![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Brussel - Een voorstel van de federale ministers Christian Dupont (PS) en Peter Vanvelthoven (SP.A) om de diversiteit op de werkvloer te meten, stuit op verzet van de Brusselse PS. Die vindt het tellen van allochtonen stigmatiserend en gevaarlijk. Het voorstel komt wellicht deze legislatuur niet meer ter tafel.
Het project gaat al een tijdje mee en is al verschillende keren bijgesteld. Op vraag van de federale regering heeft het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding een systeem ontworpen waarbij de diversiteit gemeten kan worden op de werkvloer. Dat gebeurt volledig anoniem. Het Centrum gebruikt daarvoor gegevens van de Kruispuntbank en het rijksregister; er wordt teruggegaan tot iemands grootouders. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld het aantal Belgen van Marokkaanse afkomst te kennen, zowel in de ambtenarij als in privé-bedrijven. De studie wordt gesuperviseerd door enkele universiteiten. Strekking-Moureaux Vlaanderen is alvast vragende partij. Volgens minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A) is het belangrijk om te weten hoeveel allochtonen er werken in welke sectoren, om daar dan het diversiteitsbeleid op af te stemmen. “Hoe kunnen we een diversiteitsbeleid voeren als we niet weten hoeveel allochtonen ergens werken?” zegt Vandenbroucke, die er wel pas mee wil verdergaan als de twee andere gewesten instemmen. Maar het is in de Brusselse regering dat het schoentje knelt, en meer bepaald bij de kabinetten van minister-president Charles Picqué (PS) en staatssecretaris Françoise Dupuis (PS). Minister van Werk Benoît Cerexhe (CDH) zou wel meegaand zijn. “Er is een bepaald deel van de PS, de strekking-Moureaux zeg maar,” zegt een regeringsbron, “die het voorstel om ideologische redenen niet ziet zitten.” Zelf beslissen Afgelopen vrijdag hebben experts van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen het meetsysteem op basis van afkomst voorgelegd aan een vergadering waarop de drie gewestregeringen waren uitgenodigd. Dat was een ultieme poging van de federale regering om Brussel te overtuigen. Want de ministers Dupont en Vanvelthoven wilden graag nog voor de verkiezingscampagne een interministeriële conferentie houden om het voorstel goed te keuren. Een beslissing is er vrijdag niet gevallen. Na de paasvakantie wordt er verder onderhandeld. Insiders achten nu de kans klein dat het dossier nog voor de federale verkiezingen tot een goed einde kan worden gebracht. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen wil er niettemin graag mee doorgaan. Het hoopt dat het systeem in een volgende federale regering alsnog kan worden goedgekeurd. De Brusselse regering doet er het zwijgen toe. Bij het kabinet van minister van Werk Benoît Cerexhe (CDH) geven ze toe dat er nog geen akkoord is. Het kabinet wijst op juridische problemen. Het Brussels parlementslid Rachid Madrane (PS) wil wel reageren. “Ik kan begrijpen dat het voor wetenschappers interessant is,” zei Madrane hierover enkele weken geleden aan onze krant, “maar ik stel me vragen over het gebruik ervan. Als het in verkeerde handen valt, dan kunnen de gegevens misbruikt worden.” Dat standpunt wordt ook gedeeld door de Sociaal-Economische Raad van Brussel, die stelt dat de privacy niet volledig gevrijwaard is bij gebruik in kleine bedrijven. Madrane vindt het voorts ook sociaal onaanvaardbaar dat allochtonen op die manier geen kans krijgen om zich echt Belg te voelen. “Ik ben gekant tegen dit soort van sociaal determinisme. Ik ben zelf getrouwd met een Belgische, mijn kind gaat hier naar school, maar toch word ik vastgepind op mijn afkomst.” Voor Madrane is er maar één mogelijke manier om allochtonen te tellen, en dat is op basis van zelfdefiniëring: de werknemers moeten dan zelf aanduiden of ze zich al dan niet allochtoon voelen. Steven Van Garsse © Brussel Deze Week Wat zouden de PS-ers bedoelen met het verkeerde gebruik van die gegevens? Een link met de criminaliteitsbestanden, een link met de uitkeringsdatabanken? ![]() Tiens, zouden ze bij de PS zo stilaan beseffen dat ze niet allemaal het labeltje van "verrijkingen" waamaken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Picqué", "Dupuis", "Cerexhe", "Moureaux",... lijken me allemaal vrij allochtone namen te zijn voor een Brusselaar.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() In Brussel - hoofdstad van: Europa, den Belgiek, Vlaanderen - valt er veel te tellen: Belgen, Nieuwe-Vlamingen, allochtonen, autochtonen, Walen, Vlamingen, flamingante Belgen, Belgische flaminganten, Europeanen, Brusselaars, vreemden, asielzoekers, illegalen enz. enz.. Ik baseer mij hier vooral op een nieuwe terminologie uitgevonden door "het slangenbrein" bij de Open VLD.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ze weten wel waarom... |
|
![]() |
![]() |