![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Welke verkiezingen zouden van u open moeten zijn voor EU burgers | |||
Allemaal! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 41,67% |
Geen! |
![]() ![]() ![]() |
4 | 33,33% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
Enkel gemeenteraadsverkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Enkel nationale verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Enkel gemeenteraadsverkiezingen+ nationale verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets anders |
![]() ![]() ![]() |
2 | 16,67% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Omdat ik geen poll in dat andere topic had, en omdat de boel een beetje ontspoord is daar:
Welke verkiezingen zouden van u in het kader van het eengemaakt Europa open moeten zijn voor alle inwoners uit EU-landen? Gelieve wel een beetje on topic te blijven (ik hou van concrete topics ![]() Als extraatje kunnen we bespreken voor welke ambten zij zich dan ook zelf kandidaat mogen stellen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 5 april 2007 om 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Geen, als men hier stemrecht wil krijgen moet men zich eerst verbinden aan dit land en dit doet men door het aanvragen (en verkrijgen) van de nationaliteit.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Hoewel ik het niet volledig eens met Knuppel, is deze quote wel interessant (en het ook over vreemdelingenstemrecht gaat, wat ook maakte dat mijn serene vraag aan Lambert een beetje onmogelijk werd) http://forum.politics.be/showthread.php?t=79645 Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Als Nederlander heb ik geen stemrecht op dit forum , wel een mening.
Europa als super-Staat of Verenigde Staten zie ik niet zitten en zal er deze eeuw wel niet komen. Voor de komende eeuw zie ik Europa als een Statenbond of Confederatie, waar de Staten een aantal zaken zoals economie,defensie ,veiligheid en milieu gemeenschappelijk regelen en besturen. Verkiezingen voor een Europarlement vind ik niet nodig.Een deel van de nationale Parlementariërs kunnen namens de nationale Parlementen zitting nemen in het Europarlement. Welke verkiezingen en welke kiezers bepalen de afzonderlijke Staten zelf voor eigen staat. Voor Nederland vind ik verkiezingen voor Gemeenten en Parlement genoeg. Staten kunnen ook bilaterale confederaties aangaan over bepaalde zaken zoals cultuur ,gezondheidszorg , onderwijs e.a met een of meerdere ander lidstaten. Bijvoorbeeld Vlaanderen met Nederland of met Wallonie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verkiezingen, dat is zo afgezaagd.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet honderd posts hebben (die heb je al) én één maand geregistreerd zijn (wachten tot rond 15 april dus) vooraleer je op P.be kan stemmen.
Laatst gewijzigd door lombas : 6 april 2007 om 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zal voor u te pesten nog maar eens gaan stemmen in Delft over zoveel jaar als het weer gemeenteraadsverkiezingen zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() De representation zit in het thuisland, maar u heeft natuurlijk wel een punt voor lokale verkiezingen. Ook de nieuwe inwoners uit het eigen land hebben nog geen binding met de lokale overheid. Zullen we dan die ook maar het lokale stemrecht ontnemen?
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Wel ik herinner even aan dat verhaal hierboven, waarom is dat nu ineens zo een hot topic, terwijl het vroeger heel gewoon was om Nederlanders (die misschien maar van tien kilometer verder kwamen) geen stemrecht te geven?
![]()
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet niet aan te geven hoe het wel zou moeten. Maar de basis zou moeten zijn dat wanneer je ergens taks betaald, je dan ook stemrecht verwerft. Dat wil niet zeggen, dat wanneer je geen taks betaalt, omdat je scholier bent o.i.d., je dan geen stemrecht zou hebben. Het verworven stemrecht door taksbetaling komt bovenop het traditionele stemrecht.
Laatst gewijzigd door Sjaax : 6 april 2007 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Stemrecht aan belasting hangen gaat niet werken, als men toch wil dat buitenlanders mogen stemmen zorg dan dat het stemrecht geld voor inwoners (dus ingeschrevenen bij het register) en niet enkle voor burgers. Ik ben hier geen voorstander van, maar het zorgt voor veel minder gefoefel.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik hoopte al dat iemand bezwaar zou aantekenen, zodat er over nagedacht kan worden. Ik wil bijvoorbeeld ook niet dat seizoenswerkers die in een bepaald land tijdelijk werken stemrecht krijgen. Het moet niet zo worden dat grote groepen die tijdelijk ergens verblijven grote invloed op verkiezingen kunnen uitoefenen. Maar aan de andere kant vind ik het ook niet acceptabel dat wegens de problematiek alleen burgers van een bepaald land aan verkiezingen zouden mogen meedoen. Je voorstel van inwoners, geregistreerden kan wellicht een betere uitgangspositie zijn om het stemrecht aan op te hangen. Maar seizoenswerkers kunnen zich ook registreren. Misschien moet er ook nog een tijdsfactor worden ingebouwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Europese verkiezingen...
![]() |