Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2004, 23:00   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Het Roze Huis - Antwerpse Regenboogkoepel en de Werkgroep Internationale Solidariteit met Holebi's (WISH) voeren actie om de Belg Sébastien Nouchet zoveel mogelijk moreel te ondersteunen. Sébastien en zijn vriend Patrice wonen sinds jaren in Frankrijk. Nouchet belandde in januari in het ziekenhuis na een weerzinwekkende aanval van homohaters. Sébastien werd zwaar mishandeld en in brand gestoken. Hij is ernstig verbrand en vecht nu voor zijn leven in een ziekenhuis in Charleroi. Reden genoeg om Sébastien, in de mate van het mogelijke, moreel te ondersteunen en bij te dragen tot de campagne tegen dit soort homofobe misdrijven.

Wat kan jij persoonlijk en concreet doen?

1. Onderteken de internetpetitie naar aanleiding van de aanval tegen Sébastien Nouchet op www.sos-homophobie.org.

2. Je kunt ook een brief of wenskaart sturen naar Sébastien, zijn vriend Patrice en hun familie. Op die manier kun je het slachtoffer en zijn naaste omgeving moreel steunen. Brieven en wenskaarten kunnen worden gestuurd naar Jean-Bernard Geoffroy, de Franse advocaat die de belangen van Sébastien behartigt. Schrijfadres: Maître Jean-Bernard Geoffroy, �* l' attention de Sébastien Nouchet, 8 - rue Victor Hugo, 62300 Lens, Frankrijk.
Vooral doen!

Ter herinnering nog even het verhaal dat op 9 februari in de krant De Morgen over de feiten verscheen, gebaseerd op een eerder artikel in het Franse dagblad Le Monde:

Franse homohaters steken Belg in brand

Een Belgisch homokoppel dat al jaren in Frankrijk woont, is zwaar afgetuigd door een Franse bende rabiate homohaters. Een van beiden vecht momenteel voor zijn leven in het ziekenhuis van Charleroi. Sébastian Nouchet werd op 16 januari bij hem thuis in Noeux-les-Mines overvallen, met benzine overgoten en in brand gestoken. De buren sloegen alarm toen ze Nouchet "als een brandende toorts door de tuin zagen rollen". Het nieuws raakte pas afgelopen weekend bekend. Sinds het voorval wordt Nouchet in een kunstmatige coma gehouden.

Tot nu toe werd nog niemand gearresteerd maar Nouchet en zijn vriend Patrice Jondreville hebben al sinds 2001 af te rekenen met een groepje jongeren, zowel jongens als meisjes, die de ene na de andere hate crime plegen omdat de beide mannen homo zijn. Nouchet werd al eerder in elkaar getimmerd en bewerkt met een mes. Ook het huis van het koppel werd al eens in brand gestoken. Verhuizen hielp niet: in hun nieuwe woning werd Sébastien al eerder overvallen en bijna gewurgd.

************************************************** *********************************

'Hij rolde als een brandende toorts door de tuin'

'Hate crimes' tegen homo's achtervolgen Belg in Frankrijk

Het begon met wat jongeren die hem onder bedreiging zijn autosleutels afnamen en er met zijn auto vandoor gingen. Uiteindelijk eindigde de 35-jarige Sébastien Nouchet met derdegraads brandwonden in het ziekenhuis van Charleroi, waar hij nu al drie weken kunstmatig in coma wordt gehouden. Sébastien, die met zijn vriend in Frankrijk woont, wordt al jarenlang achtervolgd en toegetakeld door jongeren die hem niet moeten omdat hij homo is.

Voor heel even maar lieten de verplegers Sébastien Nouchet vorige week ontwaken uit zijn kunstmatige coma. "Hij opende zijn ogen en begon te huilen", zegt zijn moeder Jacqueline in de Franse krant Le Monde. "Hij is duidelijk op de hoogte van wat er is gebeurd. Hij is bang." Sébastien werd op 16 januari thuis overvallen en overgoten met benzine door voorlopig nog onbekende daders. Er zijn geen getuigen van het incident. Het waren de buren die alarm sloegen nadat ze Sébastien hadden horen schreeuwen en hem als een brandende toorts door de tuin hadden zien rollen.

Sinds hun verhuizing naar het noorden van Frankrijk, nu drie jaar geleden, lijken homofoben onophoudelijk het pad te kruisen van Sébastien Nouchet en zijn vriend Patrice Jondreville (38). Het koppel woonde eerst tien jaar in het Zuid-Franse Salon-de-Provence, waar Patrice arbeider was bij de Carrefour-groep. Sébastien bleef thuis om het huishouden te doen en voor de dieren te zorgen: vijf honden, katten en vogels. Nooit had het koppel er problemen.

