Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2008, 11:07   #1
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard Waalse topman laakt Vlaamse geldtransfers

Nuchtere conclusies die door iedereen wordt gemaakt die met zijn voeten op de grond staat.
Eigenlijk komt het erop neer, dat wie regionalisering en afbouw van de transfers in de weg staat, de ontwikkeling van Wallonie verhinderd.

Citaat:
Waalse topman laakt Vlaamse geldtransfers

BRUSSEL - 'De solidariteit tussen Vlaanderen en Wallonië kan niet duurzaam zijn als Wallonië niets onderneemt om de transfers van noord naar zuid te neutraliseren.' Dat zegt voorzitter Eric Domb van de Waalse werkgeversorganisatie UWE zaterdag in een interview met De Morgen.

Volgens Domb kan Vlaanderen Wallonië niet eeuwig blijven financieren. Daarom moet Wallonië dringend werk maken van de activering van zijn 250.000 werklozen.

'We moeten eerlijk vaststellen dat de drie regio's verschillend zijn en een beleid op maat nodig hebben. De Franstaligen hebben niet het recht om Vlaanderen te beletten voor zijn eigen toekomst te zorgen. Het pleidooi van Vlaanderen om te regionaliseren komt er omdat de Vlamingen hun vertrouwen in de Franstalige politici kwijt zijn. Het is hoog tijd dat Franstalige politici het vertrouwen herstellen', zegt Domb. BELGA
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 11:43   #2
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Wat moet je dan regionaliseren?
Het activeren van de 250.000 werklozen is de hoofdtaak van de bemiddelingsdiensten en bij mijn weten zijn die al geregionaliseerd. (Om daarna wel een consortium te vormen met alle bemiddelingsdiensten omdat het probleem het best grensoverschrijdend kan aangepakt worden)

Je kan een deel van die 250.000 werklozen uit Wallonië tewerkstellen in Vlaanderen, maar openbaar vervoer moet wel eerst op elkaar afgestemt worden. Ook een gevolg van regionalisereing.

Misschien moeten we de jonge Walen wel steunen bij ondernemersschap? O ja, steun aan ondernemers is ook reeds geregionaliseerd.

Misschien moet Wallonië werk maken van het inplanten van economische polen in Wallonië, dit aan de hand van de geregionaliseerde ontwikkelingsmaatschappijen. (In Vlaanderen is die bevoegdheid ondertussen al overgeheveld naar de provincies, omdat het gewest daarvoor niet het beste bestuursniveau is)

Wat had je dan wel willen regionaliseren, welk beleid moet er dan gevoerd worden en ben je er zeker van dat dit een positieve evolutie met zich meebrengt (dankzij de regionalisering)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 11:56   #3
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Wat moet je dan regionaliseren?
Het activeren van de 250.000 werklozen is de hoofdtaak van de bemiddelingsdiensten en bij mijn weten zijn die al geregionaliseerd. (Om daarna wel een consortium te vormen met alle bemiddelingsdiensten omdat het probleem het best grensoverschrijdend kan aangepakt worden)

Je kan een deel van die 250.000 werklozen uit Wallonië tewerkstellen in Vlaanderen, maar openbaar vervoer moet wel eerst op elkaar afgestemt worden. Ook een gevolg van regionalisereing.

Misschien moeten we de jonge Walen wel steunen bij ondernemersschap? O ja, steun aan ondernemers is ook reeds geregionaliseerd.

Misschien moet Wallonië werk maken van het inplanten van economische polen in Wallonië, dit aan de hand van de geregionaliseerde ontwikkelingsmaatschappijen. (In Vlaanderen is die bevoegdheid ondertussen al overgeheveld naar de provincies, omdat het gewest daarvoor niet het beste bestuursniveau is)

