Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2004, 21:33   #1
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

In one of the mountain villages in the southeast of the country the President of the Chechen Republic Ichkeria Aslan Maskhadov held a meeting with the commanders of fronts, sectors and directions of the Chechen Armed Forces. According to the information of our sources in Chechnya, the participants discussed the tactical changes in conducting of military actions for the period of autumn and winter, caused by intensification of the actions of the Russian occupation formations in the southeastern regions of the republic.

Besides the military problems, current political situation in the country was also discussed at the meeting. President Aslan Maskhadov with satisfaction ascertained a complete and universal failure of Russia's farce of the so-called State Duma elections on the territory of Chechnya. The appearance of the voters at the election stations (about 2,5-3% of the population) shows, as it was stated by the President, that the occupation and puppet authorities of Chechnya "are absolutely deprived of national support and hold on military-repressive measures only, having no political prospects ".

As to the train blast in Essentuki, the President said that "this brutal action reeks of the provocation of the federal special services". Aslan Maskhadov confirmed once more that the leadership of the Chechen Republic Ichkeria resolutely condemns terrorism in all its displays, both state and individual:

"The Logic of an opposition to the state terror unleashed by Putin's criminal regime against the Chechen citizens, forces us to adhere to the rules of the international humanitarian law, as this position only can ensure the support of world community at this hard time. Therefore, not only the requirements of morals, but also simple political pragmatism make the Chechen leadership and the forces of Chechen Resistance avoid all actions, including at an individual level, which can be evaluated as a manifestation of terrorism ".

http://www.chechenpress.info/english.../2_16_12.shtml

gewoon om de problematiek nog eens even in de spotlight te zetten...
Oud 9 januari 2004, 23:19   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
In one of the mountain villages in the southeast of the country the President of the Chechen Republic Ichkeria Aslan Maskhadov held a meeting with the commanders of fronts, sectors and directions of the Chechen Armed Forces. According to the information of our sources in Chechnya, the participants discussed the tactical changes in conducting of military actions for the period of autumn and winter, caused by intensification of the actions of the Russian occupation formations in the southeastern regions of the republic.

Besides the military problems, current political situation in the country was also discussed at the meeting. President Aslan Maskhadov with satisfaction ascertained a complete and universal failure of Russia's farce of the so-called State Duma elections on the territory of Chechnya. The appearance of the voters at the election stations (about 2,5-3% of the population) shows, as it was stated by the President, that the occupation and puppet authorities of Chechnya "are absolutely deprived of national support and hold on military-repressive measures only, having no political prospects ".

As to the train blast in Essentuki, the President said that "this brutal action reeks of the provocation of the federal special services". Aslan Maskhadov confirmed once more that the leadership of the Chechen Republic Ichkeria resolutely condemns terrorism in all its displays, both state and individual:

"The Logic of an opposition to the state terror unleashed by Putin's criminal regime against the Chechen citizens, forces us to adhere to the rules of the international humanitarian law, as this position only can ensure the support of world community at this hard time. Therefore, not only the requirements of morals, but also simple political pragmatism make the Chechen leadership and the forces of Chechen Resistance avoid all actions, including at an individual level, which can be evaluated as a manifestation of terrorism ".

http://www.chechenpress.info/english.../2_16_12.shtml

gewoon om de problematiek nog eens even in de spotlight te zetten...
Ik begrijp hier niks van.
Oud 9 januari 2004, 23:54   #3
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

wat begrijp je dan niet?
Oud 9 januari 2004, 23:58   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is die gast president van Tchetchenië?
Is zijn regering pro-Russisch?
Heeft hij die aanvallen in Rusland georganiseerd? Of is hij ertegen?µ

De tekst is heel erg onduidelijk voor een leek.
Oud 10 januari 2004, 00:07   #5
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

het is een press release van het Tsjetsjeense Regering van Aslan Maskhadov, die zichzelf nog steeds als rechtmatig President van Tsjetsjenie beschouwd. Hij is het hoofd van het rechtmatige 'Tsjetsjeense verzet'. In oktober 2003 werden er in Tsjetsjenie presidentsverkiezingen georgansieerd waarbij Ahmed Kadyrov werd verkozen tot President van de Republiek Tsjetsjenie. Kadyrov is op dit ogenblik de grote machthebber in Tsjetsjenie, maar hij wordt door het grote merendeel van de Tsjetsjenen gehaat omwille van zijn collaboratie met de Russische regering. Hoewel er geen internationale waarnermers werden toegelaten bij de verkiezingen, is het duidelijk dat deze presidentsverkiezing niet meer dan een farce was. (let wel, in het artikel spreken ze niet over deze verkiezing, maar over de Russische parlementsverkiezingen*, die in Tsjetsjenie geen legitimiteit genoten, getuige de lage opkomst van 2-3%).. Maar Aslan Maskhadov organiseert in de tussentijd dus het gewapende verzet in de bergen. Er zijn rapporten dat hij tijdens deze laatste oorlog zich regelmatig in Georgie heeft opgehouden indien het te warm werd. Het valt nog te bezien hoe de Revolutie van de Rozen aldaar de situatie in dat opzicht gaat veranderen.

In elk geval, het doel van mijn post was de situatie in Tsjetsjenie nog eens onder de aandacht brengen. Het artikel is ,at hindsight, inderdaad niet echt duidelijk, waarvoor mijn excuses.. Maar als het enige vorm van nieuwsgierigheid voor het lot der Tsjetsjenen kan prikkelen dan is dat al mooi..

edit: Russische parlementsverkiezingen ipv Russiche presidentsverkiezigen
Oud 10 januari 2004, 00:26   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als het enige vorm van nieuwsgierigheid voor het lot der Tsjetsjenen kan prikkelen dan is dat al mooi..
Zeer zeker. Want ik lees op dezelfde web site dat er acties over het Tsjetsjeens probleem waren in November een beetje overal in Europa, waaronder een druk bezochte conferentie in Scandinavische landen.
Niks gezien op televisie.
Oud 10 januari 2004, 00:32   #7
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Rusland heeft de internationale publieke opinie zo goed gemasseerd dat het probleem Tsjetsjenie min of meer opgelost lijkt, door het opdringen van een Tsjetsjeense regering (Kadyrov) die zogezegd een autonoom Tsjetsjenie vertegenwoordigd. Het is spijtig dat conflict zo uit de aandacht is geraakt, want de waanzin van die oorlog is in feite onbeschrijfelijk. Ongeacht wie gelijk heeft in dit conflict, het is niet goed ons in slaap te laten wiegen door de propaganda, van geen van beide partijen trouwens. Want ik verdenk die Chechen Press er ook van niet alles even waarheidsgetrouw weer te geven ..
Oud 10 januari 2004, 00:36   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En onder ons gezegd, die Aslan Maskhadov zegt in jouw artikel dat hij tegen terrorisme is, maar wel verzet tegen de Russen organizeert. Een beetje een gespleten tong alla Arafat als je het mij vraagt.
Oud 10 januari 2004, 01:04   #9
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

wel, ik durf mijn hand voor A. Maskhadov niet in het vuur te steken. Maar ik betwijfel of de organisatie van terroristische aanslagen zijn strategie dient. Wat de Tsjetsjeense regering van Maskhadov wanhopig probeert te doen is banden aanknopen met Europa om op die manier het probleem op de internationale agenda te krijgen. Terroristische aanslagen dienen dat doel helemaal niet. Natuurlijk zijn Tsjetsjeense troepen van Maschadov wel betrokken in gevechten tegen de Russische bezetter, maar vooralsnog kan je dat niet categoriseren onder de noemer 'terrorisme', laten we eerlijk blijven.

Wat duidelijk is dat Tsjetsjenie na 6 jaar oorlog helemaal in fracties van elkaar ligt, zowel wat infrastructuur als politieke pikorde betreft .. Maskhadov 's controle is zeer beperkt geworden, temeer daar veel Tsjetsjeense warlords onafhankelijk van het Tsjetsjeense commando en vaak zelfs in nauwe samenwerking met de Russische geheime diensten optreden.
Oud 10 januari 2004, 12:03   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel, ik durf mijn hand voor A. Maskhadov niet in het vuur te steken. Maar ik betwijfel of de organisatie van terroristische aanslagen zijn strategie dient. Wat de Tsjetsjeense regering van Maskhadov wanhopig probeert te doen is banden aanknopen met Europa om op die manier het probleem op de internationale agenda te krijgen. Terroristische aanslagen dienen dat doel helemaal niet. Natuurlijk zijn Tsjetsjeense troepen van Maschadov wel betrokken in gevechten tegen de Russische bezetter, maar vooralsnog kan je dat niet categoriseren onder de noemer 'terrorisme', laten we eerlijk blijven.

Wat duidelijk is dat Tsjetsjenie na 6 jaar oorlog helemaal in fracties van elkaar ligt, zowel wat infrastructuur als politieke pikorde betreft .. Maskhadov 's controle is zeer beperkt geworden, temeer daar veel Tsjetsjeense warlords onafhankelijk van het Tsjetsjeense commando en vaak zelfs in nauwe samenwerking met de Russische geheime diensten optreden.
Een trein opblazen in Zuid-Rusland is vergelijkbaar met een bus opblazen in Tel Aviv. Voor mij is dat terrorisme en slachtingen van burgers. Geen verzet.

Maar soit, da's een andere discussie.

Als Maskhadov er niet achter zit. Wie dan wel??
Oud 10 januari 2004, 13:52   #11
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

twee mogelijkheden :

- ongecontroleerde Tsjetsjeense elementen

of

- Russische geheime dienst.

of beiden.
Oud 12 januari 2004, 10:21   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
twee mogelijkheden :

- ongecontroleerde Tsjetsjeense elementen

of

- Russische geheime dienst.

of beiden.
Is dat niet een beetje snel concluderen? Volgens wat ik dit week-end over heb gelezen heeft ook Maskhadov er alle belang bij dat het Tjetjeens probleem in het nieuws komt, niet in het minst in Rusland. En hoe beter dan met terroristische aanvallen?
Oud 12 januari 2004, 11:20   #13
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

eerlijk waar, ik zie niet in wat de Tsjetsjeense regering van Mashkhadov ermee te winnen heeft indien het Tsjetsjeense verzet collectief, door de gehele Westerse wereld, bestempeld wordt als een geheel van terroristische extremisten.

De aard van het Tsjetsjeense verzet is echter nogal diffuus en in mijn ogen bestaat er géén twijfel over het feit dat er nogal wat eigengereid opgetreden wordt door bepaalde groeperingen ( er kan niet worden ontkend dat een déél van het Tsjetsjeense verzet wel degelijk fundamentalistisch en terroristische idealen erop nahoudt), maar evenzeer zijn er verschillende aanwijzingen die wijzen op zware infiltratie van de Russische geheime diensten in dergelijke Tsjetsjeense groeperingen, zelfs van die aard dat je je gaat afvragen wie nu wie eigenlijk 'stuurt'..

Voor 't overige denk ik dat de Tsjetsjeense natie niet vernauwd mag worden tot een bende terroristen, want een dergelijk predikaat, door Moskou opgedrongen, miskent het karakter van de Tsjetsjeense samenleving, die voor het grote merendeel absoluut niet bestaat uit extremistische moslims.
Oud 12 januari 2004, 12:20   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zal mij wat meer verdiepen in heel dat Tjetjeens gedoe. Want het is mij veel te ingewikkeld, en we lezen of horen er nagenoeg niets over. Het is dus ontzettend moeilijk om oordelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be