![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vlaanderen heeft in het verleden reeds bewezen dat zij een goed bestuur neergezet hebben. Het Vlaamse pakket dat nu op tafel ligt, zal de het goede bestuur in VL meer slagkracht geven. Dit zijn geen onredelijke vragen. De Vlamingen vragen uiteindelijk meer bevoegdheden voor een beter Vlaams bestuur. Het lijken me redelijke eisen. Ik zie hier niet één enkele anti-Waalse eis in staan. Als je dan de tegeneisen van de Walen bekijkt, val je zowat steil achterover. Louter communautair gekleurd, en o zo anti-Vlaams. Hun masker is gevallen. De ware aard van de franstaligen is boven gekomen. Zij willen duidelijk geen beter België (zoals Vlamingen dat zien met een verdere regionalisering). Neen, hun eisen zijn er louter op gericht om tot een verdere verfransing van België over te gaan. Hier toe zijn alle middelen blijkbaar goed. Bvb. een uitbreiding van BSL ! Ongehoord. Hebben zij dezelfde grondhonger als de nazis ooit gehad hebben ? Voeen zij zich Ubermenschen ? Totaal ongehoord. Trouwens : WAAROM stellen de Franstaligen TEGENEISEN ? De stellingen die de Vlamingen op tafel leggen komen immers ook ten goede aan Wallonië ! Tot slot. De Duitstaligen wachten ondertusen rustig af. Maar hun leiders hebben ook al een eisenpakketje klaar voor hun Waalse leiders. Hoe gaan de Walen hierop reageren ? NON, non en nog eens non ? Kunnen zij niets anders uitbrengen dan NON ? Indien ik dit verkeerd zie, wil mij dan eens iemand uitleggen waarom Walen géén beter bestuur willen ? En waarom zij tegeneisen stellen voor zaken waar ze ook beter van zouden worden ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 18 augustus 2007 om 10:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het zegt alles over hoe de Walen bevoordeeld zijn in de huidige structuur.
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zal hen zuur opbreken.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 18 augustus 2007 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat wil je ook? De Franstaligen zijn het in de Belgische geschiedenis zodanig gewoon geworden dat ze altijd hun zin krijgen. Daardoor dat ze er ook nu wellicht nog steeds van uitgaan dat 'de Vlamingen uiteindelijk wel zullen inbinden en toegeven'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burgemeester
|
![]() Ik snap eerlijk waar de mensen niet die nog willen ijveren om aan wallonië te blijven hangen.
Ik heb op het forum al de vraag gesteld wat daar het nut van is, en geen enkel van de Belgicisten heeft daar al een deftig antwoord op gegeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het IS een bestaande structuur, dat belgie, en dus proberen te behouden : behoudsgezind dus... Splitsen zal NEFAST zijn voor Wallonië. Dat landsgedeelte zal zonder onze hulp terug naar de middeleeuwen gekatapulteerd worden. Het wordt een armoeistaatje. Ze zullen dan van europa en misschien van de wereldbank wel hulp kunnen krijgen, als ontwuikkelingsland, maar daar zullen ze VERANTWOORDING voor moeten afleggen, en braaf instructies volgen over het gebruik van dat geld. DAT zijn ze niet gewoon, en dat zal pijn doen. Ze zijn gewoon uit een kas te scheppen die toch steeds door de Vlamingen wordt aangevuld... een andere mentaliteit zal zich opdringen... Splitsen is eigenlijk de BESTE methode om de Walen uit hun lethargie te halen. Binnen België zal er nooit meer wat van komen...
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De beste oplossing is gewoon emigreren. Waar? Naar Frankrijk en het is zeker, ik vraag dan de Franse nationaliteit aan. Het kan mij niet schelen of ik kort of lang moet wachten om die te hebben maar ik zal ze hebben. Hetzelfde voor mijn auto : ik heb nog geen rijbewijs. Maar als ik het doe, zal het in Frankrijk zijn. Mijn auto zal ik dus in Frankrijk kopen en met dus een Franse nummerplaat en een dikke F.
Ik ben helemaal geen separatist maar ik spuw meer en meer op België. Meer zou ik zeggen : ik verwaarloos meer en meer dit land. Ce pays, c'est de la m**** en boîte. En als ik dat zeg, heb ik het over alle componenten van dit land : Vlaanderen, Brussel, Wallonië, Oostkantons. Meer debiel dan België kan men niet vinden. En het is niet een splitsing die de dingen zal verbeteren, integendeel zelf. Laatst gewijzigd door Everytime : 18 augustus 2007 om 10:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Ik heb daar ooit een keer het volgende op geantwoord: (lichtjes aangepast)
De Belgen zijn nooit 1 volk geweest. We hebben geen gemeenschappelijke basis. We hebben niet dezelfde voorkeuren. We hebben niet dezelfde mentaliteit. Als de Belgen echt 1 volk waren dan werd er al lang niet meer gesproken over Vlamingen en Walen, maar over Belgen. En moest het merendeel erachter staan, dan waren de benamingen 'vlamingen' en 'walen' al lang verdwenen. Als we 1 volk zouden zijn, dan zou er solidariteit zijn vanuit iedereen naar iedereen, en niet enkel van Vlaanderen naar Wallonië. Dan zou eenieder individu bereid zijn om de talen te leren die in alle delen van het land worden gesproken. Dan zouden walen die in een gebied wonen waar meer nederlandstaligen zijn, gewoon de Nederlandse taal leren, ipv faciliteiten te vragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Wetenschapsbeleid regionaal....
Byebye ruimtevaartindustrie in Vlaanderen, voor zover die er al is. Belgie is een van de best investerende landen per hoofd. Dus daar hoeven ze NIKS aan te rommelen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() Vlaamse en Franstalige kranten zien crisis anders
De krantencommentaren zaterdag staan in het teken van de communautaire crisis die de oranje-blauwe formatie verlamt. De kranten in het noorden en het zuiden van het land hebben echter een andere kijk op de zaak. De meeste Vlaamse kranten zoeken de oorzaak van de crisis aan Franstalige kant, de Franstalige editioralisten vinden dat formateur Leterme zich meer boven het gewoel moet plaatsen. Volgens De Standaard is "de schraalheid aan Franstalige argumenten" de oorzaak van de breuk in de formatiegesprekken. Reynders, Milquet en Maingain "beroepen zich op de meerwaarde van de Belgische constructie. Dat argument verliest snel aanhang in Vlaanderen. Ze zullen er echt betere moeten verzinnen als ze het gesprek binnen het Belgische kader gaande willen houden", schrijft Bart Sturtewagen. De Morgen is er helemaal niet zeker van dat de koninklijke tussenkomst de formatiecrisis snel kan loswrikken. "De Franstaligen hebben de Vlaamse onderhandelaars erger geschoffeerd dan ze vermoeden en ze hebben vooral laten zien dat ze zich geen moer aantrekken van Letermes monsterscore", schrijft Yves Desmet. Voor Luc Van der Kelen van het Laatste Nieuws gaat het om een "geregisseerde crisis, waarbij een formateur het staatshoofd gebruikt als geheim wapen. Het zal de ijdelheid van Joëlle Milquet strelen, dat de koning een dansje moet opvoeren om haar te doen ingaan op de uitnodigingen van een noeste West-Vlaming", zegt hij. Voor Mathias Danneels in het Nieuwsblad spelen de Franstaligen hoog spel. "Mede door hun afwijzingsfront dreigen nu ook hardwerkende, brave Vlaamse (con-)federalisten, (virtueel) separatist te worden", schrijft hij. Eenzelfde teneur in het Belang van Limburg: de weigering van de Franstaligen om mee te werken aan een staatshervorming dreigt de Vlaamse publieke opinie te radikaliseren. "De roep naar Vlaamse onafhankelijkheid klinkt alsmaar luider", schrijft Eric Donckier. Voor Gazet Van Antwerpen zijn de Franstalige partijen wellicht geschrokken van de vastberadenheid bij de Vlaamse partijen. "Het schijnt bij de Franstaligen in Hertoginnedal nog steeds niet doorgedrongen dat het hun Vlaamse tegenhangers ernst is. CD&V/N-VA en Open Vld plooien ditmaal niet en zeggen op hun beurt 'non'", schrijft Dirk Castrel. Langs Franstalige zijde menen de meeste commentaarschrijvers dat Yves Leterme moet ophouden met enkel de belangen van de Vlamingen te verdedigen. Voor La Libre Belgique moet Leterme zich losmaken "uit de greep van zijn partij CD&V en diens kartelpartner N-VA. Leterme moet een echte arbiter worden in de onderhandelingen, meent de krant. L'Echo meent dat er een echte ploegleider nodig is, die een federale rol op zich neemt. "Die kan niet meer louter de Vlaamse belangen verdedigen zoals toen hij aan het hoofd van de gewestregering stond", aldus de krant. La Dernière Heure is scherp voor de Vlaamse partijen. "Vlaanderen mag alles vragen en eisen, maar het erkent het recht van de Franstaligen niet om tegeneisen te stellen die voor een compromis zorgen", luidt het. Le Soir zet Vlamingen en Franstaligen met de rug tegen elkaar: het Franstalige "non" tegen elke hervorming is niet houdbaar en het diktaat van de Vlamingen is niet leefbaaf in het perspectief dat beide landsdelen nog lang samen leven, klinkt het. bvb |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Vreemd genoeg is van al die Franstalige kranten Le Soir nog het meest realistisch.
In elk geval zijn de eisen van de Fransatligen hypochriet enerzijds willen ze geen enkele staatshervorming waar een tweederde meerderheid voor nodig is, doch hun eigen lijst bulkt van de zaken die enkel met tweederde meerderheid kunnen worden opgelost anderzijds willen ze in Brussel de dubbele meerderheid ten voordele van de minderheid afschaffen doch tegelijkertijd willen ze de pariteit op federaal niveau (senaat,...) versterken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waar komt het geld van die Belgische investeringspolitiek vandaan, denkt u? Van het noodlijdende Wallonië???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
http://plannerint.b-rail.be/bin/quer...46002&OK#focus
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Ik had wel verwacht dat voorstellingen zouden volgen om Brussel vergroten. Maar als Brussel nu eens vergroot met enkel Kraainem, Linkebeek, Wezembeek en Drogenbos, is dat dan catastroofe voor Vlaanderen? Geen corridor?
|
![]() |
![]() |