Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 15 november 2002, 21:23   #1
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

In de periode van 1 april tot midden oktober maakten 82 politici hun opwachting in verschillende amusementprogramma’s van de VRT. Vooral SP.A (26,8 %) en Agalev (20,7 %) blijken graag geziene gasten, VLD (19,5 %) en CD&V (21,9 %) blijken in verhouding tot hun stemmenaantal dan weer minder goed in de markt te liggen. De N-VA kwam geen enkele keer aan bod terwijl zelfs een Ecolo-minister twee keer mocht aandraven. Dat blijkt uit het antwoord van mediaminister Van Mechelen aan N-VA-parlementslid Kris Van Dijck. De N-VA stoort zich aan het optreden van diverse politici in TV-spelletjes. "Noem ons naïef en idealistisch, maar de N-VA vindt dat politiek over inhoud moet gaan en niet over show" aldus het Vlaams parlementslid. "Wij hebben genoeg van de verkleutering van de politiek door parlementsleden die denken dat ze verkozen zijn om de plezante uit te hangen. Politici moeten hun werk doen in het parlement en niet in spelletjesprogramma’s. Punt uit."

Daarom stelt de N-VA een deontologische code voor, waarbij alle politici er zich toe verbinden om niet langer deel te nemen aan TV-spelletjes en andere amusementsprogramma’s op alle televisiezenders, dus ook op VTM en VT4. Voor de N-VA kunnen politici vanzelfsprekend nog op televisie, maar enkel wanneer het gaat over politiek. "De Laatste Show en Aan Tafel zijn voor ons geen probleem omdat het daar nog over politiek gaat, zij het vanuit een andere hoek, maar daar trekken wij ook de grens." Volgens Van Dijck zou dit ook een goede zaak zijn voor de politiek zelf. "Wat is de geloofwaardigheid van de politiek wanneer de mensen ministers en parlementsleden de onnozelste kuren zien uithalen om toch maar op televisie te kunnen? Dan moeten ze toch niet verschieten dat de mensen de politiek niet meer au sérieux nemen". De cijfers die minister van Mechelen bezorgde zijn daarenboven verre van volledig, er treden ook politici op in andere TV-programma’s, zelfs kook- en sportprogramma’s en tegenwoordig ook in Vlaamse sitcoms. "Wij willen trouwens geen steen smijten naar de VRT, bij VTM en VT4 is het soms nog erger. Daarom moeten het de politici zélf zijn die een hierover een gedragscode afspreken, niet de media".

Volgens de N-VA zijn ook de politici zelf vragende partij voor een deontologische code. Nu nemen politici dikwijls tegen hun zin deel aan spelletjesprogramma’s omdat ze weten dat als zij het niet doen, iemand van een andere partij het wél doet. Nergens in Europa treden politici op in amusementsprogramma’s, tenzij in Vlaanderen. "Laat ons daarmee nu eens ophouden, het respect en vertrouwen ten aanzien van de politiek kan er enkel door verbeteren." Volgens Van Dijck zal N-VA-voorzitter Geert Bourgeois de andere partijvoorzitters contacteren om te peilen naar hun bereidheid tot ondersteuning van de deontologische code.

(Kris Van Dijck)

VL is offline  
Oud 15 november 2002, 21:34   #2
Stefanie
Minister-President

Standaard

Oh, ik kijk daar toch niet naar. Voor mij zou er dus niets veranderen.
Stefanie is offline  
Oud 15 november 2002, 21:45   #3
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Maar helaas zijn er veel meer mensen in Vlaanderen dan jij alleen.

Die bewuste politici maken de politiek belachelijk. Tuurlijk dat geen kat er nog vertrouwen in heeft. Wat verwacht je?

VL is offline  
Oud 15 november 2002, 21:45   #4
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Politiek moet iets van inhoud worden. Niets iets van verpakking en omkleding.

Ik kan het maar blijven herhalen...

VL is offline  
Oud 15 november 2002, 21:46   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

't Is een betuttelend voorstel.
Er zijn belangrijker zaken aan de orde

Maar ik kan het initiatief toejuichen.
Nu nog afwachten of de tijd die erin geïnvesteerd is, meer gaat opleveren dan een lege doos...........
Supe®Staaf is offline  
Oud 15 november 2002, 21:48   #6
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Betuttelend zou ik het niet durven noemen. Misschien vind je dat omdat het van de N-VA komt.

Maar het bevat iets essentieels. De eigenlijkheid van politiek. De bedoeling is het volk te helpen, niet ze te vermaken.

VL is offline  
Oud 15 november 2002, 21:55   #7
Stefanie
Minister-President

Standaard

Wel, ik bedoelde dat ze 't van mij mogen verbieden, aangezien ik er toch niet naar kijk. Wel heb ik Steve Stevaert gezien in dat programma over Belgie-Nederland. De naam van dat programma ben ik nu wel vergeten. 't Was met Marcel Van Tielt. Maar Steve sprak daar wel over het verkeer. Dus dat kon wel, vind ik. Eén keer heb ik Patrick Janssens in de laatste show gezien. Eerst volgde ik wel, maar toen werd het minder interessant. En ik heb ook eens een quiz gezien met Jean-Luc Dehaene en Louis Tobback. Ze moesten daar vragen beantwoorden. En Jean-Luc Dehaene in De nationale test vorig jaar heb ik ook gezien. Maar toen was hij al eerste minister af. Maar zoals je ziet, zit ik op internet en dus kijk ik geen T.V. Ik kan niet de twee, want de T.V. staat in een andere kamer. Ik zou trouwens te veel tikfouten beginnen maken, denk ik, indien ik de twee tegelijk zo proberen. Maar mijn punt is dus: ik heb er geen bezwaar tegen dat ze dat verbieden.
Stefanie is offline  
Oud 15 november 2002, 21:59   #8
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Dat programma met Marcel Van Tilt was een puur amusementsprogramma, enkele statistieken werden erin verweven, zoals, wie ... het meest, de "Belgen" of de Hollanders?

Maar het bleef hoofdzakelijk amusement. Politiek was niet het hoofddoel. Stond er gewoon bij omdat Stevaert nu eenmaal wordt geacht een politieker te zijn...

VL is offline  
Oud 15 november 2002, 22:06   #9
Stefanie
Minister-President

Standaard

Wel, mijn wantrouwen heeft niets met die spelletjes of andere T.V.programma's te maken. Die overlopers gaan van VU (Vlaamsgezind) naar de VLD (Belgicistisch)!! Die anderen gaan van de VU naar een kartel met de SP.A (ook Belgicistisch). Die vijfde VLD minister in de Vlaamse regering. Die kiezers van VU-ID21 zien hun zetel naar de Belgicistische VLD gaan! Ne Vlaamsgezinde die op de VU stemde, zag zijn stem naar de VLD gaan! Eerst een discussie voeren of Nepal al dan niet een prille democratie is, om dan uiteindelijk te zeggen dat het er niet toe doet. Waarom er dan eerst over discuciëren?? Michel die voor de camera zegt dat er daar geen burgeroorlog is, terwijl op zijn website nog stond van wel! En dan die tekst op zijn site achteraf aanpassen. Guy Verhofstadt die ervoor zorgt dat kritische journalisten ontslagen worden. Die reflecterende nummerplaten, terwijl we ons binnenkort een Europese nummerplaat moeten aanschaffen.
Stefanie is offline  
Oud 15 november 2002, 22:09   #10
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Dat programma met Marcel Van Tilt was een puur amusementsprogramma, enkele statistieken werden erin verweven, zoals, wie ... het meest, de "Belgen" of de Hollanders?

Maar het bleef hoofdzakelijk amusement. Politiek was niet het hoofddoel. Stond er gewoon bij omdat Stevaert nu eenmaal wordt geacht een politieker te zijn...
Wel, hij had het tenminste niet over zijn privé-leven. Patrick Janssens wel. Hoe je 't ook draait of keert, 't ging over zijn werk als minister van verkeer.
Stefanie is offline  
Oud 16 november 2002, 13:11   #11
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

... In een tv-spelletje! Hij heeft over meer dan dat gepraat hoor!!! Het was helemaal zijn hoofdbedoeling geweest om daar over zijn werk te praten!

VL is offline  
Oud 16 november 2002, 13:13   #12
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Over die overlopers van de VU.

Zij die naar de SP.a, VLD, Agalev of CD&V zijn gegaan, zijn inderdaad overlopers! En die neem ik niet meer serieus. Alles overboord gooien om toch meer kans te hebben om verkozen te worden! Zielig!!!

De N-VA was en is de wettige erfgenaam van de VU...

VL is offline  
Oud 16 november 2002, 14:56   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Betuttelend zou ik het niet durven noemen. Misschien vind je dat omdat het van de N-VA komt.
Potverdoemelingen, VL!
Wat is dat nu voor zever?
Ik vermeldde uitdrukkelijk dat ik het een aanvaardbaar idee vond!
Ik vind het wél betuttelend, of het nu van de 'en-veaa' komt of van de rode, groene of blauwe (wiens instemming ze alsnog zullen nodig hebben)
Ik heb niet de gewoonte om gelijk welke partij te sparen.
Dat de jouwe recentelijk een beetje onder vuur ligt in mijn postings hebben ze te danken aan hun weigerachtigheid om directe democratie te belijden, dat is alles.
Ikzelf acht de mensen wijs genoeg om de knop om te draaien wanneer de dégoutante tronie van een mediageilaard uit het politieke circus hun huiskamersfeer via de kijkbuis komt bezwadderen. Voor mijn part hoeft de politiek daar niet in te grijpen. Geef toe dat er belangrijker zaken aan de orde zijn.

