Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2007, 01:18   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Graf Jezus en familie gevonden, inclusief vrouw en kind

Naam: Not copy.jpg
Bekeken: 3661
Grootte: 77,2 KB
Het graf van Jezus gevonden???
http://urbansemiotic.com/2007/02/25/...-in-his-grave/
De beroemde Cameron (die de Titanic terugvond) heeft nu een nieuwe hobby: hij keldert nu zelf grote gevaarten.
In dit geval: het Christendom
Hij kwam vandaag uit op een persconferentie met de aankondiging van een nieuwe documentaire waarin hij Jezus Christus' graf, dat van zijn moeder, zijn vrouw en zijn kind meent te hebben gevonden. Inclusief DNA tests (?).

Het zou nogal eens een poef geven, moest dat waar zijn!
Jezus niet verrezen maar begraven?
Met een vrouw?
Met een kind?

Arme christenen!

Citaat:
News about the film, which will be shown soon on Discovery Channel, Britain's Channel 4, Canada's Vision, and Israel's Channel 8, has been a hot blog topic in the Middle East (check out a personal favorite: Israelity Bites) Here in the Holy Land, Biblical Archeology is a dangerous profession. This 90-minute documentary is bound to outrage Christians and stir up a titanic debate between believers and skeptics. Stay tuned.

De beruchte inscriptie

Laatst gewijzigd door ericferemans : 27 februari 2007 om 01:25.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 08:17   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:

ericferemans;2471658]

De beroemde Cameron (die de Titanic terugvond) heeft nu een nieuwe hobby: hij keldert nu zelf grote gevaarten.
Hij kwam vandaag uit op een persconferentie met de aankondiging van een nieuwe documentaire waarin hij Jezus Christus' graf, dat van zijn moeder, zijn vrouw en zijn kind meent te hebben gevonden. Inclusief DNA tests (?).

Met een vrouw?
Met een kind?

Arme christenen!

Voor de Ebionieten zou dit niet veel verschil gemaakt hebben.
Maar is dit alles waar wat boven wordt geponeerd? Dat is de vraag die moet worden gesteld. De zoveelste 'hype'?

De beruchte inscriptie

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 08:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 08:47   #3
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor de Ebionieten zou dit niet veel verschil gemaakt hebben.
Maar is dit alles waar wat boven wordt geponeerd? Dat is de vraag die moet worden gesteld. De zoveelste 'hype'?

De beruchte inscriptie
Zoveelste broodje-aap verhaal
Oud 27 februari 2007, 08:50   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

Met een vrouw?
Met een kind?

Arme christenen!

De beruchte inscriptie
wat voor een arm mager kinderlijk beeld van God heb jij eigenlijk, dat je denkt dat zoiets enig verschil zou maken ? of begrijp je er gewoon niet veel van ?
in jou gedachtengang zou wellicht ook geen enkel wetenschapper kunnen geloven, nu dat kan je dan ook nog wel eens gaan tegenvallen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 08:58   #5
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zoveelste broodje-aap verhaal
Dat kunnen we natuurlijk pas zeggen nadat we het waarheidsgehalte van het verhaal onderzocht hebben. Maar het zou wel kunnen ja.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 08:59.
Oud 27 februari 2007, 09:33   #6
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inclusief DNA tests (?)
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 09:51   #7
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Waar zou men het DNA-materiaal vandaan halen om te vergelijken met wat men in die grot gevonden heeft? Even de mogelijkheden overlopen.

O.i.v. de Da Vinci Code is de eeuwenoude theorie weer opgedoken als zou Jezus getrouwd zijn met Maria Magdalena. Hij zou helemaal niet gekruisigd zijn, doch samen met vrouw en kinders gevlucht zijn naar... Frankrijk. Het dorpje Saintes-Maries-de-la-Mer in de Camargue zou op de landingsplek van het bootje liggen. De afstammelingen van Jezus en Maria Magdalena werden dus Galliërs, Merovingers en later Fransen. Frankrijk beschouwt zichzelf nog altijd als la Fille Ainée de l'Église.

Als dit waar zou zijn, dan zouden de Merovingers en hun (hedendaagse) afstammelingen zoveel prestige genieten als geen ander. De macht die daaraan onlosmakelijk gekoppeld is zou hen zonder meer machtiger gemaakt hebben dan wie dan ook. We moeten er niet aan denken, een wereld die door zo'n grote machtighebbers zou beheerst worden, machtiger dan de paus en machtiger dan de Amerikaanse president. Zo'n concentratie van prestige en macht gedurende 20 eeuwen zou de hele wereld en de hele mensheid zuur opgebroken zijn.

Ik begrijp dan ook niet dat sommigen de Kerk machtswellust verwijten, en deze "Da Vinci-theorietjes" zouden aanhangen, waarbij ze vergeten dat die theorietjes de deur naar een veel ergere machtswellust zouden opengezet hebben.

Nu we de Merovingers en hun afstammelingen dus gerust kunnen afschrijven als afstammelingen van Jezus, kunnen we bij hen dus niet terecht voor DNA-materiaal. Wie zijn dan de volgende?

Misschien eens gaan grasduinen bij de afstammelingen van de gnostici. Veel kritikasters, die de Kerk verwijten dat zij de gnostici met alle middelen heeft bestreden, vergeten gemakshalve dat die gnostici zichzelf uitverkoren achtten: zij predikten dat de blijde boodschap niet zomaar voor iedereen toegankelijk was.

Stel nu dat de gnostici het pleit indertijd gewonnen hadden. Ze zouden zichzelf met een prestige zonder voorgaande bekleed hebben. En dan komt macht onmiddellijk om het hoekje meekijken... én meespelen.

Ik moet er niet aan denken dat Jezus' boodschap in handen zou gebleven zijn van een stelletje machtswellustelingen die zichzelf beter achtten dan anderen; machtswellustelingen waarbij zelfs de notoirste gifmenger op Petrus' Romeinse troon nog een koorknaap zou zijn.

De Merovingers vallen dus af, de gnostici eveneens. Blijven over...

... tja wie eigenlijk?

Zou Hij dan toch kinderloos verrezen zijn, zoals de Kerken altijd betoogd hebben...? Deze versie sluit in elk geval uit dat afstammelingen en/of oplichters zoete broodjes zouden gaan bakken van hun al dan niet fictieve bloedlijn met de Heer Zélf. Daarom ben en blijf ik van mening dat de blijde boodschap nergens in betere handen kon zijn dan bij de Kerken; niet bij de Franse adel, en zeker niet bij de gnostici!

Waar zouden ze die vergelijkende DNA-staal dan vandaan gehaald hebben? Opgevist uit het wrak van de Titanic?

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 27 februari 2007 om 09:54.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 10:22   #8
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat voor een arm mager kinderlijk beeld van God heb jij eigenlijk, dat je denkt dat zoiets enig verschil zou maken ? of begrijp je er gewoon niet veel van ?
in jou gedachtengang zou wellicht ook geen enkel wetenschapper kunnen geloven, nu dat kan je dan ook nog wel eens gaan tegenvallen
Olaba: ik hou me niet meer met theologie bezig. Het is een wetenschap die geen "toegepaste wetenschap" afdeling heeft, en ik ben een nogal practische mens.
Het zou nu wel eens kunnen interessant worden: meetbare experimenten met GOd: Zijn DNA, Hem klonen! In vitro Goden!
Geloof me vrij: het is een brood-aap verhaal, omdat men over tweeduizend jaar moeilijk zal kunnen "bewijzen" dat iemand die men in een graf vond inderdaad de juiste is.

Maar het zet aan tot nadenken:
Er zijn twee verklaringen voor de vele godsdiensten. Ofwel zijn ze geïnspireerd door een opperwezen. Ofwel zijn ze bedacht door mensen.

Die tweede hypothese wordt nooit verder uitgespit: waarom zou men godsdiensten bedacht hebben? Wie zit daar achter? Wat is de bedoeling?
Waar haalt men dan die straffe verhalen vandaan? Is het paranoïa? Is het bipolaire waanzin? Komt het van de verlossers en profeten zelf of is het door anderen verzonnen? Hoeveel bracht dat op? Wat was hun politieke bedoeling?

DIt lijkt me een bijzonder interessant terrein. Maar het blijkt in deze neo-con tijden waar zelf de rabiate anti-katholieken van de loge in een soort deïsme moeten geloven een heikel punt.

