Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2007, 15:08   #1
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard Chirac haalt zich toorn op de hals van Spaanse krant

De Franse president Jacques Chirac heeft zich de toorn op de hals gehaald van de Spaanse conservatieve krant ABC door zijn uitspraken in een boek dat deze week verschijnt. Daarin stelt de Franse president dat het niet Christoffel Columbus is die Amerika heeft ontdekt.

© BELGA/AG

"Het is niet Colombus die Amerika heeft ontdekt, maar het waren de Vikings, vijf eeuwen vroeger", zegt Chirac in het boek van Pierre Péan, "L'inconnu de l'Elysée". Volgens ABC toont de Franse president zich daarmee "wreed" en "perfide" tegenover Spanje. Columbus, een Italiaan, ontdekte Amerika in 1492 onder Spaanse vlag. Chirac stelt in het boek ook tegen de Spaanse koning Juan Carlos ooit gezegd te hebben dat die ontdekking "voor mij geen groot moment uit de geschiedenis is". ABC is ook verontwaardigd dat Chirac de conquistadores bestempelt als "bendes die naar Amerika kwamen om er te vernielen". (dwm)
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 15:10   #2
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
De Franse president Jacques Chirac heeft zich de toorn op de hals gehaald van de Spaanse conservatieve krant ABC door zijn uitspraken in een boek dat deze week verschijnt. Daarin stelt de Franse president dat het niet Christoffel Columbus is die Amerika heeft ontdekt.

© BELGA/AG

"Het is niet Colombus die Amerika heeft ontdekt, maar het waren de Vikings, vijf eeuwen vroeger", zegt Chirac in het boek van Pierre Péan, "L'inconnu de l'Elysée". Volgens ABC toont de Franse president zich daarmee "wreed" en "perfide" tegenover Spanje. Columbus, een Italiaan, ontdekte Amerika in 1492 onder Spaanse vlag. Chirac stelt in het boek ook tegen de Spaanse koning Juan Carlos ooit gezegd te hebben dat die ontdekking "voor mij geen groot moment uit de geschiedenis is". ABC is ook verontwaardigd dat Chirac de conquistadores bestempelt als "bendes die naar Amerika kwamen om er te vernielen". (dwm)
Echt diplomatiek is het natuurlijk niet, maar hij heeft wel gelijk!
Oud 17 februari 2007, 15:11   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

© BELGA/AG

Naar het schijnt is Chirac een heet konijn...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 15:19   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Echt diplomatiek is het natuurlijk niet, maar hij heeft wel gelijk!
Dat heeft hij volgens mij niet. Amerika is domweg ontdekt door de eerste mens die ernaar keek.

Hij zou ook kritiek gehad hebben op de verwoestende migratie richting het nieuwe continent. Blijkbaar is hij vergeten dat er miljoenen Franstaligen in Canada zitten, en dat Frans Guyana nog altijd gewoon deel uitmaakt van Frankrijk.

Misschien is hij eigenlijk een beetje gefrustreerd dat Frankrijk zoveel gebied heeft moeten afgeven aan andere grootmachten (Texas, Florida, Quebec,..)
Oud 17 februari 2007, 15:30   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat heeft hij volgens mij niet. Amerika is domweg ontdekt door de eerste mens die ernaar keek.
Ja ok, de indianen waren natuurlijk nog eerder. Maar de Europese ontdekking van Amerika gebeurde natuurlijk door de vikingen, al kan je jezelf natuurlijk afvragen wat zo'n ontdekking waard is als die weer verloren gaat.
Citaat:
Hij zou ook kritiek gehad hebben op de verwoestende migratie richting het nieuwe continent. Blijkbaar is hij vergeten dat er miljoenen Franstaligen in Canada zitten, en dat Frans Guyana nog altijd gewoon deel uitmaakt van Frankrijk.
Tja, zelfkritiek misschien? De Frans-Guyanen zijn trouwens wel beter af dan hun Surinaamse buren die wel zelfstandig zijn.
Citaat:
Misschien is hij eigenlijk een beetje gefrustreerd dat Frankrijk zoveel gebied heeft moeten afgeven aan andere grootmachten (Texas, Florida, Quebec,..)
Texas? Florida?
Oud 17 februari 2007, 15:53   #6
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht

Texas? Florida?
Jep. De Fransen hebben ook nog zich gemoeid in Texas. De Texanen zijn daar zelfs trots op dat er "Six flags" gewapperd hebben boven hun grond : de Franse, de Spaanse, de Mexicaans, de Texaanse (dat heeft niet lang geduurd) , die van de VSA en ook even die van de Confederatie (van de Burgeroorlog). Het is daarop dat de naam van de pretparken gebaseerd zijn.

