![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wo 02/05/07 - Ook 18-jarigen kunnen al worden opgeroepen om bijzitter te zijn bij de verkiezingen van 10 juni. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) heeft de leeftijdsgrens verlaagd.
"In ons land moet je stemmen vanaf 18 jaar. Het was onlogisch dat je maar bijzitter mocht zijn vanaf je 30e", zegt Dewael. ![]() "Studenten die examens moeten afleggen, kunnen op eenvoudig verzoek wel automatisch worden vrijgesteld van die verplichting." De voorzitters van het stembureau moeten ook niet zelf meer op zoek naar bijzitters. Dat is nu een taak voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau, meestal een magistraat. "Ik denk dat er een grotere overtuigingskracht uitgaat van een oproepingsbrief die gestuurd is door een magistraat." De maatregelen moeten het steeds terugkerende probleem van het tekort aan bijzitters oplossen. "Ik ben een voorstander van de aanpak met de zachte hand", zegt Dewael. "Als er nu nog bijzitters zijn met excuses, dan moeten we optreden. Maar ik heb het gevoel dat er niet veel problemen meer zullen zijn." ----------------------------------------------------------------------- Ik denk eerder dat er deze keer wel eens méér problemen met bijzitters zouden kunnen zijn. Vandaar dat er juist nu een nieuwe reserve aangeboord wordt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof ik nu wél zou opdagen.
Bwahaha. ![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tof. Als ik dan opgeroepen wordt, mag ik nog eens heel een administratieve rompslomp door. Want de verkiezingen vallen al niet in de examens, hé!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee.
12/06: Geschiedenis van de Islam 14/06: Socio-economische Geschiedenis van de Nieuwste Tijd Ik zal die bewuste zondag wel weten wat doen. Een vrijstelling kun je enkel krijgen als je de elfde examen hebt, geloof ik. Wat belachelijk is, het houdt geen rekening met mogelijk onmogelijke combinaties daarna.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me eerlijk gezegd toch af of een manneke of maske van 18 jaar al genoeg maturiteit / verantwoordelijkheidsbesef bezit om daar te gaan zitten.
Niet dat alle 18 jarigen onozelaars of zo zouden zijn, verre van, zelf al zijn ze geïntereseerd in politiek etc... ik denk eerlijk gezegd toch dat dat een werkje is voor mensen die gewoon zijn van administratief werk te doen. Er op een paar uur tijd een paar honderd stemgerechtigden laten passeren op een ordentelijke manier, vereist toch enige kennis van administratieve organisatie. Los van het feit natuurlijk dat meer dan den helft van de 18 - 21 jarigen op dat moment in hunen blok zitten. Dat de oproepingsbrieven door een magistraat moeten geschreven worden dat is inderdaad maar nie meer dan correct... (moesten ze da aan mij vragen, ik schreef iedereen aan met de juiste sympathieën ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() nou daar is niet veel kennis voor nodig, gewoon de indentiteitskaart vragen en dan in de kiezerslijst aan de naam een kruisje zetten, je moet natuurlijk wel het Alfabet kennen, want de namen staan er alfabetisch in,
of anders het paspoort terug geven das ook niet zo moeilijk, de rest wordt toch door ervaren mensen gedaan, de voorzitter en secretaris, zijn mensen die dat al dikwijls gedaan hebben |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
http://www.burgerzin.be/index.php Ik hoop het! ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Dat vanaf 18 jaar vind ik goed maar de rest bevalt me niet.
Ipv van een bepaalde leeftijd te nemen (bv, 30 jaar) en mensen op te roepen die dat jaar die bepaalde leeftijd hebben of worden op te roepen. Op deze manier moet iedereen maar ene keer gaan als bijzitter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Verkiezingsdagen zijn momenten waarop de legerkazernes zeer goed beveiligd zijn. Dit even terzijde.
![]() |
#11 |
Partijlid
|
![]() Dat belooft
![]()
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Terloops, zou een fietstochtje op de Mont Ventoux overigens gelden als excuus om niet te moeten gaan zitten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als ze nu eens alles gewoon op 18 zetten dan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Is da nie alleen voor de senaat? De kamer is toch 18?
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 3 mei 2007 om 05:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
anders krijg je toestanden waarna je achteraf de verkiezingen opnieuw moogt doen : "zie wetteren"... Kijken of ge ne pas hebt en een streepeke aan ne naam zetten dat zou inderdaad iedereen wel moeten kunnen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Da ze begot de doppers oproepen! ![]() Ge gaat mij niet wijs maken dat die niet intelectueel genoeg zijn om een streepke over iemand zijn naam te trekken en met ekskuses dat ze moeten gaan werken kunnen ze ook ni afkomen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Coekie
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() heeft er iemand hier al een invitatie gehad om te zitten bij deze ongrondwettelijke verkiezingen ?