De discussie is interessanter dan men op het eerste zicht vermoed. Als politicus heb ik niets te maken met theologie, het is eenieders recht om te geloven en ik ben daar consequent in. Maar tevens is het zo dat indien godsdiensten worden aangevallen, door mekaar of door heidenen er een explosief mengsel aanwezig is. EN kijk: terwijl Israël nu net de "poulain" is van het neo-con Amerika werpt een isaraëlisch instituut en kolossale steen in de christelijke vijver. En dan gaat me dat wél interesseren.
Oud 27 februari 2007, 10:43   #9
system
Banneling

Standaard

[quote=ericferemans;2472016]Olaba: ik hou me niet meer met theologie bezig. Het is een wetenschap die geen "toegepaste wetenschap" afdeling heeft, en ik ben een nogal practische mens.
Het zou nu wel eens kunnen interessant worden: meetbare experimenten met GOd: Zijn DNA, Hem klonen! In vitro Goden!
Geloof me vrij: het is een brood-aap verhaal, omdat men over tweeduizend jaar moeilijk zal kunnen "bewijzen" dat iemand die men in een graf vond inderdaad de juiste is.

Er zijn twee verklaringen voor de vele godsdiensten. Ofwel zijn ze geïnspireerd door een opperwezen. Ofwel zijn ze bedacht door mensen.

Die tweede hypothese wordt nooit verder uitgespit: waarom zou men godsdiensten bedacht hebben? Wie zit daar achter? Wat is de bedoeling?
Waar haalt men dan die straffe verhalen vandaan? Is het paranoïa? Is het bipolaire waanzin? Komt het van de verlossers en profeten zelf of is het door anderen verzonnen? Hoeveel bracht dat op? Wat was hun politieke bedoeling?

DIt lijkt me een bijzonder interessant terrein. Maar het blijkt in deze neo-con tijden waar zelf de rabiate anti-katholieken van de loge in een soort deïsme moeten geloven een heikel punt.

Citaat:
De discussie is interessanter dan men op het eerste zicht vermoed. Als politicus heb ik niets te maken met theologie, het is eenieders recht om te geloven en ik ben daar consequent in. Maar tevens is het zo dat indien godsdiensten worden aangevallen, door mekaar of door heidenen er een explosief mengsel aanwezig is. EN kijk: terwijl Israël nu net de "poulain" is van het neo-con Amerika werpt een isaraëlisch instituut en kolossale steen in de christelijke vijver. En dan gaat me dat wél interesseren.[/quote
]

Ik begrijp het nog altijd niet goed. Welk punt wil u dan eigenlijk maken? Leg het nog eens eenvoudig uit voor eenvoudige zielen die wij allen zijn.
Oud 27 februari 2007, 10:47   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Jezus werd ook begraven, domoor.
Oud 27 februari 2007, 10:54   #11
system
Banneling

Standaard

[quote=system;2472072]
Citaat:
Olaba: ik hou me niet meer met theologie bezig. Het is een wetenschap die geen "toegepaste wetenschap" afdeling heeft, en ik ben een nogal practische mens.

]

Ik begrijp het nog altijd niet goed. Welk punt wil u dan eigenlijk maken? Leg het nog eens eenvoudig uit voor eenvoudige zielen die wij allen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat begrijp ik, maar wat het DNA erbij komt doen?
Oud 27 februari 2007, 11:00   #12
ericferemans

Standaard

[quote=system;2472102]
Citaat:

Dat was precies wat ik me ook afvroeg, en daarom stond er een vraagteken bij mijn tekst
Je ziet hoe heikel het is van luchtig en ironisch over godsdienst te spreken, zelf te citeren met grote voorzichtigheid en vraagtekens: fanatiekelingen springen je in de nek.
Het DNA, zo denk ik, zal wel vergeleken zijn tussen Jezus, Maria, en zijn kind.
Om te bewijzen dat ze van mekaar afstammen.
Men heeft immers Maria Magdalena, Jezus, Maria en een kind gevonden in één grafkamer.
Maar ik was er niet bij: het komt dus op tv en misschien wordt het dan duidelijk hoe "ernstig" we dit moeten nemen.
Mij lijkt het een sensatieverhaal, maar je weet maar nooit
Oud 27 februari 2007, 11:02   #13
ericdesm
Banneling

Standaard

[quote=system;2472102]
Citaat:
Dat klinkt indrukwekkend en geeft een "air" van wetenschap aan zijn onzinnige beweringen. Uiteraard is er geen referentiepunt en kan er niets bewezen worden daarmee. Maar er zijn andere problemen met de ontdekking.

