![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Waar ik woon zijn er algemene gemeentebelastingen. 120€ voor 'een vereniging van 2 of meer personen' en 90€ voor alleenstaanden.
Ik ben alleenstaande maar moet toch 120 betalen omdat ik een kind ten laste heb. Ik vind dat kinderen ten laste buiten beschouwing moeten gelaten worden en dat ik als alleenstaande moet belast worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik woon nog bij mijn ouders en moet ieder jaar 375 euro gemeentebelasting betalen,de dieven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Dat is zeker op je aanslagbiljet van inkomensbelastingen dat de gemeente hun deel inpikt ? Bij ons sturen ze nog een extra aanslag, rechtstreeks van de gemeente, bovenop het deel dat ze pikken bij de inkomensbelastingen en hun deel van de onroerende voorheffing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Is er nu echt niemand die mij kan vertellen waarom gemeenten blijkbaar het recht hebben om mensen te belasten op het hebben van kinderen ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Me ziet het als volgt;ieder levend wezen(mens) op aarde zien ze als een bron van inkomen en tja,dan moet ieder kind dan maar meebetalen voor gemeentebelasting.Jij mag hier wonen,je mag hier op onze grond lopen dus daarvoor moet je dan ook maar betalen. Ik vind het schandalig dat ik ook zoveel gemeentebelasting moet betalen en ik begrijp het al evenmin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gemeentebelasting?
Bij mij is dat 7% bovenop al wat Verhofstadt afpakt en dat gaat wel om een hoger bedragje dan 90 of 120€. Chique volk uit Knokke en Koksijde hoeven overigens geen gemeentebelastingen te betalen...
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nie zeveren, betalen.
Gemeentebelastingen worden beslist door de gemeenteraad. Ge hebt die zelf gekozen, nu moet ge niet afkomen hé. Dat wil niet zeggen dat ik dat wel een beetje onbegrijpelijk vind. Maar ik zou wel eens willen weten wat voor belasting dat juist is, en in welke gemeente dat is. Want dat zou wel eens een ander licht kunnen werpen op de zaak.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gemeente taks is hier 7% op op de netto belastingen, met dus de verminderingen alle verminderingen zoals bij de fed-belastingen.
Maar moet wel provincie taks betalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Het heeft niets te maken met het percentage op de 'gewone' belastingen, daar betalen we al 8% aan de gemeente. Ik woon in Wervik, en het is een forfaitaire 'algemene gemeentebelasting', een aanslag rechtstreeks van de gemeente, 'wegens inschrijving in het bevolkingsregister'. Inderdaad dus omdat ik hier woon, voor gebruik van voetpaden en wegen e.d.
Maar normaal gezien betalen alleenstaanden maar 90€ en koppels 120€, maar ik moet dus die 120€ betalen omdat ik een zoon heb. We zijn dus 'met 2' en vanaf 2 personen is het 120. Maar ik vind dat ze kinderen hier niet mogen in meetellen, waar heb je nu nog zoiets geweten dat ze kinderen gaan meetellen om belastingen te innen ??? In normale omstandigheden krijg je juist belastingsvermindering voor kinderen ten laste. Het is één bepaalde schepen die koppig in de boosheid volhardt en daar kun je langs geen kanten tegenop. Behalve via de rechtbank, maar daar heb ik geen centen voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je kan voorstellen dat ze het kind laten betalen en jouw 90 euro. Of je kan iedereen behalve kinderen 100euro laten betalen. Of in Knokke gaan wonen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus niet alleen het "chique volk" betaalt geen gemeentelijke opcentiemen. Een beetje jaloers Tantist?
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Gemeentebelastingen zouden overal een evengroot percentage moeten inhouden, in alle gemeentes dus dezelfde verhouding. Of vinden jullie het normaal dat ik als Antwerpenaar - de stad waar ik woon en leef met al z'n bijbehorende samenlevingsproblemen - 8 % moet betalen, terwijl veel mensen uit de rijke, rusitge en groene rand rond Antwerpen, wonende in dikke villa's vaak een pak minder moeten afdragen? Komt er nog bij dat vele dienstverleningen in deze omliggende gemeenten voor de eigen inwoners gratis zijn of alleszins minder kosten, zoals zwembad, bibliotheek, sporthal, ... terwijl een Antwerpenaar voor z'n vaak overbelaste en soms gebrekkige structuur - net zoals iedereen - de volle pot mag betalen. Pure discriminatie en onrechtvaardigheid noem ik dat. Het chique volk van rond de stad profiteert enkel van de geneugten van de grootstad, de lasten nemen ze er niet bij. Die moeten de Antwerpenaars zelf dragen, zonder dank. Ik stel een aantal oplossingen voor om de situatie eerlijker te maken:
- gemeentebelastingen met een landelijk gelijk percentage, inkomsten te verdelen volgens de behoefte. - een bonus of premie schenken aan arbeidsactieve gezinnen die zich in een grootstad (Antwerpen, Gent, Brussel, ...) komen vestigen en alzo bijdragen aan de opwaardering van het sociaal-economisch klimaat van zulk een stad. - forenzenverkeer (behalve openbaar vervoer uiteraard) van randbewoners naar de binnenstad op basis van particulier vervoer (met de wagen dus) voor ontspanningsactiviteiten zoals uitgaan, winkelen, enz. ontmoedigen door een tol te heffen om de stad nog binnen te mogen. Een soort van wegenvignet op stedelijk niveau zullen we maar zeggen. Verder de parkeerplaatsen nog duurder maken, nog strenger beboeten bij overtreding en meer straten autovrij maken. Op die manier wordt de onnodige verkeerdrukte in de stad beperkt. - Randgemeenten verbieden om OCMW-cliënten nog langer te dumpen in de grootsteden. Zij moeten zelf in sociale woningen op hun eigen grondgebied voorzien. Op die manier wordt de sociaal-economische kloof tussen steden en randgemeenten een pak kleiner. - Openbare voorzieningen als sportcomplexen, zwembaden, stedelijke feestzalen, bibliotheken, internet, enz. gratis ter beschikking stellen voor de eigen inwoners. We betalen - als stedeling tenminste - genoeg gemeentebeslasting - om van deze voordelen kosteloos te mogen profiteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Dit is een surplus op de gemeentelijke opcentiemen. In vele steden heeft dit een andere naam zoals bvb milieuheffing.
Verhuizen is helaas geen optie, met de huidige prijzen van de woningen... En het is zo dat alleenstaanden met kinderen een hoger tarief betalen dan die zonder kinderen, maar bij koppels blijft het gelijk, kinderen of niet. Niet eerlijk vind ik. BTW, freespirit, ik kom zelden in Antwerpen, maar is het niet slecht voor de 'commerce' om mensen te doen betalen om de stad in te mogen ![]() |
![]() |
![]() |