In Florida hebben zij ook nog geprobeerd om een graantje mee te pikken, en toen zijn ze slaags geraakt met de Spanjaarden. Het werd voor de Fransen weer niet echt een groot succes, ze hadden dikke pech bijvoorbeeld toen Ribault's vloot vernield werd door een orkaan (dat bestond toen ook al ), waar de Spanjaarden gretig gebruik van maakten.
Oud 17 februari 2007, 16:01   #7
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Logischerwijs zijn niet de Vikings, Chinezen, Spanjaarden,... de ontdekkers van Amerika, maar wel de Native Americans(Indianen, Eskimo's,...).

Als er al mensen wonen, kan je het niet meer ontdekken.
Oud 17 februari 2007, 16:01   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier wat meer info over de Franse aanwezigheid in Florida:

Citaat:
Spain was not the only European nation that found Florida attractive. In 1562 the Huguenots (French protestants), including Jean Ribault, explored the area. In 1564 fellow Frenchman René Goulaine de Laudonnière established Fort Caroline at the mouth of the St. Johns River, which the French called River May, near present-day Jacksonville. The fort was a direct challenge to Spain's claims over La Florida. Fort Caroline was not fated to last long in French hands.

These French adventurers prompted Spain to accelerate her plans for colonization. Pedro Menéndez de Avilés hastened across the Atlantic, his sights set on removing the French and creating a Spanish settlement. Menéndez arrived in 1565 at a place he called San August�*n (St. Augustine) and established the first permanent European settlement in what is now the United States. He accomplished his goal of expelling the French, attacking and killing all settlers except for non-combatants and Frenchmen who professed belief in the Roman Catholic faith. Menéndez captured Fort Caroline and renamed it San Mateo. This ended French attempts to settle in eastern Florida.

French response came two years later, when Dominique de Gourgues recaptured San Mateo and made the Spanish soldiers stationed there pay with their lives. However, this incident did not halt the Spanish advance. Upon Mendenez's return from Spain, he ruthlessly suppressed French efforts to secure another foothold in Florida. Spain's pattern of constructing forts and Roman Catholic missions continued. Spanish missions established among native people soon extended across north Florida and as far north along the Atlantic coast as the area that we now call South Carolina.
http://palmm.fcla.edu/fh/outline/1492fre.html
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 17:03   #9
willem1940NLD

Standaard

Ik las ooit ergens dat er vóór de Germanen al Kelten in Noord-Amerika waren geweest.
Oud 17 februari 2007, 17:05   #10
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Logischerwijs zijn niet de Vikings, Chinezen, Spanjaarden,... de ontdekkers van Amerika, maar wel de Native Americans(Indianen, Eskimo's,...).

Als er al mensen wonen, kan je het niet meer ontdekken.
Uiteraard; dat zou dan meest duiden op volkeren uit Chinese/Mongoolse gebieden.

Ook las ik ooit over zeer lange mensen in de oudheid, in Zuid-Amerika.
Oud 17 februari 2007, 17:07   #11
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Uiteraard; dat zou dan meest duiden op volkeren uit Chinese/Mongoolse gebieden.

Ook las ik ooit over zeer lange mensen in de oudheid, in Zuid-Amerika.
Als ik eens een dwaze vraag mag stellen, is het niet zo dat bepaalde volkeren daar geen baardgroei kennen (Olmeeks of zo?) Ik heb eens een reportage gezien waarin men sculpturen bekeek en daar was "iets" aan de hand met baardgroei. Ik tast volledig in het duister voor de rest.

Voor de rest vind ik het eigenlijk wel grappig als VSA-ers (ik weiger ze Amerikanen te noemen) spreken over dat men hun taal moeten leren in "hun land", omdat Californië vroeger Mexicaans was (de Spaanse taal was er eerder) en als we die redenering doortrekken dan moeten zijn hun "faciliteiten" afschaffen en zelf de plaatselijke indianentaal leren.
Oud 17 februari 2007, 17:14   #12
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Als ik eens een dwaze vraag mag stellen, is het niet zo dat bepaalde volkeren daar geen baardgroei kennen (Olmeeks of zo?) Ik heb eens een reportage gezien waarin men sculpturen bekeek en daar was "iets" aan de hand met baardgroei. Ik tast volledig in het duister voor de rest.

