Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2007, 07:47   #1
schoffie
Vreemdeling

Standaard Laat Brussel politiek vallen!

De Vlamingen zijn politiek totaal verblind door Brussel en dit brengt geen moer op. Volg me even:

a) Brussel is een franstalige (of beter: niet-nederlandstalige) stad. De ENIGE manier om dat structureel te veranderen is door ervoor te zorgen dat er meer Vlamingen komen wonen. En dat zit er niet echt in. Deze verkiezingen hebben nog maar eens bewezen dat er een Vlaamse vlucht uit Brussel aan de gang is. Hoelang kunnen we nog de 50% politieke representatie goedpraten? Tot nog slechts 1% van de bevolking Nederlandstalig is? Moesten alle flaminganten die aan de zijlijn staan te roepen dat ze "Brussel niet loslaten" Brussel ook effectief niet loslaten (t.t.z. er komen wonen), dan was het probleem gewoon geen probleem meer. Brussel zou bruisen van de Vlamingen en het Nederlands zou er floreren als in Amsterdam.

b) De lichte vooruitgang van het Nederlands in de laatste 20 jaar heeft niks maar dan ook niks te maken met politieke verworvenheden. In de administratie (gemeentehuis, politie, ...) is de situatie nog steeds even slecht (zoniet slechter) dan in de jaren 80. Wat er wel verbeterd is, is de kennis van het Nederlands bij winkeliers en bij Jean-avec-la-casquette. En dat is geen gevolg van politieke taalkundige keuzen, maar louter en alleen van het geld dat Vlamingen momenteel aandragen. Het is niet omdat 50% van de macht in handen van Grouwelsen en Smetten is dat mensen NL beginnen te praten. Vele winkeliers hebben echter maar al te goed begrepen waar de centen zitten. Je wordt dan ook beter geholpen in het Nederlands in de Louizalaan dan in de Nieuwstraat dezer dagen. Dito met de franstaligen die hun kinderen naar het NL onderwijs sturen. Dat is niet uit liederlijk respect voor onze taal, maar enkel en alleen met dollartekens in hun ogen. Met andere woorden: het is de verrijking van de Vlaming die de oorzaak is van de beter positie van het NL in Brussel en hoegenaamd niet de politiek. It's the economy, stupid!

Dus vandaar mijn simpele recepten:
- ofwel wil de Vlaming brussel écht. Dat ie er dan massaal gaat wonen. Dit is niet echt realistisch.
- ofwel (machiavelistischer) laten we Brussel als een politieke klomp vallen en worden de hopen Brusselgeld beter geïnvesteerd in Vlaanderen. De geschiedenis heeft tot nu toe duidelijk aangetoond dat niks beter is voor de positie van het Nederlands in Brussel als een strontrijk Vlaanderen. Bovendien moeten we dan geen "prijzen" meer betalen op allerlei andere politieke domeinen (c.f. BHV).

Oh ja... ik ben al 20 jaar Vlaamse Brusselaar.
Ciao.
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 08:00   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

70% van de Brusselaars is noch Vlaming noch Waal. Ook de Walen hebben niet echt claim meer erop.

Brussel is nu een stad van .. ja... wie eigenlijk. Een multiculturele mengelpot zonder identiteit. Maar veel niet-Europese identiteiten hebben ongetwijfeld een mogelijk verband waar iedereen zich wel achter kan scharen. Islaam
Oud 21 juni 2007, 09:29   #3
Kaal
Minister-President

Standaard

Ook niet vergeten dat Brussel zowiezo een grote stad blijft die binnen Vlaanderen, gelegen is. Wat met brussel gebeurd zal dus altijd gevolgen hebben voor een flink deel van Vlaams Brabant.

Stel bvb dat Brussel een etterbuil wordt die op oncontroleerbare wijze criminaliteit/migranten en armoede uizaait tot in Leuven en Halle? Of neem die geluidsnormen nu waarme Brussel de activiteitsgraad van Zaventem mee kjan bepalen. De meer dan 100.000 Vlamingen die in Brussel werken.

