Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 08:21   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de Westerse politici is Afrika de ver van hun bedshow.
Er valt daar bijna niets te halen. En wat er te rapen valt, is goedkoper als dit continent in oorlog en broedermoord leeft, dan als het in vrede een goede economie opbouwd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 11:14   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Zeer inspirerend en mooi vind ik de toespraak van Piet Mulder in het Zuid-Afrikaanse parlement: http://www.vryheidsfront.co.za/audio/pmstream.m3u

Wat Zuid-Afrika betreft ben ik meer een DA-man, maar het Vryheidsfront heeft op vele vlakken een punt, zoals bijvoorbeeld de tactiek van de regering om steden met een Afrikaanse naam te laten vervangen door een "zwarte naam", de constante interventie in het bedrijfsleven en het irrationele en absurde quotagedoe..

Laatst gewijzigd door lombas : 30 januari 2007 om 11:21.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 12:40   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zeer inspirerend en mooi vind ik de toespraak van Piet Mulder in het Zuid-Afrikaanse parlement: http://www.vryheidsfront.co.za/audio/pmstream.m3u

Wat Zuid-Afrika betreft ben ik meer een DA-man, maar het Vryheidsfront heeft op vele vlakken een punt, zoals bijvoorbeeld de tactiek van de regering om steden met een Afrikaanse naam te laten vervangen door een "zwarte naam", de constante interventie in het bedrijfsleven en het irrationele en absurde quotagedoe..
Ach, ook in S.A. zie ik dat de voorspellingen van mijn grootvader uitkomen.
Hij vertelde mij als kind," dat het continent Afrika in een afgrond zou storten, de dag dat de blanke er geen leiding meer zouden geven.
Het S.A apartheidsregime is idd niet goed, maar als de zwarte Afrikanen hun continent moeten zonder de angst voor de Blanke Europeaan, dan zullen zij het totaal vernielen en zelfs het westen in hun val meesleuren."
Nu moet ik als oudere mens zien dat hij meer dan 30 jaar geleden de waarheid voorspelde.
Oud 30 januari 2007, 13:01   #4
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aereal Bekijk bericht
Guido Tastenhoye en Francis van den Eynde hebben al een resolutie ingediend.

