![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Van de huidige wereldbevolking hangt het overgrote deel van de mensen een vorm van Geloof aan.
Daarentegen zijn er bijna 1 miljard mensen(denk ik), die beweren, dat God niet bestaat en naar hun gevoel niet bestaan kan. Vrijwel elk mens op de aarde heeft binnen zijn hersenfuncties een aantal gebieden, die geneigd zijn spiritualiteit en Geloof aan te moedigen en in de denkpatronen van ieder afzonderlijke mens vast te leggen. Waarom is de ene persoon nu geneigd in een God te geloven en een ander met vrijwel dezelfde kennis en hersenfuncties het Godsbestaan uit te sluiten. Wie weet hierop het antwoord? Laatst gewijzigd door nubian : 4 februari 2007 om 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Hoe zit dat dan bij boeddhisten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan nadenken over de wereld door simpelweg een boekje te volgen. Een boekje dat liefst ook nog eens niet te lang is. Zie yahya zijn posts voor een belachelijke illustratie. Het stoort hem nauwelijks dat de koran beweerd dat de hemelen steunen op pilaren en de zon zou ondergaan in een modderpoel. Waarom geloven mensen ? Dat is gewoon een manier van denken. Het Christelijke en Joodse "doe aan uw buur wat je zou willen dat hij aan jou doet", geeft een duidelijke richtlijn dat mensen in concrete situaties naar acties leidt. Jij staat voor de supermarkt, je hebt een kar nodig, vraag je aan iemand die zijn kar terugrijd om gewoon over te pakken ? Of ga je een kar halen in de karrenstal ? Steel je achteraf die kar ? Allemaal keuzes die dienen gemaakt te worden en het Christendom geeft je een manier om die vragen te beantwoorden, voor onnozele, banale situaties en voor de meest complexe levensvragen. De speltheorie van de theoretische economie legt uit waarom dit principe werkt en een betere wereld creert, moest het iemand interesseren. Niet dat de wetenschap het altijd eens is met het Christendom natuurlijk. De islam geeft een letterlijk antwoord. Het is een religie van exacte regels. Veegt een moslim zijn gat met de linker of de rechterhand ? Het staat in de koran. Er staat exact tot op de laatste letter beschreven hoe een moslim zich in de 7de eeuw moest gedragen. Uiteraard zijn we niet meer in de 7de eeuw leven, en uiteraard zegt de islam niets over gsm's of computers of het internet. Een van de gedragsregels waar moslims aan moeten voldoen is ook dat ze dienen ofwel te moorden, ofwel geld te geven aan moslims die daar wel toe bereid zijn. Atheisten zijn, in deze huidige tijd, voornamelijk mensen die de profiteurs van de godsdiensten, ondermeer priesters en imams beu zijn als leiders. Zij blijken uiteraard even corrupt en onbetrouwbaar te zijn als andere politici en zij realiseren zich dat de ideologie deze mensen aan de macht brengt, en hun in staat stelt om kinderen te indoctrineren om hun te volgen. Maar het zijn idioten. Een ouder is niet geholpen als zijn kind zelfmoordterrorist wordt. Mensen vergeten dat het nog helemaal zo lang niet geleden is dat ook Belgie door semi-"Christelijke" profiteurs geregeerd werd. Tussen de 2 wereldoorlogen was dat zeker en vast nog zo, en ook na de 2de wereldoorlog was dit nog zo. Daarom zijn zoveel Belgen atheist. Daarom zijn zoveel Iraniers atheist. Dat neemt niet weg dat er veel Christelijke leiders echt proberen te helpen, zoals de honderden Christelijke ziekenhuizen illustreren, net zoals er in Iran echt moslims zijn die proberen mensen te helpen vandaag. Maar zij worden, nog harder dan vrouwen in minirokjes aangepakt door de moslimregering. Waarom ? Omdat een regering die beweert islamitisch te zijn natuurlijk geen populaire moslimfactie kan hebben die mensen helpt en het oneens is met de regering. Deze groep mensen is enorm aan het groeien, omdat geen enkele van de "heilige" boeken alle antwoorden blijkt te bevatten. Er zijn ook wetenschappelijke atheisten. Die denken door zich af te vragen wat het "logisch" antwoord op een vraag is. Wat leidt tot contradicties en wat niet. Maar zo zijn er maar heel weinig. Zeker niet meer dan 1 mens op duizend. Ze zijn wel universeel anti-godsdienst. Deze zijn "gelovig" in naam, en zelfs in doen, maar zeggen zo van die dingen als Newton bijvoorbeeld zei, dat God ons verlaten heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De creatie en verdere ontwikkeling/uitbouw van een 'ik' (ego) in de menselijke psyche onderstelt ook een 'niet-ik'. Dit niet-ik is mogelijk/waarschijnlijk betrokken bij of verantwoordelijk voor het ontstaan van religieuze gevoelens, inzoverre het idealen weergeeft die door het ik op dat ogenblik niet gerealiseerd kunnen worden. Het behelst dus tegelijkertijd een aanvullende en compenserende werking. Deze inhouden en hun verwerking worden in concreto ingevuld door overgeërfde factoren, vroegere ervaringen, opvoeding, enz. Eens te meer kan ik voor meer info alleen maar verwijzen naar de zeer uitgebreide, maar niet altijd gemakkelijk leesbare, litteratuur terzake van Jung. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwoord op de topicvraag. Ik denk dat er vele mensen in mij situatie zitten. Who cares. Wat maakt het allemaal uit. als je ziet dat mensen elkaar de kop willen inslaan omdat de ene in Mohammed gelooft en de andere in Jezus, dan stellen velen zich daar vragen bij en dan zeg ik: Hoe kan er nu in godsnaam een almachtige zijn als hij toelaat dat mensen elkaar uitmoorden in zijn naam. Velen zien dit als een bewijs dat er geen bal is na dit leven. Ik ben geen atheist maar ook geen gelovige. Eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat er niks is na dit leven maar ergens diep binnenin leeft er toch een beetje hoop dat het allemaal nog niet gedaan is binnen afzienbare tijd, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ik schrik heb voor de dood. Dit sterkt mij trouwens in de opinie dat veel mensen geloven uit schrik om dood te gaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom zijn er ook godsdiensten, om deze mensen gerust te stellen dat er een leven is na de dood. Dat is inderdaad de drijfveer voor godsdiensten, ze buiten op dit gebied de zwakheid van het mens zijn uit (het ik'je). Dan zijn er nog hoop regeltjes bijgekomen om in die 'hemel' te komen (uitgevonden door mensen uiteraard). Enfin, heb niet veel zin om hier een hele uiteenzetting te doen...het blijft toch hetzelfde...non-believers vs believers. Toch stel ik mij de vraag hoe dom een mens wel kan zijn om anderen te gaan veroordelen die zich niet houden aan door-de-mens-in-het-leven-geroepen-godsdienstregels? Is het god niet dat beslist over alle mensen? Waarom moeten dan mensen op onze planeet zich bemoeien met hoe ik mijn leven wens te leven? Waarom worden er mensen kapot gemaakt door believers omdat zij een andere weg wensen te volgen? Waarom werden er mensen verketterd, gebrandstapeld,...omdat zij een andere weg wilden inslaan? Het moge toch duidelijk zijn dat heel de frats godsdienst uitgebuit is door slimmere mensen dan de gelovigen, welke weten hoe ze mensen kunnen manipuleren ivm de zwakte van hun ik-gevoel. Waarom worden atheisten verketterd? Omdat deze mensen boven deze dingen staan, noem het maar verder geevolueerd als de doorsnee mens. En dit is een ware plaag voor de machtigsten op deze planeet en deze willen absoluut niet van hun positie af. Hoe gekker ze de mensen krijgen hoe beter voor hun (krijgen dan nog meer macht). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"Gaan de klanten mijn nieuw model van vishaak goed vinden?" Alvorens het te proberen, kunt ge het niet weten. Hoe kunt ge dan verder, want ge weet antwoord niet? Er is maar een oplossing: ge begint te geloven: "Ja, de klanten gaan die nieuwe vishaak kopen, en ik geloof dat ik er minstens 500 per maand aan de man ga kunnen brengen". Als ge de dingen op de keper beschouwt, draait de wereld eerder rond "geloven" dan rond "weten", want de meeste van onze handelingen betreffen de nabije of verre toekomst, en die is altijd onzeker. Citaat:
Citaat:
Zelfs iets triviaals zoals de voortplanting van generatie op generatie werkt daar niet meer, laat staan dan men er in slaagt van de langdurige relaties in stand te houden, traditioneel via het huwelijk, die noodzakelijk is om kinderen groot te brengen. Ge kunt dat probleem nu zien, of binnen 10 jaar, of binnen 20 jaar, of op het moment dat zelfs de blinden niet anders gaan kunnen dan dit te zien. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Integendeel, ik heb nog niemand hier zien beweren dat God het universum creeerde zonder contradictorisch te zijn, aangezien "universum" alles betekend en dus zeker en vast ook God omvat. Heeft God dan zichzelf gemaakt ? Zo niet wie heeft dan God gemaakt ? Vertel eens. Het logische antwoord hierop is dat er niet zoiets bestaat als het begin van de tijd. Dat is een situatie die perfect modelleerbaar is, zoals bijvoorbeeld Einstein's relativiteitstheorie doet. Die zegt dat er geen begin is, en dat er ook geen einde zal zijn. Gecombineerd met observaties om de kromming van de tijd in te vullen, die triviaal simpel door iedereen kunnen gedaan worden, zegt de theorie dat er geen creatie was. Wat jij hier verteld is zeer onwetenschappelijk : het is veel te afhankelijk van je eigen observatie, die, zoals je zelf zegt, inherent onzeker en misleidend is. Als een God bestaat, dan is die "positief observeerbaar", dat is de basiswet van de wetenschap. Dat betekend dat er een actie is die ik door een apparaat kan laten ondernemen, die zorgt dat God reageert, en dat er een kiekje van genomen wordt. Publicatie van zo'n actie zou onmiddellijk de hele wetenschappelijke wereld achter God zetten. Echter, in meer dan 4000 jaar is nooit zoiets gegeven. Heb jij serieus de arrogantie te beweren dat jij dat wel kan ? Laatst gewijzigd door tomcpp : 5 februari 2007 om 15:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang het niet bewezen is moeten we maar geloven in iets zegt hij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het antwoord daarop veronderstelt dat we kunnen kijken naar de toestand die er bestond voor het universum bestond. Helaas is dit niet mogelijk. De algemene relativiteitstheorie van Einstein resulteert in de wetmatigheid dat men de begintoestand van het universum niet kan observeren. In ben helemaal geen expert in de cosmologie, maar de redenering zegt dat de kromming (vervorming) van de tijd-ruimte oneindig wordt in de begintoestand van het universum. Het is dus onmogelijk te weten wat er zich juist heeft afgespeeld bij het prille begin, laat staan ervoor. Trouwens, tijd is een eigenschap van het universum. Raar maar waar, voor het universum bestond, bestond er ook geen tijd (geen tijd-ruimte). Enfin. Een inleidende paper in de problematiek van de oneindige densiteit/kromming van het universum in de begintoestand: For virtually any application we can imagine this limitation of our theories is completely irrelevant, but it means we can't describe the universe immediately after the big bang. We can only say that our current model of the universe begins when the density was somewhere below the Planck density and we can say virtually nothing about what the universe was like before that. Het antwoord daarop vergt dat ge verder terug kunt kijken dan tegenwoordig mogelijk is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ge illustreert een typische eigenschap van het atheisme en de atheist. Het laatste dat de atheist gaat doen, is van zich te laten storen of hinderen door enige kennis van zaken betreffende de cosmologie, in zijn ambitie om te bewijzen dat zijn geloof in het niet-bestaan van God plausibel is. Inderdaad, men treft in de atheist zelden kennis van de wetenschap aan, of bijhorende kennis van de grenzen van de wetenschap. Wat we gewoonlijk wel aantreffen in de atheist, is het vurige geloof dat de wetenschap geen grenzen heeft. Uiteraard, hoe meer de atheist zich zou verdiepen in de wetenschap, hoe meer hij zou merken dat er wel grenzen zijn. Bijgevolg, verkiest de atheist begrijpelijkerwijs van de wetenschap liever niet te bestuderen, maar eerder verder te bouwen op de denkbeeldige almacht ervan. Dit werkt perfect om mensen te overtuigen die liefst nog een beetje dommer zijn dan de atheist. En zo krijgt ge dan een systeem van "the blind leading the blind". Hoe kunnen diegenen die nog dommer zijn dan de atheist nu weten dat de atheist gewoon niks van wetenschap afweet? Niet dus. In een volgende fase, ontdekt de schrandere politieker dat er een ganse groep van idioten onder de spirituele leiding van de atheist volledig rijp is om goed misleid te worden. En zo komt dus de Staatskerk van het Atheisme tot stand. Omdat het atheisme eigenlijk niks inhoudt, is de politieker nu volledig vrij om de nieuwe godsdienst naar zijn eigen inspiratie in te vullen. Het resultaat van dat ganse circus is bijzonder grappig. Ge moet maar eens horen wat er allemaal verteld wordt in het parlement. Als ge dan nog niet plat ligt van het lachen ... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Hoe kunnen we het al dan niet bestaan van god uitmaken als er eens geen deftige definitie bestaat voor "god"?
