![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
|
![]() Volgens de politiek is de Europese Unie in een crisis beland ten gevolge van het falen van het ontwerp voor een Europese Grondwet. Maar is er wel degelijk reden om van een crisis te spreken en zo ja, wat kan de EU doen om uit de impasse te raken en herhalingen in de toekomst te vermijden?
Allereerst moet benadrukt worden dat de gewenste invoering van het ontwerp niet slechter getimed kon worden. Het politieke klimaat was verre van gunstig voor de EU. De omschakeling naar de euro was nog maar net gebeurd of er volgde al meteen een golf van kritiek die er op neerkwam dat alles duurder was geworden. Daarenboven had de EU ook net de tien nieuwe lidstaten ontvangen en even later gevoelige toetredingsonderhandelingen met Turkije geopend. Deze ingrijpende veranderingen konden door de Europese bevolking op zo’n korte termijn moeilijk verteerd worden. Er was met andere woorden behoefte aan een pauze. Hoewel het Europese project enkele belangrijke stappen voorwaarts had geboekt, was dit voor de mensen zo snel gegaan, dat zij niet de nodige tijd voor bezinning hadden om zich te kunnen identificeren met het vernieuwde concept. Daarnaast werd het debat ondergraven door de vergissing om een verdrag als een grondwet te willen bestempelen. Nog steeds bestaat voortdurende discussie over de vraag of het ontwerp nu als een verdrag of als een grondwet dient gekwalificeerd te worden. Zelfs binnen de Europese Conventie heeft hierover nooit duidelijkheid bestaan. Vice-voorzitter Dehaene zag in de tekst een ‘grondwettelijk verdrag’ terwijl voorzitter Giscard d’Estaing uitdrukkelijk stelde dat het ontwerp enkel als een grondwet kan gekenmerkt worden. Gezien de EU niet de kenmerken van een staat draagt, is het ontwerp uiteraard een verdrag en geen grondwet. In zekere zin is de tekst weliswaar een verdoken amendering van de bestaande verdragen. De basis van het acquis communautaire werd in feite samengebundeld in één tekst en hier en daar werd een stapje verder gegaan. In dit opzicht bestaan er geen ingrijpende verschillen met de herzieningen en vereenvoudigingen van de Europese verdragen in Maastricht, Amsterdam of Nice. Vanwege de ongelukkige beslissing om een verdrag aan te duiden als een grondwet, ligt het voor de bevolking moeilijker om het ontwerp te aanvaarden, alleen al door de psychologische impact van de term. Omwille van dezelfde reden zou het overigens ook ingewikkelder worden om de tekst nadien nog te wijzigen, indien deze werd aangenomen. De Europese Grondwet zou immers een sterk moreel gezag genieten en zich niet zo snel laten wijzigen als het Verdrag, hoewel beiden aan dezelfde herzieningsprocedure onderworpen zijn. Daarenboven geeft het ontwerp zeker nog geen afgewerkte indruk van de EU. Het zou dus onverstandig zijn om het proces van vooruitgang te laten vastroesten omwille van een misplaatste woordkeuze. Indien de EU zich éénmaal begint te bestendigen als een coherent systeem in een enigszins voltooide vorm, dan zal de tijd eerder aangebroken zijn voor een grondwet. Nu is het te vroeg voor een rigide tekst die de vooruitgang van de EU enkel zou vertragen. Indien men dus van een crisis binnen de EU kan spreken, dan mag men zich terecht afvragen of deze niet deels het gevolg is van een verkeerde perceptie. Het lijkt onvermijdelijk dat de politiek de idee van een Europese Grondwet even zal moeten laten varen, om tegelijkertijd de essentiële inhoud ervan neer te leggen in de verdragen. De inhoud van het ontwerp betekent immers een belangrijke stap voorwaarts. Het is een evidentie dat diverse bepalingen uit het ontwerp aanbeveling verdienen in de uitgebreide EU die geconfronteerd wordt met de uitdagingen van de globalisatie. Daarbij kan men denken aan de mogelijkheid voor lidstaten om uit de EU te stappen, het recht op burgerinitiatief voor een wetsvoorstel, een vereenvoudigde methode van stemmen, controle van de immigratie, de betrokkenheid van de nationale parlementen bij de besluitvorming, een aangestelde voorzitter van de Europese Raad voor een termijn van meerdere jaren of de uitdrukkelijke toekenning van rechtspersoonlijkheid voor de EU en afschaffing van de pijlerstructuur. Alle wenselijke bepalingen ten spijt, behoort een grondwet niettemin een bondig en overzichtelijk handvest te zijn van de basisstructuren en waarden binnen de EU en niet een ingewikkeld document van meer dan 250 pagina’s dat zelfs door de ontwerpers in essentie niet eensgezind kan worden uitgelegd. Daarenboven vereist een grondwet een ruime steun van de bevolking. Hoewel één van de doelstellingen van de Europese Grondwet inhoudt dat de burger meer bij de EU dient betrokken te worden, was men aan dit doel reeds voorbij geschoten bij de opstelling van het ontwerp in de Europese Conventie. Valéry Giscard d’Estaing, Jean-Luc Dehaene en Giuliano Amato konden met de Europese Conventie onvoldoende legitimiteit bieden voor de opstelling van een aanvaardbaar ontwerp. In zekere zin was de verwerping van het ontwerp na de referenda in Frankrijk en Nederland dus een gelukkige beslissing. Hoewel politici vaak wijzen op een crisis, kan de EU op langere termijn versterkt uit de hele kwestie komen. Er is meer gelegenheid ontstaan voor een transparante en effectieve grondwet, voorafgegaan door een uitgebreid politiek en maatschappelijk debat. Dit debat is nu volop bezig dankzij het falen van het vorige ontwerp. Naast enkele voorstellen betreffende opmerkelijke verbeteringen in de institutionele structuur van de EU, is het vooral hier dat het belang ligt van de Europese Grondwet. De EU heeft wijselijk beslist om een periode van bezinning en debat in te lassen. Alle lidstaten moeten het ontwerp ratificeren voor het in werking kan treden. Het is duidelijk dat die dag niet in de nabije toekomst zal aanbreken. Afgezien van de afkeuring door Frankrijk en Nederland, heeft het Verenigd Koninkrijk al meermaals duidelijk te kennen gegeven dat het onmogelijk kan instemmen met een Europese Grondwet. De fictie van een Europese Grondwet is echter onbelangrijk en de weg ligt nu weer open voor de uitwerking van het Europese project volgens de klassieke manier van de verdragsherzieningen. Er wordt verwacht dat het voorzitterschap van de Europese Raad door Duitsland vanaf januari weer nieuwe vooruitzichten zal bieden. Desondanks heeft Bondskanselier Angela Merkel al duidelijk te kennen gegeven dat zij een nieuwe poging wenst te wagen om te Europese Grondwet nieuw leven in te blazen. Een nieuwe faling is in de maak... Laatst gewijzigd door Dycore : 19 januari 2007 om 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
|
![]() Laten we eerst uitzoeken waar we naartoe willen met Europa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
|
![]() Zolang deze grondwet niet alle wetgevende bevoegdheden aan het parlement geeft en de Europese Commissie en andere instellingen afschaft is ze overbodig.
Kortom, zolang de Europese Unie als instelling blijft bestaan, dienen we ons daartegen te verzetten, met alle middelen noodzakelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
|
![]() Citaat:
Dan komen we in hetzelfde schuitje terecht als huidige nationale democratie. Eindeloos gekibbel en geen grote beslissingen. Iemand moet een beslissing nemen en in een groot parlement gaat dit niet lukken. Momenteel worden er nog snel beslissingen genomen door de ministers met als huidig probleem dat we met teveel zijn en een flauw akkoordje kreeeren. Maar we doen wel iets. Geef de bevoegdheid aan het Europees parlement en je krijgt een heel flauw aftreksel van het huidig systeem. Een hervorming van de EU of een project als de Euro ga je er echt niet meer doorkrijgen met een puur Europees parlement. Als je een mengeling neemt akkoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Tegen de EU, dus zeker tegen de Grondwet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Alle macht aan het parlement? Hoe wil je dat bereiken? Wat zijn de stappen, de argumenten om dat te bereiken? Soortgelijke opmerkingen gelden met betrekking tot het met alle middelen verzetten tegen de EU. Wil je een jihad starten tegen de EU? De gebouwen in Brussel opblazen? De EU bestaat nu eenmaal. Je kan er voor of tegen zijn. De EU versterken zal met kleine stapjes gaan. Maar ook voor het afbreken is tijd nodig. Je zal met argumenten en voorbeelden moeten laten zien dat je alternatief – however it may figure – beter zal werken. Met veel aplomb verkondigen dat we ons met alle middelen tegen de EU moeten verzetten of een kreet slaken als ‘ik ben tegen de EU en tegen de grondwet’ werkt misschien wel goed in een gesticht om je frustraties kwijt te raken, maar biedt geen perspectief in een discussie over de EU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Parlementslid
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
|
![]() Gewoon nog wat referenda ertegenaan gooien; het recent "Neeferendum" smaakt mij naar meer.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
|
![]() Citaat:
Ofwel wordt er helemaal geen beslissing meer genomen en alleen vodjes papier als schijn opgesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
|
![]() Citaat:
Laat "ze" eerst maar eens hun huiswerk comprimeren tot maximaal 4, liever 2 A4-tjes.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Krijgt het Europees Parlement iets van initiatiefrecht? Zie het bericht in EUobserver van 26-02-07. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Grondwetten van links naar rechts; de Europese Unie, de Verenigde Staten, IJsland
![]() Need I say more? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Op bepaalde punten zal van meer Europese invloed (internationale criminaliteit), op andere punten van minder sprake moeten zijn. Daar zijn vele opvattingen over mogelijk. Maar die beslissingen waar Europa over gaat, zullen wel langs democratische weg moeten worden genomen. Laatst gewijzigd door Sjaax : 27 februari 2007 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
|
![]() Citaat:
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Wat Nederland betreft is het wel slim om pas een referendum te houden nadat Frankrijk zijn standpunt heeft bepaald. We hoeven ons geen illusies te maken over Nederlandse invloed, de echte zaken in Europa worden toch pas gedaan nadat de as Parijs-Berlijn een compromis heeft gevonden. Merkel speculeerde daar al op toen ze opmerkte dat Duitsland de discussie over Europa terug op de agenda zal zetten en dat onder Frans voorzitterschap een nieuw verdrag zal worden opgesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 101
|
![]() Ik heb bij het referendum ( hier in Nederland ) tegen gestemd, voornamelijk
om het gebrek aan democratie. De laatste paar weken ben ik op het www aan 't zoeken naar een site waar alle regels inclusief de onderliggende "directives" te lezen zijn. Ik heb ze niet kunnen vinden. Weet iemand een plaats waar alles in 't Nederlands on line te lezen is ? En Sjaax, denk je echt dat we nog een referendum krijgen ? Als ik zo naar de regeringssamenstelling kijk zitten er nogal wat "Bildebergers" in en dat betekend veel achterkamertjespolitiek Volgens mij krijgen we het wel achteraf een keer te horen. ( En nee, ik vertrouw deze regering voor geen stuiver ). |
![]() |
![]() |