Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2007, 23:20   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Israelische en Libanese troepen hebben heen en weer geschoten aan grens

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6340777.stm

Citaat:
Clashes on Israel-Lebanese border

Israeli and Lebanese forces have exchanged fire on the border between the two countries, reports say.
The clash broke out after Israeli troops searched a border area for bombs, following the discovery of four explosives on Monday. Lebanese troops fired on Israeli tanks inside the border zone, prompting retaliatory fire, Israeli reports said. Israel and Lebanon's Hezbollah militia fought a 34-day war last year sparked by flare-ups on the tense border.
Nu vraag ik me af of ze het "echte" Libanese leger bedoelen, of Hezbollah.
De vraag is of dit weer zal escaleren.

Laatst gewijzigd door evilbu : 7 februari 2007 om 23:21.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 00:02   #2
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Hezbollah uiteraard.

De Libanese regering, en dus ook haar leger, heeft geen controle over de zuidelijke gebieden. Zie het zoals de grensstreken tussen Afghanistan & Pakistan, of enkele wijken in het Brusselse... gewoonweg no-go gebieden waar geen overheid is, enkel wat "gangs" die er de plak zwaaien.
Oud 8 februari 2007, 01:24   #3
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Ze doen maar! De Europese centjes voor de wederopbouw liggen klaar!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 02:09   #4
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hezbollah uiteraard.

De Libanese regering, en dus ook haar leger, heeft geen controle over de zuidelijke gebieden. Zie het zoals de grensstreken tussen Afghanistan & Pakistan, of enkele wijken in het Brusselse... gewoonweg no-go gebieden waar geen overheid is, enkel wat "gangs" die er de plak zwaaien.
Wel, er is niet echt veel nieuwe informatie maar voorlopig lijkt het toch om het gewone Libanese leger te gaan?
Trouwens, wat je daar zegt was misschien wel zo een jaar geleden, maar is het niet juist precies daarom dat er nu een VN-vredesmacht is?

Citaat:
Territory dispute
According to Israeli reports, Lebanese troops fired when an Israeli patrol crossed a security fence near the Israeli village of Avivim.
"We called for them to stop firing, they shot at us and we returned fire," an Israeli source told the Reuters news agency.

Israel insisted that the patrol had not actually crossed into Lebanese territory.
Lebanese officials said the Israelis were across the border.
"An Israeli bulldozer crossed into south Lebanon tonight. Our forces opened fire at it. It pulled back and there was a brief exchange of fire," an army official told Reuters.
Israel said the bombs discovered earlier in the week were recently planted by Hezbollah, in violation of the terms of the ongoing ceasefire. Hezbollah has denied the charge, saying the bombs had been there since last summer's fighting.
Oud 8 februari 2007, 10:18   #5
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ola, als het idd tussen de regeringslegers is, is dit idd schreinend.

Libanon die spuugt in de handen van degene die hen hun achtertuin hebben teruggegeven.
Oud 8 februari 2007, 14:08   #6
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

Nu vraag ik me af of ze het "echte" Libanese leger bedoelen, of Hezbollah.
De vraag is of dit weer zal escaleren.
Zolang die Hezbollah fascisten niet voorgoed geneutraliseerd worden zal Israël steeds met een dreiging van een oplaaiend conflict leven. Het wordt eindelijk eens tijd dat dat krapuul aangepakt wordt.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 14:28   #7
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Zolang die Hezbollah fascisten niet voorgoed geneutraliseerd worden zal Israël steeds met een dreiging van een oplaaiend conflict leven. Het wordt eindelijk eens tijd dat dat krapuul aangepakt wordt.
Vind ik ook.
Oud 8 februari 2007, 22:17   #8
is da waar
Burger

is da waar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft israel dat niet al geprobeert en toen op hun bek gegaan?
is da waar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 15:41   #9
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hezbollah uiteraard.

Naar het schijnt is het toch het reguliere Libanese leger geweest.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 15:42   #10
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 16:31   #11
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door is da waar Bekijk bericht
Heeft israel dat niet al geprobeert en toen op hun bek gegaan?

indien Israël dat wou konden Hezbollah wegvegen. Helaas voor Israël en geluk voor de lafaards van Hezbollah verstoppen deze moedige strijders zich in huizen met liefst veel vrouwen en kinderen, gebruiken ze begraafplaatsen voor hun raketaanvallen. Indien Israël op een van deze plaatsen zou terugslagen zou de VN tilt slaan.
Daarom en het feit dat het IDF nog om mensenlevens geeft maakt het het Israël moeilijk om tegen skum op te treden.
Oud 9 februari 2007, 16:43   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht

indien Israël dat wou konden Hezbollah wegvegen. Helaas voor Israël en geluk voor de lafaards van Hezbollah verstoppen deze moedige strijders zich in huizen met liefst veel vrouwen en kinderen, gebruiken ze begraafplaatsen voor hun raketaanvallen. Indien Israël op een van deze plaatsen zou terugslagen zou de VN tilt slaan.
Daarom en het feit dat het IDF nog om mensenlevens geeft maakt het het Israël moeilijk om tegen skum op te treden.
Dat, en waarschijnlijk echter ook zaken als :
http://www.antiwar.com/avnery/?articleid=9534
Citaat:
More than once it has been said in this column that an army that has been acting for many years as a colonial police force against the Palestinian population – "terrorists," women, and children – and spending its time running after stone-throwing boys, cannot remain an efficient army. The test of results confirms this.
Citaat:
The intelligence community has also been corrupted by the long occupation of the Palestinian territories. They have gotten used to relying on the thousands of collaborators who have been recruited in the course of 39 years by torture, bribery, and extortion (junkies needing drugs, someone begging to be allowed to visit his dying mother, someone desiring a chunk from the cake of corruption, etc.). Clearly, no collaborators were found among Hezbollah, and without them intelligence is blind.
Oud 9 februari 2007, 18:44   #13
garfield
Europees Commissaris

Standaard

mja.
Hezbollah is beter georganiseerd dan de bendes op de westbank. Hoewel hamas ook wel een harde brok is
Oud 9 februari 2007, 20:17   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En niemand getroffen

Volgende keer met sneeuwballen gooien,is veel leuker,en je MAG eens iemand treffen....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 00:13   #15
Wase wolf
Burger

Wase wolf's schermafbeelding

Standaard

[quote=kelt;2420004]En niemand getroffen

quote]

Ongeloofelijk hé, je leest dat regelmatig bij grensincidenten zoals bvb in Korea, waarom schieten ze dan naar mekaar als ze mekaar toch niet willen raken, dan gebruik je beter wat voetzoekers als het dan toch lawaai moet maken.
Wase wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2007, 10:54   #16
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

Als iedereen het conflict tussen Israël en de Palestijnen en andere buren nu eens consequent zou gaan benoemen als een conflict over territorium, dan zou een oplossing al veel nabijer zijn.

Want dat is het namelijk: een conflict over TERRITORIUM! Dat bewijst dit schietincident nog maar eens.

Helaas hebben religieuze extremisten in het Midden-Oosten zelf, in Israël en in de USA de hele discussie gekaapt en er een conflict tussen "religies" van gemaakt of, nog erger, een conflict tussen "The West" en "The Rest".
Oud 10 februari 2007, 15:36   #17
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe Bekijk bericht
Als iedereen het conflict tussen Israël en de Palestijnen en andere buren nu eens consequent zou gaan benoemen als een conflict over territorium, dan zou een oplossing al veel nabijer zijn.

Want dat is het namelijk: een conflict over TERRITORIUM! Dat bewijst dit schietincident nog maar eens.

Helaas hebben religieuze extremisten in het Midden-Oosten zelf, in Israël en in de USA de hele discussie gekaapt en er een conflict tussen "religies" van gemaakt of, nog erger, een conflict tussen "The West" en "The Rest".
klopt gedeeltelijk, maar ik zou het religieuse belang niet onderschatten, hoor.
Zo heeft bv Hebron veel meer religieus belang voor de joden dan het gebied waard is indien we het zuiver territorium bekijken
Oud 10 februari 2007, 15:41   #18
evilbu

Standaard

Ik vraag mij vaak af of er niet ook een taalkundig probleem is. Ik weet dat Israeli's en Palestijnen vaak Engels spreken, maar spreken zij mekaars taal ook?
Ik heb de film "Mur" gezien (een documentaire over de muur) waar je ziet hoe soldaatjes jonger dan mij gezinnen, met kindjes, commanderen die naar huis aan het slenteren zijn (zwaar beladen) . Ik vraag mij dan af in welke taal dat gebeurt (ik spreek noch Arabisch, noch Hebreeuws, en kan het verschil niet zo goed horen ).
Als jij de Israeli's als een bezetter beschouwt, kan ik me voorstellen dat jij het ook vervelend vindt dat ze dingen naar je roepen in hun eigen taal.
Oud 10 februari 2007, 15:49   #19
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vraag mij vaak af of er niet ook een taalkundig probleem is. Ik weet dat Israeli's en Palestijnen vaak Engels spreken, maar spreken zij mekaars taal ook?
Ik heb de film "Mur" gezien (een documentaire over de muur) waar je ziet hoe soldaatjes jonger dan mij gezinnen, met kindjes, commanderen die naar huis aan het slenteren zijn (zwaar beladen) . Ik vraag mij dan af in welke taal dat gebeurt (ik spreek noch Arabisch, noch Hebreeuws, en kan het verschil niet zo goed horen ).
Als jij de Israeli's als een bezetter beschouwt, kan ik me voorstellen dat jij het ook vervelend vindt dat ze dingen naar je roepen in hun eigen taal.
ik zou het niet weten, mss kennen deze idf'ers wel enkele zinnen arabisch zoals "doorlopen" "papiere" "oprotten joch" "stoppen" ...
Mss kunnen sommige palestijnen ook wel Hebreeuws want een gedeelte werkt of werkte in Israël.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be