Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2007, 15:08   #1
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard Een kettingreactie op komst!?

Als je eens naar Europa kijkt zie je dat verschillende landen in hevige conflicten staan, door het gevolg van een mogelijke splitsing! Kosovo lijkt de weg naar onafhankelijkheid te hebben gevonden, in Schotland is de meerderheid voor een splitsing met Engeland en de nationalistische partij lijk de verkiezingen te gaan winnen. Ook Noord-Ierland loopt op z'n laatste benen en tracht voor de laatste keer de kloof tussen de godsdiensten te overbruggen. De eta laat weer van zich horen en het conflict Vlaanderen vs Wallonië is weer op topsnelheid en Montenegro is onafhankelijk geworden om maar even een beeld te schetsen. Ik weet ook wel dat dit allemaal verschillende situaties zijn die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn maar als na Montenegro nog andere delen onafhankelijk worden, zou dit dan geen kettingreactie kunnen vormen, ik denk dan vooral bij het volk! De gewone man in de straat zal beseffen dat splitsingen niet abnormaal zijn dat het allemaal zeer goed realiseerbaar is, zonder economische en/of maatschappelijke crisissen! Ik denk dat er een bom in Europa op ontploffen staat en dat de gevolgen er niet van te voorzien zijn. Zouden deze apparte gevallen ervoor kunnen zorgen dat de 177 jarige strijd tussen Vlaanderen en Wallonië zal eindigen, of zullen wij een voorzet geven aan landen zoals Schotland en Noord-Ierland? Er was een grote internationale media aandacht bij de voorbije verkiezingen voor Antwerpen dus het leeft in Europa dus het is goed mogelijk dat er een sterk onderling verband zal ontstaan wanneer één van de streken onafhankelijk wordt!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 15:17   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Kosovo is een totaal andere zaak. Er bestaat geen Kosovaars volk, en de onafhankelijkheid van Kosovo is niets meer dan het oprichten van een westerse marionetstaat tegen Servië.
Als het van mij afhangt, mogen ze die provincie gerust in twee knippen: het noorden bij Servië, het zuiden sluit een samenwerkingsverband met Albanië.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 15:19   #3
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Kosovo is een totaal andere zaak. Er bestaat geen Kosovaars volk, en de onafhankelijkheid van Kosovo is niets meer dan het oprichten van een westerse marionetstaat tegen Servië.
Als het van mij afhangt, mogen ze die provincie gerust in twee knippen: het noorden bij Servië, het zuiden sluit een samenwerkingsverband met Albanië.
Inderdaad, er bestaat geen kosovaars volk. Kosovo behoort toe tot Servië.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 15:21   #4
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Inderdaad, er bestaat geen kosovaars volk. Kosovo behoort toe tot Servië.
Denk je dat de gewone bevolking dit weet of beseft? Het gaat hier vooral of de mening van de bevolking zal veranderen, de politici komen achter!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 10 februari 2007, 17:01   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk kan je Kosovo een beetje met Brussel vergelijken: behoort aan de Serviers, stilletjesaan bevolkt door Albanezen, die nu de onafhankelijkheid eisen.... Brussel, Vlaams, franstaligen....
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 17:10   #6
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat in het nieuwe voorstel van die Finse heer staat dat Kosovo niet opgedeeld mag worden, en ook niet mag opgaan in Albanië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Eigenlijk kan je Kosovo een beetje met Brussel vergelijken: behoort aan de Serviers, stilletjesaan bevolkt door Albanezen, die nu de onafhankelijkheid eisen.... Brussel, Vlaams, franstaligen....
Daar heb je groot gelijk, met onafhankelijkheid dwepen moet je niet onvoorwaardelijk doen. Met dat verschil dat Brussel helemaal geen onafhankelijkheid wil, ze voelen zich vrij goed in dat België van nu. Maar je kan wel de Vlaamse Rand vergelijken met Kosovo.

Wat ik me afvraag is.... heeft Vlaanderen een zekere morele verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld de Basken en de Catalan te helpen? Zou een onafhankelijkheid Vlaanderen niet een van de eersten moeten zijn om Baskenland en Catalonië te erkennen? Al denk ik wel dat we uit de EU kunnen gegooid worden voor dergelijke weerbarstigheid.
Oud 10 februari 2007, 17:12   #7
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat ik me afvraag is.... heeft Vlaanderen een zekere morele verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld de Basken en de Catalan te helpen? Zou een onafhankelijkheid Vlaanderen niet een van de eersten moeten zijn om Baskenland en Catalonië te erkennen? Al denk ik wel dat we uit de EU kunnen gegooid worden voor dergelijke weerbarstigheid.
Wie zegt er dat wij eerst onafhankelijk zullen worden, maar eigenlijk doel ik dan vooral op schotland en noord-ierland, zouden wij dan ook steun van hen krijgen?

Oud 10 februari 2007, 17:15   #8
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Wie zegt er dat wij eerst onafhankelijk zullen worden, maar eigenlijk doel ik dan vooral op schotland en noord-ierland, zouden wij dan ook steun van hen krijgen?
Noord-Ierland onafhankelijk? Hoe? Bij mijn weten zijn de protestanten daar in de meerderheid, waarom zouden zij ooit kiezen voor onafhankelijkheid.
Of bedoel je : waneer Noord-Ierland opgaat in de Republiek Ierland ten zuiden daarvan.
Oud 10 februari 2007, 17:16   #9
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Noord-Ierland onafhankelijk? Hoe? Bij mijn weten zijn de protestanten daar in de meerderheid, waarom zouden zij ooit kiezen voor onafhankelijkheid.
Of bedoel je : waneer Noord-Ierland opgaat in de Republiek Ierland ten zuiden daarvan.
Ja ik bedoel dat!

Oud 10 februari 2007, 17:18   #10
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja ik bedoel dat!
Tja, dan zitten wij misschien binnen twintig jaar op politics.vl te spreken over : wanneer het protestantse volk in Ierland de teugels van zich kan afwerpen en een vrije staat oprichten genaamd Noord-Ierland?
Oud 10 februari 2007, 17:21   #11
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Tja, dan zitten wij misschien binnen twintig jaar op politics.vl te spreken over : wanneer het protestantse volk in Ierland de teugels van zich kan afwerpen en een vrije staat oprichten genaamd Noord-Ierland?
Ik wilde maar zeggen als schotland, het baskenland of catalonië voor ons onafhankelijk worden of we dan ook steun van hen mogen verwachten?

Oud 10 februari 2007, 17:25   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik wilde maar zeggen als schotland, het baskenland of catalonië voor ons onafhankelijk worden of we dan ook steun van hen mogen verwachten?
http://www.youtube.com/watch?v=wNqw9...related&search=
Zal u misschien interesseren, Nelly Maes van Spirit en voorzitter van de European Free Alliance reageert in de valse documentaire van RTBF, waarna Bernat Joan I Mari, eveneens lid van die partij en Catalaan, zijn repliek geeft.
Allemaal fake natuurlijk.

Maar kijk, mijn punt blijft, welke logica zegt er dat je Noord-Ierland niet moet steunen en een verenigd Ierland wel.
Oud 10 februari 2007, 17:50   #13
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=wNqw9...related&search=
Zal u misschien interesseren, Nelly Maes van Spirit en voorzitter van de European Free Alliance reageert in de valse documentaire van RTBF, waarna Bernat Joan I Mari, eveneens lid van die partij en Catalaan, zijn repliek geeft.
Allemaal fake natuurlijk.

Maar kijk, mijn punt blijft, welke logica zegt er dat je Noord-Ierland niet moet steunen en een verenigd Ierland wel.
Oké ik heb hier duidelijk iets verkeerd gezegd, want we gaan duidelijk de verkeerde kant uit! Ik wilde gewoon vragen of wij als Vlamingen hulp zouden krijgen van andere 'twistgebieden' in geval zij eerder hun doel bereiken dan wij!