Voor de rest herhaal ik nogmaals dat het geen slecht voorstel is.
Oud 16 november 2002, 15:17   #14
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Verbieden om deel te nemen aan tv-spelletjes heeft geen zin.
Er is geen garantie dat je imago verbetert wanneer je als politicus deelneemt aan tv-spelletjes, eerder integendeel misschien. Sommige politici gaat dat goed af, van anderen kan je zo aflezen aan het gezicht dat het hele gedoe voor hen eigenlijk eerder een marteling is dan een verzetje. Soms stralen ze gewoon uit dat ze zich in feite "te goed" voelen voor het spel waar ze in worden betrokken of vloekt het met hun altijd zo ernstig en gewichtig imago of komt het gewoon allemaal te gemaakt over, alsof het opgezet was of alsof ze zichzelf hadden uitgenodigd. Dan maken ze zich belachelijk of antipathiek. Er zijn er ook die er gewoon zichzelf zitten zijn. Dat stoort dan niet zo erg. Soms denk ik ook wel gewoon, als de aversie reeds groot was: ach populist, wat komt die daar weeral zoeken? Als ik iemand uit eigen rangen zou "betrappen", zou ik ook wel denken: tjonge, is het daar nu al tijd voor, de helft van Vlaanderen heeft nog niet fatsoenlijk nagedacht over het basisinkomen en den diene gaat al staan blinken.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het type politicus die zich ten volle inzet voor wat hij staat, al dingen verwezenlijkt heeft van een aard dat je zou zeggen: wanneer mogen we nu ook eens de vrouw/man achter de politicus zien, maar die voor de rest zgz. zeer moeilijk voor de camera's is te krijgen voor andere zaken dan datgene waar hij voor vecht, tot zij/hij dan op een dag toch eens "gestrikt" kan worden voor iets anders. Dat geeft meer een oprechte indruk. Wanneer ik de indruk krijg dat een politicus begint te genieten van de media-aandacht en zich er op begint toe te leggen, haak ik zeker af. Voor een echte, enthousiaste bevlieging, een dolle bokkesprong, onder het motto "er mag al eens gelachen worden", maak ik graag een uitzondering, maar dat doe je niet door net datgene te doen wat iedereen al doet, iets wat te fatsoenlijk of te ernstig is, en zeker niet herhaaldelijk, want dan komt het ook weer niet meer over. BV zijn is niet de taak van een politicus. Boven alles blijf ik politici beoordelen voor oprechte inzet. Soms stel ik vast dat sommigen onder hen wel zeer veel tijd uittrekken om wat mediageniek te staan zijn. Dat wordt je dan ook snel echt beu (niet goed voor de kijkcijfers!! ).
Maar verbieden? Neen. Elk politicus moet maar voor zichzelf uitmaken wanneer en hoeveel hij zich bloot kan geven. De kiezer bepaalt ook wel voor zichzelf aan wie hij zijn stem geeft.
vivanter007 is offline  
Oud 16 november 2002, 15:19   #15
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef toe dat er belangrijker zaken aan de orde zijn.
Populisme is het gevaar voor de democratie. Lijkt me belangrijk, niet?
Xenon is offline  
Oud 16 november 2002, 15:28   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Geef toe dat er belangrijker zaken aan de orde zijn.
Populisme is het gevaar voor de democratie. Lijkt me belangrijk, niet?
In Nederland lijkt dit gevaar nog mee te vallen.
Supe®Staaf is offline  
Oud 16 november 2002, 15:47   #17
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging hier dan ook maar om een zooitje ongeregeld.
Xenon is offline  
Oud 16 november 2002, 16:02   #18
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Het ging hier dan ook maar om een zooitje ongeregeld.
Ongelofelijk hoe die het verpest hebben. In plaats van gewoon te doen wat dat ze beloofd hadden en eens één seconde aan het landsbelang te denken...
Stefanie is offline  
Oud 16 november 2002, 20:36   #19
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben zichzelf doodgeregeerd.

Eigen schuld!!

VL is offline  
Oud 16 november 2002, 21:02   #20
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ja, VL, ze hebben de kans gehad. Ze hadden die maar moeten grijpen.
Stefanie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be