![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Het kwam even in een aantal kranten als een komiek fait divers, maar is misschien toch niet zo onschuldig : Van Dale komt met een gecensureerde versie van zijn pocketwoordenboek, waarin alle "onbetamelijke" woorden zoals schuttingtaal en scheldwoorden zorgvuldig zijn verwijderd.
Deze (in oplage beperkte) uitgave is er gekomen op aandringen van een directeur en een administrateur van een groep van 5 reformatorische basisscholen in het Nederlandse Staphorst. Deze twee werden trouwens nauw betrokken bij de verwijdering van de ongeveer 200 woorden door de uitgever. Wat heeft Van Dale bezield om tot censuur over te gaan op aandringen van die twee kwezels, en hiermee hun naam als gevestigde waarde in de woordenboekensector te besmeuren? En dan nog wel een schoolwoordenboek! En wat kan doelstelling dan wel geweest zijn? Dat leerlingen die woorden nooit zouden leren en dus ook nooit gebruiken? Dat is wel het toppunt van hypocrisie. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Vreemdeling
|
Als er vraag naar is, waarom niet? De klant is koning.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Staatssecretaris
|
Dat is wel straf.
Geeft de indruk dat we bekrompen tijden tegemoet gaan. Toen ik het las kreeg ik spontaan zin mijnen Dikke in brand te steken. Maar die koester ik eigenlijk net iets te hard |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Burger
|
En ik die dacht dat enkel religieuze boeken verandert werden om vormen van geweld en fundamentalisme te rechtvaardigen. Is Van Dale overgenomen door de katholieke kerk of zo?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Fijn zo.
|
|
|
|
#6 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Hier is de klant echter een instantie die geacht wordt om kinderen een degelijke scholing te geven, en hen te informeren over de realiteit die hen te wachten staat. What's next? Ook de woordjes "dinosaurus" en "neanderthaler" verwijderen, en het in vet drukken van "Adam" en "Eva"? |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In ieder geval ben ik er ronduit tegen, als een woord bestaat dan bestaat het. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik moet er trouwens volledigheidshalve nog aan toe voegen dat Van Dale zelf aan de heren kwezels had voorgesteld om een aantal woorden die met het christendom te maken hebben in de nieuwe uitgave iets uitgebreider toe te lichten. Maar dat vonden ze te ver gaan.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Parlementsvoorzitter
|
OK maar zelfs een christelijke school zou verplicht moeten zijn om geen kennis te verzwijgen om religieuze redenen. En die kinderen kunnen trouwens niet kiezen, er wordt voor hen gekozen.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Is het de taak van een school de kinderen scheldwoorden te leren? De situatie die jij schetst is niet vergelijkbaar. Zolang het onderwijs er niet onder lijdt vind ik het prima. PS: Adam en Eva staan al in de Van Dale. Laatst gewijzigd door Golradir : 1 februari 2007 om 22:04. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is de basis voor opvoeding, en ik vind niet dat je zoiets kunt verplichten.
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maak je toch niet zo druk. Je islamitische helden doen het ook, en stellen het zelfs iets scherper, en dan is het toch zo verrijkend, niet? Iraanse schoolboeken bereiden kinderen voor op Jihad De Iraanse schoolboeken bereiden de kinderen voor op de heilige oorlog (Jihad). Ze demoniseren het westen en hemelen de martelaars op die sterven voor hun volk. Dat stelt een Israëlische ngo in Wenen. "De boeken portretteren Iran als een grootmacht die zich tegen het westen verzet", zegt Arnon Groiss, de directeur van het Center for Monitoring the Impact of Peace. De non profit-organisatie heeft 115 Iraanse schoolboeken voor verschillende leeftijden onderzocht. Martelaars De onderzoekers vonden onder meer foto's van gesluierde vrouwen met een geweer op de schouder en tienjarige jongens met een antitankwapen. In de teksten worden de gesneuvelde kinderen in de oorlog tussen Irak en Iran de hemel in geprezen als martelaars. Op andere pagina's wordt een jood met een davidster getoond, beklad met modder, tussen de brokstukken op een slagveld. "De boeken vormen een onmisbaar deel van het Iraanse regime", concludeert Groiss. Hij lanceert een uitnodiging om na te denken wat daaraan kan worden veranderd. (belga/hln) HLN 1/2/7 |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Staatssecretaris
|
Over een topic opfokken gesproken.. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Schepen
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Volgens mij lijdt het onderwijs wel degelijk onder het opzettelijk weglaten van informatie. Ik ga akkoord dat in dit geval de schade nog wel meevalt, maar het is een gevaarlijk principe. Wat als die zelfde twee heren morgen naar een atlasuitgever stappen en vragen om een wereldatlas uit te geven waarin de hemel wordt afgebeeld? |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|