![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vroeger was ons monetaire stelsel gebaseerd op goud (of zilver en goud).
Tegenwoordig... Tja, op wat tegenwoordig? Wat vind jij een goede standaard voor geld? (speciaal voor Heftruck)
![]() |
#2 |
|
![]() Tetten
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Who cares!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het IQ van onze minister van Financiën en Begroting, Wat zou betekenen dat we allemaal onmiddelijk 75 % van ons geld moeten inleveren ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Wordt dat tegenwoordig niet gebaseerd op het vertrouwen van de consument in de economie /beurs ?
Waar zitten de economen hier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Edele metalen zoals goud en zilver natuurlijk. En de geldmarkt volledig vrij laten. Geld is immers maar een product als een ander. De goudstandaard heeft een specifieke (munt)eenheid, wat 1 meter voor afstand is, is (was) 1 dollar voor geld. Eén dollar stond bijvoorbeeld vast als 1/20 van een ons goud. De pound sterling stond dan weer vast als 1/4 van een ons goud.
Voor de geïnteresseerden: What Has Government Done to Our Money? - by Murray N. Rothbard |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Fiat "geld" (papiertjes zonder intrinsieke waarde) is een bijzonder handig middel voor een overheid om haar kosten te betalen. Wanneer men niet genoeg geld heeft, print men gewoon bij, iets wat historisch gezien erg handig is geweest voor het financiëren van oorlogen. Ook de natuurlijke werking van markten wordt ernstig verstoort. Fiatgeld brengt chaos, geen orde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is evident dat je de munt gaat baseren op de eerste uitgaven, dat brengt ons dus automatisch naar het oudste beroep ter wereld.
Ik stel dus voor om de aerschotstraat als munt in te voeren, waarbij 50 aerschotstraat de gemiddelde prijs zal zijn voor 20 minuten bij één hoer in de aerschotstraat te vinden in brussel noord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De waarde van het "papiergeld" moet vertegenwoordigd worden door een tegenwaarde van goud. Dit is de evidentie zelf.
Laatst gewijzigd door giserke : 10 maart 2007 om 01:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Dat is niet zo , na de eerste wereldoorlog hebben de meeste europese landen de gouden standaard (waar hun munten inwisselbaar waren voor goud) al laten vallen en hebben de inwisselbaarheid herroepen.
De dollar bleef wel inwisselbaar voor goud, en de meeste landen hebben hun munten gekoppeld aan de dollar waardoor je de facto een gouden standaard kende met een omweg : dit noemt men de goud-dollar-standaard. Als je hier meer info over wilt , een andere benaming was het systeem van Breton Woods. Als je onder die naam gaat googelen of zo zou je daar wel meer info over moeten kunnen vinden denk ik. Deze is echter in 1974 als ik me niet vergis ook ingetrokken omdat de dollar te sterk devalueerde en de meeste andere landen hun dollarvoorraden in wilden wisselen voor goud. Sinds 1974 is one munt nergens meer op gebaseerd. In theorie zou je kunnen zeggen dat je je munten en/of papiergeld voor goud inwisselbaar zou moeten zijn maar de regeringen ruilen dat gewoon niet meer om. Probeer maar eens een paar euro te gaan ruilen voor een paar gram goud bij de Nationale bank. In theorie zou dat misschien moeten kunnen maar in praktijk ... vergeet het maar. En neen, onze geldvoorraad is niet meer gedekt door de goudvoorraad. Vandaag de dag hebben we zwevende munten die idd gebaseerd zijn op niks , behalve het vertrouwen van de bevolking dan ... en daar zit het probleem met zwevende munten : een continue inflatie
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen "goud" of "Titanium" genoeg om als "onderpand" te kunnen dienen voor onze economie.Dat was overigens in de vorige eeuw,toen de dollar en de andere munten "losgemaakt" werden van de goudstandaard al zo,en eigenlijk zelfs een aanleiding ervoor.Zelfs de "nationale goudvoorraad",die vele landen er op na houden is eigenlijk een blok aan het been.Je kunt het niet "kompleet en onmiddelijk" op de markt gooien omdat je dan tijdelijk de goudprijs doet dalen......tot zover de "Standaard" van een edelmetaal als onderpand.... ![]() Ik sta niet te juichen bij de huidige situatie.Het is eigenlijk schandalig dat mijn spaarcentjes,braafjes op een rekening geparkeerd,en verdiend na zovele uren werken overmorgenochtend vrijwel niks kunnen waard zijn als gevolg van de gekke toeren van een "trader" ergens in Chicago... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() "Papiergeld" zou zelfs niet mogen bestaan. Het enige aanvaardbare zijn certificaten die eigendom van een bepaalde hoeveelheid edele metalen vertegenwoordigen. De certificaten zelf moeten op elk willekeurig moment terug in te wisselen zijn voor die metalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dit punt verschillen de meeste mensen blijkbaar niet van leden van primitieve stammen;Als het mooi blinkt krijgt het blijkbaar extra waarde... Investeren in drinkwater echter,of in andere commodities die geleidelijk aan zeldzamer worden ,zoals olie,graan......landbouwgrond,visserijrechten;DAT vertegenwoordigd ECHTE waarde.... ![]() Ziedaar de groeiende macht van de grote investeerders die in stilte de planeet overnemen.Die gaan zich niet bezighouden met het eindproduct,die zorgen dat ze eigenaar zijn van de BRON.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nah...weet je wel hoe diep men moet gaan om goud te mijnen, en hoe groot de imbalans is tussen vraag en aanbod? Lijkt me trouwens in contradictie met je vorige statement dat er niet voldoende goud is. Enne...ivm die grote investeerders...waar is de uitverkoop van de westerse nationale banken de laatste decennia naartoe gegaan denk je? Verschwunden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Heftruck : 11 maart 2007 om 14:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elk betaalmiddel, zowel papier geld als goud, haalt zijn waarde uit een collectieve afspraak over haar waarde. Het aanvaarden van een gestandardiseerd betaalmiddel is dus onaanvaardbaar voor consequente libertariërs. Maar "libertarisch" en "consequent" is dan ook een vreemd huwelijk... Stel dat ik m'n huis verkoop en je geeft mij daar x gram goud voor. Ik ben daar op zich niks mee. Alleen als er een collectieve afspraak is over de waarde van dat goud, ben ik daar iets mee. Dat vereist dus ook een algemeen aanvaarde instantie: een staat of een centrale bank.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 maart 2007 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Heftruck, zou je kort kunnen uitleggen wat de gevolgen (zowel postief als negatief) zouden zijn bij een terugkeer naar de gouden standaard?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Moeilijk? |