Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2007, 15:04   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Imams keuren eerwraak af

Imams keuren eerwraak af 11-05-07
Turkse imams in Nederlandse moskeeën zullen tijdens het vrijdagmiddaggebed hun afkeer over eerwraak uitspreken. Het initiatief gaat uit van de Turks Islamitische Culturele Federatie (TICF).

De TICF is de grootste moskeeënorganisatie van Nederland. Zo'n tachtig procent van de moskeeën in ons land is bij die organisatie aangesloten.

In eerste instantie wordt in twee gebedshuizen opgeroepen om eerwraak te veroordelen. De andere 140 moskeeën van de TICF volgen het voorbeeld later.

Volgens Kasim Akdemir, woordvoerder van de TICF, hebben imams eerwraak wel vaker in hun preek veroordeeld. "Maar het is nooit eerder zo georganiseerd dat al onze moskeeën eraan meedoen."

Signaal
Met het initiatief wil de TICF een duidelijk signaal afgeven dat eerwraak niets met de islam te maken heeft. "De islam wijst moord af. Een goede moslim doet niet aan eerwraak", zegt Akdemir.

Eerwraak, waarbij vrouwen maar ook mannen gedood worden omdat ze de familie-eer hebben aangestast, komt veel voor in het zuidoosten van Turkije.

Eerwraak is geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Naast Turkije komt het voor in Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saudi-Arabië, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat het ook, maar daar worden "de schuldigen" over het algemeen niet gedood.

Vanwege de immigratie is het ook een Europees probleem geworden. In 2003 werd Nederland opgeschrikt door de eerwraak op de 18-jarige Turkse Zarife uit Almelo. Het meisje werd door haar vader tijdens een vakantie in Turkije met een jachtgeweer om het leven gebracht. Zarife zou vanwege mishandelingen het huis uit zijn gevlucht en daarmee de familie te schande hebben gemaakt.

Effectief middel
In Turkije is eerwraak momenteel een belangrijk onderwerp, zegt PvdA-Europarlementariër Emine Bozkurt . "Er zijn tal van films, series en praatprogramma's over eerwraak. Je hebt bijvoorbeeld een hele populaire tv-serie, 'Sila', waarin eerwraak sterk wordt afgekeurd. En dat is een heel effectief middel om het tegen te gaan."

Volgens Bozkurt wordt de serie ook door veel Turken in Nederland gevolgd.

In ons land staat eerwraak sinds 2003 op de politieke agenda. De problematiek wordt eindelijk erkend, zeggen deskundigen.

Het landelijk expertisecentrum eerwraak van de politie in Den Haag heeft vorig jaar 540 gevallen behandeld waarbij sprake was van eergerelateerd geweld. Vermoedelijk ligt dat aantal veel hoger omdat alleen de politie Haaglanden aan een gedegen registratie van eerwraak doet. De rest van de politiekorpsen doet dat nog niet.

Definitie
Betrouwbare cijfers over het aantal slachtoffers van eerwraak in Nederland zijn er niet. Daarvoor is onder meer eerst een eenduidige definitie van eerwraak nodig. Zo wordt eergeweld nogal eens verward met huiselijk geweld.

In 2006 is in de vrouwenopvang een pilot gestart voor de registratie van slachtoffers van eergeweld. Later dit jaar worden alle gegevens van politie, vrouwenopvang en gemeenten aan elkaar gekoppeld.

Bron NOS

Een juiste stap in een juiste richting vind ik dat
Oud 11 mei 2007, 15:27   #2
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

En er word eindelijk korte metten gemaakt met racisten die menen dat de Islam slecht is.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:30   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
En er word eindelijk korte metten gemaakt met racisten die menen dat de Islam slecht is.
Islam is slecht,maar er begint beterschap in te komen
Oud 11 mei 2007, 15:32   #4
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Ik begin hier niet opnieuw dezelfde discussie, maar kijk naar mijn mening over wat je zei bij Allochtoons Gespuis... en Waarom Mogen Echte....

Oud 11 mei 2007, 15:37   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begin hier niet opnieuw dezelfde discussie, maar kijk naar mijn mening over wat je zei bij Allochtoons Gespuis... en Waarom Mogen Echte....
Nochtans post ik zo een thread als VBer,dit wil toch iets zeggen hé
Nee,ik ben totaal niet tegen de meeste moslims,maar er is een grote maar aan
Echter geloof ik echt dat er beterschap in zit,dat merk ik zelfs al in mijn buurt....
Oud 11 mei 2007, 15:41   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nochtans post ik zo een thread als VBer,dit wil toch iets zeggen hé
Nee,ik ben totaal niet tegen de meeste moslims,maar er is een grote maar aan
Echter geloof ik echt dat er beterschap in zit,dat merk ik zelfs al in mijn buurt....
Alé, iemand die het door heeft.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:53   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Alé, iemand die het door heeft.
Vergeet die maar dan maar niet hé
Oud 11 mei 2007, 16:07   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jaja. 't is al goed.
Oud 11 mei 2007, 16:24   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar al dat links gepamper remt die goede evolutie wel ernstig af ,de motivatie om naar westerse normen te evolueren vervaagd,en valt soms volledig weg(zie Antwerpen) Daarom vind ik het bijzonder erg dat wij de Moslim niet met zachte dwang kunnen sturen naar dit westers model zoals in Nederland aan het gebeuren is In Frankrijk ga je deze goede evolutie ook zien nu met de nieuwe president
Oud 11 mei 2007, 16:36   #10
Banneling

Standaard

Citaat:
Imams keuren eerwraak af 11-05-07

Turkse imams in Nederlandse moskeeën zullen tijdens het vrijdagmiddaggebed hun afkeer over eerwraak uitspreken. Het initiatief gaat uit van de Turks Islamitische Culturele Federatie (TICF).