Begin 2001 werd Patrice overgeplaatst naar Lens. Het koppel verhuisde en vestigde zich in een klein huisje in een voormalige mijnwerkerswijk. Met de buren konden ze perfect overweg. Toen Sébastien op een herfstavond de honden uitliet in een park, liep het echter fout. Twee jongeren kwamen op hem afgestapt en begonnen hem zonder reden te slaan. Uiteindelijk gingen ze er met zijn autosleutels, en niet veel later ook met zijn auto vandoor. Sébastien diende klacht in, kon zijn agressors identificeren en stelde zich burgerlijke partij in een rechtszaak tegen hen.

Na een korte gevangenisstraf kwamen de jongeren snel vrij. Ze verzamelden een groepje rond zich en gingen gewoon verder met hun 'hate crimes'. Zo werd Sébastien een keer toegetakeld met een schroevendraaier en een cutter. Volgens Patrice gaat het om een tiental jongeren, onder wie zelfs meisjes. Ze slingeren voortdurend homofobe opmerkingen naar het koppel en koesteren een bijzondere fascinatie voor vuur. Tenminste, dat blijkt uit die keer dat ze zich installeerden op de stoep voor hun huis en de voordeur en de vensters in brand staken.

De drie bendeleiders, twee meerderjarigen en een minderjarige, werden na een klacht van het koppel correctioneel veroordeeld. Omdat ze het hoofdstuk zo snel mogelijk achter zich wilden laten, verhuisden Sébastien en Patrice vorig jaar naar Noeux-les-Mines, een dorpje op een twintigtal kilometer van Lens. Maar het ongeluk leek hen te achtervolgen: na amper zes maanden op hun nieuwe stek werd Sébastien thuis overvallen door gemaskerde jongeren die hem, na een mislukte wurgpoging, bewusteloos achterlieten. Na de laatste hate crime tegen Sébastien, half januari, besliste het parket van Béthune, in het departement Pas-de-Calais, een onderzoek te openen tegen onbekenden voor vrijwillige doodslag. Volgens Jean-Bernard Geoffroy, de advocaat van Sébastien, zou die aanklacht snel kunnen worden geherkwalificeerd tot moord. Over voorbedachtheid moet volgens de advocaat immers niet eens meer worden gediscussieerd. Sébastiens vriend Patrice is alvast van plan "tot op het bot" te gaan. "Niet alleen voor Sébastien, maar voor alle homo's die het slachtoffer zijn van dergelijke hate crimes en er niet mee naar buiten durven komen."

(de berichtgeving in De Morgen was van de hand van Sue Somers)

http://www.hetrozehuis.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 23:10   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben, net als elk weldenkend mens 200% tegen deze daad. Anderzijds ben ik het ook niet echt eens met de tekst van de petitie:
"la condamnation des discriminations liées �* l'orientation sexuelle de la victime au même titre que le sont celles liées au racisme ou �* l'antisémitisme"
Ik vind dat die daden gewoon zwaar bestraft moeten doen. Of die daden nu uit homofobie, antisemitisme, overtuigd katholisicme of pakweg anti-kapitalisme gebeurd zijn. Een aparte wetgeving is voor mij niet nodig.
Oud 9 februari 2004, 23:32   #3
sebby
Burgemeester

Standaard

Dégoutant!

Ik hoop dat alle Blokkers op dit forum wel degelijk beseffen dat het "gedogen" van zulke mensen in hun eigen rangen, en het prediken van haat (verbloemd of niet) onvermijdelijk leiden zal tot zulke situaties waarbij simpele zielen zich gesteund achten , of denken dat ze hun lusten bot mogen vieren op zwakkeren.
Oud 9 februari 2004, 23:32   #4
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik ben, net als elk weldenkend mens 200% tegen deze daad. Anderzijds ben ik het ook niet echt eens met de tekst van de petitie:
"la condamnation des discriminations liées �* l'orientation sexuelle de la victime au même titre que le sont celles liées au racisme ou �* l'antisémitisme"
Ik vind dat die daden gewoon zwaar bestraft moeten doen. Of die daden nu uit homofobie, antisemitisme, overtuigd katholisicme of pakweg anti-kapitalisme gebeurd zijn. Een aparte wetgeving is voor mij niet nodig.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 23:43   #5
whoisy
Gouverneur

Standaard

Weerzinwekkend dat zoiets gebeurt. Diegenen die dit gedaan hebben horen bij het laagste der aarde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Dégoutant!

