Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart Als Limburgs lijsttrekker werd Bert Schoofs op 13 juni 1999 verkozen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Op 18 mei 2003 werd hij opnieuw als lijsttrekker voor de Kamer verkozen. Voor de verkiezingen van 10 juni 2007 werd hij door de partijtop opnieuw aangeduid als Limburgs kopman.

Discussietools
Oud 26 februari 2007, 11:49   #1
Mac Don
Banneling

Standaard Vlaams Belang het sterkst achteruit in provincie Limburg

Dit persbericht vond ik in De Tijd, vlak na de laatste verkiezingen.
Hoe verklaart u de achteruitgang van het VB?
En hoe verklaart u dat deze achteruitgang het sterkste is in uw Limburg?

Citaat:
Het Vlaams Belang is in alle provincies op de terugweg en verliest in Limburg zelfs 4,4 procentpunt.

Partijvoorzitter Vanhecke van het Vlaams Belang (links), naast Gerolf Annemans (foto: belga)

(tijd) - Het Vlaams Belang is duidelijk over zijn hoogtepunt heen. De partij boert overal achteruit: in West-Vlaanderen 2,7 procentpunt, in Limburg 4,4 procentpunt, in Vlaams-Brabant 3,4 procent. In Antwerpen (1,3 procentpunt) en Oost-Vlaanderen (1,7 procentpunt) is het verlies kleiner. Het argument dat het VB traditioneel lager scoort bij lokale verkiezingen gaat voor de provincieraadsverkiezingen niet helemaal op: tussen het resultaat van juni 1999 (federaal en regionaal) en dat van oktober 2000 (provincie) was er nauwelijks verschil.

De provincieraadsverkiezingen die gisteren samen met de gemeenteraadsverkiezingen werden gehouden, zijn een betrouwbare graadmeter voor de electorale marktwaarde van de politieke partijen. Er spelen geen lokale factoren mee en de kandidaten staan verder van de kiezer af dan bij de gemeenteraadsverkiezingen. De kiezers stemmen dan ook meer voor 'hun' partij dan voor een of meer bekende kandidaten. Omdat de provincies samenvallen met de kieskringen bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement is een vergelijking met de regionale verkiezingen van 13 juni 2004 mogelijk.

Mark Deweerdt

06:45 - 09/10/2006

Laatst gewijzigd door Mac Don : 26 februari 2007 om 11:50.
Mac Don is offline  
Oud 26 februari 2007, 12:11   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Foute perceptie. Het artikel vergelijkt gemeenteraadsverkiezingen met die voor het Vlaams Parlement. Bij verschillende soorten verkiezingen is er altijd een ander stemgedrag en spelen er andere factoren mee (bv plaatselijke thema's, bekende lokale kandidaten...)

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 26 februari 2007 om 12:13.
Zwartengeel is offline  
Oud 26 februari 2007, 12:33   #3
Mac Don
Banneling

Standaard

Ik had die opmerking wel verwacht.
Als je trouwens het artikel goed leest, begrijp je waarom die vergelijking net wél kan.

Maar als je graag wilt vasthangen aan je opmerking, dan ben je ook overtuigd dat de sossen erop vooruit zijn gegaan, terwijl dat in de realiteit ook niet helemaal juist is...
Mac Don is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:01   #4
ilfalco
Minister-President

Standaard

Wat een achterlijke vergelijking ... je moet appelen met appelen vergelijken en dan zie je de sterkste vooruitgang ooit, ook en vooral in limburg!$

het is werkelijk ontstellend hoe de linkiwinkies proberen een partij die haar aantal gemeenteraadsleden evrdubbeld heeft en ook haar aantal provincieraadsleden met 33% zag stijgen voor te stellen als verliezers.

Als het Vb nog zo een paar keer veliest dan zittene r enkel nog Vb'ers ind e gemeente EN de provincieraden.

Maar ja als we geen enkele argumenten meer hebben dan moeten we maar teruggrijpen naar van de pot gerukte vergelijkingen.
ilfalco is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:01   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mac Don Bekijk bericht
Ik had die opmerking wel verwacht.
Als je trouwens het artikel goed leest, begrijp je waarom die vergelijking net wél kan.

Maar als je graag wilt vasthangen aan je opmerking, dan ben je ook overtuigd dat de sossen erop vooruit zijn gegaan, terwijl dat in de realiteit ook niet helemaal juist is...
Wel, de gemeenteraadsverkiezingen met elkaar vergeleken is dat toch zo?
Zwartengeel is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:40   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het argument dat het VB traditioneel lager scoort bij lokale verkiezingen gaat voor de provincieraadsverkiezingen niet helemaal op: tussen het resultaat van juni 1999 (federaal en regionaal) en dat van oktober 2000 (provincie) was er nauwelijks verschil.
Handig omheen gefietst.
Er is wel een verschil tussen een percentje of twee op een resultaat van 15% als op een resultaat van 24%.
Oud 26 februari 2007, 14:06   #7
Mac Don
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Wat een achterlijke vergelijking ... je moet appelen met appelen vergelijken en dan zie je de sterkste vooruitgang ooit, ook en vooral in limburg!$

het is werkelijk ontstellend hoe de linkiwinkies proberen een partij die haar aantal gemeenteraadsleden evrdubbeld heeft en ook haar aantal provincieraadsleden met 33% zag stijgen voor te stellen als verliezers.