Het is maw niet zo gemakkelijk. Brussel is zeker geen Vlaamse stad. Maar Vlaanderen kan Brussel niet zomaar de rug toekeren.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:32   #4
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Je hypothese over er gaan wonen klopt, zitten zagen van de zijlijn om enkel nederlands te spreken in brussel is onrealistisch. Als je er even komt winkelen en je hangt de extreme flamingant uit goed voor jou. Maar wanneer je er woont en je spreekt enkel nederlands ben je sociaal totaal geisoleerd. Zelfs op overheidsniveau kunnen ze geen nederlands dus naast isolatie ben je ook nog eens totaal hulpeloos. Maar veel mensen spreken er ook enkel frans uit afgunst voor het nederlands. Zelfs in de nieuwstraat en in het centrum (en ook in andere gemeentes wordt je vies bekeken ENKEL om je vlaamse nationaliteit). Dat zou je als vlaming in brussel ook wel al moeten doorhebben.
De economie heeft inderdaad wel invloed maar stel:
Belgie splitst(ik weet niet of dat ook jou overtuiging is) en ieder gaat z'n eigen weg en brussel wordt een tweetalige stadsstaat. Dan is het probleem ook min of meer opgelost.
Hoewel vlaanderen in dat geval ook geen vat meer heeft op de taal die er gesproken word(spreek me tegen als ik iets uit het oog verlies). En dat tweetalig statuut niet veel waard kan zijn in dat geval als brussel toch autonoom is. Maar dat is toch nog altijd beter dan brussel aan wallonie (en frankrijk?) te geven.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 11:09   #5
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Maar dat is toch nog altijd beter dan brussel aan wallonie (en frankrijk?) te geven.
Hoe weet jij dat een onafhankelijke stadstaat niet na verloop van tijd bij Wallonië of bij Frankrijk gaat aansluiten?
Oud 21 juni 2007, 11:23   #6
barteke
Burgemeester

Standaard

Dat weet ik niet zeker, daar moet nog verder over gehypoteseerd(ofzoiets) worden
Eens een splitsing dichtbij is kunnen we bij de franstaligen ook merken wat zij allemaal zien zitten, en kunnen daar dan nog op inspelen hé.
Het is in ieder geval beter dan het in hun schoot te werpen neen?
Wat is jou oplossing soms? Buiten het feit dat brussel gewoon in vlaanderen blijft en niets meer met wallonie zou hebben, want dat kan normaal niet
Oud 21 juni 2007, 12:09   #7
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eens een splitsing dichtbij is kunnen we bij de franstaligen ook merken wat zij allemaal zien zitten, en kunnen daar dan nog op inspelen hé.
Juist. Ze zijn er nog niet mee bezig en dus is het onmogelijk om te weten wat zij van al die mogelijke scenario's zouden denken.

Mijn oplossing zou erin bestaan om een voorstel te doen aan de Brusselaars. Een package deal. Tweetaligheid en culturele autonomie + geld in ruil voor opname in Vlaanderen. Belangrijk voor mij is dat Vlaandeeen erop kan toezien dat er geen domme dingen gebeuren in Brussel nadat België gesplitst wordt. Want als het met de stad slecht afloopt zal heel Vlaams Brabant in de gevolgen dragen. En ik woon in VL-Brabant
Oud 21 juni 2007, 12:22   #8
barteke
Burgemeester

Standaard

Sukkelaar
Das wel een egoeistisch standpunt dan hé?
En als vlaanderen brussel bezet en daardoor ontstaat een burgeroorlog wil je die gevolgen ook dragen? of ga je dan wel meevechten?
Trouwens, hoe kan het nog erger worden in brussel? Als mensen geen (vlaamse) uitkering meer krijgen en beginnen stelen en plunderen ofzo?
Dat kan, maar het kan evenogoed zijn dat ze in vlaanderen komen werken.
De sociale zekerheid in wallonie wegnemen zou juist een economische groei bevorderen denk ik. Ik zie dat als een oplossing. Blijkbaar denk je zelfs niet meer aan het belang van "de vlaming" maar primeert je eigen belang als randbewoner omdat je schrik hebt dat de verhongerde stadsbevolking aan u ramen zou beginnen krabben.
Zielig vind ik dat van jou