Ik hoop dat alle Blokkers op dit forum wel degelijk beseffen dat het "gedogen" van zulke mensen in hun eigen rangen, en het prediken van haat (verbloemd of niet) onvermijdelijk leiden zal tot zulke situaties waarbij simpele zielen zich gesteund achten , of denken dat ze hun lusten bot mogen vieren op zwakkeren.
Hier gaan we weer... "blokkers op dit forum".

Evenzeer dégoutant, het slachtoffer van zulk iets gruwelijks voor de eigen kar spannen op een forum om je hart te luchten...
whoisy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 23:58   #6
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Verschrikkelijke gebeurtenis, ik hoopte dat dit soort zaken ondertussen niet meer voorkwamen. Maar helaas, de menselijke achterlijkheid blijkt onuitroeibaar.

[size=2]PS Sebby, whoisy, alsjeblieft, betrek hier voor één keer het Blok niet bij, please.[/size]
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 00:03   #7
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
[size=2]PS Sebby, whoisy, alsjeblieft, betrek hier voor één keer het Blok niet bij, please.[/size]
Bwa, ok, maar het moest gezegd. Mensen die op haat stemmen, zorgen ervoor dat we een door haat verziekte maatschappij krijgen.
Oud 10 februari 2004, 06:55   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Sebbe, desondanks dat ik het niet zo opheb met ([size=2]voornamelijk de vlag en wimpel zwaaiende[/size]) homo's, heb ik nog minder op met idioten die misdaden plegen.

Maar zoals alle anderen hier uitgezondert onze frisse VB hater Sebbe veroordeel ik die misdaden tegenover een medemens.
Zonder er een politieke of religieuze inslag bij te betrekken.
Oud 10 februari 2004, 07:50   #9
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Sebbe, desondanks dat ik het niet zo opheb met ([size=2]voornamelijk de vlag en wimpel zwaaiende[/size]) homo's, heb ik nog minder op met idioten die misdaden plegen.

Maar zoals alle anderen hier uitgezondert onze frisse VB hater Sebbe veroordeel ik die misdaden tegenover een medemens.
Zonder er een politieke of religieuze inslag bij te betrekken.
Uit Van Dale:

Citaat:
hy·po·criet1 (de ~ (m.), ~en)
1 huichelaar
Als bepaalde politici of religies de aanzet geven (discriminatie,bestempelen als minderwaardig, "het niet hoog ophebben met",...) tot zulke wansmakelijke daden zijn ze evenzeer verantwoordelijk én is het volledig relevant ze hierbij te betrekken.
Oud 10 februari 2004, 08:47   #10
jef
Gouverneur

Standaard

Ik hoop ten eerste dat die jongen vlug geneest en zoweinig mogelijk letsel aan overhoudt want hij blijkt er erg aan toe te zijn.
Ten tweede hoop ik dat ze die criminele rotzakjes die daar verantwoordelijk voor zijn vluk oppakken en zwaar straffen, desnoods dezelfde methode.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 08:48   #11
jef
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
Bwa, ok, maar het moest gezegd. Mensen die op haat stemmen, zorgen ervoor dat we een door haat verziekte maatschappij krijgen.
zijn die achterlijke moslims geen grotere homohaters?
Oud 10 februari 2004, 08:57   #12
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Citaat:

zijn die achterlijke moslims geen grotere homohaters?
1) Zijn het moslims? Dat lees ik nergens! Maybe zijn het wel skinheads.

2) Imams die haat verkondigen zijn even (!) walgelijk als katholieke kardinalen die dat doen.

Mijn punt is gewoon dat als je het eigenlijk niet hoog met homo's op hebt, en actief of passief mee helpt om die houding te verspreiden, je mede-schuldig bent als er mensen drastische, walgelijke (en voor sommige naïevere mensen onvoorziene, daar kan ik inkomen) acties ondernemen.

groetjes!
Oud 10 februari 2004, 10:20   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Vreselijk verhaal. Hetzelfde soort verhaal is in 1999 in de V.S. gebeurd. Toen werd een homo zonder enige aanleiding opgehangen. Ik herrinner mij de verontwaardiging van de Amerikanen, niet in het minst Bill Clinton die op televisie vertelde hoe geschokt hij was over deze laffe moord.

Ik begrijp nog steeds niet hoer mensen tot zoiets in staat zijn, zomaar.

