![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben op mijn werk bezig een xls-lijst te maken van alle stalen grondstoffen die we in het labo hebben, gesorteerd per fabrikant.
Ik heb in de eerste kolom de fabrikant staan, in de 2de kolom de grondstof. De fabrikant wordt één keer vermeld (A1), de grondstoffen van die fabrikant staan daarnaast. Dus; A1=fabrikant, B1=grondstof van fabrikant A1 A2=leeg, B2=grondstof van fabrikant A1 A3=leeg, B3=grondstof van fabrikant A1 lijn 4 blijft leeg (overgang naar andere fabrikant) A5=fabrikant2, B5=grondstof van fabrikant A5 A6=leeg, B6=grondstof van fabrikant A5 ..... ..... Probleem is nu dat als ik wil sorteren Excel alle fabrikanten bovenaan zet (onder elkaar, zonder de lege lijnen, gesorteerd weliswaar) en in de 2de kolom alle grondstoffen gesorteerd. Hoe krijg ik Excel zo ver dat de indeling behouden blijft? Het probleem zit 'em in die lege cellen in kolom A vrees ik. Een oplossing zou zijn om in kolom A geen lege cellen te hebben (dus de naam van de fabrikant zo dikwijls herhalen als er grondstoffen van die fabrikant zijn), maar dat gaat het overzicht niet ten goede komen. Ook de lege lijnen die ik tussen de verschillende fabrikanten laat geven problemen bij het sorteren. Ik weet et, niet de meest spannende topic, maar 't is niet alle dagen kermis eh? Eeuwige dankbaarheid voor degene met de oplossing, dat spreekt.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 19 februari 2007 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De lijst is enkele honderden fabrikanten en enkele duizenden grondstoffen lang, dus manueel sorteren of op een andere manier opnieuw beginnen is echt geen optie.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Firestone hielp me ooit verder met een vraagje over Excel, maar ja ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Overigens: jouw vraag is perfect te doen in Excel.
Ik herinner me nog dergelijke vragen op een examen over dat programma. Maar ik gebruik Excel zodanig veel, dat ik er maar weinig van overgehouden heb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() bigf, kan je het niet verduidelijke met een screenshotje om extra duidelijkheid te scheppen aub
![]()
![]() |
#6 |
|
![]() Hebt ge die data getrokken uit een volledige database? (SQL of zo) If so kunt ge een pivot table maken. Voor help hiervoor ga gewoon naar excel help onder pivot tables. Er staat een voorbeeldje bij van sales personen en hun verkopen per kwartaal (op Excell for mac althans).
Als ge de data niet hebt betrokken uit een database zijn er nog een aantal oplossingen. Zo kunt ge bvb de velden in column A invullen met hun respectievelijke leverancier. Na wat copy/paste werk kunt ge dan terug gewoon sorteren. Als ge morgen nog in de problemen zit zal ik eens zoeken/vragen naar een gemakkelijkere oplossing dan copy/paste. Het moet mogelijk zijn om de waarde van de cel gelijk te maken aan de waarde van de cel erboven indien die leeg is en gewoon door de lijst te lopen van A1 -> A999999. Dat zal waarschijnlijk wel een VB macro worden.
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Je kan een celinhoud verbergen.
CONCREET: Onvermijdelijk zal je de leverancier telkens moeten herhalen, zoniet kan het programma onmogelijk correct sorteren. MAAR, om je overzicht te behouden verberg je de inhoud van de cellen waarin je die leverancier telkens herhaalt. Selecteer de cel met "overbodige inhoud", ga naar opmaak (format), celeigenschappen (format cells), aangepast (custom), maak het vakje onder Type leeg en tik er ;;; (drie maal puntkomma) in. Click OK en de celinhoud is verborgen (maar wel "zichtbaar" voor de sorteersoftware). Om je vrije tussenlijnen na sorteren te behouden gebruik je dezelfde methode waarbij je ervoor zorgt dat het "nep"product dat je daar dan naast de leverancier plaatst altijd als laaste gesorteerd wordt. Kies bv. ZZZZZ of zoiets. Ik weet niet wat het uitgeprinte resultaat zal zijn...ik heb hier nl. zelf geen printer. Moet je dus zelf even testen.
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken. Laatst gewijzigd door Daphne : 20 februari 2007 om 04:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Selecteer A1, A2 en A3. Rechtermuis, celeigenschappen, tabblad uitlijning, en kies voor cellen samenvoegen. Verberg vervolgens A4 -ik neem aan dat je wel weet hoe dat moet-, en herhaal deze stappen tot je niet meer kan, en probeer dan eens te sorteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Als je één fabrikant hebt per grondstof, en één grondstof per fabrikant kun je natuurlijk ook op grondstoffen (B) sorteren. Tenminste, als je je grondstoffen betrekt van een vaste leverancier. Daarna kun je cel=cel erboven ingeven bij de fabrikant (A).
In A kun je trouwens een als/dan vergelijking maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() ik vind excell boeiend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() En?
Ik weet er dus niks van, maar het interesseert me wel.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 21 februari 2007 om 22:14. |
![]() |
![]() |