Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ver zakt de dollar verder? 1 euro=
meer dan $1,27 1 4,17%
meer dan $1,3 2 8,33%
meer dan $1,35 5 20,83%
meer dan $1,4 3 12,50%
meer dan $1,5 5 20,83%
meer dan $2 3 12,50%
Wat is een dollar? 5 20,83%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2003, 19:10   #1
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Volgens Yahoo was één euro $1.2647 waard.
linkje
Of het allemaal zo dramatisch is als sommigen zich voorstellen (de euro is jong, dus er worden véél records gebroken, de euro was lang ondergewaardeerd, ...) laat ik even in het midden.
Hoever denken jullie dat de dollar in de nabije toekomst nog verder zakt?
Oud 31 december 2003, 19:19   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Volgens Yahoo was één euro $1.2647 waard.
linkje
Of het allemaal zo dramatisch is als sommigen zich voorstellen (de euro is jong, dus er worden véél records gebroken, de euro was lang ondergewaardeerd, ...) laat ik even in het midden.
Hoever denken jullie dat de dollar in de nabije toekomst nog verder zakt?
Hoe dieper hoe beter.
Oud 1 januari 2004, 02:48   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Moeilijk te zeggen.

Stille waters hebben diepe kuilen.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 03:00   #4
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe dieper hoe beter
als beginnende economist vraag ik mij af waarom: is het omdat de Amerikaanse export zal stijgen (aangezien de vraag naar dollars van buiten de VS zal stijgen?), of vergis ik mij en bedoel je dit vanuit je eigen individueel standpunt?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 11:36   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Tomb is pro uit eigenbelang, dat heeft hij hier al vaker gepost.
Toch ben ik benieuwd hoe de opec de 10e februari in Algiers zal reageren op zo'n lage dollar. Het zou mij niet verbazen moest zijn dagelijks tripje naar het werk een pak meer gaan kosten.
Oud 1 januari 2004, 11:55   #6
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Ik kan mij niet voorstellen dat de Dollar gaat blijven dalen! Volgens mij hebben we nu het dieptepunt wel bereikt.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 12:11   #7
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Hoe dieper hoe beter
als beginnende economist vraag ik mij af waarom: is het omdat de Amerikaanse export zal stijgen (aangezien de vraag naar dollars van buiten de VS zal stijgen?), of vergis ik mij en bedoel je dit vanuit je eigen individueel standpunt?
Als de dolar daalt zullen de Amerikaanse producten goedkoper worden voor het buitenland en buitenlandse producten zullen duurder worden voor de Amerikanen. Hierdoor zal de export van de VS en de import dalen wat een positief invloed zal hebben op de handelsbalans. De VS hebben namelijk al jaren een groot tekort. De vraag is wat Greenspan zal doen. Zal de rente verhoogd worden om een verdere daling tegen te gaan? Een hogere rente zal echter ook een negatieve invloed op de herstellende economie hebben. Het beste lijkt me als de Centrale bank de rente een tijdje ongemoeid laat en de ontwikkelingen in de komende weken volgt.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 12:51   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, een dollar ten tijde van Reagan zou me nu wel bevallen, ik wou net een leuke bestelling doen bij http://www.swampworks.com .

We zullen wel zien, money is what makes the world go round nietwaar.
Oud 1 januari 2004, 13:54   #9
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Nu is het moment om mij een nieuwe monitor aan te schaffen, se:

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTE...24%22&Dept=cpu

Thursday, January 1, 2004

1,999.99 US Dollar = 1,590.32 Euro

http://www.oanda.com/convert/classic
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 16:06   #10
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik ben praktisch een analfabeet als het om economie e.d. gaat, maar als ik nu binnenkort (als de Dollar letterlijk aan de grond zit) een spaarrekening in US Dollars open, neem ik dan op termijn een wijze beslissing?

Nu slechts 2% rente, als de Dollar herstelt 20% rente?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 16:25   #11
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik ben praktisch een analfabeet als het om economie e.d. gaat, maar als ik nu binnenkort (als de Dollar letterlijk aan de grond zit) een spaarrekening in US Dollars open, neem ik dan op termijn een wijze beslissing?

Nu slechts 2% rente, als de Dollar herstelt 20% rente?
Als je ooit 20% rente krijgt is de munt waarschijnlijk niet veel meer waard.
Wat wel zo is: koop nu goedkoop dollars, en verkoop (=ruilen naar Euro's) ze terug als ze meer waard geworden zijn, en je hebt op termijn inderdaad misschien 20% gewonnen.
Omgekeerd is het trouwens ook waar: een Amerikaan die twee jaar geleden voor 100 $ euro's kocht kan het wisselen tegen een bedrag dat een stuk groter is: toen 100$=117€. Nu 117€=1.27*117=148$.
Op twee jaar tijd komt het dus neer op een winst van 48%. Maar met de dollars kosten buitenlandse producten natuurlijk meer.
Oud 1 januari 2004, 16:27   #12
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Het zou natuurlijk schitterend zijn moesten de OPEC landen volledig op de euro overschakelen. Vanzelfsprekend volgen dan de economisch sterke landen.
Deksel op de neus zou van de Arabische wereld kunnen komen. De dollar massaal verbannen en zicht vasthechten aan de euro.
Zonder twijfel zullen de Zuid-Amerikaanse landen volgen en de dollar de rug toekeren.
Daar staan ze dan met hun dollar dat bijna niks waard is.

Ik geloof niet dat door een sterke euro tegenover de dollar de Europese economie slecht uitkomt.
Economie is pure psychologie en vertrouwen. Als er voor de euro evenveel geloof en vertrouwen is als dollar in zijn beste tijdperk, dan mogen we feest vieren dat er effectief een omwenteling is in de economische wereld nl Europa als nummer 1 in de economie.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 16:30   #13
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Het zou natuurlijk schitterend zijn moesten de OPEC landen volledig op de euro overschakelen. Vanzelfsprekend volgen dan de economisch sterke landen.
Ik zie ze niet snel overschakelen. Maar wat wél zo is is dat ze de prijs in dollar gewoon hoger zullen zetten omdat de plaats waar zij hun meeste inkopen doen (Europa) voor dollars duur geworden is.
Oud 1 januari 2004, 22:36   #14
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet echt thuis in dit soort zaken, dus mijn excuses voor de ongetwijfeld domme vraag: welk belang hebben de Amerikanen eigenlijk bij een sterkere dollar? Waarom zouden ze niet proberen om hem nog verder te laten zakken?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 22:43   #15
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik ben niet echt thuis in dit soort zaken, dus mijn excuses voor de ongetwijfeld domme vraag: welk belang hebben de Amerikanen eigenlijk bij een sterkere dollar? Waarom zouden ze niet proberen om hem nog verder te laten zakken?
Een voordeel van een sterke dolar is dat de VS olie en andere grondstoffen goedkoop kunnen inkopen uit het buitenland.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2004, 22:49   #16
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat dan de koopkracht daalt. Producten uit het buitenland worden nl duurder. En ook binnenlandse producten worden duurder.

Neem een fabrikant van auto's. Een lagere dollar -> export wordt interessanter. Hij krijgt meer dollars per auto van het buitenland -> hij verhoogt zijn prijs binnenlands

Of een buitenlandse dvd-producent: hij wordt betaald in dollars. Als hij daarvoor in zijn land minder en minder kan kopen wil hij meer dollars terug. De dvd-spelers worden dus duurder.

Je kan het vergelijken met een maatregel die alle lonen verplicht 10% lager maakt. Ook dan stijgt de werkgelegenheid en de export. Maar de mensen verdienen minder. In feite gebeurt bij een zwakke munt iets vergelijkbaars (alleen minder duidelijk).

Het is duidelijk dat het evenwicht ligt tussen een zwakke munt en een sterke munt.
Té zwak en té sterk is nooit goed.

Voor Europa geldt dus het omgekeerde: een sterke euro zorgt ervoor dat de producenten hun producten minder richting VS kwijt raken, en dus proberen om ze hier kwijt te raken (aan lagere prijzen). Daarnaast worden imports goedkoper, bvb ook olie en grondstoffen.

Vooral goed voor de consument, en minder voor de producent dus, want die laatste moet harder concurreren met de buitenlanders. Jobs creëren wordt dan moeilijker. Lonen zullen dalen (maar gezien de koopkracht stijgt compenseert dat deels).
Oud 1 januari 2004, 23:16   #17
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Omdat dan de koopkracht daalt. Producten uit het buitenland worden nl duurder. En ook binnenlandse producten worden duurder.

Neem een fabrikant van auto's. Een lagere dollar -> export wordt interessanter. Hij krijgt meer dollars per auto van het buitenland -> hij verhoogt zijn prijs binnenlands

Of een buitenlandse dvd-producent: hij wordt betaald in dollars. Als hij daarvoor in zijn land minder en minder kan kopen wil hij meer dollars terug. De dvd-spelers worden dus duurder.

Je kan het vergelijken met een maatregel die alle lonen verplicht 10% lager maakt. Ook dan stijgt de werkgelegenheid en de export. Maar de mensen verdienen minder. In feite gebeurt bij een zwakke munt iets vergelijkbaars (alleen minder duidelijk).

Het is duidelijk dat het evenwicht ligt tussen een zwakke munt en een sterke munt.

Voor Europa geldt dus het omgekeerde: een sterke euro zorgt ervoor dat de producenten hun producten minder richting VS kwijt raken, en dus proberen om ze hier kwijt te raken (aan lagere prijzen). Daarnaast worden imports goedkoper, bvb ook olie en grondstoffen.

Vooral goed voor de consument, en minder voor de producent dus, want die laatste moet harder concurreren met de buitenlanders. Jobs creëren wordt dan moeilijker. Lonen zullen dalen (maar gezien de koopkracht stijgt compenseert dat deels).
Bedankt voor de uitleg!
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 01:33   #18
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik zie ze niet snel overschakelen. .
Toch maar opletten.
van Irak is het inmiddels geweten dat ze naar de Euro wilden en er zijn vermoedens dat nog meer olie producerende landen interesse voor het idee tonen.
Er zijn op wereld-politiek vlak zware veranderingen op til.
Misschien al binnen enkele jaren zitten we in een positie waarvan we ons allen afvragen hoe het zover kunnen komen is.
Zo is het de hele geschiedenis door.
Steeds worden die feiten vooraf gegaan door bepaalde beslissingen van bepaalde lieden met macht.
En die ene beslissing is aanleiding tot het nemen van andere beslissingen,
die dan uiteindelijk leiden tot een keerpunt in de geschiedenis.
Zo eentje zou die omschakeling wel eens kunnen zijn.
Economie is nu ook niet direct mijn ding, dus kunnen we beter bij Tomb eens informeren; In de veronderstelling dat die gekke Arabieren toch hun petrodollars liever zouden ruilen voor de Euro, wat zouden de gevolgen zijn?
Oud 2 januari 2004, 02:03   #19
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

als ik het goed begrijp veroorzaakt een lage dollar in de VS een grotere export (wat voor een injectie in de economie zorgt), maar zal anderzijds de consumptie binnenlands dalen omdat de prijzen stijgen (koopkracht daalt?). Dus is het beste dat het niveau zodanig is dat die injectie door de export even groot is als het lek van de afnemende consumptie?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 10:45   #20
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
als ik het goed begrijp veroorzaakt een lage dollar in de VS een grotere export (wat voor een injectie in de economie zorgt), maar zal anderzijds de consumptie binnenlands dalen omdat de prijzen stijgen (koopkracht daalt?). Dus is het beste dat het niveau zodanig is dat die injectie door de export even groot is als het lek van de afnemende consumptie?
Het beste niveau wordt eigenlijk door de markt gevonden, die streeft naar een evenwichtige handelsbalans. Evenveel export als import. Daarnaast blijft natuurlijk gelden dat hoe meer buitenlandse handel er is(tenzij dat die gedwongen is, maar dat kan in ontwikkelde landen bijna niet), hoe meer welvaart een land creëert.
Je hoeft trouwens geen eigen munt te hebben om dit evenwicht te bereiken. België kan het ook perfect, zelfs al gaan de andere landen van de EU de andere richting uit. Dan is het niet de munt, maar de lonen die variëren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be