Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2007, 10:50   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Zinloos geweld in Menen: Jeroen

Zinloos geweld in Menen: Jeroen

Indien je van Menen bent, dan ken je Jeroen.
Jeroen is de zoon van een vriend. Maar ik kende Jeroen voor ik met hem bevriend geraakte. Van ’t Schippershof.
Hij stapte er binnen, “onze” Jeroen, en gaf iedereen een hand. Deed een babbeltje met de mensen die hem kenden, en lachte vriendelijk naar alle anderen.
Jeroen is een grote jongen. Ik weet niet precies hoe oud hij is. Toen ik hem eerst zag was hij een jaar of vijfentwintig, nu is hij rond de dertig. Maar Jeroen is niet zo oud vanbinnen. Hij is wat ze “simpel” noemen. Maar toch niet overdreven simpel.

Jeroen is helemaal niet geestesziek. Hij is een volmaakt gezonde jongen in een solide mannenlijf. Hij trekt zijn plan: hij gaat werken in een speciaal centrum, waar hij fysieke arbeid verricht. Hij gaat alleen op stap omdat hij de mensen graag ziet. Hij kan telefoneren en reist zelfstandig met de trein. Zoals een stevige knaap.
Aan zijn taal hoor je dat hij wat jonger is dan hij eruit ziet. Ingewikkelde dingen: daar gaat hij niet op in. Als je hem moeilijke vragen stelt dan begrijpt hij ze niet, maar hij zal je dan altijd gelijk geven. Jeroen doet nergens moeilijk over.
Jeroen is altijd opgeruimd. Hij mag al eens een glas drinken: hij wordt daar alleen maar plezant van. Alhoewel hij er een stevige knaap uitziet is hij absoluut niet gewelddadig. Geweld is iets dat hij niet kent, niet begrijpt. Hij wordt ook niet kwaad.
Nooit: als hij niet op tijd eten krijgt (dat is een must bij Jeroen) dan klaagt hij, en is hij duidelijk heel ongelukkig. Maar hij zal nooit dreigen, nooit roepen, nooit één vinger tegen iemand opheffen. Wan Jeroen is de zonnestraal van Menen: de glimlach van de straten waarover hij loopt. En iedereen in Menen zegt “Goed dag Jeroen” en meent het.

In de zomer speelt hij op de speeltuinen met de kinderen van zijn leeftijd. Die zijn dan fysiek wat jonger en kleiner, maar mentaal komen ze goed overeen. En natuurlijk hebben die ontzag voor Jeroen die een stevige knaap is!
Hij vindt dat leuk. Hij doet sport, gaat zwemmen en probeert wat te vermageren. Maar ik denk dat hij dat eigenlijk doet om zijn ma plezier te doen.

Zo’n grote jongen noemen we een gehandicapte. Hij heeft inderdaad wat hulp nodig. Om te zorgen dat hij met zijn paperassen in orde is. Dat hij wat begeleid wordt in het leven. Maar het is geen lastige gehandicapte, noch voor zijn ouders, noch voor zijn omgeving: hij bezorgt eigenlijk niemand last en levert veel vreugde op door zijn goed karakter en zijn aangeboren vriendelijkheid. Jeroen enerveert je niet, hij charmeert jou. Het is plezant om hem mee te pakken als je ergens naartoe gaat, het is niet hinderlijk of gênant. Hij zorgt er zelf voor dat de mensen direct begrijpen wat er met hem aan de hand is: je moet daar geen moeite voor doen, geen uitleg bij geven. In feite trekt hij perfect zijn plan.

Zoals elk weekend is Jeroen gaan stappen de zaterdagavond. Hij belde naar zijn ouders om te zeggen dat hij gin “aanzetten”. Hij zorgt er voor dat niemand ongerust wordt over hem. Hij heeft wat geflaneerd, een babbeltje gedaan met iedereen die hem kent, een pintje gedronken en is dan langs het Brouwerspark van Menen naar huis gestapt.

Dan zijn vijf kerels hem op het lijf gesprongen. En hebben hem een pandoering gegeven. Jeroen weet niet waarom. Hij heeft zich niet verweerd, want dat kan hij niet.
En met een bebloed gezicht is hij naar huis gewandeld en in zijn bed gekropen.
Hij dacht waarschijnlijk dat hij iets verkeerd had gedaan, dat hij niet begreep, want hij durfde zijn ouders niet wakker te maken.

