![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden
--------------- Intern reglement van een onderneming anno 1880 Reglement verving een véél strenger 1865-1880 §1 Godvruchtigheid, zinnelijkheid en stiptheid zijn de macht van een gezonde zaak. §2 Gebeden zullen iedere dag gezamenlijk gedaan worden in het groot bureel iedere bediende is verplicht hieraan deel te nemen. §3 Gelet op het feit dat onze firma de uurrooster merkelijk vermindert heeft, dienen de bediende noch slechts aanwezig te zijn van s'morgens 7 uur tot s'avonds 6 uur, en dit alleenlijk op weekdagen.* * (ook de zaterdag dus) §4 De kleding mag niet opvallend zijn. De bureelbedienden mogen zich niet laten opmerken door kleding van hevige kleur, zij mogen ook geen kousen dragen, tenzij deze deftig hermaasd zijn §5 In de burelen is het dragen van mantel of overmantel verboden Nochtans is bij hevige koude het dragen van neus- sjaal en hoofdpots wel uitzonderlijk toegestaan. §6 Onze firma stelt een kachel ter beschikking van de bureelbedienden. Steenkool en hout moeten geborgen worden in het daarvoor aangebrachte koffer. Teneinde zich te kunnen verwarmen, wordt ieder bediende gedurende het winter- seizoen ieder dag 4 pond kolen mede te brengen. §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. Natuurbehoefte zijn wel toegestaan en om deze te voldoen, mogen de bedienden Gebruik maken van de hof achter de tweede omheining. Wel te verstaan, moet deze ruimte zeer bevoeglijk onderhouden worden. §8 Het is ten strengste verboden tijdens de bureeluren te spreken.! §9 Toegeven aan tabak, wijn of alcohol is een menselijke zwakte en als dusdanig verboden aan alle leden van het personeel. §10 Aangezien de bureeluren fors werden verminderd is het nemen van voedsel noch slechts toegelaten tussen 11.30 en 12, maar in geen enkel geval mag het werk stilgelegd worden. §11 De bureelbedienden moeten hun eigen veders (pennen) medebrengen. Na aanvraag bij de Heer Direkteur staat een nieuwe penneslijper Ter hunne beschikking. §12 Een senior aangeduid door Mijnheer de Directeur, zal verantwoordelijk staan voor het kuisen en de zinnelijkheid van de grote zaal alsmede van het directiebureel. Juniors en de jonglieden zullen zich bij Mijnheer de Directeur aanbieden 40 minuten voor het gebed en zullen na sluitingsuren overblijven om op te kuisen. Borstels, keerders, opneemvodden en zeep zullen geleverd worden door de Directie §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd Kadetten tot 11 jaar 0.50 f Juniors tot 14 jaar 1.45 Jongelieden 3.25 f Bedienden 7.50 f Seniors (15 jaar dienst) 14.50 |
![]() |
#2 |
|
![]() "Rudi.$" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > huby schreef : > > op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > > > --------------- > > > > Intern reglement van een onderneming anno 1880 > > > > Reglement verving een véél strenger 1865-1880 > > > > §1 Godvruchtigheid, zinnelijkheid en stiptheid zijn de macht van een > > gezonde > > > > zaak. > > > > §2 Gebeden zullen iedere dag gezamenlijk gedaan worden in het groot bureel > > > > iedere bediende is verplicht hieraan deel te nemen. > > > > §3 Gelet op het feit dat onze firma de uurrooster merkelijk vermindert > > heeft, > > > > dienen de bediende noch slechts aanwezig te zijn van s'morgens 7 uur > > tot > > > > s'avonds 6 uur, en dit alleenlijk op weekdagen.* > > > > * (ook de zaterdag dus) > > > > §4 De kleding mag niet opvallend zijn. De bureelbedienden mogen zich niet > > laten > > > > opmerken door kleding van hevige kleur, zij mogen ook geen kousen > > dragen, > > > > tenzij deze deftig hermaasd zijn > > > > §5 In de burelen is het dragen van mantel of overmantel verboden > > > > Nochtans is bij hevige koude het dragen van neus- sjaal en hoofdpots > > > > wel uitzonderlijk toegestaan. > > > > §6 Onze firma stelt een kachel ter beschikking van de bureelbedienden. > > > > Steenkool en hout moeten geborgen worden in het daarvoor aangebrachte > > koffer. > > > > Teneinde zich te kunnen verwarmen, wordt ieder bediende gedurende het > > winter- > > > > seizoen ieder dag 4 pond kolen mede te brengen. > > > > §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten > > > > zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. > > > > Natuurbehoefte zijn wel toegestaan en om deze te voldoen, mogen de > > bedienden > > > > Gebruik maken van de hof achter de tweede omheining. > > > > Wel te verstaan, moet deze ruimte zeer bevoeglijk onderhouden worden. > > > > §8 Het is ten strengste verboden tijdens de bureeluren te spreken.! > > > > §9 Toegeven aan tabak, wijn of alcohol is een menselijke zwakte en als > > > > dusdanig verboden aan alle leden van het personeel. > > > > §10 Aangezien de bureeluren fors werden verminderd is het nemen > > > > van voedsel noch slechts toegelaten tussen 11.30 en 12, maar in geen > > enkel > > > > geval mag het werk stilgelegd worden. > > > > §11 De bureelbedienden moeten hun eigen veders (pennen) medebrengen. > > > > Na aanvraag bij de Heer Direkteur staat een nieuwe penneslijper > > > > Ter hunne beschikking. > > > > §12 Een senior aangeduid door Mijnheer de Directeur, zal verantwoordelijk > > > > staan voor het kuisen en de zinnelijkheid van de grote zaal alsmede > > > > van het directiebureel. > > > > Juniors en de jonglieden zullen zich bij Mijnheer de Directeur > > aanbieden > > > > 40 minuten voor het gebed en zullen na sluitingsuren overblijven om > > op te kuisen. > > > > Borstels, keerders, opneemvodden en zeep zullen geleverd worden door > > de Directie > > > > §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd > > > > Kadetten tot 11 jaar 0.50 f > > > > Juniors tot 14 jaar 1.45 > > > > Jongelieden 3.25 f > > > > Bedienden 7.50 f > > > > Seniors (15 jaar dienst) 14.50 > > Je hebt gelijk, maar wat schieten we daar nu mee op, vertel dat even > aan hen die op datzelfde moment niks anders te doen hadden dan de > werkmaens klein te houden en op de beuers speelde, of beter in hun > parken gingen wandelen. > > Hadden arbeiders en bedienden ooit niet met kans op het verliezen van > hun leven gevochten voor hun rechten wel dan zaten de kinders nu nog > onder de weefgetouwen te werken, 12 uur lang. > > Dat moeten we NOOIT vergeten, niet dat die bazen slecht waren, maar wel > de mens zelf, die als hij een bepaalde positie in de maatschappij > krijgt zich steeds meer schuldig maakt aan onmenselijkheid en het ook > steeds minder zal beseffen. Maw niemand is gevrijwaard van deze > onmenselijke manier van werken met zijn medemens. > > Ik heb het nou wel even in overdreven zin geschets, maar het is > essentie nog steeds zo. > > -- > Email : jetable adres 1 dag geldig! -------------------------------------------------------------- 10000% gelijk ! ! ! -------------------------------------------------------------- |
![]() |
#3 |
|
![]() huby schreef :
> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > --------------- > > Intern reglement van een onderneming anno 1880 > > Reglement verving een véél strenger 1865-1880 > > §1 Godvruchtigheid, zinnelijkheid en stiptheid zijn de macht van een > gezonde > > zaak. > > §2 Gebeden zullen iedere dag gezamenlijk gedaan worden in het groot bureel > > iedere bediende is verplicht hieraan deel te nemen. > > §3 Gelet op het feit dat onze firma de uurrooster merkelijk vermindert > heeft, > > dienen de bediende noch slechts aanwezig te zijn van s'morgens 7 uur > tot > > s'avonds 6 uur, en dit alleenlijk op weekdagen.* > > * (ook de zaterdag dus) > > §4 De kleding mag niet opvallend zijn. De bureelbedienden mogen zich niet > laten > > opmerken door kleding van hevige kleur, zij mogen ook geen kousen > dragen, > > tenzij deze deftig hermaasd zijn > > §5 In de burelen is het dragen van mantel of overmantel verboden > > Nochtans is bij hevige koude het dragen van neus- sjaal en hoofdpots > > wel uitzonderlijk toegestaan. > > §6 Onze firma stelt een kachel ter beschikking van de bureelbedienden. > > Steenkool en hout moeten geborgen worden in het daarvoor aangebrachte > koffer. > > Teneinde zich te kunnen verwarmen, wordt ieder bediende