![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Op landsverraad staat de doodstraf. Zijn collaborateurs er makkelijk van afgekomen? | |||
Ja, ze zijn niet zwaar genoeg gestraft, de doodstraf had in meer gevallen omgezet moeten worden |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,33% |
Ja, ze zijn veel te goed behandeld, maar de mensen waren al dat geweld beu, dus ik begrijp dat |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
Ze hebben de straf gekregen die ze verdienden |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
Nee, hoewel ze formeel de doodstraf verdienen, vind ik hun gevangenisstraffen te zwaar |
![]() ![]() ![]() |
13 | 27,08% |
Als overtuigd neo-nazi vind ik dat ze niet gestraft hadden moeten worden en een medaille verdienen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 39,58% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De bezetting van ons land door de Nazis, en de door hen georganiseerde uitroeiing van intellectuelen, verzetslui, communisten, joden en iedereen die radicaal anti-fascistisch was, had niet zo vlotjes plaatsgevonden ware er niet de laffe collaboratie van leden van de Nieuwe Orde in ons land.
Slechts weinigen van deze landsverraders, die samenheulden met de bestiale nazi-bezetter, hebben de straf gekregen die nochtans op landsverraad stond, namelijk de doodstraf. De weinigen die ze gekregen hebben, zagen ze omgezet worden in eerder milde gevangenisstraffen. Zijn de Vlaams-Nationalisten er te makkelijk van afgekomen? Hadden we niet veel harder moeten optreden? Of was de massale executie van lands- en volksverraders contraproductief geweest op lange termijn? Aan u de vraag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Ik denk dat de communistische verraders er veel te gemakkelijk van af gekomen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Als u de oostfronters bedoelt is mijn antwoord neen.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 23 april 2007 om 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als principieel tegenstander van de doodstraf vind ik
1) dat niet één collaborateur die doodstraf verdiend had maar wel 2) op een andere manier had moeten gestraft worden, een manier die op de lange duur wellicht had kunnen leiden tot 'reïntegratie' in de maatschappij. Dat had de wind uit de zeilen kunnen nemen van een veel te grote groep erg rancuneuze en weinig vergevingsgezinde mensen die zich helaas maar al te lang op de onrechtvaardige repressie konden beroepen om hun mening/houding te rechtvaardigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() De verkrachtingen voor de ogen van de kinderen en echtgenoot, of voor de ouders, was volgens de bevrijders een meer gepaste straf.
Leve de geallieerden
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 23 april 2007 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Communisten waren de bondgenoten van Hitler, samen hebben ze Polen bezet en verdeeld.
Raar dat u dat vergeten bent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat 99.99% van dit forum hier geen flauw benul heeft van wat er tijdens en na de oorlog gebeurd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch niet het hele plaatje. Daar heeft het Belgische koningdom wel voor gezorgd.
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het valt overigens wel op hoeveel er de laatste tijd weer over de collaboratie gesproken wordt.
Dat zal wel aan de verkiezingstijd liggen, zeker?
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Mijn persoonlijke mening is dat collaborateurs die bijvoorbeeld in Breendonk werkten en ook bepaalde tipgevers van de Gestapo zeker in aanmerking kwamen voor de doodstraf.
Daarnaast denk ik in de eerste plaats aan diegenen die binnen België slachtpartijen organiseerden als vergelding voor aanslagen. Een Jef Verbelen bv., maar ook gelijkaardige gevallen bij Rex in Wallonië. Een moeilijker geval voor mij zijn diegenen die er door hun gezag en positie toe bijdroegen dat vele jongeren naar het Oostfront trokken. Daar kan ik veel moeilijker over oordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() ik _vrees_ het ook. Maar onwetendheid is, in sommige gevallen, een zegen.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 23 april 2007 om 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() 30 jaar geleden heeft er iemand die ik kende de Rijkswacht moeten verlaten omdat hij wou trouwen met zijn lief. Hij kreeg geen toestemming, want een grootouder was "ne zwarte" geweest tijdens de oorlog... Nee, dit ging en gaat werkelijk te ver.
En NVA'ers, de tijd vergeten dat je samen met het blok en Spirit de VU vormde? Ik raad je aan het standpunt van de VU eens na te slaan tov amnestie... en lees eens hun blaadjes er op na. Ook bvb tov van vreemdelingen. Kijk eens rond op dit forum hoeveel er te vinden zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken? Of aan te sluiten bij NL of Benelux? Allemaal landverraders zeker? NVA'ers ook landverraders? Kijk maar eens goed na wat de sympatieen van je eigen grootouders waren, voor je dingen zegt waar je eigenlijk niks van af weet.
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Idd een zeer goed voorbeeld daarvan is oswald van ooteghem. Ik heb hem onlangs ontmoet een zeer redelijk een aangenaam man echt waar. Eigenlijk zouden zo mensen alleen als krijgsgevangen moesten beschouwd worden.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 23 april 2007 om 22:12. |
![]() |
![]() |