De TICF is de grootste moskeeënorganisatie van Nederland. Zo'n tachtig procent van de moskeeën in ons land is bij die organisatie aangesloten.

In eerste instantie wordt in twee gebedshuizen opgeroepen om eerwraak te veroordelen. De andere 140 moskeeën van de TICF volgen het voorbeeld later.

Volgens Kasim Akdemir, woordvoerder van de TICF, hebben imams eerwraak wel vaker in hun preek veroordeeld. "Maar het is nooit eerder zo georganiseerd dat al onze moskeeën eraan meedoen."

Signaal
Met het initiatief wil de TICF een duidelijk signaal afgeven dat eerwraak niets met de islam te maken heeft. "De islam wijst moord af. Een goede moslim doet niet aan eerwraak", zegt Akdemir.

Eerwraak, waarbij vrouwen maar ook mannen gedood worden omdat ze de familie-eer hebben aangestast, komt veel voor in het zuidoosten van Turkije.

Eerwraak is geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Naast Turkije komt het voor in Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saudi-Arabië, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat het ook, maar daar worden "de schuldigen" over het algemeen niet gedood.

Vanwege de immigratie is het ook een Europees probleem geworden. In 2003 werd Nederland opgeschrikt door de eerwraak op de 18-jarige Turkse Zarife uit Almelo. Het meisje werd door haar vader tijdens een vakantie in Turkije met een jachtgeweer om het leven gebracht. Zarife zou vanwege mishandelingen het huis uit zijn gevlucht en daarmee de familie te schande hebben gemaakt.

Effectief middel
In Turkije is eerwraak momenteel een belangrijk onderwerp, zegt PvdA-Europarlementariër Emine Bozkurt . "Er zijn tal van films, series en praatprogramma's over eerwraak. Je hebt bijvoorbeeld een hele populaire tv-serie, 'Sila', waarin eerwraak sterk wordt afgekeurd. En dat is een heel effectief middel om het tegen te gaan."

Volgens Bozkurt wordt de serie ook door veel Turken in Nederland gevolgd.

In ons land staat eerwraak sinds 2003 op de politieke agenda. De problematiek wordt eindelijk erkend, zeggen deskundigen.

Het landelijk expertisecentrum eerwraak van de politie in Den Haag heeft vorig jaar 540 gevallen behandeld waarbij sprake was van eergerelateerd geweld. Vermoedelijk ligt dat aantal veel hoger omdat alleen de politie Haaglanden aan een gedegen registratie van eerwraak doet. De rest van de politiekorpsen doet dat nog niet.

Definitie
Betrouwbare cijfers over het aantal slachtoffers van eerwraak in Nederland zijn er niet. Daarvoor is onder meer eerst een eenduidige definitie van eerwraak nodig. Zo wordt eergeweld nogal eens verward met huiselijk geweld.

In 2006 is in de vrouwenopvang een pilot gestart voor de registratie van slachtoffers van eergeweld. Later dit jaar worden alle gegevens van politie, vrouwenopvang en gemeenten aan elkaar gekoppeld.

Bron NOS

Een juiste stap in een juiste richting vind ik dat
Als eerwraak geen islamitisch fenomeen is, waarom steken moslims dan moeite in het heropvoeden van ... moslims.

Het klinkt allemaal een beetje zoals : niet alle moslims zijn terroristen, maar de meeste terroristen zijn wel moslims.

Niet alle moslims zijn eerwraakplegers, maar de meeste eerwraakplegers zijn wel moslims.

Niet alle moslims zijn genitale verminkers, maar de meeste genitale verminkingen (besnijdenissen in al hun vormen) worden wel gepleegd op moslims/moslimas door moslims/moslimas.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 16:50   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Als eerwraak geen islamitisch fenomeen is, waarom steken moslims dan moeite in het heropvoeden van ... moslims.

Het klinkt allemaal een beetje zoals : niet alle moslims zijn terroristen, maar de meeste terroristen zijn wel moslims.

Niet alle moslims zijn eerwraakplegers, maar de meeste eerwraakplegers zijn wel moslims.

Niet alle moslims zijn genitale verminkers, maar de meeste genitale verminkingen (besnijdenissen in al hun vormen) worden wel gepleegd op moslims/moslimas door moslims/moslimas.
Verander het woord 'meeste' naar 'sommige' of 'bepaalde categorieën binnen' en je zit al iets accurater.

Ik ga binnenkort ook een campagne beginnen voor het sensibiliseren van alcoholrijders. Zeg ik dan dat alle Westerlingen (of zelfs maar de meeste) dronkaards achter het stuur zijn?
Oud 11 mei 2007, 16:52   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar al dat links gepamper remt die goede evolutie wel ernstig af ,de motivatie om naar westerse normen te evolueren vervaagd,en valt soms volledig weg(zie Antwerpen) Daarom vind ik het bijzonder erg dat wij de Moslim niet met zachte dwang kunnen sturen naar dit westers model zoals in Nederland aan het gebeuren is In Frankrijk ga je deze goede evolutie ook zien nu met de nieuwe president
Woon je in A'pen?
Want ik heb hier echt geen last van mensen die onze normen en waarden niet respecteren.
Wel van enerzijds kut-marokkaantjes die moeite hebben met de wet. (Hoe zou je zelf als je ingeprent wordt dat 1 derde van de stad u weg wilt.)
En anderzijds wat van die gekke extremistjes die de Roma aanvallen als er daar optredens zijn van Turkse groepen (of zoiets).
Voor de rest. Buh.
Oud 11 mei 2007, 16:59   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Woon je in A'pen?
Want ik heb hier echt geen last van mensen die onze normen en waarden niet respecteren.
Wel van enerzijds kut-marokkaantjes die moeite hebben met de wet. (Hoe zou je zelf als je ingeprent wordt dat 1 derde van de stad u weg wilt.)
En anderzijds wat van die gekke extremistjes die de Roma aanvallen als er daar optredens zijn van Turkse groepen (of zoiets).
Voor de rest. Buh.
Ik wil enkel een vreedzame samenleving,en sta open voor vooruitgang in die richting,het eerste wat je dan moet doen is stoppen met ontkennen,tzal moeilijk zijn voor links ik weet het.Om het met de woorden van mijn moslim collega te zeggen "ik wil ook een propere stad,ik wil ook meer veiligheid,ik ben ook tegen dat moslimextremisme"
Oud 11 mei 2007, 17:00   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil enkel een vreedzame samenleving,en sta open voor vooruitgang in die richting,het eerste wat je dan moet doen is stoppen met ontkennen,tzal moeilijk zijn voor links ik weet het.Om het met de woorden van mijn moslim collega te zeggen "ik wil ook een propere stad,ik wil ook meer veiligheid,ik ben ook tegen dat moslimextremisme"
Het grootste probleem - mijn inziens - in A'pen is niet moslimextremisme, maar kutjochies.
En dat is helaas een probleem dat je in elke stad gaat hebben. Kutjochies dat is.

Zeggen dat links daar zijn ogen voor sluit is zever, hoor. Ze geven er een andere uitleg aan, andere oplossingen. Daar is een erschil tussen.
Oud 11 mei 2007, 18:29   #15
Banneling

Standaard

Citaat:
Verander het woord 'meeste' naar 'sommige' of 'bepaalde categorieën binnen' en je zit al iets accurater.
Nee, dat doe ik niet : dat zou een grove understatement zijn.

Citaat:
Ik ga binnenkort ook een campagne beginnen voor het sensibiliseren van alcoholrijders. Zeg ik dan dat alle Westerlingen (of zelfs maar de meeste) dronkaards achter het stuur zijn?
Nee, maar als je zegt dat de meeste dronkaards achter het stuur die brokken maken Westerlingen zijn, dan zit je wel juist.
Oud 11 mei 2007, 18:34   #16
Banneling

Standaard

Citaat:
Woon je in A'pen?
Voor de rest. Buh.
Wat was er her eerst : de kip of ei ?
Was was er het eerst : de kutmarokkaantjes of Yves Desmet's kwalificatie over hoe je racaille in het mooi Nederlands noemt?
Inprenten heeft volgens mij te maken met hersenspoeling. Ga je ons nu wijsmaken dat die kut-marokkaantjes de helft van de tijd bezig zijn met zichzelf te hersenspoelen en zichzelf tot emo-juffertjes om te kneden?
Oud 11 mei 2007, 18:41   #17
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Het zijn de jochies die problemen geven, of ze nu allochtoon of niet zijn.
Die criminele bendes zijn ongeveer 50/50 onderverdeeld in autochtoon/allochtoon.
Zeggen dat het de Marokkanen zijn die de boel verneuken, is een ernstige vergissing.

Oud 11 mei 2007, 18:53   #18
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn de jochies die problemen geven, of ze nu allochtoon of niet zijn.
Die criminele bendes zijn ongeveer 50/50 onderverdeeld in autochtoon/allochtoon.
Zeggen dat het de Marokkanen zijn die de boel verneuken, is een ernstige vergissing.
En maar blijven ontkennen,zo geraken we er nooit hoor
Wees nu eens eerlijk,geen links rechts gedoe AUB
Oud 11 mei 2007, 19:05   #19
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Nu nog stoppen met terrorisme
Oud 11 mei 2007, 21:38   #20
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
En maar blijven ontkennen,zo geraken we er nooit hoor
Wees nu eens eerlijk,geen links rechts gedoe AUB
U bent anders flink rechts bezig moet ik zeggen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be