gedurende het > winter- > > seizoen ieder dag 4 pond kolen mede te brengen. > > §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten > > zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. > > Natuurbehoefte zijn wel toegestaan en om deze te voldoen, mogen de > bedienden > > Gebruik maken van de hof achter de tweede omheining. > > Wel te verstaan, moet deze ruimte zeer bevoeglijk onderhouden worden. > > §8 Het is ten strengste verboden tijdens de bureeluren te spreken.! > > §9 Toegeven aan tabak, wijn of alcohol is een menselijke zwakte en als > > dusdanig verboden aan alle leden van het personeel. > > §10 Aangezien de bureeluren fors werden verminderd is het nemen > > van voedsel noch slechts toegelaten tussen 11.30 en 12, maar in geen > enkel > > geval mag het werk stilgelegd worden. > > §11 De bureelbedienden moeten hun eigen veders (pennen) medebrengen. > > Na aanvraag bij de Heer Direkteur staat een nieuwe penneslijper > > Ter hunne beschikking. > > §12 Een senior aangeduid door Mijnheer de Directeur, zal verantwoordelijk > > staan voor het kuisen en de zinnelijkheid van de grote zaal alsmede > > van het directiebureel. > > Juniors en de jonglieden zullen zich bij Mijnheer de Directeur > aanbieden > > 40 minuten voor het gebed en zullen na sluitingsuren overblijven om > op te kuisen. > > Borstels, keerders, opneemvodden en zeep zullen geleverd worden door > de Directie > > §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd > > Kadetten tot 11 jaar 0.50 f > > Juniors tot 14 jaar 1.45 > > Jongelieden 3.25 f > > Bedienden 7.50 f > > Seniors (15 jaar dienst) 14.50 Je hebt gelijk, maar wat schieten we daar nu mee op, vertel dat even aan hen die op datzelfde moment niks anders te doen hadden dan de werkmaens klein te houden en op de beuers speelde, of beter in hun parken gingen wandelen. Hadden arbeiders en bedienden ooit niet met kans op het verliezen van hun leven gevochten voor hun rechten wel dan zaten de kinders nu nog onder de weefgetouwen te werken, 12 uur lang. Dat moeten we NOOIT vergeten, niet dat die bazen slecht waren, maar wel de mens zelf, die als hij een bepaalde positie in de maatschappij krijgt zich steeds meer schuldig maakt aan onmenselijkheid en het ook steeds minder zal beseffen. Maw niemand is gevrijwaard van deze onmenselijke manier van werken met zijn medemens. Ik heb het nou wel even in overdreven zin geschets, maar het is essentie nog steeds zo. -- Email : jetable adres 1 dag geldig! |
![]() |
#4 |
|
![]() huby wrote:
> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > --------------- > > > > Intern reglement van een onderneming anno 1880 (knip) > §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten > > zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. In 1880 schreef men "directeur" dus met een k ? De progressieve spelling? Vreemd... Kunt u mij een scan doormailen? Alvast bedankt. Luc |
![]() |
#5 |
|
![]() "Luc Van Braekel" wrote:
> huby wrote: > > op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > > > --------------- > > > > > > > > Intern reglement van een onderneming anno 1880 > > (knip) > > > §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten > > > > zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. > > In 1880 schreef men "directeur" dus met een k ? De progressieve > spelling? Vreemd... > > Kunt u mij een scan doormailen? Alvast bedankt. > > Luc > http://www.archivum.info/be.politics.../msg04705.html Graag gedaan -- Hérisson |
![]() |
#6 |
|
![]() On Sat, 07 Apr 2007 20:24:45 GMT, Luc Van Braekel
<[email protected]> wrote: >huby wrote: >> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden >> >> --------------- >> >> >> >> Intern reglement van een onderneming anno 1880 > >(knip) > >> §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten >> >> zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. > >In 1880 schreef men "directeur" dus met een k ? De progressieve >spelling? Vreemd... Waarom, geloof je het niet ? Tot in de jaren 50 van de 20ste eeuw waren er bedrijven die vrouwen eenmaal ze trouwden hun ontslag gaven, mijn moeder onder andere. Geen getrouwde vrouwen op de werkvloer. Dat was bij Agfa, daar moesten de werknemers zelfs verplicht naar de kerk een aantal keer per jaar. Anne |