’s Morgens zag zijn bed eruit als een bloedbad. Het bloed was van zijn hoofdwonde overal verspreid geraakt over zijn hoofd en zijn bed.
Zijn ouders brachten hem naar het ziekenhuis waar men de wonde genaaid heeft, zes draadjes, en zijn gezicht -helemaal geschramd- hebben verzorgd.
Dan zijn ze naar de politie gegaan. Veel weet Jeroen niet: het waren vijf kerels en ze spraken Frans. Jeroen praat geen Frans. Meer kan hij er niet over zeggen. Hij is er allemaal heel stilletjes over. Als je iets niet begrijpt kan je er niet veel over vertellen, en je weet dat voor een grote mens die dingen al veel rapper gaan dan je denkt.

En nu zoeken we de mensen die dat Jeroen hebben aangedaan. Die Jeroen hebben zien afslaan, die iets gezien of gehoord hebben rond middernacht in de omgeving van het Brouwerspark op zaterdag nacht (31 maart). Bel naar de politie van Menen als je iets weet, iets gehoord hebt.
Want als Jeroen al in gevaar is door zinloos geweld in Menen: dan zijn we allemaal in groot gevaar. En iedereen die Jeroen kent is het hart er van in.

De pa van Jeroen vroeg me om hier mee naar de pers te stappen. Ik doe dat dus met plezier.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 3 april 2007 om 10:50.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 10:57   #2
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Hopelijk vinden ze de daders snel.
Oud 3 april 2007, 11:00   #3
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Sterkte in uw zoektocht naar de daders ,ik hoop dat je ze vind.
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 12:05   #4
ericferemans

Standaard foto van jeroen

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  anijeroen2.gif
Bekeken: 353
Grootte:  888,4 KB
ID: 19064

Wie heeft de mensen gezien die Jeroen zaterdag
aftuigden in Menen?
(klik op foto voor 3d weergave)

Laatst gewijzigd door ericferemans : 3 april 2007 om 12:24.
Oud 3 april 2007, 12:17   #5
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Shit da's een zielig verhaal, hopelijk hersteld Jeroen asap, ook sterkte aan z'n familie en z'n vrienden gewenst !
Oud 3 april 2007, 12:21   #6
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop van harte dat ze de daders vinden.
Oud 3 april 2007, 12:23   #7
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Wens Jeroen veel sterkte en hopelijk vinden ze die daders zeer snel.

Gezien ze geen Nederlands spraken, heb ik echter mijn twijfels.

Heeft Jeroen misschien een idee van hoe die kerels er uitzagen? Kunnen er robotfoto's verspreid worden? Dan kunnen we allemaal mee helpen zoeken naar dat tuig, voor ze nog andere slachtoffers maken.
Oud 3 april 2007, 12:29   #8
ericferemans

Standaard

Je kan jeroen ook een email sturen:

[email protected]
Oud 3 april 2007, 12:32   #9
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Wens Jeroen veel sterkte en hopelijk vinden ze die daders zeer snel.

Gezien ze geen Nederlands spraken, heb ik echter mijn twijfels.

Heeft Jeroen misschien een idee van hoe die kerels er uitzagen? Kunnen er robotfoto's verspreid worden? Dan kunnen we allemaal mee helpen zoeken naar dat tuig, voor ze nog andere slachtoffers maken.
Spijtig genoeg is Jeroen niet goed in dat soort dingen. Daarom sturen we zijn foto door: we zoeken mensen die hem herkenden, en die de situatie hebben gezien, of die mensen hebben gezien vlak erna op die plaats in een bende van vijf.
Alle hulp is welkom!
Oud 3 april 2007, 12:40   #10
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Amai, echt schandalig. Ik ken Jeroen ook, een vriendelijke gast die geen vlieg kwaad zou doen en heel graag plezier maakt. Iemand die met iedereen een babbeltje slaat.
Wat voor smerig stelletje nietsnutten slaat iemand nu zomaar in elkaar? Ik hoop echt dat ze gepakt worden en een ferme straf krijgen, of dat ze ooit tegen de verkeerde bosten en zelf eens stevig in elkaar geklopt worden.

Echt jammer dat het in het Brouwerspark gebeurd is want ik ben er zeker van dat de jongeren van Menen ingegerepen hadden.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 14:13   #11
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Zinloos geweld in Menen: Jeroen

Indien je van Menen bent, dan ken je Jeroen.
Jeroen is de zoon van een vriend. Maar ik kende Jeroen voor ik met hem bevriend geraakte. Van ’t Schippershof.
Hij stapte er binnen, “onze” Jeroen, en gaf iedereen een hand. Deed een babbeltje met de mensen die hem kenden, en lachte vriendelijk naar alle anderen.
Jeroen is een grote jongen. Ik weet niet precies hoe oud hij is. Toen ik hem eerst zag was hij een jaar of vijfentwintig, nu is hij rond de dertig. Maar Jeroen is niet zo oud vanbinnen. Hij is wat ze “simpel” noemen. Maar toch niet overdreven simpel.

Jeroen is helemaal niet geestesziek. Hij is een volmaakt gezonde jongen in een solide mannenlijf. Hij trekt zijn plan: hij gaat werken in een speciaal centrum, waar hij fysieke arbeid verricht. Hij gaat alleen op stap omdat hij de mensen graag ziet. Hij kan telefoneren en reist zelfstandig met de trein. Zoals een stevige knaap.
Aan zijn taal hoor je dat hij wat jonger is dan hij eruit ziet. Ingewikkelde dingen: daar gaat hij niet op in. Als je hem moeilijke vragen stelt dan begrijpt hij ze niet, maar hij zal je dan altijd gelijk geven. Jeroen doet nergens moeilijk over.
Jeroen is altijd opgeruimd. Hij mag al eens een glas drinken: hij wordt daar alleen maar plezant van. Alhoewel hij er een stevige knaap uitziet is hij absoluut niet gewelddadig. Geweld is iets dat hij niet kent, niet begrijpt. Hij wordt ook niet kwaad.
Nooit: als hij niet op tijd eten krijgt (dat is een must bij Jeroen) dan klaagt hij, en is hij duidelijk heel ongelukkig. Maar hij zal nooit dreigen, nooit roepen, nooit één vinger tegen iemand opheffen. Wan Jeroen is de zonnestraal van Menen: de glimlach van de straten waarover hij loopt. En iedereen in Menen zegt “Goed dag Jeroen” en meent het.

In de zomer speelt hij op de speeltuinen met de kinderen van zijn leeftijd. Die zijn dan fysiek wat jonger en kleiner, maar mentaal komen ze goed overeen. En natuurlijk hebben die ontzag voor Jeroen die een stevige knaap is!
Hij vindt dat leuk. Hij doet sport, gaat zwemmen en probeert wat te vermageren. Maar ik denk dat hij dat eigenlijk doet om zijn ma plezier te doen.

Zo’n grote jongen noemen we een gehandicapte. Hij heeft inderdaad wat hulp nodig. Om te zorgen dat hij met zijn paperassen in orde is. Dat hij wat begeleid wordt in het leven. Maar het is geen lastige gehandicapte, noch voor zijn ouders, noch voor zijn omgeving: hij bezorgt eigenlijk niemand last en levert veel vreugde op door zijn goed karakter en zijn aangeboren vriendelijkheid. Jeroen enerveert je niet, hij charmeert jou. Het is plezant om hem mee te pakken als je ergens naartoe gaat, het is niet hinderlijk of gênant. Hij zorgt er zelf voor dat de mensen direct begrijpen wat er met hem aan de hand is: je moet daar geen moeite voor doen, geen uitleg bij geven. In feite trekt hij perfect zijn plan.

Zoals elk weekend is Jeroen gaan stappen de zaterdagavond. Hij belde naar zijn ouders om te zeggen dat hij gin “aanzetten”. Hij zorgt er voor dat niemand ongerust wordt over hem. Hij heeft wat geflaneerd, een babbeltje gedaan met iedereen die hem kent, een pintje gedronken en is dan langs het Brouwerspark van Menen naar huis gestapt.

Dan zijn vijf kerels hem op het lijf gesprongen. En hebben hem een pandoering gegeven. Jeroen weet niet waarom. Hij heeft zich niet verweerd, want dat kan hij niet.
En met een bebloed gezicht is hij naar huis gewandeld en in zijn bed gekropen.
Hij dacht waarschijnlijk dat hij iets verkeerd had gedaan, dat hij niet begreep, want hij durfde zijn ouders niet wakker te maken.