U package deal zit wel iets in. Een arme bevolking zal zijn arm graag uitsteken naar het rijke vlaanderen, dan maakt het niet uit van wie het geld komt. Maar de waalse politiekers zélf hebben geld genoeg en zullen principieel de band wallonie-brussel nooit verbreken.

Laatst gewijzigd door barteke : 21 juni 2007 om 12:23.
Oud 21 juni 2007, 12:47   #9
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sukkelaar
Das wel een egoeistisch standpunt dan hé?
En als vlaanderen brussel bezet en daardoor ontstaat een burgeroorlog wil je die gevolgen ook dragen? of ga je dan wel meevechten?
Bezetting? Burgeroorlog? Ik had het over een voorstel aan de Brusselaars. Zij mogen dat voor mijn part gerust afwijzen. Als ze echt niet willen, dan kan het natuurlijk niet.

Citaat:
Trouwens, hoe kan het nog erger worden in brussel? Als mensen geen (vlaamse) uitkering meer krijgen en beginnen stelen en plunderen ofzo?
Dat kan, maar het kan evenogoed zijn dat ze in vlaanderen komen werken.
De sociale zekerheid in wallonie wegnemen zou juist een economische groei bevorderen denk ik. Ik zie dat als een oplossing. Blijkbaar denk je zelfs niet meer aan het belang van "de vlaming" maar primeert je eigen belang als randbewoner omdat je schrik hebt dat de verhongerde stadsbevolking aan u ramen zou beginnen krabben.
Zielig vind ik dat van jou
Heb jij dat allemaal in die ene smiley gelezen? Ik ben in Brussel geboren en getogen. Ik heb er familie en vrienden. Ik werk er. Ik moet maar 5 km stappen om Brussel te ZIEN. Ik bekommer mij ook om het lot van Brussel zelf, maar je hoeft mij niet te geloven. Ik weet wel hoe het met mij zit.
Oud 21 juni 2007, 13:28   #10
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Ik zou de Brusselaars zelf laten kiezen wat ze doen. Ofwel bij het rijke Vlaanderen gaan waar plotseling € 11 000 000 000 vrij gekomen is, maar dan wel zorgen dat Brussel vernederlandst wordt tot het na enkele jaren volledig nederlandstalig is. Ze kunnen natuurlijk ook bij het economisch geruïneerde Wallonië gaan, waar ze Frans kunnen blijven spreken. Ik vermoed dat de keuze snel gemaakt gaat zijn.
(De meeste Brusselaars waren oorspronkelijk zelfs nederlandstalig, maar zijn in de geschiedenis gedwongen geweest om Frans te praten. De overheid heeft de Nederlandstaligen gechanteerd en afgeperst om het Frans erdoor te krijgen.)
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:01   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Brussel is België's levensverzekering. Zolang "de Vlamingen" Brussel kost wat kost niet willen lossen, zal Belgie blijven bestaan. Zo simpel is 't
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:28   #12
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Bevolking en taal doen er niet toe, Brussel ligt in (Vlaams-)Brabant en zal daar blijven liggen. Een kanaal Brussel-Charleroi of een annexatie van Sint-Genesius-Rode zal daar allemaal niets aan veranderen.