Oud 10 februari 2007, 17:52   #14
evilbu

Standaard

Citaat:
Oké ik heb hier duidelijk iets verkeerd gezegd, want we gaan duidelijk de verkeerde kant uit! Ik wilde gewoon vragen of wij als Vlamingen hulp zouden krijgen van andere 'twistgebieden' in geval zij eerder hun doel bereiken dan wij!
O maar ik bedoelde gewoon dat er al blijkbaar minstens 1 Catalaan WEET van het Vlaams streven naar separatisme, en bovendien ook nog wil komen zeggen op tv dat hij het steunt (ook al is het fake).
Voor de rest kan ik ook alleen maar zeggen dat ik het antwoord op uw vraag helaas niet weet.
Oud 10 februari 2007, 21:05   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou een onafhankelijkheid Vlaanderen niet een van de eersten moeten zijn om Baskenland en Catalonië te erkennen? Al denk ik wel dat we uit de EU kunnen gegooid worden voor dergelijke weerbarstigheid.
Twee vliegen in één klap!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 10 februari 2007, 21:11   #16
evilbu

Standaard

Citaat:
Twee vliegen in één klap!
Komaan, we zouden omgeven zijn door landen die wel bij de EU zijn en met mekaar veel gemakkelijker handel kunnen drijven en dergelijke. Wat zou dat niet betekenen voor ons?

Maar ernstig nu, is het niet zo dat de EU beslist voor zijn leden of het een land erkent (was dat niet zo met Montenegro?)
Op die manier denk ik dat het er voor de Basken niet goed uitziet. Enkele kleine leden... zoals een onafhankelijk Vlaanderen... zullen daar misschien voor te vinden zijn, maar het VK, Frankrijk, Spanje zelf.. waarschijnlijk niet.
Oud 10 februari 2007, 21:19   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan, we zouden omgeven zijn door landen die wel bij de EU zijn en met mekaar veel gemakkelijker handel kunnen drijven en dergelijke. Wat zou dat niet betekenen voor ons?

Maar ernstig nu, is het niet zo dat de EU beslist voor zijn leden of het een land erkent (was dat niet zo met Montenegro?)
Op die manier denk ik dat het er voor de Basken niet goed uitziet. Enkele kleine leden... zoals een onafhankelijk Vlaanderen... zullen daar misschien voor te vinden zijn, maar het VK, Frankrijk, Spanje zelf.. waarschijnlijk niet.
Daarom dat we nooit bij die EU moeten aansluiten. Blijkbaar hebben we daar als kleine natie toch niets te zoeken.

Na de onafhankelijkheid zoeken we beter naar een losse unie tussen de Europese volkeren. En laat die imperialistische staatjes maar verder prutsen in hun totalitaire EU!
Oud 10 februari 2007, 21:28   #18
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Daarom dat we nooit bij die EU moeten aansluiten. Blijkbaar hebben we daar als kleine natie toch niets te zoeken.

Na de onafhankelijkheid zoeken we beter naar een losse unie tussen de Europese volkeren. En laat die imperialistische staatjes maar verder prutsen in hun totalitaire EU!
Kunnen we ons bij Zwitserland aansluiten = de kleine speciale landjes!

Oud 10 februari 2007, 22:01   #19
Catalyst
Banneling

Standaard

Welke tendensen binnen België wijzen op deze "evolutie"?

1) Geen enkele Franstalige partij wil staatshervorming, tenzij van de deelstaten naar de federatie

2) Van de Nederlandstalige partijen pleit enkel het V.B. voor onafhankelijkheid. Tot voor kort waren CD&V en VLD hier ook voorstander van (zij het binnen een Belgische statenbond). De VLD pleit voor een versterkte federatie en zelfs de zéér Vlaamsgezinde CD&V-N-VA spreekt zich uit voor herfederaliseringen (zie artikel in DM vandaag).
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 22:41   #20
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Welke tendensen binnen België wijzen op deze "evolutie"?

1) Geen enkele Franstalige partij wil staatshervorming, tenzij van de deelstaten naar de federatie

2) Van de Nederlandstalige partijen pleit enkel het V.B. voor onafhankelijkheid. Tot voor kort waren CD&V en VLD hier ook voorstander van (zij het binnen een Belgische statenbond). De VLD pleit voor een versterkte federatie en zelfs de zéér Vlaamsgezinde CD&V-N-VA spreekt zich uit voor herfederaliseringen (zie artikel in DM vandaag).
50% van de Vlamingen wil dat!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be