Elke echte wetenschapper weet namelijk dat Jezus, Miryam en andere namen uit dat graf nu niet meteen zeldzame namen waren in het jaar 0. Ook is het vrijwel zeker dat de familie van Jezus achteraf naar op zijn minst Noord-Israel, maar meer waarschijnlijk Zuid-Turkije (je weet wel die regio waar de turken de christenen uit begonnen te moorden 60 jaar geleden). Ook daar zijn graven van Myriams en Jezus al gevonden.
ericdesm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 11:02   #14
ericferemans

Standaard

Citaat:
Ik had het over het explosieve karakter van alles wat met godsdiensten te maken heeft. Die claimen namelijk absoluut onbetwijfelbare waarheden in pacht te hebben. De verijzenis van Christus nog maar in vraag stellen, en dat door een Israëlisch instituut is dynamiet.
Dat heeft politieke consequenties.
Dat kan serieuze reacties opwekken in een door zeloten bezeten land of zevernedertig. En ook in de VS...
Er ontstaan nu ook twee groepen van believers en non-believers:
- de groep die in de verijzenis van christus blijft geloven en de graftheorie naar de prullenmand verwijst

- de groep die in de begrafenis van christus blijft geloven, en de verijzenit naar de prullenmand verwijst.

Het maakt de situatie er niet gemakkelijker op.
En wat gaan de andere grote godsdiensten hier mee aanvangen?

Laatst gewijzigd door ericferemans : 27 februari 2007 om 11:07.
Oud 27 februari 2007, 11:05   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We lezen Johannes, hoodstuk 19 vers 41 en 42:

[41] Dicht bij de plaats waar Jezus gekruisigd was lag een olijfgaard, en daar was een nieuw graf, waarin nog nooit iemand begraven was.
[42] Omdat het voor de Joden voorbereidingsdag was en dat graf dichtbij was, legden ze Jezus daarin.

Waar dit was, is al eeuwen speculatie rond. We weten dat Heilige Grafkerk aanzien wordt als de plaats van kruisiging en begraven door de meeste christenen et al.
Oud 27 februari 2007, 11:06   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze dus:

Oud 27 februari 2007, 11:10   #17
ericferemans

Standaard

Citaat:
We lezen Johannes, hoodstuk 19 vers 41 en 42:

[41] Dicht bij de plaats waar Jezus gekruisigd was lag een olijfgaard, en daar was een nieuw graf, waarin nog nooit iemand begraven was.
[42] Omdat het voor de Joden voorbereidingsdag was en dat graf dichtbij was, legden ze Jezus daarin.

Waar dit was, is al eeuwen speculatie rond. We weten dat Heilige Grafkerk aanzien wordt als de plaats van kruisiging en begraven door de meeste christenen et al.
Ik weet het wel: je schijnt de "pointe" te missen: men heeft niet alleen een ander graf gevonden, maar ook de stoffelijke resten van Christus.... en zijn vrouw, en zijn kind.
Da's heel wat anders dan een andere begraafplaats dan degene waarnaar de gelovigen op bedevaart gaan: het is het ontkennen van de verrijzenis zelf. Zijn botten lagen erin...
Oud 27 februari 2007, 11:11   #18
ericferemans

Standaard

Citaat:
Je moet proberen volgen, slimme: Volgens de theorie van Cameron is hij niet alleen begraven, hij is ook blijven liggen

ik schreef immers:

Citaat:
Met een vrouw?
Met een kind?

Laatst gewijzigd door ericferemans : 27 februari 2007 om 11:15.
Oud 27 februari 2007, 11:12   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar is dat fantastische bewijs dat hij getrouwd zou zijn?
Oud 27 februari 2007, 11:16   #20
ericferemans

Standaard

Citaat:
Waar is dat fantastische bewijs dat hij getrouwd zou zijn?
Allez kom: hij was allicht niet voor de Kerk getrouwd...
Je wil er een grap van maken: de kleinzoon van God: in zonde geboren?
Zonder het sacrament?
Ik ben zo onbeleefd niet als het schijnt hoor.
Een beetje respect hé!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be