![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Grootmeester Kurt Vonnegut was een schrijver zonder land
Hij gold als een van de grootmeesters van de Amerikaanse literatuur, een verteller pur sang met een enorme verbeeldingskracht en een onweerstaanbare, bijtende humor. a {outline:none;}a:hover {text-decoration: none;}a:active {}#slideshow {}#ss_form {}#ss_img_div {background-color:#FFFFFF;text-align: center;border:1px solid #F1EFE6;}#ss_img_div img{border:0px;}#ss_img {border:1px solid #000000;}#image_caption {color:#000000;padding: 4px 4px 4px 4px;display:block;}#ss_controls {}#navigatie_image {border:0px;background-color:#F1EFE6;width:470px;margin-bottom:5px;padding-top:2px;padding-bottom:2px;}.slideshowlink {}#ss_start {padding-left:30px;color:#515559;}#ss_stop {color:#515559;}.vorige {}#ss_prev {color:#515559;}.aantal {color:#000000;}.volgende {}#ss_next {color:#515559;} VORIGE START STOP VOLGENDE Een schrijver zonder wie het begrip Amerikaanse literatuur heel wat minder zou betekenen dan het doet. Toch kreeg de woensdag op 84-jarige leeftijd overleden Kurt Vonnegut, schrijver van 'Slaughterhouse Five' (Slachthuis vijf), nooit de Nobelprijs voor de literatuur. Sinds vorig jaar weten we waarom. Ooit was Vonnegut eigenaar en directeur van een autodealerbedrijf genaamd Saab Cape Cod, zo verhaalde hij in zijn in 2006 in Nederlandse vertaling verschenen essaybundel 'A Man Without A Country' (Man zonder land), een met eigen zeefdrukken gelardeerd werk. Hij en het bedrijf gingen failliet. ,,De Saab was toen net als nu een Zweeds automobiel en ik geloof nu dat mijn mislukking als autodealer destijds verklaart wat anders een groot raadsel zou blijven: waarom de Zweden mij nooit de Nobelprijs voor literatuur hebben toegekend. Oud Noors spreekwoord: De Zweden zijn kort van pik maar lang van memorie.'' Tien jaar lang was het, na de roman 'Timequake' waarin opnieuw zijn alter ego Kilgore Trout opdook, stil geweest rond Vonnegut. Hij had verklaard nooit meer een boek te zullen schrijven. Bij het verschijnen van 'A Man Without A Country' riep hij hetzelfde, om vervolgens toch weer aan de slag te gaan met de roman 'If God Were Alive Today'. De verwachtingen waren hooggespannen, maar hij wierp vorig jaar definitief de handdoek in de ring. ,,Het leger wilde me houden omdat ik kon typen, dus typte ik de ontslagbrieven van anderen'', zei hij in een interview. ,,En ik dacht: 'Alstublieft, ik heb alles gedaan wat ik moest doen, mag ik nu naar huis?'' Zo voel ik me nu ook. Ik heb boeken geschreven. Een heleboel. Alstublieft, ik heb alles gedaan wat ik moest doen, mag ik nu naar huis?'' Vonnegut debuteerde in 1952 met de roman de 'Player Piano' (1952). Hij schreef toneelstukken, essays en korte verhalen die hij zelf 'hazenslaapjes' noemde. Hij was grafisch kunstenaar en illustreerde zijn eigen werk. Maar hij werd toch vooral beroemd met zijn romans, die hem tot een van de helden maakten van de Amerikaanse underground van de jaren zestig en begin jaren zeventig. Hij schreef onder meer 'Cat's Cradle', 'Breakfast Of Champions' en 'God Bless You, Mr. Rosewater'. Maar 'Slaughterhouse Five', misschien wel de vreemdste anti-oorlogsroman uit de literatuur, werd beschouwd als zijn meesterwerk. De Amerikaanse schrijver Kurt Vonnegut overleed woensdag in New York, nadat hij ernstig hersenletsel had opgelopen bij een val enkele weken geleden. (uit de "Stentor")