![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het Christendom, de Islam en het Jodendom zijn allemaal verschillende religies. Vraagje...zjin er enige vergelijkenissen tussen deze godsdiensten? Zijn er bv. bepaalde dingen die in de Bijbel vernoemd worden die ook in de Koran en zowel als in de Thora terug te vinden zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Er is een god, meerdere profeten, een persoon die de allerbelangrijkste boodschapper van god is, de mens staat centraal, is de beheerder van de aarde en de rede dat de aarde bestaat, je moet het verdienen om in de hemel te komen, er is een boek van god, dat heilig is en waarin zijn wijsheid staat.
Overeenkomsten en verschillen zijn er in elke situatie oneindig veel, ze zien en wegen moet je zelf doen.
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Een punt van gelijkenis is ongetwijfeld dat er slechts van één God sprake is. Bovendien staat die God boven de mensheid. Hij wordt ook als bron van al wat er bestaat beschouwd: Hij is m.a.w. de Schepper.
Een ander punt van gelijkenis: mensen kunnen na hun dood tot God komen. Daartoe moeten ze wel geleefd hebben volgens bepaalde normen en waarden. Die normen en waarden kunnen op sommige punten in de drie religies enigszins verschillen. Nog een punt van gelijkenis: in elk van de drie religies onderscheiden zich verscheidene stromingen. Daarom vind ik het onzinnig om over "hét jodendom", "hét christendom" of "dé islam" te gewagen, want die bestaan gewoon niet. Een aantal forumleden hier bezondigt zich op bijzonder weinig sportieve wijze aan regelrechte islambashing, waarbij impliciet "dé islam" wordt geviseerd - alsof die zou bestaan. Als ze denken daarmee respect af te dwingen van andere niet-moslims... van mij zeker niet! Een paar verschilpunten. Het jodendom kan je bezwaarlijk van proselitisme beschuldigen. Het wordt van generatie op generatie doorgegeven en het als buitenstaander toetreden is allesbehalve vanzelfsprekend. In het christendom, de grootste van de drie qua aantal gelovigen wereldwijd, is proselitisme eerder een randfenomeen, hoewel elk christen die zijn geloof bewust beleeft het als zijn roeping beschouwt een getuigenis af te leggen van hoe hij dit geloof beleeft; dit in antwoord op een vraag van Jezus Christus Zélf. Het zelfs op vreedzame wijze opdringen van het geloof aan niet- of andersgelovigen wordt door de meeste christenen gelaakt; het gewelddadig opdringen wordt zelfs niet in overweging genomen. De islam lijkt me de meest militante religie van de drie; bepaalde islamstromingen zijn ronduit proselitisch: hun aanhangers nemen geen genoegen met het afleggen van een "getuigenis" van hun geloof (zoals de meeste christenen dit doen) maar willen vooral "overtuigen", soms verbaal, soms m.b.v. sociale druk (bvb. dhimmi-statuut voor joden en christenen) en soms zelfs manu militari. Daartegenover staan echter even zovele stromingen die veel minder militant te werk gaan, en waarover je bijgevolg in de media weinig hoort. Mijn voornaamste kritiek tegen "dé islam" - in zoverre die dus bestaat - is dat hij de laatste decennia overal ter wereld dreigt te radicaliseren. Niet omdat de moslims terplekke radicaal zouden zijn, wel omdat er gerichte campagnes opgezet worden vanuit Saoedi-Arabië waar een bijzonder gestrenge stroming, het wahabisme, intolerantie predikt tegenover niet- en andersgelovigen. Ik ken een (katholiek) missionaris die vele jaren in het grootste moslimland ter wereld (Indonesië) heeft gewerkt. Tot voor enkele jaren leefden moslims, christenen en andersgelovigen relatief vreedzaam samen in wederzijds respect. Er waren zelfs vaak gemengde huwelijken en de kinderen daarvan werden lang niet altijd als moslim opgevoed. Sedert enkele jaren evenwel worden de levensomstandigheden voor niet-moslims er lastiger, en de import van Saoedische imams heeft daar alles mee te maken. Eenzelfde verhaal in Senegal en andere regio's in West-Afrika. Weinig mensen die geloven dat je in een land waar 94% van de bevolking moslim is, als christen gewoon mét kruisje en al over straat kan lopen en in alle vrijheid een kerk kan binnenlopen om daar eucharistie te vieren. Maar ook daar neemt sinds kort de spanning toe, door toedoen van... Saoedische imams. Stilaan wordt men hier in West-Europa zich bewust van de problematiek, en dringt men er bij de moslims op aan hun imams hiér te recruteren, en niet in Saoedi-Arabië. Iran wordt vaak in één adem genoemd met Saoedi-Arabië. Zonder de mollahs in Teheran te willen verdedigen wil ik eventjes aanstippen dat:
Een laatste punt van verschil behelst de relatie God-mens. Joden geloven dat God alleen voor hén werkt, zij zijn het uitverkoren volk. Zij baseren zich hiervoor op het Oude Testament. Christenen daarentegen geloven dat God er voor alle mensen is, zonder onderscheid van ras, cultuur, religie, geslacht, sociale stand of wat dan ook. Vandaar dat zij, in tegenstelling tot joden, gehoor geven aan Jezus' vraag om Zijn boodschap overal te laten weerklinken, ook aan niet- of andersgelovigen. Moslims leggen, tenminste zo voel ik het aan, minder de nadruk op de menselijke deelname in de openbaring Gods, maar beijveren vooral het zich onderwerpen aan God. Nochtans herken ik deze houding ook in sommige christelijke milieus, waar de nadruk eerder wordt gelegd op boetedoening, en minder op verkondiging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Er zijn een aantal punten waardoor islam dichter bij jodendom dan bij christendom staat.
God: Islam en jodendom: God is Absolute Eenheid (Tawheed) en niet een mens Christendom: God is 3-eenheid en werd mens de Wet: Islam en jodendom: het is belangrijk naast het geloof in God naar God's wetten te handelen". christendom: alleen geloof is belangrijk en wetten zijn nutteloos Genade en verantwoordelijkheid: Islam en jodendom: de mens wordt door God's genade gered en een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden Christendom: Christus stierf uit genade voor de zondes van alle mensen en daardoor kan iedereen gered worden die erin gelooft. -zowel Joden als Moslim eten koosjer, geen varkensvlees -besnijdenissen komen enkel voor bij de Joden en moslims Laatst gewijzigd door nubian : 7 februari 2007 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Christendom is veel aardser en sensueler dan de islam. De islam is abstracter.
Als pendant hiervan legt het christendom veel meer de nadruk op schuld en zonde dan de islam. De boodschap is een van vergeving, maar de subtekst is natuurlijk wel dat je zo schuldig als de pest bent. Het christendom heeft een zeer barokke en complexe theologie, de theologie van de islam is veel eenvoudiger (eleganter?). Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 februari 2007 om 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja, er is 1 grote gelijkenis
Het is allemaal dikke zever ![]() Laatst gewijzigd door slegie : 8 februari 2007 om 00:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
De context even schetsen: een aantal schriftgeleerden wilden Hem gewoon op de proef stellen. Ze wilden weten hoe wetsgetrouw Hij was, en tegelijkertijd vermoedden ze dat Hij er "aparte" ideeën op nahield. Ze hoopten dat Hij in conflict zou komen met Zichzelf: enerzijds de wet (die inderdaad steniging gebiedt) anderzijds Zijn aparte kijk op de zaak. Wat Jezus uitdrukkelijk niét deed: de wet afvallen. Nergens zegde Hij dat die vrouw niet mocht gestenigd worden. Wél hield Hij de omstanders een spiegel voor met die beroemde uitspraak. En nadat ze afgedropen zijn vroeg Hij de vrouw: "Waar zijn ze gebleven? Heeft niemand je dan veroordeeld?" Waarop de vrouw niet anders kon dan zélf zeggen: "Niemand, Heer." Citaat:
Het christendom legt, méér dan het jodendom waaruit het voortgekomen is, de nadruk op vergiffenis. Vergiffenis is echter geen vanzelfsprekendheid. Zo eenvoudig is het niet om iemand kwaad te berokkenen en dan "vanzelf" vergiffenis te krijgen. Neen, je moet eerst berouw tonen, en dat berouw moet vooral oprecht zijn. Wie geen oprecht berouw toont moet er niet op rekenen dat zijn zonden vergeven zijn; zelfs niet met Jezus' kruisdood. Of anders gezegd: de verantwoordelijkheid van de christen ligt hem ook in het oprecht berouwen van de eigen misstappen en het zetten van de eerste stap ter genoegdoening jegens de benadeelde partij. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ook buiten God's eigen wetten, worden wetten op zich niet nutteloos beschouwd, maar eerder iets dat met de tijd mee evolueerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Inderdaad. In het Christendom is de intentie van een actie belangrijk en niet de actie zelf. Waarbij dan wel expliciet gezegd wordt dat voor het "grotere goed" reageren niet toegestaan is : een Christen dient bij een vuurgevecht niet 1 van de groepen af te schieten, maar ertussen te gaan staan en al of niet zichzelf verdedigen.
Een moslim daarentegen gaat zogezegd naar de hel als hij zijn gat met zijn rechterhand afveegt in plaats van met zijn linkerhand. Of als hij niet meewerkt aan het uitmoorden van niet-moslims natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je zal het met me eens zijn dat er binnen het christendom verscheidene strekkingen bestaan, ja zelfs binnen éénzelfde christelijke Kerk. Zo zijn er christenen voor wie de verkondiging (= het afleggen van een persoonlijk getuigenis) prevaleert; anderen vinden de actie (= het in de praktijk brengen van het evangelie) dan weer belangrijker; en nog anderen leggen eerder de nadruk op de grootheid van God versus de kleinheid van de mens (= boetedoening). En zo kan ik er nog wel een paar geven. Om je maar duidelijk te maken dat "dé christen" niet bestaat. Ik veronderstel dat je dit moeilijk kan tegenspreken. Waarom je dan nalaat om jegens moslims eenzelfde nuance aan te brengen in je gedachtegang is me écht een raadsel. Daardoor loop je het risico om beschuldigd te worden van regelrechte islambashing. Want net zoals dat bij christenen het geval is, bestaat het ook onder moslims dat er daar gelovigen zijn die er écht niet zo bij stilstaan welke hand ze moeten gebruiken om hun achterste te reinigen hoor. Sorry, het moet me van het hart, maar ik vind dergelijke wijze van discussiëren in tegenstrijd met het bij uitstek christelijke adagio dat wij niet zullen veroordelen. Jezus heeft ook gezegd dat we zullen gemeten worden met de maat waarmee wijzelf anderen meten. Vat dit niet op als een dreigement, maar ik zou toch maar opletten als ik van jou was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Integendeel, elke Christen wordt geacht ver weg te blijven van dingen waarvan hij/zij weet dat ze zondig zijn, en van daar ook raad over te vragen en problemen aan te kaarten. Hij wordt gewoon geacht nooit mensen aan te vallen gebaseerd op zijn eigen oordelen. Niet meer en niet minder dan dat. Als ik begin als een gek (zie bv. Yahya) een boek dat massamoord predikt begin te verdedigen en geld begin te geven aan moordenaars, dan zou ik hopen dat God inderdaad oordeelt over mij. Zeker als er gevolgen van geweest zijn. Je moet nu niet gaan doen alsof ik moslims ga doodstenigen ook niet he. In sommige straten van brussel, nota bene niet eens zover van de wetstraat, heb ik de indruk dat ze niet zover zijn van het omgekeerde maarja. En er is gewoon geen antwoord op die vragen. Waarom mogen moslims openlijk voor moord roepen en ik niet ? Leg me dat eens uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar het staat? Het staat in het Nieuw Testament, en Jezus zegt het letterlijk zo. Maar ja, waarom zou een christen rekening houden met de woorden van christus.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb je in diezelfde context een vraag gesteld, waaraan ik je even wil herinneren: Citaat:
Citaat:
Bovendien merk ik bij jou tot mijn treurnis een zeker gebrek aan inlevingsvermogen. Heel simpel: zoals de Bijbel en de figuur van Jezus jou (mét mij) erg na aan het hart liggen, zo ligt de Koran en de figuur van Mohammed moslims erg na aan het hart. Door te gaan hameren op bepaalde aspecten van wat mensen aan het hart ligt - bvb. verwijten van pedofilie aan het adres van Mohammed, vermeende wetenschappelijke boodschappen in de Koran die in een letterlijke lezing inderdaad lachwekkend zijn, het citeren van koransoeren uit hun context enz... - trap je gewoon mensen op hun ziel en jaag je ze juist tegen je in het harnas. En dat is niet typisch iets voor moslims, want jij zou op exact dezelfde wijze reageren tegen wie de Bijbel of Jezus Christus door het slijk haalt. Citaat:
Een steen werpen kan mensen kwetsen en zelfs doden. Maar woorden kunnen soms nog venijniger zijn, vooral wanneer je ze openbaar op een publiek forum uitspreekt (of uitschrijft) waar jan-en-alleman ze kan lezen. Wie letterlijk met een steen gooit is primitief; maar wie figuurlijk met stenen gooit is het niet minder! Citaat:
Komaan Tom, wees nu eens eerlijk. Geloof jij echt dat de meerderheid van de moslims de Koran van voor tot achter kan aframmelen - en dan zwijg ik nog over de vraag of ze hem wel (correct) begrijpen? Als je dat echt gelooft, dan zou je inderdaad kunnen beweren dat zij, alleen al maar door de Koran als geloofsbron te gebruiken, openlijk tot moord oproepen. Maar ik vertel je er wel bij dat je desgevallend grenzeloos naïef zou zijn. Want zomin als de meeste christenen de Bijbel van voor tot achter kennen (of zelfs alleen maar de vier evangelies) - ik zwijg ook hier over (correct) interpreteren - zomin kunnen de meeste moslims dat met de Koran. En stel nu dat je gelijk zou hebben zonder naïef te zijn - quod non - dan nog let niets je om te bewijzen dat je uit beter hout gesneden bent. Laat dan gerust anderen tot moord oproepen, maar toon dan aan dat jij het niét doet en dat je je daarboven kan plaatsen. Ook daartoe roept Jezus jou en mij op. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan hebben we het over centrum Belgie, niet het platteland van pakistan. Citaat:
Wat ik het allerliefst zou hebben he, van alles, is dat een moslim mij zou overtuigen dat het niet waar is. Enkel, geen enkele moslim houdt het 5 minuten uit tegen het statement dat islam massamoord predikt. Geen enkele serieuze alternatieve interpretatie bestaat, die het 5 minuten volhoudt tegen de brontekst. En ik ben er ook helemaal niet op uit om te "bewijzen" dat ik uit beter hout gesneden ben. Wat andere mensen over mij denken is hun zaak. Ik zie gewoon wat er gebeurd. Wat mensen over mij denken zal mij een worst wezen. Ik probeer gewoon af en toe wat mensen rechtstreeks te helpen, en ik wil dat er hier meer aandacht naartoe gaat, en ik vind dat het politiek correcte "alle culturen zijn evenwaardig" moet stoppen. Het heeft genoeg slachtoffers gemaakt, en het gaat blijven slachtoffers maken. Het probleem is net wat er gebeurd. Je begint met het idee "islam is vrede". Braaf genoeg, doet geen kwaad denk je. Ok geen probleem, met zo'n bekeerlingen valt best te leven. En die zijn overtuigd van de waarheid van dat punt, ook al is dat compleet belachelijk. En toen hadden die mensen kinderen. Ok, die kinderen krijgen mee dat de islam alles is, dat ze de koran dienen te volgen, gaan naar godsdienstlessen islam ... Allemaal geen probleem. En dan zit daar een ondernemend jong ventje tussen. De trots van zijn moeder, al lang imam en preker geworden op jonge leeftijd, en hij neemt er de koran bij. En het klopt niet. Hij leest iets totaal anders dan hij geleerd heeft, maar waar die godsdienstlessen al wel naar hintten. En hij raakt geintrigeerd. Wat is de manier om de hel te vermijden, de hoogste waarde in de islam ? Jihad. Massamoord. Dit persoontje gelooft uiteraard zijn ogen niet. En dus praat hij, maar er is maar 1 waarheid. Meer en meer geraakt hij gewend aan het idee. En dan ... *boem* Vergeet niet : de terroristen zijn niet de idiote arme moslimpjes die je op straat ziet, maar de rijke mensen die er al flink wat koranstudie op hebben zitten. Laatst gewijzigd door tomcpp : 8 februari 2007 om 22:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 8 februari 2007 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb ik nu niet opgelet? Moet ik nu vrezen voor de weegschaal? Wouh, ik krijg het oppeens warm, nogal heet zelfs... Laatst gewijzigd door Dycore : 8 februari 2007 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Those who cling to life die; those who defy death live (Uesugi Kenshin)
|
![]() |
![]() |