http://www.vlaamsbelangkamerfractie....p?id=296&cat=6
Hypocrieter kan haast niet. Het VB heeft steeds het apartheidsregime gesteund en daarmee jarenlang het staatsgeweld tegenover de zwarte bevolking goedgekeurd.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 13:11   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hypocrieter kan haast niet. Het VB heeft steeds het apartheidsregime gesteund en daarmee jarenlang het staatsgeweld tegenover de zwarte bevolking goedgekeurd.
Het apartheidsregime was idd niet goed, maar wat er nu gebeurd is nog veel slechter. En als men er niet gaat ingrijpen zal het zelfs hier gevolgen hebben.
Haat, geweld en ziektes stoppen niet aan landsgrenzen.
Oud 30 januari 2007, 13:11   #6
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ach, ook in S.A. zie ik dat de voorspellingen van mijn grootvader uitkomen.
Hij vertelde mij als kind," dat het continent Afrika in een afgrond zou storten, de dag dat de blanke er geen leiding meer zouden geven.
Het S.A apartheidsregime is idd niet goed, maar als de zwarte Afrikanen hun continent moeten zonder de angst voor de Blanke Europeaan, dan zullen zij het totaal vernielen en zelfs het westen in hun val meesleuren."
Nu moet ik als oudere mens zien dat hij meer dan 30 jaar geleden de waarheid voorspelde.
Wat wil je hier nu mee zeggen, Jantje? Dat we maar beter kunnen terug gaan naar het apartheidsregime of de koloniale tijd? Want dat de zwarten het zonder ons toch niet kunnen redden? Pfff... wat een paternaliserend gedoe. Al ooit een van neokolonialisme gehoord trouwens?
Oud 30 januari 2007, 13:15   #7
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het apartheidsregime was idd niet goed, maar wat er nu gebeurd is nog veel slechter. En als men er niet gaat ingrijpen zal het zelfs hier gevolgen hebben.
Haat, geweld en ziektes stoppen niet aan landsgrenzen.
Dat kan je toch niet serieus menen?!?
Heb je er al eens bij stilgestaan dat wat er nu gebeurt in ieder geval deels rechtstreeks voortvloeit uit wat dat apartheidsregime er heeft aangericht?
Oud 30 januari 2007, 13:26   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wil je hier nu mee zeggen, Jantje? Dat we maar beter kunnen terug gaan naar het apartheidsregime of de koloniale tijd? Want dat de zwarten het zonder ons toch niet kunnen redden? Pfff... wat een paternaliserend gedoe. Al ooit een van neokolonialisme gehoord trouwens?
Nee, ik bedoel idd niet dat we daar terug naar het ApartheidsRegime moeten of dat we daar terug moeten gaan de tiran uithangen.
Wij westerlingen moeten deze mensen onze kennis en ervaring en een deel van ons kapitaal ter beschikkingstellen.
Wij moeten hen leren omgaan met de vrijheden die zij plots in handen krijgen.
Je moet hen vergelijken met een kind dat tot zijn 18 jaar waar heel zijn leven lang steeds iemand tegen zei wat het moest doen en wat niet mocht, en op een dag wakker word en zelf alles moet beslissen en zelf alles moet regelen. Dat dan zelf moet bepalen wat wel en wat niet kan.
Dat plots zelf moet beslissen wat het met zijn geld doet, zonder te hebben geleerd wat de waarde ervan is.
Ja, deze landen zijn pubbers die gewoon hun hele leven in een instelling hebben gezetten en nu voor de wolven worden gegooid, zonder zich te hebben leren verweren tegen hen.
Oud 30 januari 2007, 13:32   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik bedoel idd niet dat we daar terug naar het ApartheidsRegime moeten of dat we daar terug moeten gaan de tiran uithangen.
Wij westerlingen moeten deze mensen onze kennis en ervaring en een deel van ons kapitaal ter beschikkingstellen.
Wij moeten hen leren omgaan met de vrijheden die zij plots in handen krijgen.
Je moet hen vergelijken met een kind dat tot zijn 18 jaar waar heel zijn leven lang steeds iemand tegen zei wat het moest doen en wat niet mocht, en op een dag wakker word en zelf alles moet beslissen en zelf alles moet regelen. Dat dan zelf moet bepalen wat wel en wat niet kan.
Dat plots zelf moet beslissen wat het met zijn geld doet, zonder te hebben geleerd wat de waarde ervan is.
Ja, deze landen zijn pubbers die gewoon hun hele leven in een instelling hebben gezetten en nu voor de wolven worden gegooid, zonder zich te hebben leren verweren tegen hen.
Ik vrees dat de realiteit anders is. Zij kunnen namelijk jammer genoeg nog steeds niet zelf beslissen over veel zaken. Meer nog, ze mogen niet beslissen hoe ze de zaken willen organiseren. Dat bepaalt grotendeels nog steeds het westen, zij het op een andere manier.

Laatst gewijzigd door Edina : 30 januari 2007 om 13:35.
Oud 30 januari 2007, 13:39   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je er al eens bij stilgestaan dat wat er nu gebeurt in ieder geval deels rechtstreeks voortvloeit uit wat dat apartheidsregime er heeft aangericht?
Doe nu eindelijk die Groen! oogkleppen eens af.
Wat heeft het apartheidsregime te maken met de verkrachtingen van baby's en de moorden onder de zwarte stammen.
Het apartheidsregime is reeds meer dan 15 jaar weg. Dus de meeste jongeren hebben het nooit gekend of bewust meegemaakt.

