Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is er een verbadn tussen iemands IQ en de partij waarop hij stemt?
Ja, er is vast een verband tussen IQ en partijkeuze 7 58,33%
Slechts voor een paar partijen zou je een verband kunnen vinden 2 16,67%
IQ en partijkeuze hebben helemaal niks met elkaar te maken 2 16,67%
Ik snap de vraag niet. 1 8,33%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2009, 22:51   #1
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard IQ en politieke partijen?

Gewoon iets wat ik me zo nu en dan afvraag: Zou er een correlatie zijn tussen IQ en partijkeuze?

Anders gezegd: Kan het zijn dat simpele zielen eerder LDD stemmen en knappe koppen eerder SLP? Of omgekeerd?

Slaat de infantiele VB-folder ook aan bij 'slimme' mensen? Moet je intellectueel zijn om de flair van de VLD-top aantrekkelijk te vinden?

In afwachting van het onderzoek: wat denkt u?
Oud 10 mei 2009, 23:00   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ja, laten we lekker ongenuanceerd zijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 23:04   #3
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ja, laten we lekker ongenuanceerd zijn.
Welke nuance zou je kunnen aanbrengen?

Ik vraag me af of er een correlatie is. Dat betekent dat ik wil weten of er een meer dan toevallig verband is tussen het IQ van alle gemiddelde kiezers en de partij waarop ze stemmen.

Dat verband IS er of is er NIET. Wat denk jij?

Laatst gewijzigd door Goldband : 10 mei 2009 om 23:04.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 00:17   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Uiteraard. De dommen vallen sneller voor populisme, om het zeer eenvoudig te schetsen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 00:24   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Gewoon iets wat ik me zo nu en dan afvraag: Zou er een correlatie zijn tussen IQ en partijkeuze?

Anders gezegd: Kan het zijn dat simpele zielen eerder LDD stemmen en knappe koppen eerder SLP? Of omgekeerd?

Slaat de infantiele VB-folder ook aan bij 'slimme' mensen? Moet je intellectueel zijn om de flair van de VLD-top aantrekkelijk te vinden?

In afwachting van het onderzoek: wat denkt u?
Ik denk niet dat je een correlatie kan vaststellen en indien je dat toch zou kunnen lijkt het me sterk dat er een causaal verband zou zijn. De kiezers van een bepaalde partij zijn simpelweg te divers. Er zitten intellectuele stemmers en zwakbegaafde stemmers bij elke partij.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 00:26   #6
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat je een correlatie kan vaststellen en indien je dat toch zou kunnen lijkt het me sterk dat er een causaal verband zou zijn. De kiezers van een bepaalde partij zijn simpelweg te divers. Er zitten intellectuele stemmers en zwakbegaafde stemmers bij elke partij.
De misnoegde proleet stemt eerder voor VB dan voor Groen!.
Oud 11 mei 2009, 00:29   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De naïve 18-jarige zelfverklaarde milieubewuste stemt ook eerder voor Groen! dan voor de CDV of het VB. De threadstarter vroeg trouwens naar een link tussen IQ en partijvoorkeur, niet naar een link tussen misnoegdheid en partijvoorkeur.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 00:32   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Volgens de vraag is er dus mogelijk een partij voor domme mensen en een voor slimme mensen.

Is dan de verhouding van IQ in het kiespubliek ook dezelfde in de verkiezingsuitslagen?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 00:33   #9
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De naïve 18-jarige zelfverklaarde milieubewuste stemt ook eerder voor Groen! dan voor de CDV of het VB. De threadstarter vroeg trouwens naar een link tussen IQ en partijvoorkeur, niet naar een link tussen misnoegdheid en partijvoorkeur.
Daarom zei ik: proleten.
Oud 11 mei 2009, 01:07   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ja, maar maar een heel kleine.

90% van de mensen die ik ken volgen politiek uberhaupt niet en dat gaat van bedrijfsleiders tot arbeiders en gepensioneerden. Daar zitten niet zo slimme en heel slimme mensen tussen.

Alle correlatie tussen waar die 90% op stemt en hun IQ lijkt me zoek - hoog en laag iq, ze zijn allemaal te slecht geinformeerd om een weloverwogen keuze te maken.

Bij de overige 10% kan er eventueel wel een correlatie zijn maar dan nog is die beperkt. I.e. hoeveel % van de intelligente mensen stemt er niet op een partij of mandataris om andere redenen dan dat zij die persoon / die partij de meest intelligente vinden?

Ik stem op X want die heeft nog bij mij in de klas gezeten, ik denk dat er voordeel voor mijzelf inzit als Y het haalt. Omwille van de 'omgevingsdruk' stem ik niet op Z al zou ik het eigenlijk wel willen... Ik weet dat op lange termijn het beleid van coalitie Q een ramp is, maar het zal mijn tijd nog wel duren...

Ik wil maar zeggen: er zijn weinig mensen die het algemeen lange termijn belang voor ogen hebben wanneer ze gaan stemmen, en nog veel minder die goed genoeg geinformeerd zijn om een afweging tussen de keuzes te maken met dit in het achterhoofd. Bovendien kunnen even intelligente mensen op perfect tegengestelde keuzes uitkomen naargelang hun inschatting van toekomstige ontwikkelingen, hun ideaal wereldbeeld, hun pragmatisme, hun preferentie voor korte vs lange termijn...

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 11 mei 2009 om 01:20.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 01:14   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Die misnoegde proleet ziet misschien geen oplossing in de aanpak van Groen! voor de problemen waar hij/zij zich mee geconfronteerd ziet.

Welke oplossing heeft Groen! voor de bejaarden die alleen nog 's morgens op straat durven komen omdat ze vanaf de namiddag niet meer veilig zijn voor 'kleine criminelen' allerhande? Wat voor oplossing biedt Groen! aan de arbeider die vecht voor het behoud van zijn job in de industrie?

De antwoorden van groen op a: zijn nog meer immigratie en 'zachte aanpak' en op b: dikke pech, had je maar ambtenaar moeten worden. Verbaast het u dan zo dat de 'arme proleten' zoals u ze noemt niet voor Groen! kiezen? Ze zouden wel gek zijn als ze het wel zouden doen.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 11 mei 2009 om 01:15.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be