Domme mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat gij de definitie niet kent, dat ze niet bestaat. Het is trouwens een algemene karakteristiek van domme mensen dat ze denken de andere mensen dom zijn. Dat is volledig normaal en heel gemakkelijk uit te leggen. Hoe minder iemand weet, hoe meer hij denkt dat datgene dat hij weet, alles is wat er te weten valt. De volgende stap bestaat er natuurlijk in van te zeggen: ik weet alles al, dus moet ik niks meer leren. Domheid is dus een vicieuze cirkel. Domme mensen geraken ook voortdurend in conflict met andere mensen, omdat ze alles beter weten. Domheid is dus een bron van voortdurende ruzie. Gij hebt toch wel een ellendig leven... Ik heb medelijden met U. Laatst gewijzigd door erikpoupaert : 5 februari 2007 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Wie zegt da die bijbelse definitie juist is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
In geval dat iets niet kan bewezen worden, is de nulhypothese geldig. De "kleinste theorie". Ontegensprekelijk is de nulhypothese dat God niet bestaat, en is het aan de gelovigen om het tegendeel te bewijzen. Citaat:
Citaat:
Aangezien Einstein's universum teruggaat tot voor de big bang, en ook voor de big bang een even oneindig lange tijd was, postuleert deze theorie dat de materie zich voor en na de big bang hetzelfde gedroeg, en dat er dus waarschijnlijk ook intelligente wezens leefden voor de big bang, die ook evengoed gecreerd werden. Met andere woorden. De relativiteitstheorie ontkent creatie. Einstein's theorie zegt, heel erg duidelijk, als axioma, dat de tijd oneindig is, net zoals hij zegt dat de ruimte oneindig is. Citaat:
Met andere woorden, je zin zegt duidelijk dat, als er een god was voor de big bang, dat die ook gecreeerd moet zijn geweest. Citaat:
Citaat:
Er zijn vele materialen te vinden in het universum die om een of andere reden op aarde niet voorkomen. Neutronium bijvoorbeeld. Ook zijn er hele sterren gemaakt uit een diamant-achtig materiaal dat niet uit koolstof, maar uit ijzer bestaat. Wel de huidige theorie is dat er een materiaal is, dat serieus wat voorkomt, dat een negatief gewicht heeft. Als je daar een hamer uit zou maken dan zou een spijker uit het hout vliegen als je daarmee erop klopt, in plaats van erin te gaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar ik hoop dat je je realiseert dat er nog niet zo heel lang geleden mensen als jij waren die beweerden dat de bijbel/koran gelijk had, dat schepen op 100 kilometer van de kust van de aarde zouden afvallen ... Dat de hemel op palen stond, en de aarde gedragen werd door beesten, enzovoort. Citaat:
UFO's zionistische complotten (weer zeer populair tegenwoordig deze) cia samenzweringen enz. Tussen politiekers zitten domme mensen, jep, volledig akkoord. Sommigen moeten zelfs dringend eens bij de plastisch chirurg passeren voor hun tanden. Dat is uiteraard geen bewijs van de juistheid van Godsdienst. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Er bestaan andere definities dan het bijbelse.
Zelfs binnen het bijbelse bestaan er verschillen, die van de islam is bijvoorbeeld al anders dan die van de joden en christenen. Ik durf wedden dat gij voor de westerse lineaire denkwijze kiest. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 5 februari 2007 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 5 februari 2007 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||||||||||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Hoe kunt ge dat nu weten? Ik weet het niet. Weet gij het? Citaat:
Citaat:
De relativiteitstheorie (GR) ontkent juist niks. De GR voorspelt oneindige kromming van de tijd-ruimte in de begintoestand, waardoor we niks kunnen observeren. Soit. Die discussie blijft gewoon duren ... Citaat:
Dat zoudt ge natuurlijk graag hebben, he. Citaat:
Citaat:
Zeg! Voor de laatste keer: het begin van God, als God uberhaupt een begin heeft, ligt noodzakelijkerwijze voor het begin van het universum. Dat begin van het universum kan niet geobserveerd worden, en alles daar aan voorafgaat, a fortiori, ook niet. Voila. Kous af. En nu is het genoeg geweest met die flauwe kul. Waar wilt ge toe komen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vandaar de merkwaardige intelligentie van de moslims: ze geloven de politiekers gewoonweg niet. Vandaar dat de politiekers een hekel hebben aan de islam: die mensen kunnen we niet zomaar manipuleren! Tja. Meneer met zijn tanden zou natuurlijk graag zelf invullen wat de mensen best geloven en wat niet. Helaas, werkt dat met de moslims niet. Hun geloof is al ingevuld. Met andere woorden, de moslims geloven meneer met zijn tanden niet. Ik trouwens ook niet. Ha ha ha. |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |