Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2004, 10:20   #1
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Het was maar een kort bericht en het viel gisteren amper op tussen al die berichten over moordenaars en schriftvervalsers. Maar dat betekent nog niet dat het bericht daarom helemaal zonder belang was. Integendeel, zouden we bijna willen zeggen. Temeer omdat het ook goed aangeeft hoe gescheiden de geesten zijn in dit land.

Het bericht waar het om gaat is de intentie van de federale politie om 96 flitspalen te plaatsen langs autosnelwegen, in het bijzonder waar er veel ongelukken gebeuren of waar men moeilijk kan controleren. En waar komen die 96 flitspalen? Juist, enkel en alleen in Vlaanderen waar er al honderden en nog eens honderden flitspalen staan. In Wallonië komen er géén omdat er volgens de federale politie daar geen interesse voor is.

Wat maakt dat het aantal flitspalen in Wallonië blijft staan op 16, zestien, seize. Dat men in Wallonië niet wil weten van flitspalen, het is hun recht. Dat de Walen niet echt geïnteresseerd zijn in verkeersveiligheid, het zal ons een zorg zijn. Maar dat de Walen gewoon delen in de miljoenen en miljoenen euro’s die de flitspalen aan verkeersboetes opbrengen, dat gaat ons te ver.

Er zijn al genoeg geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië. Die moeten afgebouwd worden in plaats van er nog eens nieuwe te creëren. Het geld dat de verkeersboetes opbrengt moet in Vlaanderen blijven om hier de verkeersinfrastructuur te verbeteren en veiliger te maken.

VLD-volksvertegenwoordiger Karel Pinxten gaat een wetsvoorstel indienen om de verdeelsleutels van het Verkeersboetefonds in die zin aan te passen dat politiezones die veel doen voor verkeersveiligheid ook veel krijgen en omgekeerd. Dit is in het voordeel van de Vlaamse politiezones en gemeenten.

Karel Pinxten verdient alle steun voor zijn voorstel. Maar het zou nog beter zijn mocht er helemaal geen Pinxten-voorstel nodig zijn omwille van de heel eenvoudige reden dat de hele verkeerswetgeving, inclusief Verkeersboetefonds binnen de kortste keren wordt geregionaliseerd.

Vlamingen en Walen zien de zaken inzake verkeersveiligheid verschillend,voelen de zaken anders aan. Laten we daar gewoon de passende politieke conclusies uit trekken.

Eric DONCKIER

Wat vinden jullie hiervan?
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 10:26   #2
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat ze hun palen in hun gat kunnen steken, samen met hun boetes.
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 10:28   #3
JP
Partijlid

JP's schermafbeelding

Standaard

Is dit niet reeds aan de orde geweest in een vorige topic?
Typisch N-VA : de weinige zaken waar ze iets zinnigs over kunnen zeggen tot in den treure herhalen. Misschien omdat ze zo weinig te zeggen hebben?
Oud 8 januari 2004, 10:29   #4
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik denk dat niemand fel voorstander is van flitspalen.

Citaat:
Wat maakt dat het aantal flitspalen in Wallonië blijft staan op 16, zestien, seize. Dat men in Wallonië niet wil weten van flitspalen, het is hun recht.
Volgens Vrt:
Citaat:
Wallonië is geen vragende partij. Daar
staan er nog maar 169 flitspalen.
Wat zijn de bronnen van Donckier?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 10:34   #5
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP
Typisch N-VA : de weinige zaken waar ze iets zinnigs over kunnen zeggen tot in den treure herhalen. Misschien omdat ze zo weinig te zeggen hebben?

Jongen toch, hoe kan dit reeds in een vorige topic aan bod geweest zijn? Het staat pas vandaag in de krant, en het gaat over een bericht van gisteren in de media.
Typisch belgicisten om grote uitspraken te doen zonder even 5 minuten na te denken.
En ik denk wel dat ge de N-VA niet echt kunt verwijten dat ze bijna niks zinnigs kunnen zeggen, denk bv. aan de quatering die de N-VA parlementariërs kregen in de Standaard n.a.v. de verkiezingen van 2003. belgicisten daarentegen???
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 11:34   #6
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Een zoveelste argument voor een onafhankelijke Vlaamse Republiek in een Europa der Volkeren.

http://www.vlaamsbelang.org[/img]
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 11:38   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP

Jongen toch, hoe kan dit reeds in een vorige topic aan bod geweest zijn? Het staat pas vandaag in de krant, en het gaat over een bericht van gisteren in de media.
Typisch belgicisten om grote uitspraken te doen zonder even 5 minuten na te denken.
En ik denk wel dat ge de N-VA niet echt kunt verwijten dat ze bijna niks zinnigs kunnen zeggen, denk bv. aan de quatering die de N-VA parlementariërs kregen in de Standaard n.a.v. de verkiezingen van 2003. belgicisten daarentegen???
Is wel degelijk reeds gisteren aan bod geweest. Ik herrinner mij de titel van de topic niet, maar hier is reeds uitvoerig over gepost.

Zoals altijd, too little, too late, die NVA.
Oud 8 januari 2004, 11:40   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Citaat:
Wat maakt dat het aantal flitspalen in Wallonië blijft staan op 16, zestien, seize. Dat men in Wallonië niet wil weten van flitspalen, het is hun recht.
Volgens Vrt:
Citaat:
Is allemaal geen punt. Belangrijk is dat verkeer onder regionale bevoegdheden staat en dus doen wij wat wij willen met onze flitpalen, en zij met die van hen.

Een ding staat alleszins vast. Ze krijgen al genoeg miljarden van ons, het is een schande dat ze ook weer hier komen bedelen. Of nog erger : eisen!
Oud 8 januari 2004, 12:06   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Citaat:
Volgens Vrt:
Citaat:
Knuppel heeft er al ergens over bericht. 8)
Bron: radio I.

De laatste '9' aan jouw cijfer is er trouwens teveel aan. Toevallig, zeker?
In Wallonië staan, volgens RadioI , welgeteld 16 flitspalen.

Geen probleem voor mij als ze ginder totaal verschillend over verkeersveilighedi denken dan in Vlaanderen. Ik zie echter niet zitten waarom het geld dat via deze verkeersboetes uit uitsluitend Vlaamse zakken komt, in de federale kas terecht moet te komen. Dit komt immers neer op een zoveelste, 'ondoorzichtige', transfer. Dat de N-VA hiertegen ageert is dus volkomen terecht.
Voor de BUB daarentegen, is de zoveelste transfer richting Wallonië blijkbaar zo vanzelfsprekend als eten en drinken. In een unitair België zou deze zelfs niemand hoeven op te vallen.
Oud 8 januari 2004, 12:11   #10
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik hem gisteren op de VRt ook horen spreken over 16 flitspalen in Wallonie.

't is een schande. Het lijkt er op dat die flitspalen niet dienen voor de verkeersveiligheid maar om geld van Vlaanderen naar Wallonie te flitsen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:21   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In plaats van de N-VA er nog maar eens door te sleuren (blijkbaar een nationale sport geworden tegenwoordig...) zouden we beter over de grond van de zaak debatteren. Wat heeft de N-VA trouwens met dit bericht van Donckier te maken???

Hij heeft natuurlijk overschot van gelijk. Naast de reeds bestaande transfers van VL naar WL, komen ook alle inkomsten van de flitspalen (99% daarvan in Vlaanderen) in een federale -lees: Belgische- pot.

Dit is gewoon onrechtvaardig. Maar zoals Donckier al zei: het is de Walen hun GOED RECHT om geen camera's te willen! Geen enkel probleem mee! Maar laten we dan ook de opbrengsten van de Vlaamse flitspalen in Vlaanderen houden om de verkeerssituatie (die bij ons problematischer is) te verbeteren.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:23   #12
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

12 sec. of numarx's schermafbeelding

Standaard

Nu heb ik er genoeg van. Kijk eens verder dan jullie ideologische dogma's. Cijfers BIVV:

Verkeersongevallen 2001:

Vlaanderen: 32.073
Wallonië: 13.140

Totaal aantal slachtoffers 2001:

Vlaanderen: 44.643
Wallonië: 19.155

Wallonië heeft gewoon MINDER NOOD aan flitspalen.
Oud 8 januari 2004, 12:35   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx
Nu heb ik er genoeg van. Kijk eens verder dan jullie ideologische dogma's. Cijfers BIVV:

Verkeersongevallen 2001:

Vlaanderen: 32.073
Wallonië: 13.140

Totaal aantal slachtoffers 2001:

Vlaanderen: 44.643
Wallonië: 19.155

Heeft er iemand beweerd dat er daar meer flitspalen moeten komen?

Wat er wél gezegd werd is, dat het geld dat via flitspalen uit, bijna uitsluitend, Vlaamse zakken komt ook weer in Vlaamse verkeersveiligheid moet geïnvesteerd worden. Of wat is het doel van die verkeersboetes anders? Enkel snelheidsovertredertjes pesten van overheidswege en het Vlaamse boetegeld eerlijk 'verdelen' over heel het land? Met andere woorden, het via de gebruikelijke sleutels 'herverdelen' zoals dit met de NMBS gebeurt?
Oud 8 januari 2004, 12:43   #14
giserke
Banneling

Standaard

Hoe lomp moet je niet zijn dat je die transfers naar wallonie normaal vind!
En dan nog in vraag stellen of dat zowel is!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:46   #15
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Heeft iemand een idee wie de huidige regeling (verdeelsleutel van de inkomsten uit het geflits) op punt heeft gesteld ?

Toch niet de CVP met hun toenmalige Minister Pinxten zeker ?

Ik ga effe snuisteren op de scheld- en vloekwebsite van Leo Delcroix ... ....
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:50   #16
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Heeft iemand een idee wie de huidige regeling (verdeelsleutel van de inkomsten uit het geflits) op punt heeft gesteld ?

Ik ga effe snuiteren op de scheld- en vloekwebsite van Leo Delcroix ... ....
Toen bestonden die flitspalen nog niet en waren zelfs bij wet verboden onder de CVP 8)
Oud 8 januari 2004, 12:51   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx

Maar natuurlijk! In Wallonie is er minder bebouwing en is de verkeerssituatie minder problematisch. Dus dat ze daar geen camera's willen is hun goed recht en is zelfs logisch.
Maar dan vind ik wel dat de opbrengsten van de Vlaamse camera's moeten worden gestoken in het verbeteren van de verkeerssituatie hier.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:53   #18
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Numars je houdt precies eenpleidooi om verkeersveiligheid en alles wat er mee vasthangt te regionaliseren ?

Zoals zo veel is een duidelijke aparte aanpak nodig tussen Vlaanderen en Wallonie.
Als er dan flitspalen worden gezet in Vlaanderen onder het mom van de verkeersveiligheid te bevorderen dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat elke euro die geflitst wordt ook daadwerkelijk in Vlaanderen gebruikt zou worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Door de transfers van dat geld voor verkeersveiligheid sterven er ieder jaar in Vlaanderen nodeloos mensen. Als men het geld zou gebruiken om de wegen in Vlaanderen veiliger te maken dan zou men levens redden.
Nu niet. Nu redt men te weinig levens in Vlaanderen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 12:54   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Numars je houdt precies eenpleidooi om verkeersveiligheid en alles wat er mee vasthangt te regionaliseren ?

Zoals zo veel is een duidelijke aparte aanpak nodig tussen Vlaanderen en Wallonie.
Als er dan flitspalen worden gezet in Vlaanderen onder het mom van de verkeersveiligheid te bevorderen dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat elke euro die geflitst wordt ook daadwerkelijk in Vlaanderen gebruikt zou worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Door de transfers van dat geld voor verkeersveiligheid sterven er ieder jaar in Vlaanderen nodeloos mensen. Als men het geld zou gebruiken om de wegen in Vlaanderen veiliger te maken dan zou men levens redden.
Nu niet. Nu redt men te weinig levens in Vlaanderen.
Misschien vinden de Walen dat er teveel Vlamingen zijn
Oud 8 januari 2004, 12:55   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr

Ik ga effe snuisteren op de scheld- en vloekwebsite van Leo Delcroix ... ....
Vergeten zeker wie het idee van de flitspalen doordrukte en in wiens stad er de meeste staan?
Ik geloof niet dat de CVP in de coalitie zat toen dit beslist werd.

Maar de verdeelsleutels zal ze zeker al bedisseld hebben voor die wet werd doorgedrukt door Stevaert.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be