’s Morgens zag zijn bed eruit als een bloedbad. Het bloed was van zijn hoofdwonde overal verspreid geraakt over zijn hoofd en zijn bed.
Zijn ouders brachten hem naar het ziekenhuis waar men de wonde genaaid heeft, zes draadjes, en zijn gezicht -helemaal geschramd- hebben verzorgd.
Dan zijn ze naar de politie gegaan. Veel weet Jeroen niet: het waren vijf kerels en ze spraken Frans. Jeroen praat geen Frans. Meer kan hij er niet over zeggen. Hij is er allemaal heel stilletjes over. Als je iets niet begrijpt kan je er niet veel over vertellen, en je weet dat voor een grote mens die dingen al veel rapper gaan dan je denkt.

En nu zoeken we de mensen die dat Jeroen hebben aangedaan. Die Jeroen hebben zien afslaan, die iets gezien of gehoord hebben rond middernacht in de omgeving van het Brouwerspark op zaterdag nacht (31 maart). Bel naar de politie van Menen als je iets weet, iets gehoord hebt.
Want als Jeroen al in gevaar is door zinloos geweld in Menen: dan zijn we allemaal in groot gevaar. En iedereen die Jeroen kent is het hart er van in.

De pa van Jeroen vroeg me om hier mee naar de pers te stappen. Ik doe dat dus met plezier.

Wel,dat is nu eens iets wat mij raakt.
Dit is onvoorstelbaar en schandalig,gr.

Ik hoop dat ze die kloons te pakken krijgen al vrees ik ervoor.

Nu beste ericferemans kan je mss eindelijke eens begrijpen wat ik al meermaals heb gezegd en heb uitgelegd.

Ik zeg het nog een keertje;ik ben al een paar keer net opdezelfde manier zoals jeroen nu tegen gekomen(door allochtonen) en ik had ook geen fluit misdaan,ik heb het geluk dat ze mij toch niet aangevallen hebben en ik ben ook geen jean claude van damme zenne.

Nu,als ik dat zeg dan krijg ik van mensen als u steeds te horen,het zal wel zijn dat jij niets verkeerd gedaan of gezegd zou hebben,welnu,toch is het zo en de vergelijking met uw vriend hier is in feite indentiek hetzelfde met enige verschil ze mij geen rammeling hebben gegeven.

Hetgeen jij hier post is geen duimzuigen en ik geloof alles,welnu,ik verwacht ook eens wat begrip terug als mensen als mij zoiets posten

Tja,menen;ik ben er 1keertje geweest in menen maar was om naar dancing te gaan,lagoa genaamd en tja,daar zitten nu eenmaal zeer veel fransen waaronder heel wat uitschot zit,ook van deze moet ik niet zoveel weten al had ik er een paar leuke gasten onder hen ontmoet.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 14:55   #12
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Wel,dat is nu eens iets wat mij raakt.
Dit is onvoorstelbaar en schandalig,gr.

Ik hoop dat ze die kloons te pakken krijgen al vrees ik ervoor.

Nu beste ericferemans kan je mss eindelijke eens begrijpen wat ik al meermaals heb gezegd en heb uitgelegd.

Ik zeg het nog een keertje;ik ben al een paar keer net opdezelfde manier zoals jeroen nu tegen gekomen(door allochtonen) en ik had ook geen fluit misdaan,ik heb het geluk dat ze mij toch niet aangevallen hebben en ik ben ook geen jean claude van damme zenne.

Nu,als ik dat zeg dan krijg ik van mensen als u steeds te horen,het zal wel zijn dat jij niets verkeerd gedaan of gezegd zou hebben,welnu,toch is het zo en de vergelijking met uw vriend hier is in feite indentiek hetzelfde met enige verschil ze mij geen rammeling hebben gegeven.

Hetgeen jij hier post is geen duimzuigen en ik geloof alles,welnu,ik verwacht ook eens wat begrip terug als mensen als mij zoiets posten

Tja,menen;ik ben er 1 keertje geweest in menen maar was om naar dancing te gaan,lagoa genaamd en tja,daar zitten nu eenmaal zeer veel fransen waaronder heel wat uitschot zit,ook van deze moet ik niet zoveel weten al had ik er een paar leuke gasten onder hen ontmoet.
Tja de Lagoa, daar zit nogal wat, de meesten daarvan zijn van buiten Menen trouwens.
Het doet er in feite helemaal niet toe of het om allochtonen gaat of niet, agressie is gewoon altijd verkeerd. Ik ben een paar jaar geleden bedreigd door een allochtoon, die smeet met stenen en aardekluiten naar me, riep dat hij me zou vermoorden zonder dat ik iets uitgelokt had.