Wat had je dan wel willen regionaliseren, welk beleid moet er dan gevoerd worden en ben je er zeker van dat dit een positieve evolutie met zich meebrengt (dankzij de regionalisering)
Vlaanderen moet in staat zijn de werkloosheidsuitkeringen in tijd te beperken. In Vlaanderen zou dat een goede maatregel zijn, want de huidige langdurig werklozen zijn profiteurs, er is immers werk genoeg en de VDAB biedt gratis opleidingen en cursussen aan voor vanalles en nog wat.
Zo'n maatregel zou in Wallonië een ramp zijn, want daar zijn de langdurig werklozen geen profiteurs, ze vinden gewoon geen werk. Er is immers geen werk in Wallonië.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 12:00   #4
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Wat moet je dan regionaliseren?
Het activeren van de 250.000 werklozen is de hoofdtaak van de bemiddelingsdiensten en bij mijn weten zijn die al geregionaliseerd. (Om daarna wel een consortium te vormen met alle bemiddelingsdiensten omdat het probleem het best grensoverschrijdend kan aangepakt worden)

Je kan een deel van die 250.000 werklozen uit Wallonië tewerkstellen in Vlaanderen, maar openbaar vervoer moet wel eerst op elkaar afgestemt worden. Ook een gevolg van regionalisereing.
De meeste werklozen wonen op de as Luik - Charleroi - Bergen. Dat is te ver van de taalgrens om buslijnen tot in Vlaanderen te plaatsen.
Met de trein is zo'n verplaatsing wél mogelijk, daarom is de NMBS nog steeds federaal en ik wens dat zo te houden.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 23:33   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Wat moet je dan regionaliseren?
Het activeren van de 250.000 werklozen is de hoofdtaak van de bemiddelingsdiensten en bij mijn weten zijn die al geregionaliseerd.

De betaling van de werklozensteun regionaliseren en de Franstalige politici zullen hun werklozen wel iet rapper/ beter activeren.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 23:43   #6
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 12:41   #7
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Wat moet je dan regionaliseren?
Het activeren van de 250.000 werklozen is de hoofdtaak van de bemiddelingsdiensten en bij mijn weten zijn die al geregionaliseerd.
Klopt, In vlaanderen is er een goed activeringsbeleid, wat wallonie mist.
Ze hebben dan ook niet de minste impuls om daar iets aan te veranderen. Socialisten zijn aan de macht, dus ze zouden zich onpopulair maken door de mensen naar het werk te sturen, en het geld komt toch uit de federale kas..

Citaat:
Je kan een deel van die 250.000 werklozen uit Wallonië tewerkstellen in Vlaanderen, maar openbaar vervoer moet wel eerst op elkaar afgestemt worden. Ook een gevolg van regionalisereing.
Is het openbaar vervoer tussen frankrijk en west-vlaanderen dan zoveel beter? Btw, er zijn nog andere vervoersmiddelen dan een bus. De trein(is niet geregionaliseerd), fiets, auto,..
Zowel vandaag als in het verleden is werk gaan zoeken over de grens nooit echt een knelpunt geweest dus ik denk ook niet dat hier de essentie van het probleem bij de busdiensten ligt.

Citaat:
Misschien moeten we de jonge Walen wel steunen bij ondernemersschap? O ja, steun aan ondernemers is ook reeds geregionaliseerd.
Wat is daar mis mee? Is waalse steun dan minder goed? Of moet het altijd over financiele steun gaan? Voel je vrij om geld te storten op desbetreffende organisaties..
Eerst moeten we het geld tegenhouden waar het wegloopt in plaats van nieuwe kranen open te draaien. Wanneer de walen hun eigen boontjes moeten doppen zullen ze wél in vlaanderen komen werken en zullen ze ineens wél een groeiende economie krijgen. En als startende ondernemingen dan nog problemen ondervinden kan je nog altijd financiele hulpprojecten op poten zetten..
Eerst nadenken voor er weeral geld moet worden uitgeven, dat is iets wat belgicistische vlamingen missen.
Met geld kun je alles oplossen als je wil, maar in het huidige belgie is het belangrijk van te gaan denken aan efficientie.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 12:45   #8
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Vlaanderen moet in staat zijn de werkloosheidsuitkeringen in tijd te beperken. In Vlaanderen zou dat een goede maatregel zijn, want de huidige langdurig werklozen zijn profiteurs, er is immers werk genoeg en de VDAB biedt gratis opleidingen en cursussen aan voor vanalles en nog wat.
Dat zou een gemakkelijke regeling zijn, maar streven naar een waterdicht activatiebeleid lijkt me dan toch iets beter.
Tegenwoordig als je niet naar werk zoekt in vlaanderen krijg je ook geen uitkering meer hoor. Ik ken iemand die werkloos was en alle weken belde ze hem op om de stand van zaken.
Spijtigere situaties zijn dan mensen die bijna op pensioen zijn en dan ineens naar werk moeten zoeken. Maar niemand wil hun nog..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 12:59   #9
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Klopt, In vlaanderen is er een goed activeringsbeleid, wat wallonie mist.
Ze hebben dan ook niet de minste impuls om daar iets aan te veranderen. Socialisten zijn aan de macht, dus ze zouden zich onpopulair maken door de mensen naar het werk te sturen, en het geld komt toch uit de federale kas..
Kan iemand mij eens de cijfers over het aantal vacatures, aantal werklozen, scholing, etc. bezorgen.
Het probleem is niet alleen de werklozen te activeren er moeten ook vacatures zijn om in te vullen.

