Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2007, 10:08   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Burgemeester Geeft Zichzelf Opslag

BURGEMEESTER GEEFT ZICHZELF OPSLAG
In Damme heeft de oppositie een klacht
ingediend tegen burgemeester Dirk
Bisschop (CD&V).

De klacht komt er omdat de burgemeester
zichzelf een loonsverhoging heeft toe-
gekend. Het bericht staat in HLN.

Donderdag liet Bisschop een voorstel
goedkeuren om hem voortaan te betalen
als een burgemeester van een stad met
50.000 inwoners, terwijl Damme er maar
11.000 heeft. In de praktijk verdient
hij dan 3.000 euro netto per maand in
plaats van 2.000 nu.

Bisschop zegt dat hij daar recht op
heeft omdat hij een halftijdse baan bij
een privéfirma moest opzeggen.

Bron/VRT teletekst

Een burgemeester die zijn eigen opslag geeft?
Waar gaat dat nu naar toe,en 2000€ zou toch
moeten volstaan om van te leven hé
Oud 1 mei 2007, 10:16   #2
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
BURGEMEESTER GEEFT ZICHZELF OPSLAG
In Damme heeft de oppositie een klacht
ingediend tegen burgemeester Dirk
Bisschop (CD&V).

De klacht komt er omdat de burgemeester
zichzelf een loonsverhoging heeft toe-
gekend. Het bericht staat in HLN.

Donderdag liet Bisschop een voorstel
goedkeuren om hem voortaan te betalen
als een burgemeester van een stad met
50.000 inwoners, terwijl Damme er maar
11.000 heeft. In de praktijk verdient
hij dan 3.000 euro netto per maand in
plaats van 2.000 nu.

Bisschop zegt dat hij daar recht op
heeft omdat hij een halftijdse baan bij
een privéfirma moest opzeggen.

Bron/VRT teletekst

Een burgemeester die zijn eigen opslag geeft?
Waar gaat dat nu naar toe,en 2000€ zou toch
moeten volstaan om van te leven hé
2000 euro verdienen om een job als burgemeester te vervullen genoeg?
Dit is net genoeg om een kieskampagne terug te verdienen.
Het is niet omdat de ene gemeente 11.000 inwoners heeft dat er minder werk is als in een stad van 55.000 inwoners. De kernataken van een gemeentebestuur blijven dezelfde. Evenveel dus. Om voor 3000€ netto burgemeester te spelen zou ik zelfs nog niet uit mijn huis komen gezien de verantwoordelijkheden en het werk die moet worden verzet.

Laatst gewijzigd door giserke : 1 mei 2007 om 10:17.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 10:17   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij zal snel mogen inpakken, want het is dus een onwettige opslag.
Enkel mensen die een vervangingsinkomen hebben, hebben recht op een vergoeding voor het verlies van deze vergoeding.
En dan nog enkel als zij inkomsten verlies leiden tegenover hun vervangingsinkomen zonder de vergoeding voor hun mandaat.
De meeste burgervaders kunnen dus nooit een vergoeding krijgen voor inkomsten verlies door hun mandaat, daar de vergoedingen er voor hoger liggen dan de vervangingsinkomsten.

En anders had hij maar geen burgemeester moeten worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 10:20   #4
giserke
Banneling

Standaard

De grote fout is gebeurt tijdens de fusies in de jaren 70.
De samenstellingen van de gemeenten is slecht gebeurt.
Zelfstandige gemeenten van 11.000 inwoners zou niet eens hebben mogen bestaan.
Oud 1 mei 2007, 10:20   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Welke verantwoordelijkheden neemt een burgemeester tegenwoordig nog op?

En die €2000-€3000, is dat alles dat ie heeft, of komen er nog zitpenningen bij, en welke schnabbelmandaatjes?
Oud 1 mei 2007, 10:23   #6
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Welke verantwoordelijkheden neemt een burgemeester tegenwoordig nog op?
Veel meer dan in een grote gemeente, omdat deze kleine gemeenten bijna geen personeel hebben. Als ze willen dat er iets gebeurt moeten ze het zelf doen.
Citaat:

En die €2000-€3000, is dat alles dat ie heeft, of komen er nog zitpenningen bij, en welke schnabbelmandaatjes?
De snabbelmandatjes zijn voor de grotere gemeenten. Ik denk zelfs dat zijn gemeente niet eens vertegenwoordigd is in een intercommunale of instanties waar die mandaadjes te snabbelen zijn.