En wat in S.A. gebeurd, gebeurd over heel Afrika. Daar ga je ook het apartheidsregime de schuld van geven zekers.
Trouwens ook de USA was er een apartheidsregime tot eind jaren 60.
Mogen de zwarte daar dit dan ook als reden gebruiken om te moorden en verkrachten?
En zij kunnen de blanke nog veel meer verwijten, want de zwarten zijn daar zelfs als slaven heen gebracht. Dus de clan oorlogen in de steden daar zijn daar het gevolg van en moeten maar door iedereen ginder aanvaard worden, wat er is daar apartheid en slavenhandel geweest.
Wij mogen hier dan ook de adel en burgerij uitmoorden, want die hebben ons ook jaren lang onderdrukt en uitgebuit.
Komaan zeg, doe eens normaal.
Oud 30 januari 2007, 13:44   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat de realiteit anders is. Zij kunnen namelijk jammer genoeg nog steeds niet zelf beslissen over veel zaken. Meer nog, ze mogen niet beslissen hoe ze de zaken willen organiseren. Dat bepaalt grotendeels nog steeds het westen, zij het op een andere manier.
Ben jij eigenlijk al ooit op dat continent geweest? Want je praat als een rijke politici die zijn stemmen bij de hongerlijdende arme bevolking gaat ronselen.
Oud 30 januari 2007, 13:52   #12
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry? Bent u wel eens in SA geweest? Enig idee hoe rampzalig het er daar aantoe gaat?

Het is bijzonder naief om te denken dat het SA van nu beter is dan het SA van pakweg 20 jaar geleden. Het SA van vandaag is een eenpartijstaat waar de door en door corrupte overheid continue bezig is met het discrimineren van een grote minderheid. Dit is niet alleen precies hetzelfde als een omgekeerde apartheid, maar ook economisch stort dit het land in de malaise. Door verschillende vormen van "positieve discriminatie" (van de meerderheid!) is men namelijk verplicht om ook in geschoolde banen zwarten aan te nemen, terwijl het overgrote deel van de hoger opgeleiden blank is. Gevolg hiervan is dat er een hoop incapabele mensen op belangrijke postjes terecht komen. Nu ben ik de eerste om te zeggen dat er wat aan die scholing gedaan moet worden, maar dat staat los van het idiote verbod om de meest geschikte mensen aan te nemen.

Ik zal het nu verder maar niet hebben over de culturele (en in mindere mate etnische) zuivering die momenteel plaatsvindt.
Oud 30 januari 2007, 13:55   #13
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
SA bepaalt helaas zelf hoe het haar beleid uitvoerd. Eerst worden er eigen methodes gebruikt en vaak wordt er na enkele jaren overgestapt naar Westerse methodes om de simpele reden dat deze vaak effectiever zijn. Kijk maar eens hoe het met de aidsbestrijding is verlopen.
Oud 30 januari 2007, 13:58   #14
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe nu eindelijk die Groen! oogkleppen eens af.
Wat heeft het apartheidsregime te maken met de verkrachtingen van baby's en de moorden onder de zwarte stammen.
Het apartheidsregime is reeds meer dan 15 jaar weg. Dus de meeste jongeren hebben het nooit gekend of bewust meegemaakt.
Het apartheidsregime ligt aan de basis van de nog steeds heersende ongelijkheid (blanken verdienen nog steeds een veelvoud van zwarten, de blanke minderheid bezit het merendeel van de gronden,...) en de geweldige armoede onder de zwarte bevolking. Dat los je niet in één, twee, drie op. Vijftien jaar is niets! En for the record: er zijn wel wat meer problemen dat degene die je opsomt, hé Jantje! Lees mijn post nog eens opnieuw en ontdek dat daar staat "ten dele". Dat was heel bewust!

(En kan je aub je frustratie over Groen! afreageren op de personen die daarvoor verantwoordelijk zijn in het vervolg aub... iedereen weet nu ondertussen al wel dat je een probleem met hen hebt, maar wat heb ik daar mee te maken? Iemand in een hokje duwen om zo je gelijk te halen, is bijzonder zwak...)

Citaat:
En wat in S.A. gebeurd, gebeurd over heel Afrika. Daar ga je ook het apartheidsregime de schuld van geven zekers.
De problemen in Zuid-Afrika zijn niet simpelweg te vergelijken met de problemen in de rest van Afrika. En het kolonialisme heeft ook een puinhoop achtergelaten. Het neokolonialisme van tegenwoordig doet daarnog wat scheppen bovenop.

Citaat:
Trouwens ook de USA was er een apartheidsregime tot eind jaren 60.
Mogen de zwarte daar dit dan ook als reden gebruiken om te moorden en verkrachten?
En zij kunnen de blanke nog veel meer verwijten, want de zwarten zijn daar zelfs als slaven heen gebracht. Dus de clan oorlogen in de steden daar zijn daar het gevolg van en moeten maar door iedereen ginder aanvaard worden, wat er is daar apartheid en slavenhandel geweest.
Wij mogen hier dan ook de adel en burgerij uitmoorden, want die hebben ons ook jaren lang onderdrukt en uitgebuit.
Komaan zeg, doe eens normaal.
Het apartheidsregime in de VS is niet zonder meer te vergelijken met dat van Zuid-Afrika (je schijnt te vergeten dat de overgrote meerderheid van de bevolking in Zuid-Afrika zwart is). Ook in de VS zijn er evenwel nog problemen die voortvloeien uit hun recente geschiedenis of wil je beweren dat alles daar OK is? En waar heb ik trouwens precies geschreven dat het apartheidsregime een excuus is? Dat het om het even wie zou toelaten om misdaden te plegen? Leer eens het verschil tussen het verklaren van bepaalde toestanden en ze goedpraten ofzo. Begrijpen waarom bepaalde zaken gebeuren is een eerste vereiste om ze te kunnen oplossen.
Oud 30 januari 2007, 13:59   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij eigenlijk al ooit op dat continent geweest? Want je praat als een rijke politici die zijn stemmen bij de hongerlijdende arme bevolking gaat ronselen.
Meermaals, Jantje. Ik heb er zelfs gewerkt.
Oud 30 januari 2007, 14:03   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Sorry? Bent u wel eens in SA geweest? Enig idee hoe rampzalig het er daar aantoe gaat?

Het is bijzonder naief om te denken dat het SA van nu beter is dan het SA van pakweg 20 jaar geleden. Het SA van vandaag is een eenpartijstaat waar de door en door corrupte overheid continue bezig is met het discrimineren van een grote minderheid. Dit is niet alleen precies hetzelfde als een omgekeerde apartheid, maar ook economisch stort dit het land in de malaise. Door verschillende vormen van "positieve discriminatie" (van de meerderheid!) is men namelijk verplicht om ook in geschoolde banen zwarten aan te nemen, terwijl het overgrote deel van de hoger opgeleiden blank is. Gevolg hiervan is dat er een hoop incapabele mensen op belangrijke postjes terecht komen. Nu ben ik de eerste om te zeggen dat er wat aan die scholing gedaan moet worden, maar dat staat los van het idiote verbod om de meest geschikte mensen aan te nemen.

Ik zal het nu verder maar niet hebben over de culturele (en in mindere mate etnische) zuivering die momenteel plaatsvindt.
Ik heb geen enkele uitspraak gedaan over de toestand die er heerst, maar wel over de oorzaken ervan. Het apartheidsregime is rechtstreeks verantwoordelijk voor de nog steeds heersende ongelijkheid. Dat los je niet in één, twee, drie op in tegenstelling tot wat jij schijnt te denken. Dat het regime van vandaag serieus te wensen over laat op vele vlakken, heb ik nergens ontkend. Maar de vergelijking met het apartheidsregime is te belachelijk voor woorden. Ik vrees dat dat het geheugen van sommigen nogal van korte termijn is.
Oud 30 januari 2007, 14:06   #17
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
SA bepaalt helaas zelf hoe het haar beleid uitvoerd. Eerst worden er eigen methodes gebruikt en vaak wordt er na enkele jaren overgestapt naar Westerse methodes om de simpele reden dat deze vaak effectiever zijn. Kijk maar eens hoe het met de aidsbestrijding is verlopen.
Helaas?!? Sorry hoor, maar ook dit is te belachelijk voor woorden.
Mijn opmerking ging trouwens niet specifiek over Zuid-Afrika. En je kan je afvragen effectiever voor wie hé?