![]() |
#7 |
|
![]() "huby" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > --------------- > > > > Intern reglement van een onderneming anno 1880 > > > > Reglement verving een véél strenger 1865-1880 > > > > §1 Godvruchtigheid, zinnelijkheid en stiptheid zijn de macht van een > gezonde > > zaak. > > > > §2 Gebeden zullen iedere dag gezamenlijk gedaan worden in het groot > bureel > > iedere bediende is verplicht hieraan deel te nemen. > > > > §3 Gelet op het feit dat onze firma de uurrooster merkelijk vermindert > heeft, > > dienen de bediende noch slechts aanwezig te zijn van s'morgens 7 uur > tot > > s'avonds 6 uur, en dit alleenlijk op weekdagen.* > > * (ook de zaterdag dus) > > > > §4 De kleding mag niet opvallend zijn. De bureelbedienden mogen zich niet > laten > > opmerken door kleding van hevige kleur, zij mogen ook geen kousen > dragen, > > tenzij deze deftig hermaasd zijn > > > > §5 In de burelen is het dragen van mantel of overmantel verboden > > Nochtans is bij hevige koude het dragen van neus- sjaal en hoofdpots > > wel uitzonderlijk toegestaan. > > > > §6 Onze firma stelt een kachel ter beschikking van de bureelbedienden. > > Steenkool en hout moeten geborgen worden in het daarvoor aangebrachte > koffer. > > Teneinde zich te kunnen verwarmen, wordt ieder bediende gedurende het > winter- > > seizoen ieder dag 4 pond kolen mede te brengen. > > > > §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten > > zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. > > Natuurbehoefte zijn wel toegestaan en om deze te voldoen, mogen de > bedienden > > Gebruik maken van de hof achter de tweede omheining. > > Wel te verstaan, moet deze ruimte zeer bevoeglijk onderhouden worden. > > > > §8 Het is ten strengste verboden tijdens de bureeluren te spreken.! > > > > §9 Toegeven aan tabak, wijn of alcohol is een menselijke zwakte en als > > dusdanig verboden aan alle leden van het personeel. > > > > §10 Aangezien de bureeluren fors werden verminderd is het nemen > > van voedsel noch slechts toegelaten tussen 11.30 en 12, maar in geen > enkel > > geval mag het werk stilgelegd worden. > > > > §11 De bureelbedienden moeten hun eigen veders (pennen) medebrengen. > > Na aanvraag bij de Heer Direkteur staat een nieuwe penneslijper > > Ter hunne beschikking. > > > > §12 Een senior aangeduid door Mijnheer de Directeur, zal verantwoordelijk > > staan voor het kuisen en de zinnelijkheid van de grote zaal alsmede > > van het directiebureel. > > Juniors en de jonglieden zullen zich bij Mijnheer de Directeur > aanbieden > > 40 minuten voor het gebed en zullen na sluitingsuren overblijven om > op te kuisen. > > Borstels, keerders, opneemvodden en zeep zullen geleverd worden door > de Directie > > > > §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd > > Kadetten tot 11 jaar 0.50 f > > Juniors tot 14 jaar 1.45 > > Jongelieden 3.25 f > > Bedienden 7.50 f > > Seniors (15 jaar dienst) 14.50 > > > > Leuk bureel destijds: zinnelijk: dierlijk zinnelijk: erotisch zinnelijk: geil zinnelijk: genotziek zinnelijk: onzedelijk zinnelijk: sensueel zinnelijk: vleselijk zinnelijk: welig zinnelijk: wellustig zinnelijk: wulps zinnelijk: zwoel Ferre. |
![]() |
#8 |
|
![]() Anne wrote:
> On Sat, 07 Apr 2007 20:24:45 GMT, Luc Van Braekel > <[email protected]> wrote: > >> huby wrote: >>> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden >>> >>> --------------- >>> >>> >>> >>> Intern reglement van een onderneming anno 1880 >> (knip) >> >>> §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten >>> >>> zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. >> In 1880 schreef men "directeur" dus met een k ? De progressieve >> spelling? Vreemd... > > Waarom, geloof je het niet ? > > Tot in de jaren 50 van de 20ste eeuw waren er bedrijven die vrouwen > eenmaal ze trouwden hun ontslag gaven, mijn moeder onder andere. > Geen getrouwde vrouwen op de werkvloer. Dat was bij Agfa, daar moesten > de werknemers zelfs verplicht naar de kerk een aantal keer per jaar. De inhoud en de geest van dat reglement geloof ik zeker, de vorm minder. Me dunkt dat de oorspronkelijke poster de spelling en het taalgebruik hier en daar wat bijgewerkt heeft (zo schrijft hij "de hof" waar ik "den hof" verwacht) zonder dit te vermelden. Dit doet zijn geloofwaardigheid geen goed. Zo voegt hij hier en daar verklaringen toe zonder duidelijk te vermelden dat het een toevoeging is van zijnentwege. Bronvermelding en respect voor bronnen is essentieel. De tekst lijkt mij interessant genoeg om erover te schrijven op mijn blog, maar zonder de oorspronkelijke bron doe ik het niet, want ik heb geen garantie dat die tekst hier NAAR DE LETTER werd weergegeven. En als men de C van directeur al veranderd heeft in een K, wat heeft men dan nog zoal veranderd? Luc |
![]() |
#9 |
|
![]() Hérisson wrote:
> "Luc Van Braekel" wrote: >> Kunt u mij een scan doormailen? Alvast bedankt. >> >> Luc >> > http://www.archivum.info/be.politics.../msg04705.html Een *scan* is een bestand waarop ik het origineel visueel kan waarnemen in zijn oorspronkelijke staat. Niet een ingetikte versie waarbij ik moet vertrouwen op de getrouwheid van het overtikken. Luc |
![]() |
#10 |
|
![]() Luc Van Braekel wrote:
> Anne wrote: >> On Sat, 07 Apr 2007 20:24:45 GMT, Luc Van Braekel >> <[email protected]> wrote: >> >>> huby wrote: >>>> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden >>>> >>>> --------------- >>>> >>>> >>>> >>>> Intern reglement van een onderneming anno 1880 >>> (knip) >>> >>>> §7 Het is geen enkele bureelbediende toegelaten het lokaal te verlaten >>>> >>>> zonder toelating van Mijnheer de Direkteur. >>> In 1880 schreef men "directeur" dus met een k ? De progressieve >>> spelling? Vreemd... >> >> Waarom, geloof je het niet ? >> >> Tot in de jaren 50 van de 20ste eeuw waren er bedrijven die vrouwen >> eenmaal ze trouwden hun ontslag gaven, mijn moeder onder andere. >> Geen getrouwde vrouwen op de werkvloer. Dat was bij Agfa, daar moesten >> de werknemers zelfs verplicht naar de kerk een aantal keer per jaar. > > De inhoud en de geest van dat reglement geloof ik zeker, de vorm minder. > > Me dunkt dat de oorspronkelijke poster de spelling en het taalgebruik > hier en daar wat bijgewerkt heeft (zo schrijft hij "de hof" waar ik "den > hof" verwacht) zonder dit te vermelden. Dit doet zijn geloofwaardigheid > geen goed. Zo voegt hij hier en daar verklaringen toe zonder duidelijk > te vermelden dat het een toevoeging is van zijnentwege. > > Bronvermelding en respect voor bronnen is essentieel. > > De tekst lijkt mij interessant genoeg om erover te schrijven op mijn > blog, maar zonder de oorspronkelijke bron doe ik het niet, want ik heb > geen garantie dat die tekst hier NAAR DE LETTER werd weergegeven. > > En als men de C van directeur al veranderd heeft in een K, wat heeft men > dan nog zoal veranderd? "Ter hunne beschikking," bijvoorbeeld. Tegenwoordig is het een vaste uitdrukking "te hunner beschikking", maar in de tijd waarin dat document zou moeten zijn opgesteld, was het besef dat het om een datief meervoud ging nog niet helemaal teloorgegaan en zou een dergelijke grammaticale fout ontoelaatbaar zijn geweest. Het is tegenwoordig wél een van de meer voorkomende fouten die bijna niemand nog als dusdanig herkent, feit waarvan de bordjes op de Carrefour-parkings ondermeer bewijs vormen. -- Karel "de Jazz" Jansens "Ytringsfrihed er ytringsfrihed er ytringsfrihed. Der er intet men." ("Freedom of speech is freedom of speech is freedom of speech. There is no 'but'.") (Per Nyholm -- Jyllands-Posten) |
![]() |
#11 |
|
![]() Vitae forma vocatur Luc Van Braekel <[email protected]>, die
Sun, 08 Apr 2007 10:29:50 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.politics(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Hérisson wrote: >> "Luc Van Braekel" wrote: > >>> Kunt u mij een scan doormailen? Alvast bedankt. >>> >>> Luc >>> >> http://www.archivum.info/be.politics.../msg04705.html > >Een *scan* is een bestand waarop ik het origineel visueel kan waarnemen >in zijn oorspronkelijke staat. Niet een ingetikte versie waarbij ik >moet vertrouwen op de getrouwheid van het overtikken. Scan kun je ook danig bewerken dat het niet meer conform is en dat je de wijzigingen ook niet ziet. >Luc -- Fusti |
![]() |
#12 |
|
![]() "huby" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden > > --------------- <knip> > §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd > > Kadetten tot 11 jaar 0.50 f > Juniors tot 14 jaar 1.45 > Jongelieden 3.25 f > Bedienden 7.50 f > Seniors (15 jaar dienst) 14.50 tja, zo verlonen volgens leeftijd, dat zal binnenkort niet meer mogen, -- Zprzwamski. 100 Procent natuurlijke ingredienten. |
![]() |
#13 |
|
![]() "Fustigator" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Vitae forma vocatur Luc Van Braekel <[email protected]>, die > Sun, 08 Apr 2007 10:29:50 GMT, in littera > <[email protected]> in foro be.politics(et > aliis) vere scripsit quod sequitur: > > >Hérisson wrote: > >> "Luc Van Braekel" wrote: > > > >>> Kunt u mij een scan doormailen? Alvast bedankt. > >>> > >>> Luc > >>> > >> http://www.archivum.info/be.politics.../msg04705.html > > > >Een *scan* is een bestand waarop ik het origineel visueel kan waarnemen > >in zijn oorspronkelijke staat. Niet een ingetikte versie waarbij ik > >moet vertrouwen op de getrouwheid van het overtikken. > > Scan kun je ook danig bewerken dat het niet meer conform is en dat je > de wijzigingen ook niet ziet. Zoals in medische rapporten? :-p Omar |
![]() |
#14 |
|
![]() Zprzwamski wrote:
> > "huby" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden >> >> --------------- > > <knip> > >> §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd >> >> Kadetten tot 11 jaar 0.50 f >> Juniors tot 14 jaar 1.45 >> Jongelieden 3.25 f >> Bedienden 7.50 f >> Seniors (15 jaar dienst) 14.50 > > > tja, zo verlonen volgens leeftijd, > dat zal binnenkort niet meer mogen, Verlonen volgens anciënniteit mag. In veel sectoren wordt de anciënniteit meegenomen, dus komt het op hetzelfde neer. |
![]() |
#15 |
|
![]() "Zprzwamski" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "huby" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> op een van mijn zoektochten in heemkundige archieven gevonden >> >> --------------- > > <knip> > >> §13 Aangezien onlangs opgeslagen, wordt het weekloon als volgt vastgelegd >> >> Kadetten tot 11 jaar 0.50 f >> Juniors tot 14 jaar 1.45 >> Jongelieden 3.25 f >> Bedienden 7.50 f >> Seniors (15 jaar dienst) 14.50 > > > tja, zo verlonen volgens leeftijd, > dat zal binnenkort niet meer mogen, En hoever willen deze heren gaan? Zal het verlonen op het feit dat je al dan niet een diploma hebt gehaald, ook een discriminatie worden of is dit al een discriminatie op zich. Waarom moet een CEO 4 miljoen euro per jaar krijgen, en een juist afgestudeerde amper iets om mee rond te komen. Discriminatie heeft altijd al bestaan, bestaat nu nog en zal altijd blijven bestaan. Waarom mag iemand die zeer rijk is zeer proper drinkwater hebben en de armsten der aarde alleen maar modder? En je moet daar niet eens ver gaan te kijken. > > > -- > Zprzwamski. 100 Procent natuurlijke ingredienten. > > |
![]() |
#16 |
|
![]() On Sat, 7 Apr 2007 21:39:41 +0200, "huby" <[email protected]> wrote:
>Intern reglement van een onderneming anno 1880 >§3 Gelet op het feit dat onze firma de uurrooster merkelijk vermindert >heeft, > > dienen de bediende noch slechts aanwezig te zijn van s'morgens 7 uur >tot > > s'avonds 6 uur, en dit alleenlijk op weekdagen.* > > * (ook de zaterdag dus) En zou de produktiviteit van een huidige bediende vandaag ook geen veelvoud zijn van wat op die 66 uur werd gepresteerd. Ik denk dat de bediende van vandaag veel meer werk aflegt op zijn 38 uren. Gedeeltelijk productiviteitswinst door technoligie en aangepaste werkwijzen, jammer genoeg gedeeltelijk ook door toegenomen stress... K |