Maar mijn zoon is twee keer in elkaar geslagen door Vlamingen. Zomaar, omdat ze er behoefte aan hadden om ergens hun agressie kwijt te kunnen en hij toevallig net in de buurt was. Hij had op geen enkele manier uitgedaagd maar was toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Dit heeft allemaal niets te maken met allochtonen of autochtonen. Het gaat veel meer om een probleem van jongeren die geen toekomstperspectief meer hebben, dan maar gaan drinken of drugs gebruiken en vervolgens hun frustratie afreageren op de eerste de beste. (Waarmee ik dat gedrag dus niet goedkeur, maar het is wel een teken dat er iets serieus scheef loopt in onze samenleving)
Oud 3 april 2007, 14:59   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Tja de Lagoa, daar zit nogal wat, de meesten daarvan zijn van buiten Menen trouwens.
Het doet er in feite helemaal niet toe of het om allochtonen gaat of niet, agressie is gewoon altijd verkeerd. Ik ben een paar jaar geleden bedreigd door een allochtoon, die smeet met stenen en aardekluiten naar me, riep dat hij me zou vermoorden zonder dat ik iets uitgelokt had.

Maar mijn zoon is twee keer in elkaar geslagen door Vlamingen. Zomaar, omdat ze er behoefte aan hadden om ergens hun agressie kwijt te kunnen en hij toevallig net in de buurt was. Hij had op geen enkele manier uitgedaagd maar was toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Dit heeft allemaal niets te maken met allochtonen of autochtonen. Het gaat veel meer om een probleem van jongeren die geen toekomstperspectief meer hebben, dan maar gaan drinken of drugs gebruiken en vervolgens hun frustratie afreageren op de eerste de beste. (Waarmee ik dat gedrag dus niet goedkeur, maar het is wel een teken dat er iets serieus scheef loopt in onze samenleving)
Heel juist debbie,heel juist,maar wie wil dit nu ff inzien van onze politiekers?
Oud 3 april 2007, 16:03   #14
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat er iets serieus scheef loopt in deze samenleving en de gewone sukkelaar er de klos van wordt, is bij deze weer eens bewezen. Hopelijk gaan die verkozenen door het volk hun job eens serieus nemen inplaats van zich te laten strikken voor spelprogramma's om hun media geilheid te bevredigen.

Wat betreft deze vijf nullen, hopelijk worden deze zo vlug mogelijk een circulatie genomen wegens fabricage fout en maakt men eens werk van hun opvoeding.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 17:13   #15
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Vriend van mij uit Rekkem heeft zijn winkel overgelaten wegens het te vaak voorkomend ongewenst bezoek uit Noord-Frankrijk. Het wordt tijd dat de mensen in de grensstreek eens meer met scherp beginnen te schieten op die Franse gangsters.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:30   #16
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Stelletje lafaards !!
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:40   #17
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

Wie heeft de mensen gezien die Jeroen zaterdag
aftuigden in Menen?

(klik op foto voor 3d weergave)
Best zielige foto. Denk je dat de daders wisten dat hij "simpel" was om zo een gemakkelijk slachtoffer te vinden.

Oud 3 april 2007, 18:51   #18
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar die zoon is zeker zo oud niet als die Jeroen? Dat zal wel op school geweest zijn, is toch normaal dat kinderen een robbertje vechten?Dat is toch geen vergelijking?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:55   #19
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
maar die zoon is zeker zo oud niet als die Jeroen? Dat zal wel op school geweest zijn, is toch normaal dat kinderen een robbertje vechten?Dat is toch geen vergelijking?
Jij spreekt al van het feit dat het geen vergelijking zou zijn nog voor je antwoord krijgt op de vragen die je tot die conclusie leiden.
Oud 3 april 2007, 19:06   #20
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Mijn zoon was toen 16 jaar en werd in elkaar geklopt tijdens de zeldzame keren dat hij uitging, beide keren op de markt van Menen. En beide keren zonder dat hij ruzie had of op één of andere manier iets uitlokte. De ene keer kwam hij thuis met een dichtgeklopt oog en striemen in de hals, de andere keer met een gebroken neus. Er was geen sprake van een robbetje vechten, mijn zoon heeft niet eens de kans gehad om terug te slaan.
Uitgaan doet hij sindsdien maar heel zelden, nooit alleen en al zeker niet in Menen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be