Als het Vb nog zo een paar keer veliest dan zittene r enkel nog Vb'ers ind e gemeente EN de provincieraden.

Maar ja als we geen enkele argumenten meer hebben dan moeten we maar teruggrijpen naar van de pot gerukte vergelijkingen.
Over de inhoud of opstelling van dat artikel moet je gaan klagen bij De Tijd.
Mac Don is offline  
Oud 26 februari 2007, 19:10   #8
Bert Schoofs

Bert Schoofs's schermafbeelding

Standaard

Beste,

Het argument van de vergelijking van de appelen en de citroenen is -m.i. terecht- al aangehaald door anderen. Als politicus wil ik de moeilijke discussie echter niet uit de weg gaan.
Mijn verklaring voor de zogezegde "achteruitgang" (hoewel ik elke verkiezing op die manier wil "achteruitgaan" !) luidt als volgt: Limburg kent vele kleinere gemeenten. We hebben ons hard ingespannen om bijna overal op te komen, en da's gelukt: in 37 van de 44 gemeenten hebben we een lijst ingediend, waaronder zeer kleine gemeenten.
Deze lijsten waren echter vaak verre van volledig, meer nog dan in de rest van Vlaanderen, zodat de Limburgse kiezers relatief meer buren, vrienden en verwanten op de lijst van de traditionele partijen hebben gevonden.
Tot slot nog dit: mijn doel was stijgen van 44 naar 70 raadsleden, zonder daar een percentage kiezers op te plakken (o.a. destijds zo door mij verklaard op TV Limburg). Het zijn er 99 geworden...
Bert Schoofs is offline  
Oud 26 februari 2007, 19:21   #9
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Schoofs Bekijk bericht
Beste,

Het argument van de vergelijking van de appelen en de citroenen is -m.i. terecht- al aangehaald door anderen. Als politicus wil ik de moeilijke discussie echter niet uit de weg gaan.
Mijn verklaring voor de zogezegde "achteruitgang" (hoewel ik elke verkiezing op die manier wil "achteruitgaan" !) luidt als volgt: Limburg kent vele kleinere gemeenten. We hebben ons hard ingespannen om bijna overal op te komen, en da's gelukt: in 37 van de 44 gemeenten hebben we een lijst ingediend, waaronder zeer kleine gemeenten.
Deze lijsten waren echter vaak verre van volledig, meer nog dan in de rest van Vlaanderen, zodat de Limburgse kiezers relatief meer buren, vrienden en verwanten op de lijst van de traditionele partijen hebben gevonden.
Tot slot nog dit: mijn doel was stijgen van 44 naar 70 raadsleden, zonder daar een percentage kiezers op te plakken (o.a. destijds zo door mij verklaard op TV Limburg). Het zijn er 99 geworden...

Uw partij ziet de bui anders al hangen, het feit dat ze haar doel op 18% stelt is veelzeggend.
Oud 27 februari 2007, 09:07   #10
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste,

waaronder o.a. "de beschermer" van een madam in een bar van verdacht allooi te Zutendaal... Wat denkt Alexandra Coolen van dergelijke "mandataris" voor haar partij???
Oud 27 februari 2007, 14:23   #11
Mac Don
Banneling

Standaard

Steenbok,

Er zijn nog zo figuren binnen het VB Limburg op te noemen.
Denk maar aan die kerel in Dilsen Stokkem (die ligt eruit, maar is wel verkozen en al geraakt), enkel frisse skinheadkerels/vechterbaasjes van As of onze vriend uit Genk, die niet beter wist dan een minderjarige op te steuken om valse verklaringen af te leggen bij de flikken.

VB Limburg komt zo wel in aanmerking voor de diversiteitsprijs van politieke partijen.
Mac Don is offline  
Oud 27 februari 2007, 16:05   #12
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Uw partij ziet de bui anders al hangen, het feit dat ze haar doel op 18% stelt is veelzeggend.
Waarom stellen ze zo'n lage limiet denk je?
Tegenwoordig moet het Belang ruim winnen als er nog van winnen mag worden gesproken! In Antwerpen gaan ze een half % vooruit maar er wordt al gesproken van een gigantische nederlaag, dan is het maar vrij logisch dat ze een lage limiet leggen!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 27 februari 2007 om 16:05.
baseballpolitieker is offline  
Oud 27 februari 2007, 19:38   #13
Bert Schoofs