Citaat:
Is het openbaar vervoer tussen frankrijk en west-vlaanderen dan zoveel beter? Btw, er zijn nog andere vervoersmiddelen dan een bus. De trein(is niet geregionaliseerd), fiets, auto,..
Zowel vandaag als in het verleden is werk gaan zoeken over de grens nooit echt een knelpunt geweest dus ik denk ook niet dat hier de essentie van het probleem bij de busdiensten ligt.
Als je in Charleroi woont en je wil werken in Vlaanderen dan zal de trein geen oplossing bieden.

Citaat:
Wat is daar mis mee? Is waalse steun dan minder goed? Of moet het altijd over financiele steun gaan? Voel je vrij om geld te storten op desbetreffende organisaties..
Eerst moeten we het geld tegenhouden waar het wegloopt in plaats van nieuwe kranen open te draaien. Wanneer de walen hun eigen boontjes moeten doppen zullen ze wél in vlaanderen komen werken en zullen ze ineens wél een groeiende economie krijgen. En als startende ondernemingen dan nog problemen ondervinden kan je nog altijd financiele hulpprojecten op poten zetten..
Eerst nadenken voor er weeral geld moet worden uitgeven, dat is iets wat belgicistische vlamingen missen.
Met geld kun je alles oplossen als je wil, maar in het huidige belgie is het belangrijk van te gaan denken aan efficientie.
Ik zeg niet dat Waalse steun minder goed is maar wat is het verschil tussen een Vlaamse ondernemer en een Waalse ondernemer?
Ik herhaal dat je even moet kijken naar het aantal vacatures vs. werklozen. Daar moet je ook even over nadenken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.

Laatst gewijzigd door BCD : 16 maart 2008 om 13:06.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 13:42   #10
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Kan iemand mij eens de cijfers over het aantal vacatures, aantal werklozen, scholing, etc. bezorgen.
Het probleem is niet alleen de werklozen te activeren er moeten ook vacatures zijn om in te vullen.
Daarom moet Wallonië hefbomen krijgen om meer vacatures te creëren. Zoals de bv. vennootschapsbelasting.
Wallonië kan de vennootschapsbelasting (indien geregionaliseerd) meer verlagen dan Vlaanderen, er zijn immers veel minder bedrijven in Wallonië (die belasting pakweg 5% verlagen in Vlaanderen, kost veel meer geld dan die 5% te verlagen in Wallonië)

Die cijfers kan je zelf gemakkelijk terugvinden op het internet. (statbel e.d.)

