthousiasme" uit de Waalse gewesten te compenseren. Die opstand ging nergens gepaard met rabiate Vlamingenhaat, was conservatief-libertair van aard en pro Nederlands. Die van 1830 was contra Nederlands, Jacobijns en had een Waals sigantuur. Als er al animo was in Vlaanderen, kwam dat van Fransen en Walen.
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Beste Tantist,
Dank voor uw uitvoerig antwoord. U stelt echter: Citaat:
Volk is immers 1 (~en/~eren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben Noch op Zwitserland, noch op België is dit van toepassing. 2 (~en/~eren) de gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot het staatshoofd of de regering, de onderdanen => natie Ik neem dus aan dat u deze definitie hanteert, of niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Ontbreken van taalimperialisme hangt samen met een sterke benadrukking van de eentaligheid van de gemeenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |