Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari "Ooit was hij een van de sterkhouders binnen de VU. Hij was zelfs tot driemaal toe lid van de regering. De laatste maal kwam er een abrupt einde aan door een bezoek aan Sint-Maartensfonds. Na het uiteenvallen van de partij vond hij politiek onderdak

Discussietools
Oud 5 februari 2004, 08:58   #1
Teasy
Vreemdeling

Teasy's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp dat de CD&V staat te trappelen om de fakkel over te nemen van paars, maar als ik de ons omringende landen bekijk waar christen democratisch regeert, dan bedank ik toch voor het aanbod.
Hoe denkt CD&V dit beter te doen? Als ik de (voormalige) kopstukken van de partij bezig hoor, dan heb ik toch grote vraagtekens of de partij wel degelijk beleidsklaar is.
Naar mijn bescheiden mening, denk ik dat de partij zelfs nog niet rijp is om degelijke opppositie te voeren. De uitspraak die Leterme typeert is "Doe er dan iets aan...". Inderdaad, de beste stuurlui staan aan wal, maar kunnen die stuurlui het schip wel besturen???
Teasy is offline  
Oud 5 februari 2004, 10:38   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teasy
Ik begrijp dat de CD&V staat te trappelen om de fakkel over te nemen van paars, maar als ik de ons omringende landen bekijk waar christen democratisch regeert, dan bedank ik toch voor het aanbod.
Misschien moet je toch wat specifieker zijn wat er zo slecht is in de omliggende landen waar christen democratisch bestuurd wordt.
Ten eerste zijn er zo niet veel landen(Nederland), en ten tweede zeg je niet wat je slecht vind aan het bestuur. Zo start je geen discussie.
boer_bavo is offline  
Oud 5 februari 2004, 13:23   #3
Teasy
Vreemdeling

Teasy's schermafbeelding

Standaard

Om specifiek iets aan te duiden wat "slecht" is in Nederland:
* inkrimpen van het sociaal beleid (ook naar de sociaal zwaksten)
* begrotingstekort
* fiscale hervorming
* ...

Ik denk dat je met een minimum aan moeite dit zelf had kunnen ontdekken.

Ten tweede heb ik toch duidelijk aangegeven wat mijn vraag was naar de CD&V toe. Ik stel mij enkel vragen bij de competentie van de kopstukken van de partij.
En inderdaad, ook bij andere partijen vindt je incompetentie!

MAAR IS DE CD&V KLAAR OM EEN BETER BELEID TE VOEREN????
Teasy is offline  
Oud 5 februari 2004, 15:39   #4
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

De vraag is natuurlijk niet aan mij gesteld, maar toch enkele bedenkingen:
- het begrotingstekort is klein in vergelijking met de rest van Europa
- Nederland heeft een erg woelige politieke situatie achter de rug. Daarnaast een recessie (terwijl we in België nog steeds groei hebben). De mogelijkheden om een beleid te voeren zonder een begrotingstekort, belastingsverhogingen of een inkrimping van het sociaal beleid zijn beperkt.
- CDA zit niet alleen in de coalitie in Nederland. Ook de VVD en D66 zitten erin. Gezien je in je avatar een VLD logo hebt kan je toch ook wel zeggen dat de Nederlandse VLD dus minstens even verantwoordelijk is voor het beleid.

Enfin, ik geloof dat er in NL nu een beter beleid gevoerd wordt dan in België. Ik denk dat Nederland eens de recessie gedaan is er véél beter voorstaat dan België. Hier worden de problemen niet aangepakt maar voor ons uitgeschoven.
boer_bavo is offline  
Oud 6 februari 2004, 12:32   #5
Teasy
Vreemdeling

Teasy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- CDA zit niet alleen in de coalitie in Nederland. Ook de VVD en D66 zitten erin. Gezien je in je avatar een VLD logo hebt kan je toch ook wel zeggen dat de Nederlandse VLD dus minstens even verantwoordelijk is voor het beleid.
Je kunt natuurlijk niet ontkennen dat het aandeel van de CDA opmerkelijk groter is dan die van de VVD en D66 samen.

Wat de aanpak van de problemen betreft zowel voor België en Nederland, verschillen we dus ook duidelijk van mening, wat niet wil zeggen dat het altijd beter kan/moet. U denkt tevens dat er in Nederland een beter beleid wordt gevoerd en wederom verschillen we hier ook van mening.
Ik denk dat het weinig zin heeft om mijn mening verder te onderbouwen, om zo een eindeloos welles nietes spelletje te vermijden, maar dat de discussie eerder in het 'binnenland' moet blijven.
Inderdaad, ik heb het Nederlands voorbeeld aangehaald, maar dan ook enkel als voorbeeld.

Mijn eerder gestelde vraag is nog steeds onbeantwoord!
Teasy is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:13   #6
Johan Sauwens
Vreemdeling

Standaard

Ik zou me er kort vanaf kunnen maken: als ik zie hoe paars klungelt, denk ik dat CD&V het niet slechter kan doen.

Volgens mij is partij wel degelijk klaar, al kan het altijd beter. Programmatorisch en naar stijl (degelijkheid in plaats van improvisatie en losse flodders) staat CD&V sterk. We hebben ook het politiek personeel, een goede mix van ervaring en aanstormend talent. Ook de communicatie lukt steeds beter.

Persoonlijk ligt oppositie voeren ligt mij wel, maar voor een beleidspartij met een traditie zoals CD&V was dat wennen. Ook in de meerderheid zouden we het ongetwijfeld goed doen. We mogen echter niet het vel verkopen voor de beer geschoten is. Eerst de verkiezingen winnen en dan zien of een sterk akkoord mogelijk is.
Johan Sauwens is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:36   #7
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

CD&V heeft (de CVP althans) mede gezorgd voor het cordon sanitaire. Waarom vormt ze niet, naar het voorbeeld van VLD-MR, één federale koepel voor de federale verkiezingen? Daar hebben nationalistische partijen geen verhaal tegen.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:37   #8
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

CD&V heeft (de CVP althans) mede gezorgd voor het cordon sanitaire. Waarom vormt ze niet, naar het voorbeeld van VLD-MR, één federale koepel voor de federale verkiezingen? Daar hebben nationalistische partijen geen verhaal tegen.
Bruno* is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be