Laatst gewijzigd door Edina : 30 januari 2007 om 14:08.
Oud 30 januari 2007, 14:08   #18
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Het apartheidsregime ligt aan de basis van de nog steeds heersende ongelijkheid (blanken verdienen nog steeds een veelvoud van zwarten, de blanke minderheid bezit het merendeel van de gronden,...) en de geweldige armoede onder de zwarte bevolking. Dat los je niet in één, twee, drie op. Vijftien jaar is niets! En for the record: er zijn wel wat meer problemen dat degene die je opsomt, hé Jantje! Lees mijn post nog eens opnieuw en ontdek dat daar staat "ten dele". Dat was heel bewust!
De apratheid is inderdaad gedeeltelijk de oorzaak van dit alles, de grootste fout die er geweest is is echter de directe overgang van de apartheid naar een staat geleid door de zwarten. Deze missen simpelweg elke opleiding die nodig is om een staat/bedrijf te leidden. Men had beter kunnen pogen om een soort van overgangsperiode in te lassen, tijdens deze periode had men een zwarte elite kunnen opbouwen die wel enige kennis van zaken heeft. Dit itt de situatie van nu waar bv de ministers totaal niet geschikt zijn en het hele land met zich mee naar beneden sleuren.
Oud 30 januari 2007, 14:21   #19
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkele uitspraak gedaan over de toestand die er heerst, maar wel over de oorzaken ervan. Het apartheidsregime is rechtstreeks verantwoordelijk voor de nog steeds heersende ongelijkheid. Dat los je niet in één, twee, drie op in tegenstelling tot wat jij schijnt te denken. Dat het regime van vandaag serieus te wensen over laat op vele vlakken, heb ik nergens ontkend. Maar de vergelijking met het apartheidsregime is te belachelijk voor woorden. Ik vrees dat dat het geheugen van sommigen nogal van korte termijn is.
Nouja, een staat die de meerderheid discrimineert of een staat die de minderheid dicrimineert. Wat is het verschil? Ook nu wordt er een etnische groep weggehouden van de belangrijke posities, ook nu worden misdaden tegen de "andere etnische groep" amper vervolgd, ook nu probeert de overheid bepaalde culturen op te dringen, ook nu leeft men niet met, maar langs elkaar, ook nu hebben de ministers slechts 1 kleur, ook nu vallen de kleurlingen weer buiten de boot, ook nu zijn het migranten van de laatste paar eeuwen die het land besturen.....

Er zijn natuurlijk ook verschillen: Nu is het land "democratisch", ookal werkt deze democratie niet helemaal naar behoren, nu mag men gaan en staan waar men wil, nu heeft het land geen kernwapens meer, nu is de politie niet zo "triggerhappy" meer, nu bestuurd het volk en niet de elite (met alle negatieve gevolgen van dien), nu verdwijnt er een hele etnische groep, nu schreeuwt het buitenland geen moord en brand.......
Oud 30 januari 2007, 14:26   #20
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Helaas?!? Sorry hoor, maar ook dit is te belachelijk voor woorden.
Mijn opmerking ging trouwens niet specifiek over Zuid-Afrika. En je kan je afvragen effectiever voor wie hé?
Helaas ja, de bestuurders van nu hebben al lang aangetoond dat ze niet genoeg capaciteiten hebben om dit te doen. Wat is er dan beter? Een goed antidemocratisch bestuur (als overgang) of een slecht democratisch zelfbestuur?

Neem alleen al de aidsramp; In het oude SA zou dit veel effectiever zijn aangepakt als nu. Pfffff, ministers die beweren dat condooms niet werken en je maar knoflook moet gaan eten, zoiets kan en mag niet gebeuren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be