P.S.: Walglijk hoe een aantal mensen hier ineens weer proberen het Vlaams Blok erbij te betrekken en die arme jongen zijn drama misbruiken om hun anti-Blok verhaal te ondersteuen. Alsof die er wat mee te maken hebben. Ook de imams hebben in dit verhaal (voor zover ik weet) niets te maken.
Oud 10 februari 2004, 10:33   #14
jef
Gouverneur

Standaard

Sebby,U laat uitschijnen dat het de schuld van het blok is, alhoewel ik dat ook nergens lees, als ik dan beweer dat moslims homohaters zijn beweer ik niet dat moslims voor deze wansmakelijke misdaad verantwoordelijk zijn, enkel dat u zegt dat het de schuld is van een zogezegde haatdragende partij evenzeer de schuld kan liggen bij een andere haatdragende groep.
Ten tweede of dat iemand homo is of niet, dat raakt mijn koude kleren niet, ieder doet wat hij wil, voor mij is dat een mens zoals een ander, ik heb collega's gehad die homo waren en wij hebben altijd als vrienden samen gewerkt.
Van mij mogen 99% van de mannen homo zijn, zolang er maar 1% van de vrouwen lisbisch zijn.
Oud 10 februari 2004, 10:41   #15
Orde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dégoutant!

In Charleroi? Goed geprobeerd!
Orde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 12:22   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Sebbe, ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik geen problemen hebt met het openlijk vendelzwaaien van enkele onder de homo's.

Ik vermeld het specifiek erbij, dat desondanks miijn afkeurende mening ik er geen enkele reden in zie om een homojacht op te zetten, of gewoon een willekeurige persoon te terroriseren.En zelfs zulke acties totaal verwerpelijk vind.
Zelfs geen binnenmonds gemonkel, of een steelse glimlach kan me onstolen worden met zulke onmenselijke daden.
Mijn mening. Stropen die misdadigers, en met het vel mensen helpen die het nodig hebben om een eerlijk leven verder te zetten.Liefst maar half, zodanig de behandelijk kan overgedaan worden.

En Sebbe, de volgende keer je de Van Dale nodig hebt om me blatant te beledigen, kan je een stevig stukje weerwoord verwachten via de PM's.
[size=2]Maar kom, da's nu niet van toepassing, in een "battle of wits" sta je ongewapend.[/size]
Oud 10 februari 2004, 14:18   #17
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orde
Citaat:
Dégoutant!

In Charleroi? Goed geprobeerd!
Oud 10 februari 2004, 14:22   #18
sebby
Burgemeester

Standaard

Dus jullie ontkennen dat er geen enkel verband is tussen stemmen op een haatdragende partij én toenemend discriminerend geweld in de maatschappij?

Dat is toch wel erg twijfelachtig.

IK zeg niet dat dit concrete geval door Vlaams Blok (lijkt me nogal moeilijk ) of extremistische imams aangestoken is, maar beide groepen maken mi. de drempel naar dit soort geweld lager in onze maatschappij, en nét daarom vind ik Vlaams Blokkers die nu sympathie betuigen hypocriet.

gegroet.

@Maddox , laat uw PM's maar komen, uw "wit" wil ik wel eens lezen.
Oud 10 februari 2004, 14:36   #19
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat de homo's nu twee keer nadenken vooraleer zij gaan stemmen! Want de dag dat de sharia hier zal toegepast worden gaat er hier heel wat benzine gebruik worden voor vuurtjestook!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 15:09   #20
Orde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dus jullie ontkennen dat er geen enkel verband is tussen stemmen op een haatdragende partij én toenemend discriminerend geweld in de maatschappij?

Dat is toch wel erg twijfelachtig.

IK zeg niet dat dit concrete geval door Vlaams Blok (lijkt me nogal moeilijk ) of extremistische imams aangestoken is, maar beide groepen maken mi. de drempel naar dit soort geweld lager in onze maatschappij, en nét daarom vind ik Vlaams Blokkers die nu sympathie betuigen hypocriet.

gegroet.
Er al eens over nagedacht dat het wel eens jonge moslimvriendjes zouden kunnen zijn, of m.a.w. wordt de nationaliteit niet vermeld van deze minderjarigen die bovendien op strooptocht waren? Nu, ik treed je bij bij de harde stellingen die dit gespuis moet krijgen. Ik hoop dan ook (als de politiek correctheid het deze keer niet wint van de feiten) dat als de daders "bruine medebrugers" zijn, je ook niet zult inhouden. Alvast bedankt voor je medewerking. 8)
Orde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be