![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Heel wat mensen weigeren om te gaan stemmen. Wat kunnen daar - buiten in bhv - redenen toe zijn? Waarom niet gewoon blanco stemmen?
Het antwoord "ik wil dat systeem niet steunen" vind ik nogal gemakkelijk, iets meer uitleg a.u.b. Ik doel ook niet echt op mensen die gewoon te lui zijn, of mensen die een volmacht geven of iets dergelijks. mvg, polle |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik mag gewoon niet, want Nederlandse nationaliteit en niet in België woonachtig. Bovendien, ik zou onder geen beding Belg gemaakt willen worden. Vlaming, ja, Belg, nee.
Klacht ingediend bij Quickie's KAFKA-website over die materie, haalde niets uit. Grrr ...
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Daar doel ik dus ook niet op. Ik vraag het aan de mensen illegaal weigeren te gaan stemmen (uit prinicipiële redenen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Omdat men simpel weg weigeren ons onderdrukkers te kiezen.Nu zal je zeggen dat er geen onderdrukkers zijn of iets in de trant maar daar
weiger ik op te antwoorden,je moest maar die vraag als eerst stellen.
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga wel stemmen, ik ga gewoon weigeren om bijzitter te spelen en/of te tellen. Gewoon uit principe. Zij maken beloften die niet nagekomen worden, en wij moeten dingen doen die zij ons opleggen?? Ik denk het niet. De kerk wat in het midden houden eh, geven en nemen... zoals bij koppel en huwelijken. Splitsen die boel!
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() U kunt eruit halen dat, mocht ik Belg zijn, ik principieel zou gaan weigeren te stemmen in ongrondwettelijke verkiezingen.
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Van waar eigenlijk je grote bekommernis met de Vlaamse/Belgische politiek?
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik vind België een on-staat. Verder solidariteit met mijn taalgenoten. En nog veel meer ... bewondering voor de moed van de Vlaamse Beweging. Het kan alleen wel wat specifieker en dan radicaler. Na 10 juni zou ik dus echt grootschalig burgerlijk ongehoorzaam worden en alles weigeren op officieel terrein omdat de grondwet niet toegepast wordt. Op een pacifistische manier breng je dan de regering ten val. Maar ja, dat vereist moed en onderlinge solidariteit, en daar schort 't te vaak aan.
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Omdat ik de enige ben die beslissingsrecht heeft over mijn leven. Omdat democratie en varianten gelijk zijn aan dictatuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
of vind je het systeem (kiesplicht) an sich een onderdrukking? zo ja, waarom en argumenten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() met een blanco stem geef je aan dat je akkoord gaat met het soort samenleving dat stemming vertegenwoordigd,het verschil met niet-stemmen is het negeren van de politieke kaste.
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() kortom, iets �* la
een echte proteststem is géén stem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie gaat stemmen, stemt op een persoon (indirect, door een lijststem, of direct, door een kopstem). Door die daad legitimeer en machtig je die persoon beslissingen te nemen, niet enkel voor jezelf, maar ook voor anderen. Daardoor wordt je verantwoordelijk voor diens doen en laten.
Als je blanco stemt, legitimeer je inderdaad dat systeem. Ik zie niet in waarom dat een "flauw" antwoord zou zijn. Het is wat je er zelf van maakt.
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Doe er dat'echte' van af en we kunnen akkoord gaan.
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() hoezo? van vb-stemmers zeggen ze ook dat er proteststemmers tussenzitten. maar ik kan aannemen dat jij dat geen échte proteststem vind, en géén stem wel, vandaar dat ik er het woordje echt bijzet.
lombas: wat is dan het alternatief? als machtigen niet gaat, hoe wil jij het dan doen? dat iedereen gewoon zelf mee regeert ![]() zelf ben ik ook niet echt voor democratie, maar ik zie niet echt een alternatief. alleszins al bedankt voor de antwoorden. Laatst gewijzigd door Pølle : 18 april 2007 om 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik steun inderdaad enkel persoonlijke representatie, over regeren heb ik niets gezegd. Dat, of de tirannie in de oude zin.
Laatst gewijzigd door lombas : 18 april 2007 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
heb je nog een link over de atheense democratie, want ik beheers het politieke jargon niet zo in het Engels ![]() mvg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt wel een beeld krijgen van hoe die eruit zag: ![]() Er bestaan twee boeken die er zeer specifiek over handelen, de zgn. "Grondwet van de Atheners", de één van Aristoteles (redelijk optimistisch) en de ander van de pseudo-Xenofon (keurt democratie af maar erkent wel haar superioriteit). Die kocht ik toevallig nog onlangs in een moderne Spaanse vertaling als "Constituciones pol�*ticas griegas". Als je een glimp van de boeken wilt opvangen: - Aristoteles (Engels) - Pseudo-Xenofon (nt gevonden)
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() dank u, zal het later eens bekijken
Citaat:
Of hoe zie jij dat? |
|
![]() |
![]() |