Laatst gewijzigd door giserke : 1 mei 2007 om 10:24.
Oud 1 mei 2007, 10:32   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het is niet omdat de ene gemeente 11.000 inwoners heeft dat er minder werk is als in een stad van 55.000 inwoners. De kernataken van een gemeentebestuur blijven dezelfde. Evenveel dus. Om voor 3000€ netto burgemeester te spelen zou ik zelfs nog niet uit mijn huis komen gezien de verantwoordelijkheden en het werk die moet worden verzet.

Hij had een job en kon deze gemakkelijk combineren.
Maar hij wilde zich niet te moe maken.
En een burgervader heeft een hele kolone aan helpers om hem bij te staan.
Hij had beter een job voor zichzelf gecreeerd binnen de gemeente.
Daardoor had hij zichzelf veel meer opslag kunnen geven en dit zelfs zonder dat iemand er iets had kunnen over zeggen.

En het werk binnen een kleine gemeente is idd wel verschillend tegenover een grote gemeente of een stad. Het is ook veel gemakkelijker.

Minder zitdagen, minder papierwerk, minder problemen, minder grondgebied met straten, minder scholen, minder politie, minder van alles. Enkel meer open ruimte.

De job is binnen een kleine gemeente dus helemaal geen full-time.
En dan moet men maar eens eerst vertellen welke job hij heeft opgegeven.
En hoeveel inkomsten verlies hij daardoor heeft geleden.
Want het is goed mogelijk dat hij met die 1000€ meer, een hoger inkomen heeft bekomen, dan met zijn part-time jobje en zijn 2000€ burgemeestersloon.
Oud 1 mei 2007, 10:41   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hij had een job en kon deze gemakkelijk combineren.
Maar hij wilde zich niet te moe maken.
En een burgervader heeft een hele kolone aan helpers om hem bij te staan.
Hij had beter een job voor zichzelf gecreëerd binnen de gemeente.
Daardoor had hij zichzelf veel meer opslag kunnen geven en dit zelfs zonder dat iemand er iets had kunnen over zeggen.

En het werk binnen een kleine gemeente is idd wel verschillend tegenover een grote gemeente of een stad. Het is ook veel gemakkelijker.

Minder zitdagen, minder papierwerk, minder problemen, minder grondgebied met straten, minder scholen, minder politie, minder van alles. Enkel meer open ruimte.

De job is binnen een kleine gemeente dus helemaal geen fulltime.
En dan moet men maar eens eerst vertellen welke job hij heeft opgegeven.
En hoeveel inkomsten verlies hij daardoor heeft geleden.
Want het is goed mogelijk dat hij met die 1000€ meer, een hoger inkomen heeft bekomen, dan met zijn part-time jobje en zijn 2000€ burgemeestersloon.
wie zegt dat aantal inwoners = aan hoeveelheid grondgebied, infrastructuur en wegen?
De kosten en problemen zijn net gigantisch omdat het vaak landelijke gemeenten zijn veel grote en lange wegen, en gebouwen tov het aantal inwoners.
Als je met 2 een studentenkamer moet delen betaal je meer dan als je die met 5 een moet delen. Zo is het ook bij die gemeenten. In % hebben ze veel meer lasten en zorgen dan een grote gemeente door de beperkte inkomsten.
Een burgemeester in en gemeente van 11000 inwoners heeft welgeteld recht op 1 secretares (sorry medewerker. straks hebben we weer ambras met de feministen) De taken van een burgemeester is een fulltime.

Eigenlijk verklaar ik mensen zot als ze daar aan willen beginnen. (in de positieve zin van het woord)

Laatst gewijzigd door giserke : 1 mei 2007 om 10:41.
Oud 1 mei 2007, 10:45   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht nochtans dat partijen overheidssubsidies ontvangde om kiescampagnes mee te betalen,of ben ik fout nu?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 1 mei 2007 om 10:47.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 10:46   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel meer dan in een grote gemeente, omdat deze kleine gemeenten bijna geen personeel hebben. Als ze willen dat er iets gebeurt moeten ze het zelf doen.

De snabbelmandatjes zijn voor de grotere gemeenten. Ik denk zelfs dat zijn gemeente niet eens vertegenwoordigd is in een intercommunale of instanties waar die mandaadjes te snabbelen zijn.

Ik woon zelf ook in een kleine gemeente met 17000 inwoners.

Onze burgervader is ook commissielid van verschillende zaken en instellingen en krijgt daarvoor dus zitpennigen.

En het is juist omdat er minder personeel is dat hij minder werk heeft, er zijn immmers minder zaken die hij moet in het oog houden.

Dat zijn gemeente geen aandelen heeft is de fout van zijn gemeente, niet die van de inwoners.

En als politicus wist hij wat hij zou verdienen als burgervader voor hij de sherp aannam. Zichzelf nu al opslag geven zonder dat hij iets bewezen heeft, is dus duidelijk laten zien, dat het hem om de macht te doen is en om zelf zosnel mogelijk rijk te worden
Oud 1 mei 2007, 10:52   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een burgemeester heeft net zoveel werk als ie zelf wil. Die kan of lui achterover hangen en niks doen. Die kan achterover hangen en het werk delegeren, of die kan zichzelf overal in gaan moeien en zijn ambtenarenkorps het bloed van onder de nagels halen met zijn meestal niet ter zake doende "expertise"

Wegenonderhoud is wat afgesproken word met de beton en asfaltboeren, en daar zijn de nodige cadeautjes mee gemoeit. En de echt grote/lange wegen zijn of provincie of staatsgebonden.

Kieskampagnes worden niet betaald uit de politicus zijn/haar eigen zakken. Of het moet een startertje zijn in de dorpspolitiek, en eentje met een aardige zakcent waar de gezetelde macht gerust mee wil van profiteren.
Oud 1 mei 2007, 10:56   #12
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Iemand, die meent dat een burgemeester van een gemeente van 11.000 inwoners, die zijn job echt te harte neemt, niet veel werk heeft, weet niet waar hij het over heeft...

Een gemeentesecretaris van een kleine gemeente moet trouwens ook veel meer werken én weten dan een van een grote gemeente...
Daar moet men toch geen tekeningske bij maken?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 10:58   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat partijen overheidssubsidies ontvangde om kiescampagnes mee te betalen,of ben ik fout nu?
ewwel ik daag jou uit, probeer daar eens een kampagne mee te voeren.
Ik heb daar genoeg ervaring mee.
Oud 1 mei 2007, 11:03   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Iemand, die meent dat een burgemeester van een gemeente van 11.000 inwoners, die zijn job echt te harte neemt, niet veel werk heeft, weet niet waar hij het over heeft...

Een gemeentesecretaris van een kleine gemeente moet trouwens ook veel meer werken én weten dan een van een grote gemeente...
Daar moet men toch geen tekeningske bij maken?
Laat mij een beetje aan deze denken(hard werken )
Oud 1 mei 2007, 11:06   #15
giserke
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik woon zelf ook in een kleine gemeente met 17000 inwoners.

Onze burgervader is ook commissielid van verschillende zaken en instellingen en krijgt daarvoor dus zitpenningen.
Bij een commissie van de gemeenteraad heeft een burgemeester geen zitpenningen. Een gemeenteraadslid wel.
Waar kan hij wel zitpenningen hebben sociale huisvestingsmaatschappijen, gemeente overschrijdende instanties. Maar die zijn er niet altijd.

Citaat:
En het is juist omdat er minder personeel is dat hij minder werk heeft, er zijn immers minder zaken die hij moet in het oog houden.
Dit moet je mij eens uitleggen. Een baas met 2 man moet minder zelf werken dan een baas met 4 mensen.
Naar mijn weten hoe minder hulp je krijgt hoe meer je zelf moet doen.

Citaat:
Dat zijn gemeente geen aandelen heeft is de fout van zijn gemeente, niet die van de inwoners.
We kunnen misschien beslissingen van 50 jaar geleden eens gaan bekritiseren... Dit helpt ons veel vooruit.

Citaat:
En als politicus wist hij wat hij zou verdienen als burgervader voor hij de sherp aannam. Zichzelf nu al opslag geven zonder dat hij iets bewezen heeft, is dus duidelijk laten zien, dat het hem om de macht te doen is en om zelf zosnel mogelijk rijk te worden
Als jij rijk kunt worden met 3000€ per maand ik wens je veel succes.
Oud 1 mei 2007, 11:06   #16
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil zit hen tussen CD&V of NVA
Hoeveel stemmen partijen haalden bij vorige(soortgelijke) kiezingen
Oud 1 mei 2007, 11:10   #17
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een burgemeester heeft net zoveel werk als ie zelf wil. Die kan of lui achterover hangen en niks doen. Die kan achterover hangen en het werk delegeren, of die kan zichzelf overal in gaan moeien en zijn ambtenarenkorps het bloed van onder de nagels halen met zijn meestal niet ter zake doende "expertise"
Een kleine gemeente heeft geen leger ambtenaren.

Citaat:
Wegenonderhoud is wat afgesproken word met de beton en asfaltboeren, en daar zijn de nodige cadeautjes mee gemoeid. En de echt grote/lange wegen zijn of provincie of staatsgebonden.
beton en asfaltboeren moeten ook worden betaald uit de gemeentekas.

Citaat:
Kiescampagnes worden niet betaald uit de politicus zijn/haar eigen zakken. Of het moet een startertje zijn in de dorpspolitiek, en eentje met een aardige zakcent waar de gezetelde macht gerust mee wil van profiteren.
Ik daag u uit een campagne te voeren met wat je van je partij krijgt.
Mijn laatste campagne heeft me 200.000bef gekost uit mijn eigen zak.
Wat ik van de partij kreeg waren waren affiches en folderkes. Daar voer je geen campagne mee.

Laatst gewijzigd door giserke : 1 mei 2007 om 11:12.
Oud 1 mei 2007, 11:17   #18
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Plus dat er dan nog wettelijke maximum bedragen op bestaan,die in zo een kleine gemeente van 11.000 mensen niet erg hoog kan liggen,dus dat van dat loon terug verdienen in grote onzin hoor
Oud 1 mei 2007, 11:47   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=giserke;2636569]
Citaat:

Bij een commissie van de gemeenteraad heeft een burgemeester geen zitpenningen. Een gemeenteraadslid wel.
Waar kan hij wel zitpenningen hebben sociale huisvestingsmaatschappijen, gemeente overschrijdende instanties. Maar die zijn er niet altijd.
3/4 van het werk van een burgemeester uit een kleine gemeente is gemeentegrens overschrijdend.
Politie, brandweer, hulpdiensten, rioleringen, waterzuiveringen, Bejaarden verzorging en ocmw tehuizen. Dit zijn allemaal zaken die binnen een kleine gemeente door de federale regering grensoveschrijdend zijn gemaakt.
Daar komt bij dat de burgemeester vaak ook de voorzitter is van zijn plaatselijke partijafdeling waar hij ook nogeens langs de kassa gaat.

Citaat:
Dit moet je mij eens uitleggen. Een baas met 2 man moet minder zelf werken dan een baas met 4 mensen.
Naar mijn weten hoe minder hulp je krijgt hoe meer je zelf moet doen.
Een kleine gemeente is te vergelijken met een grote plaatselijke kmo, terwijl een grote gemeente of stad te vergelijken is met een grote MN.
En een baas van 2 mensen moet idd minder werken dan die van 4 mensen, want hij moet slechts voor twee mensen werk hebben en het papierwerk doen, terwijl die met 4 mensen in dienst wel alles dubbel zoveel heeft.

Citaat:
We kunnen misschien beslissingen van 50 jaar geleden eens gaan bekritiseren... Dit helpt ons veel vooruit.
Men word niet van de eerste dag dat men in de politiek stapt burgemeester.
Voor men burgemeester mag worden van zijn partij heeft men al een hele weg afgelegd. Men zet immers vanuit de partij de meest ervaren persoon op de post en zeker geen beginnende politicus.
Dus hij heeft zelf ook al deelgenomen aan de gemeentelijke beslissingen en bepalingen van het beleid.
Dus ja het is zelf mede verantwoordelijk voor de eigendommen en inkomsten verwervingen van zijn gemeente, hij heeft daar in het verleden zelf mee overbeslist.

Citaat:
Als jij rijk kunt worden met 3000€ per maand ik wens je veel succes.
Het belangrijkste om rijk te worden is niet je maandelijks inkomen, maar je inzet en je verstand.

Dus ja, met een basis inkomen van 3000€ kan je gemakkelijk rijk worden als je wil. Maar dit vraagd inzet en denkwerk.
Gemakkelijker is het om jezelf steeds opnieuw een loonsopslag te geven, zonder dat je zelfs ook maar iets bewezen hebt.
Oud 1 mei 2007, 11:50   #20
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Als ik het zo hoor verdienen die mannen veel te weinig, 3000€, wie kan daar nog iets van overhouden als je zo hard moet werken?

Alleen al het luchen op de middag, kruipt enorm veel energie in.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be