Bert Schoofs's schermafbeelding

Standaard

De komende verkiezingen worden inderdaad niet de makkelijkste. Is het zo onverstandig om de ambitie waar nodig bij te stellen? Onze tegenstanders verwijten ons dit blijkbaar. Politiek is ook tactiek, en op dat vlak heeft men ons nog niet al te vaak op fouten kunnen betrappen, tot spijt van wie't benijdt. Maar onfeilbaar zijn we uiteraard niet. Het geeft te kennen dat het oordeel van sommigen over het Vlaams Belang elke zin voor rationaliteit heeft verloren en louter gebaseerd is op ressentiment. Nu MOETEN we van hen zelfs zeggen dat we een torenhoge score MOETEN halen op 10 juni. Terloops, wat zegt men bij de andere partijen? Al prognoses gehoord behalve die van het Vlaams Belang? Ook nu scheppen wij als eerste, en mogelijk als enige, tenminste duidelijkheid over het te behalen doel.
Bert Schoofs is offline  
Oud 27 februari 2007, 19:41   #14
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De komende verkiezingen worden inderdaad niet de makkelijkste. Is het zo onverstandig om de ambitie waar nodig bij te stellen? Onze tegenstanders verwijten ons dit blijkbaar. Politiek is ook tactiek, en op dat vlak heeft men ons nog niet al te vaak op fouten kunnen betrappen, tot spijt van wie't benijdt. Maar onfeilbaar zijn we uiteraard niet. Het geeft te kennen dat het oordeel van sommigen over het Vlaams Belang elke zin voor rationaliteit heeft verloren en louter gebaseerd is op ressentiment. Nu MOETEN we van hen zelfs zeggen dat we een torenhoge score MOETEN halen op 10 juni. Terloops, wat zegt men bij de andere partijen? Al prognoses gehoord behalve die van het Vlaams Belang? Ook nu scheppen wij als eerste, en mogelijk als enige, tenminste duidelijkheid over het te behalen doel.

Niemand heeft gezegd dat u hoog moet scoren.
Ik vind het gewoon eigenaardig dat velen in hun handen wrijven omdat ze ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen zijn gegroeid en zo hun verhaal voorspellen over 'de groei' van het Belang.
Terwijl aan de andere kant de partij de lat lager legt.
Wat het idee van de groei natuurlijk tegenspreekt.
Oud 27 februari 2007, 20:05   #15
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Niemand heeft gezegd dat u hoog moet scoren.
Oei, als u zelfs dat al niet kunt zien! Het VB wint een beetje in Antwerpen en het wordt afgedaan als een zwaar verlies! Het zal deze verkiezingen zeker niet anders verlopen, wees daar maar zeker van!
Oud 27 februari 2007, 20:20   #16
Mac Don
Banneling

Standaard

Citaat:
Het geeft te kennen dat het oordeel van sommigen over het Vlaams Belang elke zin voor rationaliteit heeft verloren en louter gebaseerd is op ressentiment.
Vervang "Vlaams Belang" door "allochtoon" en je hebt een goede beschrijving van het vreemdelingenstandpunt van het VB.

Vreemd dat juist de partij die de meeste ervaring als slachtoffer van vooroordelen claimt, toch zelf gretig blijft verdergaan met de eigen vooroordelen.

Maar dat zal wel tactisch zijn zeker...
Mac Don is offline  
Oud 27 februari 2007, 20:45   #17
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Oei, als u zelfs dat al niet kunt zien! Het VB wint een beetje in Antwerpen en het wordt afgedaan als een zwaar verlies! Het zal deze verkiezingen zeker niet anders verlopen, wees daar maar zeker van!
Niet moeilijk als je de drempel zo laag stelt.
Maar ik hoop dat je even consequent bij een ook de federale resultaten met elkaar zal vergelijken ipv het resultaat met de zelf opgelegde lat te vergelijken om zo een eventueel verlies proberen om te keren.
Oud 27 februari 2007, 20:57   #18
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Niet moeilijk als je de drempel zo laag stelt.
Maar ik hoop dat je even consequent bij een ook de federale resultaten met elkaar zal vergelijken ipv het resultaat met de zelf opgelegde lat te vergelijken om zo een eventueel verlies proberen om te keren.
Hoeveel haalde het Belang bij de vorige federale verkiezingen!
Oud 27 februari 2007, 21:03   #19
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Hoeveel haalde het Belang bij de vorige federale verkiezingen!

Waarschijnlijk meer dan ze bij de volgende zullen halen en als dat zo is, dan is dat dus verlies.
Oud 27 februari 2007, 21:04   #20
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk meer dan ze bij de volgende zullen halen en als dat zo is, dan is dat dus verlies.
Hoeveel haalde het belang bij de vorige federale verkiezingen? Was dit meer dan %? Gewoon antwoorden zonder rond de pot te draaien!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be