Blijkbaar primeren voor de auteur van dit topic linguïstische en raciale motieven om Brussel nóg meer van zijn ommeland te vervreemden.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:49   #13
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Brussel is België's levensverzekering. Zolang "de Vlamingen" Brussel kost wat kost niet willen lossen, zal Belgie blijven bestaan. Zo simpel is 't
tenzei het vlaams belang aan de macht komt en ze hun eigen vlaamse wetten stellen
Oud 21 juni 2007, 17:31   #14
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
De Vlamingen zijn politiek totaal verblind door Brussel en dit brengt geen moer op. Volg me even:

a) Brussel is een franstalige (of beter: niet-nederlandstalige) stad. De ENIGE manier om dat structureel te veranderen is door ervoor te zorgen dat er meer Vlamingen komen wonen. En dat zit er niet echt in. Deze verkiezingen hebben nog maar eens bewezen dat er een Vlaamse vlucht uit Brussel aan de gang is. Hoelang kunnen we nog de 50% politieke representatie goedpraten? Tot nog slechts 1% van de bevolking Nederlandstalig is? Moesten alle flaminganten die aan de zijlijn staan te roepen dat ze "Brussel niet loslaten" Brussel ook effectief niet loslaten (t.t.z. er komen wonen), dan was het probleem gewoon geen probleem meer. Brussel zou bruisen van de Vlamingen en het Nederlands zou er floreren als in Amsterdam.

b) De lichte vooruitgang van het Nederlands in de laatste 20 jaar heeft niks maar dan ook niks te maken met politieke verworvenheden. In de administratie (gemeentehuis, politie, ...) is de situatie nog steeds even slecht (zoniet slechter) dan in de jaren 80. Wat er wel verbeterd is, is de kennis van het Nederlands bij winkeliers en bij Jean-avec-la-casquette. En dat is geen gevolg van politieke taalkundige keuzen, maar louter en alleen van het geld dat Vlamingen momenteel aandragen. Het is niet omdat 50% van de macht in handen van Grouwelsen en Smetten is dat mensen NL beginnen te praten. Vele winkeliers hebben echter maar al te goed begrepen waar de centen zitten. Je wordt dan ook beter geholpen in het Nederlands in de Louizalaan dan in de Nieuwstraat dezer dagen. Dito met de franstaligen die hun kinderen naar het NL onderwijs sturen. Dat is niet uit liederlijk respect voor onze taal, maar enkel en alleen met dollartekens in hun ogen. Met andere woorden: het is de verrijking van de Vlaming die de oorzaak is van de beter positie van het NL in Brussel en hoegenaamd niet de politiek. It's the economy, stupid!

Dus vandaar mijn simpele recepten:
- ofwel wil de Vlaming brussel écht. Dat ie er dan massaal gaat wonen. Dit is niet echt realistisch.
- ofwel (machiavelistischer) laten we Brussel als een politieke klomp vallen en worden de hopen Brusselgeld beter geïnvesteerd in Vlaanderen. De geschiedenis heeft tot nu toe duidelijk aangetoond dat niks beter is voor de positie van het Nederlands in Brussel als een strontrijk Vlaanderen. Bovendien moeten we dan geen "prijzen" meer betalen op allerlei andere politieke domeinen (c.f. BHV).

Oh ja... ik ben al 20 jaar Vlaamse Brusselaar.
Ciao.
Je formuleert het zeer scherp, maar ook zeer helder. Ik ben geneigd je te volgen: Brussel is geen Vlaamse stad meer, en het is 'n beetje irrationeel dat Vlamingen zich nog steeds op die stad blijven fixeren in onderhandelingen etcetera.
Oud 21 juni 2007, 17:52   #15
barteke
Burgemeester

Standaard

Uhu zit wel iets in. Maar mentaal is het voor veel vlaamse brusselaars een zware klap. En vele vlamingen op de zijlijn zien dat ook wel. Ze zijn namelijk:

-Bedrogen(door de franstaligen) in jou stad kan je niet meer in jou taal terrecht.
-Bedrogen(door taalgenoten) die hun rug hebben gekeerd naar het nederlands uit eigenbelang en uit de pure haatoverdracht tegen vlamingen, die van de franstaligen op deze vlamingen is overgezet.
-Belogen(door politici) die volhielden dat vlaamse brusselaars beschermd moesten worden. Ze mogen niet het slachtoffer worden van de franstalige migratie. Die politici die nu brussel als een baksteen uit eigenbelang laten vallen. En dat terwijl Vlaanderen eindelijk economisch het sterste staat en zélf eens wat arrogant kan doen tegen al de franstalige "vanzelfsprekende" eisen.
-Misbruikt(door franstaligen) die nooit een greintje respect voor de vlaamse bewoners in EENDERD WELKE gemeente hebben gehad.
Oud 21 juni 2007, 18:19   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik zou de Brusselaars zelf laten kiezen wat ze doen. Ofwel bij het rijke Vlaanderen gaan waar plotseling € 11 000 000 000 vrij gekomen is, maar dan wel zorgen dat Brussel vernederlandst wordt tot het na enkele jaren volledig nederlandstalig is. Ze kunnen natuurlijk ook bij het economisch geruïneerde Wallonië gaan, waar ze Frans kunnen blijven spreken. Ik vermoed dat de keuze snel gemaakt gaat zijn.
(De meeste Brusselaars waren oorspronkelijk zelfs nederlandstalig, maar zijn in de geschiedenis gedwongen geweest om Frans te praten. De overheid heeft de Nederlandstaligen gechanteerd en afgeperst om het Frans erdoor te krijgen.)
Franstalige Brusselaars willen niet hun taal en hun cultuur verwerpen om "pure Vlamingen" te worden. Uw fabeltje "Brussel Vlaams" zal dus een droom blijven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 18:22   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tenzei het vlaams belang aan de macht komt en ze hun eigen vlaamse wetten stellen
Dat is niet echt voor morgen. Vergelijk al de resultaten van de eerste Franstalige partij in Brussle en die van de eerste Vlaamse partij in Brussel en je hebt begrepen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 18:50   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is niet echt voor morgen. Vergelijk al de resultaten van de eerste Franstalige partij in Brussle en die van de eerste Vlaamse partij in Brussel en je hebt begrepen.
Inderdaad, maar op termijn kan Brussel zich misschien ontwikkelen tot een echte internationale stad, een mainport. Iets wat het nu niet echt te noemen is. De voertaal zal dan steeds meer het Engels worden, met tweetalig onderwijs. Het Frans zal echter altijd blijven d.m.v. de Europese instellingen die er zitten. Dus zelfs al maakt Brussel deel uit van een Vlaamse republiek, geheel Nederlandstalig zie ik het nooit worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 19:10   #19
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalige Brusselaars willen niet hun taal en hun cultuur verwerpen om "pure Vlamingen" te worden. Uw fabeltje "Brussel Vlaams" zal dus een droom blijven.
Het probleem is niet het feit dat er Frans gesproken wordt in Brussel, maar de houding van de Franstaligen daar en in de Rand.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 19:18   #20
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het Frans zal echter altijd blijven d.m.v. de Europese instellingen die er zitten. Dus zelfs al maakt Brussel deel uit van een Vlaamse republiek, geheel Nederlandstalig zie ik het nooit worden.
Het is toch ook niet de bedoeling dat het Nederlandstalig wordt zoals Schellebelle? Zelfs niet zoals Antwerpen of Leuven.
Gewoon dat de taalrechten van het Nederlands ten volle worden gerespecteerd en dat het aanzien, bruikbaarheid en nut van het Nederlands stijgt en ook het aandeel van sprekers. Dit is mogelijk en zelfs bijna makkelijk wanneer Vlaanderen een degelijk en praktisch voorstelt doet en de nu vele mensen van autochtone origine bemerken en weten hoe de economische vork in de steel zit.

Communicatie is en zal dus belangrijk zijn, vooral met de niet-Belgen en de Belgen van vreemde oorsprong, want die maken nu de meerderheid van de Brusselaars uit en zijn toch ook iets minder emotioneel gebonden dan de 'oude bourgeoisie'.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be