Voor de rest vind ik het eigenlijk wel grappig als VSA-ers (ik weiger ze Amerikanen te noemen) spreken over dat men hun taal moeten leren in "hun land", omdat Californië vroeger Mexicaans was (de Spaanse taal was er eerder) en als we die redenering doortrekken dan moeten zijn hun "faciliteiten" afschaffen en zelf de plaatselijke indianentaal leren.
Ja, ook gelezen, over die (gemiddeld) geringe baardgroei (en tot zeer grote lengte doorgroeiend hoofdhaar) van Chinezen, Mongolen en Amerikaanse Indianen. De onderlinge verwantschap is ook, meen ik, wetenschappelijk vastgesteld.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 februari 2007 om 17:15.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 17:16   #13
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, ook gelezen, over die (gemiddeld) geringe baardgroei (en tot zeer grote lengte doorgroeiend hoofdhaar) van Chinezen, Mongolen en Amerikaanse Indianen. De onderlinge verwantschap is ook, meen ik, wetenschappelijk vastgesteld.
Iemand heeft me ooit wijsgemaakt dat bij sommige volkeren (Koreanen bijvoorbeeld) er gewoon geen baardgroei is, en ook geen haar op de armen.
Oud 17 februari 2007, 17:43   #14
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Iemand heeft me ooit wijsgemaakt dat bij sommige volkeren (Koreanen bijvoorbeeld) er gewoon geen baardgroei is, en ook geen haar op de armen.
Gemiddeld, ja; maar er bestaat geen regel zonder uitzonderingen.
Oud 17 februari 2007, 17:53   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een mens mag tegenwoordig al geen "exposé" over het een of het ander meer afsteken of de persmuskieten pikken er ergens een "gevoelig" lijntje uit en vergroten het uit tot "een schandaal".

Het is ook de Paus nog niet zo lang geleden overkomen.

Chirac was vermoedelijk een of andere "uitleg van een oude wijze staatsman" aan het geven (ik vermoed zelfs dat het over "Amerika" ging).Blijkbaar mogen daar geen feiten meer in....

Tja...hoe die eerste Siberier heette die 30-,of 40000 jaar geleden de Beringstraat overstak (vermoedelijk in een kano,langsheen de ijsmassas laverend) weten we niet.....maar er stond toen ongetwijfeld nog geen vlag bovenop zijn vaartuig.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 18:02   #16
willem1940NLD

Standaard

De Ungangan/Aleoeten kwamen al heel lang in Amerika (Alaska). Triestig nagenoeg uitgeroeide groep.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ungangan
Oud 17 februari 2007, 18:08   #17
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik las ooit ergens dat er vóór de Germanen al Kelten in Noord-Amerika waren geweest.
Er is een verhaal dat de Wesh in het kiezog van de vikings Amerika bereikt hebben.

Doet me ook denken aan die heibel met de ‘Kenniwck Man’ waarvan het skelet werd opgeëist door de indianen, maar die eigenlijk eerder Europese kenmerken vertoonde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kennewick_Man

Er zijn wel meer berichten over uiterst vroege Europese populaties in Amerika, bijvoorbeeld
http://www.utexas.edu/courses/stross...1stpersons.htm
Oud 18 februari 2007, 11:03   #18
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

© BELGA/AG

voor één keer dat hij niet liegt Krijgt hij nog onder zijn voeten!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 11:09   #19
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

aziaten hebben in het algemeen minder baard als de blanken.En de "Indianen" zouden afstammen van aziatische volksgroepen die via Siberiê en Alaska in Amerika geraakten. Elders vertelt men dat de marine van een Chinese keizer ook tot in Amerika verzeild is.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:48   #20
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Zoals zo dikwijls heeft Chirac in zijn minst lucide momenten gelijk.

De ontdekking van Amerika kan toch bezwaarlijk een 'groot' moment in de geschiedenis genoemd worden? Blanke Europeanen slachtten daar tientallen miljoenen mensen af in naam van het Christendom en bouwden daarna de meest wrede, perverse, kwaadaardige cultuur uit de geschiedenis op, namelijk die van de Verenigde Staten. Niet leuk is dat.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be