Citaat:
Als je in Charleroi woont en je wil werken in Vlaanderen dan zal de trein geen oplossing bieden.
En een bus wel?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 13:48   #11
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Dat zou een gemakkelijke regeling zijn, maar streven naar een waterdicht activatiebeleid lijkt me dan toch iets beter.
Tegenwoordig als je niet naar werk zoekt in vlaanderen krijg je ook geen uitkering meer hoor.
Idd, maar dan moet de VDAB eerst een dossier opmaken en het dan doorsturen naar de (federale) RVA. Die beslist uiteindelijk of de uitkering geschrapt wordt of niet.
Uitkeringen automatisch schrappen is goedkoper en sneller

Citaat:
Spijtigere situaties zijn dan mensen die bijna op pensioen zijn en dan ineens naar werk moeten zoeken. Maar niemand wil hun nog..
Er moeten net zoals vandaag uitzondering op de regel toegestaan worden. Maar aangezien er tegenwoordig meer uitzonderingen zijn, lijkt het me logisch dat je van de uitzondering (de uitkering schrappen) de regel maakt en van de regel (uitkering behouden) de uitzondering.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 15:55   #12
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Idd, maar dan moet de VDAB eerst een dossier opmaken en het dan doorsturen naar de (federale) RVA. Die beslist uiteindelijk of de uitkering geschrapt wordt of niet.
Uitkeringen automatisch schrappen is goedkoper en sneller
Ja, maar persoonlijk vind ik een activatiebeleid veel menselijker en socialer. Kwaliteit mag al iets duurder zijn.
We leven nu eenmaal in een economische maatschappij, de ene mens kan daar makkelijker mee om dan de andere. Mensen die er moeilijker mee omkunnen hebben vaak gewoon een impuls nodig. Een impuls die de VDAB kan bieden. Dan heb ik liever dat deze mensen eerst proberen op weg worden geholpen, dan dat ze in een spiraal van armoede terrechtkomen en dakloos worden,..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 15:58   #13
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Als je in Charleroi woont en je wil werken in Vlaanderen dan zal de trein geen oplossing bieden.
Veel vlamingen moeten ook meer dan één trein of bus nemen om op hun werk te komen. Zeker als je in een gat in w-vl moet geraken.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 16:03   #14
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Ja, maar persoonlijk vind ik een activatiebeleid veel menselijker en socialer. Kwaliteit mag al iets duurder zijn.
We leven nu eenmaal in een economische maatschappij, de ene mens kan daar makkelijker mee om dan de andere. Mensen die er moeilijker mee omkunnen hebben vaak gewoon een impuls nodig. Een impuls die de VDAB kan bieden. Dan heb ik liever dat deze mensen eerst proberen op weg worden geholpen, dan dat ze in een spiraal van armoede terrechtkomen en dakloos worden,..
Begrijp me niet verkeerd! Ik de VDAB levert goed werk, en ik wil niet dat ze ermee op houden, maar als je na 2 �* 3 jaar nog geen werk hebt gevonden, ondanks de vele vacatures en ondanks het goede werk van de VDAB, dan ben je een profiteur en dan is er grof geschut om die mensen terug aan het werk te krijgen.
In deze tijden van globalisering en vergrijzing kunnen we ons geen profiteurs permitteren en vind ik schrappen van de uitkering wel geoorloofd.
Vergeet ook niet dat ze daarna nog steeds een leefloon krijgen van het OCMW.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 16:08   #15
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Je kan een deel van die 250.000 werklozen uit Wallonië tewerkstellen in Vlaanderen, maar openbaar vervoer moet wel eerst op elkaar afgestemt worden. Ook een gevolg van regionalisereing.
Openbaar vervoer is slechts ten dele geregionaliseerd. Met name de buslijnen (en trams). Daar waar er best wel goede verbindingen zijn naar stations om van daaruit verder te reizen. Maar dan begint het schoentje pas te knellen. Het spoorwegennet is zo gecentreerd, dat heel veel verplaatsingen van Wallonië naar Vlaanderen via BSL dienen te verlopen.
Typisch Belgocentrisme.
Dus jouw bewering dat het niet op elkaar afgestemd openbaar vervoer een gevolg is van de regionalisering, snijdt helemaal geen hout. De buslijnen zijn zowel in VL als W, naast scholierenreizen, afgestemd op bedrijventerreinen en vooral op treinstations.
En dan begint de miserie...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 16 maart 2008 om 16:09.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be