Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2007, 13:13   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ook 18-jarigen opgeroepen als bijzitter

wo 02/05/07 - Ook 18-jarigen kunnen al worden opgeroepen om bijzitter te zijn bij de verkiezingen van 10 juni. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) heeft de leeftijdsgrens verlaagd.

"In ons land moet je stemmen vanaf 18 jaar. Het was onlogisch dat je maar bijzitter mocht zijn vanaf je 30e", zegt Dewael.

(Belga)

"Studenten die examens moeten afleggen, kunnen op eenvoudig verzoek wel automatisch worden vrijgesteld van die verplichting."

De voorzitters van het stembureau moeten ook niet zelf meer op zoek naar bijzitters. Dat is nu een taak voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau, meestal een magistraat.

"Ik denk dat er een grotere overtuigingskracht uitgaat van een oproepingsbrief die gestuurd is door een magistraat."

De maatregelen moeten het steeds terugkerende probleem van het tekort aan bijzitters oplossen.

"Ik ben een voorstander van de aanpak met de zachte hand", zegt Dewael. "Als er nu nog bijzitters zijn met excuses, dan moeten we optreden. Maar ik heb het gevoel dat er niet veel problemen meer zullen zijn."

-----------------------------------------------------------------------

Ik denk eerder dat er deze keer wel eens méér problemen met bijzitters zouden kunnen zijn. Vandaar dat er juist nu een nieuwe reserve aangeboord wordt?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 13:22   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Alsof ik nu wél zou opdagen.

Bwahaha.

Oud 2 mei 2007, 13:27   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Tof. Als ik dan opgeroepen wordt, mag ik nog eens heel een administratieve rompslomp door. Want de verkiezingen vallen al niet in de examens, hé!
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 13:28   #4
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Alsof ik nu wél zou opdagen.

Bwahaha.

is er weer zo'n bijeenkomst in holland waar ge zo nen brief kunt krijgen ofzoiets?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 13:29   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Nee.

12/06: Geschiedenis van de Islam
14/06: Socio-economische Geschiedenis van de Nieuwste Tijd

Ik zal die bewuste zondag wel weten wat doen. Een vrijstelling kun je enkel krijgen als je de elfde examen hebt, geloof ik. Wat belachelijk is, het houdt geen rekening met mogelijk onmogelijke combinaties daarna.
Oud 2 mei 2007, 15:01   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag me eerlijk gezegd toch af of een manneke of maske van 18 jaar al genoeg maturiteit / verantwoordelijkheidsbesef bezit om daar te gaan zitten.

Niet dat alle 18 jarigen onozelaars of zo zouden zijn, verre van, zelf al zijn ze geïntereseerd in politiek etc... ik denk eerlijk gezegd toch dat dat een werkje is voor mensen die gewoon zijn van administratief werk te doen. Er op een paar uur tijd een paar honderd stemgerechtigden laten passeren op een ordentelijke manier, vereist toch enige kennis van administratieve organisatie.

Los van het feit natuurlijk dat meer dan den helft van de 18 - 21 jarigen op dat moment in hunen blok zitten.

Dat de oproepingsbrieven door een magistraat moeten geschreven worden dat is inderdaad maar nie meer dan correct... (moesten ze da aan mij vragen, ik schreef iedereen aan met de juiste sympathieën )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:16   #7
Randa
Burgemeester

Standaard

nou daar is niet veel kennis voor nodig, gewoon de indentiteitskaart vragen en dan in de kiezerslijst aan de naam een kruisje zetten, je moet natuurlijk wel het Alfabet kennen, want de namen staan er alfabetisch in,
of anders het paspoort terug geven das ook niet zo moeilijk, de rest wordt toch door ervaren mensen gedaan, de voorzitter en secretaris, zijn mensen die dat al dikwijls gedaan hebben
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:19   #8
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
wo 02/05/07 - Ook 18-jarigen kunnen al worden opgeroepen om bijzitter te zijn bij de verkiezingen van 10 juni. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) heeft de leeftijdsgrens verlaagd.

"In ons land moet je stemmen vanaf 18 jaar. Het was onlogisch dat je maar bijzitter mocht zijn vanaf je 30e", zegt Dewael.

(Belga)

"Studenten die examens moeten afleggen, kunnen op eenvoudig verzoek wel automatisch worden vrijgesteld van die verplichting."

De voorzitters van het stembureau moeten ook niet zelf meer op zoek naar bijzitters. Dat is nu een taak voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau, meestal een magistraat.

"Ik denk dat er een grotere overtuigingskracht uitgaat van een oproepingsbrief die gestuurd is door een magistraat."

De maatregelen moeten het steeds terugkerende probleem van het tekort aan bijzitters oplossen.

"Ik ben een voorstander van de aanpak met de zachte hand", zegt Dewael. "Als er nu nog bijzitters zijn met excuses, dan moeten we optreden. Maar ik heb het gevoel dat er niet veel problemen meer zullen zijn."

Ik denk eerder dat er deze keer wel eens méér problemen met bijzitters zouden kunnen zijn. Vandaar dat er juist nu een nieuwe reserve aangeboord wordt?
Gaan we hier een boom meemaken???
http://www.burgerzin.be/index.php
Ik hoop het!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:24   #9
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Dat vanaf 18 jaar vind ik goed maar de rest bevalt me niet.

Ipv van een bepaalde leeftijd te nemen (bv, 30 jaar) en mensen op te roepen die dat jaar die bepaalde leeftijd hebben of worden op te roepen. Op deze manier moet iedereen maar ene keer gaan als bijzitter.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:41   #10
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Verkiezingsdagen zijn momenten waarop de legerkazernes zeer goed beveiligd zijn. Dit even terzijde.
Oud 2 mei 2007, 16:48   #11
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Dat belooft
Oud 2 mei 2007, 17:22   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Terloops, zou een fietstochtje op de Mont Ventoux overigens gelden als excuus om niet te moeten gaan zitten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 17:28   #13
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik vraag me eerlijk gezegd toch af of een manneke of maske van 18 jaar al genoeg maturiteit / verantwoordelijkheidsbesef bezit om daar te gaan zitten.

Niet dat alle 18 jarigen onozelaars of zo zouden zijn, verre van, zelf al zijn ze geïntereseerd in politiek etc... ik denk eerlijk gezegd toch dat dat een werkje is voor mensen die gewoon zijn van administratief werk te doen. Er op een paar uur tijd een paar honderd stemgerechtigden laten passeren op een ordentelijke manier, vereist toch enige kennis van administratieve organisatie.

Los van het feit natuurlijk dat meer dan den helft van de 18 - 21 jarigen op dat moment in hunen blok zitten.

Dat de oproepingsbrieven door een magistraat moeten geschreven worden dat is inderdaad maar nie meer dan correct... (moesten ze da aan mij vragen, ik schreef iedereen aan met de juiste sympathieën )
Dat bijzitten stelt helemaal niets voor.Wie kan er nu niet een paspoort ofzo ontvangen en gewoon opschrijven of gewoon de stempapieren afgeven??
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 23:49   #14
Dogbert
Lokaal Raadslid

Dogbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ah maar het is wel logisch dat je pas op je 21ste kandidaat kan zijn?

Als ze nu eens alles gewoon op 18 zetten dan.
Oud 2 mei 2007, 23:50   #15
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dogbert Bekijk bericht
Ah maar het is wel logisch dat je pas op je 21ste kandidaat kan zijn?

Als ze nu eens alles gewoon op 18 zetten dan.
Is da nie alleen voor de senaat? De kamer is toch 18?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 05:41   #16
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(Belga)

1098

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 3 mei 2007 om 05:41.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 06:47   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Dat bijzitten stelt helemaal niets voor.Wie kan er nu niet een paspoort ofzo ontvangen en gewoon opschrijven of gewoon de stempapieren afgeven??
Dat is inderdaad het simpele van de zaak, maar er komt toch nog wel wat controle bij kijken ook, om te zien of het goed gebeurd, of de regels worden gevolgd etc...

anders krijg je toestanden waarna je achteraf de verkiezingen opnieuw moogt doen : "zie wetteren"...

Kijken of ge ne pas hebt en een streepeke aan ne naam zetten dat zou inderdaad iedereen wel moeten kunnen ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 09:59   #18
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
....
Maar ze mogen wel al op 16jaar kindjes maken

Da ze begot de doppers oproepen! ipv de werkende mens lastigvallen op zijnen ééne vrije dag (zaterdag is bij ons kuis/winkel/klus-dag dus da telt ni)

Ge gaat mij niet wijs maken dat die niet intelectueel genoeg zijn om een streepke over iemand zijn naam te trekken en met ekskuses dat ze moeten gaan werken kunnen ze ook ni afkomen
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 10:31   #19
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het simpele van de zaak, maar er komt toch nog wel wat controle bij kijken ook, om te zien of het goed gebeurd, of de regels worden gevolgd etc...
Als bijzitter doe je vrij eenvoudig werk, de voorzitter en secretaris moeten wel goed op de hoogt zijn van de regels en hun werk is heel wat moeilijker.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 10:53   #20
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

heeft er iemand hier al een invitatie gehad om te zitten bij deze ongrondwettelijke verkiezingen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be