![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vorige week werd bekend dat er een via de haven van Antwerpen tankonderdelen zijn beland in Eritrea en dan nog wel op het moment dat dit land in een bloederig conflict verkeerde met zijn buurland Ethiopië. Nochtans was de douane op de hoogte dat het bedrijf niet over de vereiste vergunningen beschikte en werd er initieel beslag gelegd op de goederen. Toen de opslagkosten echter te hoog opliepen, werd een minnelijke schikking getroffen met het bedrijf. Met de ondertussen gekende gevolgen.
Ik begrijp niet dat de wet een mogelijkheid voorziet om - ook al is het onder voorwaarden - een minnelijke schikking te treffen met firma's die een poging deden om illegaal wapens te leveren aan een land in oorlog en al helemaal niet dat wanneer die voorwaarden worden overtreden daar geen enkel gevolg aan wordt gegeven of aan kan gegeven worden. Het nieuws kreeg slechts weinig aandacht in onze media en bij mijn weten werd hierover ook in het parlement geen enkele vraag gesteld. Aangezien ik op de wesite van uw partij las dat SPIRIT "wil dat België op internationaal vlak een voortrekkersrol speelt inzake pacifisme", vroeg ik mij af of uw partij enig gevolg heeft gegeven aan deze affaire. En zo niet of uw partij dat alsog van plan is. Want het is duidelijk dat er iets schort aan de regelgeving hier. Laatst gewijzigd door Edina : 17 februari 2007 om 12:25. |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Niets
![]() Kan jij iets tegen drugstraffiek ondernemen? Nee, enkel maar doorgedreven controleren. Wat is er voor doorgedreven controle nodig? Veel geld. Wat hebben we niet voor een correct beleid te voeren? Geld. Voor wat de linksen geld hebben moet ik je niet meer vertellen zeker? ![]() Laat ons duidelijk zijn dat Spirit tegen alle wapenbezit is, tegen de illegale handel en wandel NIET kan/wil optreden en daarom maar de sportschutters gaat bekampen om deze hun hobby/sport kapot te maken. Dus op de nek van de sportschutter en legaal wapenbezitter trachten ze zo hun beleidspunten door te drukken, terwijl er aan de illegale handel en wandel totaal niets ondernomen wordt. Het links beleid faalt enorm...laat dit voor de zoveelste keer duidelijk zijn. |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Het betreft hier een onderschepte lading waaraan geen gepast gevolg werd gegeven! Daar kan wel degelijk iets aan veranderen door de regelgeving aan te passen.
|
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Blijkbaar stelde uw partijgenoot Lionel Vandenberghe wel degelijk een vraag hierover in het parlement. Maar in tegenstelling tot hem ben ik niet zo tevreden met de antwoorden van Didier Reynders. Hij verschuilt zich achter de geheimhoudingsplicht op de meest delicate vragen. En gaat daarbij mooi uit de weg dat dit incident aantoont dat de bestaande regelgeving ontoereikend is. Is uw partij van plan om hier nog een verder gevolg aan te geven?
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 17 februari 2007 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Zoals je ziet hebben we er wel iets mee gedaan en zoals je kunt lezen heeft Lionel niet zomaar gezegd dat hij de minister steunde.
Feit is dat dit dossier blijkbaar op een fout van Nl rust. Niettemin willen we derglijke zaken verhinderen, wat niet wil zeggen dat zo'n fouten nooit zullen voorvallen, net zoals er wel altijd mensen zullen zijn die wapens bijzonder leuk en tof vinden. Spijtig! Geert |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() De vraag was of de bestaande regelgevingen in België niet moeten aangepast worden. Is het normaal dat er uberhaupt een minnelijke schikking kan getroffen worden met bedrijven die een poging deden tot illegale wapenhandel naar een land in oorlog? En is het normaal dat wanneer de voorwaarden van die minnelijke schikking worden overtreden dat bedrijf dan niet meer kan vervolgd worden? Dat heeft niets met internationale afspraken te maken, maar alles met de Belgische wetgeving. Ik vind het nogal gemakkelijk om de zwarte piet zomaar door te spelen naar Nederland. Ook daar zijn fouten gebeurd natuurlijk, maar het incident zou op zijn minst aanleiding moeten zijn om de bestaande regelgeving in België te herbekijken. En daar zie ik jammer genoeg geen enkele aanzet toe!
Laatst gewijzigd door Edina : 18 februari 2007 om 23:50. |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Laat ons idd als er gaten zijn, die dichten en niet met een minnelijke schikking dergelijke lmisdaden laten afkopen.
Suggesties? |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Mij lijkt het logisch dat een bedrijf dat illegaal wapens probeert te verpatsen aan een land in oorlog geen kans moet krijgen op een minnelijke schikking. De goederen zouden m.a.w. gewoon in beslag genomen moeten worden. Zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt met namaak produkten.
En als er dan toch een minnelijke schikking wordt getroffen onder voorwaarden, dan moet het bedrijf bij een schending van die voorwaarden vervolgd kunnen worden. Het is immers duidelijk dat de kapiteitn van het schip die vrachtbrief niet op eigen initiatief heeft aangepast. Laatst gewijzigd door Edina : 18 februari 2007 om 23:58. |
![]() |