![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie het artikeltje uit de Standaard hieronder.
Ben je voorstander om wilde stakingen te verbieden? Alleen in openbare diensten of ook in de privé? Moeten daartegenover dan ook garanties staan van de werkgever? En een zijvraagje: is er een kultuurverschil tussen een Waalse en een Vlaamse staker? En nu het artikel: ![]() vrijdag 09 maart 2007 | Bron: belga Waalse minister wil striktere regels rond stakingsrecht ![]() LUIK - Waals minister van Verkeer André Antoine wil dat er regels komen voor het stakingsrecht. ,,Ja tegen het stakingsrecht, maar neen tegen wilde staking'', stelde de minister vrijdag ter afsluiting van een colloquium in Luik. Tussen 2002 en 2006 registreerde de TEC, de Waalse tegenhanger van De Lijn, 107 stakingsdagen. Daarvan waren er tachtig het gevolg van een spontane staking, zonder stakingsaanzegging. Volgens Antoine moet komaf worden gemaakt met die wilde stakingen om een maximale dienstverlening voor de gebruiker te verzekeren. Tijdens een colloqium rond de rechten van de consument enerzijds en die van de werknemer anderzijds, brak hij een lans voor een strikter wettelijk kader rond het stakingsrecht. Hij richtte zich daarvoor tot het federale niveau en vroeg een uitbreiding van de kaderwet van 19 augustus 1948 over de prestaties van publiek belang in vredestijd. ,,Er is echt nood aan regels zodat het aantal wilde stakingen wordt teruggedrongen'', aldus nog de Waalse minister.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn beleid of het beleid bij TEC zal er wss niets mee te maken hebben
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het stakingsrecht is een onvoorwaardelijk recht.
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Staking is niet iets waar je recht op hebt...je doet het gewoon begot...je kan ook tegen een verbod op stakingsrecht staken..
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Partijlid
|
![]() Er is een groot verschil tussen de vlamingen en de walen voor wat betreft het staken. De walen zijn veel meer solidair. De vlamingen veel meer individualistisch. De vakbonden van de NMBS plannen een "wilde" staking voor volgende week bij de treinbegeleiders in Antwerpen. We zullen eens zien wie er mee staakt. De meesten gaan zoals gewoonlijk aan het werk. Maar wel eindeloos zeuren over allerlei pijnpunten. Bij de walen gaat dat anders.
nota: Deze staking heeft te maken met het personeelsgebrek, de veiligheidsmaatregelen tegen geweld en agressie in de stations en op risicotreinen, het niet kunnen opnemen van vakantiedagen (van vorige jaren), enz. Stuk voor stuk onderwerpen die al zeer lang aanslepen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Foei! zegt gij het eens vooruit...hoeveel winst maakt VW? Of nee wacht, bespaar u de moeite...beter: hoeveel rendement op het geinvesteerde kapitaal? doei Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 maart 2007 om 07:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik forumganger Pietje er beleeft op wijzen dat er 1000 bedrijfjes zijn waar uw ONVOORWAARDELIJK recht snel zou verworden is C4 recht,ik hoop bij deze U niet persoonlijk te hebben aangevallen .....
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Staking wordt in België getolereerd maar niet erkend. Om niet de zoveelste welles nietjes discussie op te starten, geef jouw bron waaruit blijkt dat staking een wettelijk recht is
![]() Laatst gewijzigd door rookie : 10 maart 2007 om 09:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, dat is een zeer eenzijdige visie (zoals sommige van de andere forumgangers die hier reageerden).
Als je dit namelijk aanhoudt, dan is het ontslagrecht van de werkgever immers ook onvoorwaardelijk. Het specifieke van een niet-wilde staking is juist dat er niemand mag ontslagen worden. In CAO's edm wordt bedongen dat je eerst moet onderhandelen, een stakingsaanzegging indienen enzovoorts ... en het gevolg is dat de werkgever geen lock out (omgekeerde van een staking: de werkgever stuurt iedereen naar huis, en tot nader order heeft niemand nog werk ...). Vervolgens zijn er nog van die dingen zoals verpleegsters: die kunnen opgevorderd worden om een minimumdienst te doen. Lijkt me nogal logisch. Alleen typisch voor de zwakke verpleegstersvakbonden dat ze daar nog geen premie tegenover gezet hebben. Waarom geen zelfde redenering als die verpleegsters voor het openbaar vervoer (trein, tram en bus), voor cipiers, voor sluiswachters, voor brandweer, voor luchtverkeersleiders ... die allen heel de maatschappij kunnen gijzelen. (Je zal maar een afspraak voor je chemo-therapie missen, je zal maar je zoon of dochterlief zijn of haar eksamens aan den univ zien rateren omwille van een wilde treinstaking, je zal maar je vliegtuig missen naar je zonnig vakantieoord waarvoor je zuur gespaarde centjes gespendeerd hebt ...) Je moet toch toegeven: het stakingsrecht kan misbruikt worden. Ik geef toe: een regering die haar openbaar vervoer verwaarloost, ja die vraagt er zelf om. Daarom vind ik dat mensen die niet onbeperkt mogen staken, een premie moeten trekken, ofwel ergens automatisch voordelen toegespeeld moeten krijgen, wanneer die toegekend worden aan in andere CAO-sektoren. Tot slot nog even reageren op "het vuil" dat VW-arbeiders zouden zijn: ik heb nog weinig 'vuil' gezien dat zo'n mooie oprotpremie toegespeeld kreeg. Ik wil er direkt voor tekenen, en binnen de twee weken heb ik toch ander werk (maar ik ben dan ook niet vies van werk).
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() Je hebt gelijk : in een groot bedrijf of bij de overheid is het veel makkelijker om te staken (als dat nodig zou zijn)dan in een kmo. In een kmo is de situatie anders : Je kent je baas persoonlijk , de vakbond staat meestal niet sterk in kmo's dus geen delegue om met je baas te onderhandelen over eventuele twistpunten (Je moet er dus dan al een Vakbondssecretaris bij gaan halen) , Je collega's durven niet zo snel mee te staken , Je moet uitkijken dat wat je tegen collega's verteld niet terug gaat naar de baas , enz...
Laatst gewijzigd door El Guapo : 10 maart 2007 om 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() ik denk dat pietje maar wat aan het dollen was om te provoceren.
Leuk |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Staking is het enige wapen dat werknemers hebben. Beperk dat recht en men beperkt de slagkracht bij onderhandelingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |