Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2007, 00:01   #1
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard VS had een noodplan om Israel aan te vallen in 1967

Citaat:
U.S. had emergency plan for attacking Israel in 1967

By Amir Oren, Haaretz Correspondent

For some time, the United States had had an emergency plan to attack Israel, a plan updated just prior to the 1967 war, aimed at preventing Israel from expanding westward, into Sinai, or eastward, into the West Bank.

In May 1967, one of the U.S. commands was charged with the task of removing the plan from the safe, refreshing it and preparing for an order to go into action...
Het volledige artikel

Interessant artikel, uitgebracht op Israels onafhankelijkheids dag. Vreemd hoe alles soms 180° kan keren. Op 8 juni was er ook de aanval op de USS Liberty. Goed één maandje nadat het bevel was gegeven om de plannen uit de safe te halen. Weet hier iemand nog iets meer over?

Laatst gewijzigd door KrisKras : 25 april 2007 om 00:03.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 00:38   #2
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Interessant artikel, uitgebracht op Israels onafhankelijkheids dag.
Het is niet echt uitzonderlijk: de VS hebben tal van dat soort plannen voor tal van ontwikkelingen. Ze staan bekend als OPLAN (Operation Plan).

Citaat:
An Operation Plan is any plan for the conduct of military operations in a hostile environment prepared by the commander of a unified or specified command in response to a requirement established by the joint chiefs of staff. Operation plans are prepared in either complete or concept format.
Je vindt de beste uitleg hier en een groot aantal effectieve plannen staat er ook online.

De volgende zin uit jouw artikel toont mijn inziens aan dat het om een dergelijk plan zou kunnen gaan.

Citaat:
STRICOM was asked to refresh the emergency plans for intervention in an Israeli-Arab war: one plan on behalf of Israel and the other, on behalf of the Arabs.
Verontrustend is niet dat een dergelijk plan ooit voor Israel heeft bestaan. Mij verbaast niet eens dat in die plannen de optie Israël en de optie Arabische Staten open blijven. Bondgenootschappen hebben voor de VS nooit lange duur gehad.

Wat ergernis schept en me furieus maakt is dat de VS inderdaad permanent bezig zijn oorlogen plannen, voorbereiden, uittekenen, onkosten berekenen en doden schatten.
Ze onttrekken met dat doel onvoorstelbare fortuinen aan hun eigen bevolking en de rest van de wereld. Fortuinen die alleen maar door arbeid gegenereerd worden en die onmisbaar zijn. Om mensen van de dood te redden, voor gezondheid en onderwijs, huisvesting, werkgelegenheid, infrastructuur, cultuur. Alles wat mensen belangrijk vinden en hen dierbaar is. En precies dat alles wordt vernield in hun oorlogen.

De perversiteit daarvan overtreft mijn bevattingsvermogen bijna even fel als de gelatenheid waarmee mensen het over zich laten gaan.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 00:46   #3
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, ik ben er ook wel van overtuigd dat de VS ergens een plan heeft liggen voor eender welk land op deze aardkloot, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de tweede paragraaf.

Citaat:
In May 1967, one of the U.S. commands was charged with the task of removing the plan from the safe, refreshing it and preparing for an order to go into action...
Komt nog eens erbij dat de USS Liberty een maand later urenlang wordt bestookt door Israelische vliegtuigen. Amerikaanse jagers die vanaf een vliegdekschip op de Middellandse Zee worden uitgestuurd moeten vervolgens door rechtstreeks bevel van het Witte Huis terug keren.

Dan moet je niet vergeten dat het artieken net vrij komt op de Israelische onafhankelijksdag. Veel Israeliërs zijn hier niet echt mee opgezet, lees maar eens de reacties onder het artiekel.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 07:16   #4
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Inderdaad, ik ben er ook wel van overtuigd dat de VS ergens een plan heeft liggen voor eender welk land op deze aardkloot, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de tweede paragraaf.

Komt nog eens erbij dat de USS Liberty een maand later urenlang wordt bestookt door Israelische vliegtuigen. Amerikaanse jagers die vanaf een vliegdekschip op de Middellandse Zee worden uitgestuurd moeten vervolgens door rechtstreeks bevel van het Witte Huis terug keren.

Dan moet je niet vergeten dat het artieken net vrij komt op de Israelische onafhankelijksdag. Veel Israeliërs zijn hier niet echt mee opgezet, lees maar eens de reacties onder het artiekel.
Wat zou het plan voor Liechtenstein zijn?
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 07:25   #5
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Wat zou het plan voor Liechtenstein zijn?
Shock and Awe of precisiebombardementen?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 11:01   #6
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard toekomstdroom...maar verwezenlijkbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het is niet echt uitzonderlijk: de VS hebben tal van dat soort plannen voor tal van ontwikkelingen. Ze staan bekend als OPLAN (Operation Plan).

Je vindt de beste uitleg hier en een groot aantal effectieve plannen staat er ook online.

De volgende zin uit jouw artikel toont mijn inziens aan dat het om een dergelijk plan zou kunnen gaan.

Verontrustend is niet dat een dergelijk plan ooit voor Israel heeft bestaan. Mij verbaast niet eens dat in die plannen de optie Israël en de optie Arabische Staten open blijven. Bondgenootschappen hebben voor de VS nooit lange duur gehad.

Wat ergernis schept en me furieus maakt is dat de VS inderdaad permanent bezig zijn oorlogen plannen, voorbereiden, uittekenen, onkosten berekenen en doden schatten.
Ze onttrekken met dat doel onvoorstelbare fortuinen aan hun eigen bevolking en de rest van de wereld. Fortuinen die alleen maar door arbeid gegenereerd worden en die onmisbaar zijn. Om mensen van de dood te redden, voor gezondheid en onderwijs, huisvesting, werkgelegenheid, infrastructuur, cultuur. Alles wat mensen belangrijk vinden en hen dierbaar is. En precies dat alles wordt vernield in hun oorlogen.

De perversiteit daarvan overtreft mijn bevattingsvermogen bijna even fel als de gelatenheid waarmee mensen het over zich laten gaan.
De Nieuwe Unie van Europese Staten zou ook zo een leger , én zulke plannen, moeten uitbouwen.Maar béter, en groter als de US.Ekonomisch en Cultureel moeten we ook de toon aangeven.Onze bevolking (de oorspronkelijke, autochtone...) zou moeten verdriedubbeld worden, grootscheepse openbare werken moeten begonnen worden...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 11:03   #7
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Grootscheepse openbare werken moeten begonnen worden...
Bweikkes! Keynes!!!!
Oud 25 april 2007, 14:05   #8
bosstraat5
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het is niet echt uitzonderlijk: Israel heeft tal van dat soort plannen voor tal van ontwikkelingen. Ze staan bekend als OPLAN (Operation Plan).

Verontrustend is niet dat een dergelijk plan ooit voor de VS heeft bestaan. Mij verbaast niet eens dat in die plannen de optie VS en de optie Arabische Staten open blijven. Bondgenootschappen hebben voor de zionisten nooit lange duur gehad.

Wat ergernis schept en me furieus maakt is dat Israelis inderdaad permanent bezig zijn met oorlogen plannen, voorbereiden, uittekenen, onkosten berekenen en doden schatten.
Ze onttrekken met dat doel onvoorstelbare fortuinen aan de amerikaanse bevolking en de rest van de wereld. Fortuinen die alleen maar door arbeid gegenereerd worden en die onmisbaar zijn. Om mensen van de dood te redden, voor gezondheid en onderwijs, huisvesting, werkgelegenheid, infrastructuur, cultuur. Alles wat mensen belangrijk vinden en hen dierbaar is. En precies dat alles wordt vernield in hun oorlogen.

ik had het zelf niet beter kunnen zegge

"Israelis are brainwashed from kindergarten;
they are taught that they belong to the Chosen
People, who are Uber Alles. They are indoctrinated
in the belief that the Gentiles are not fully human,
and therefore they can be killed and their land
expropriated at will.
After all, Israel fulfilled at least one UN resolution:
the one that called Zionism a form of racism."

(Israel Shamir in "The Galilee Flowers", p.99)

www.iamthewitness.com
bosstraat5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 14:09   #9
bosstraat5
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door bosstraat5 : 25 april 2007 om 14:20.
bosstraat5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 15:19   #10
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat het in 1973 bij de Jom Kippoeroorlog nog linker aan toe ging.
Het zou zo zijn dat Israel op het punt stond om kernwapens in te zetten, waarop de Sovjets in het diepste geheim kernwapens naar Egypte bracht.
Oud 25 april 2007, 15:24   #11
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik dacht dat het in 1973 bij de Jom Kippoeroorlog nog linker aan toe ging.
Het zou zo zijn dat Israel op het punt stond om kernwapens in te zetten, waarop de Sovjets in het diepste geheim kernwapens naar Egypte bracht.
Heb je een bron hiervoor?

Ik vind dit een vreemd verhaal, aangezien:
1)Israel pas kernwapens ontwikkelde in de jaren '80
2)De banden tussen de Sovjetunie en Nassers opvolger Sadat zeer slecht waren. Sadat vervolgde alle Egyptische communisten en probeerde de steun van de islamisten te winnen in deze periode.
Oud 25 april 2007, 15:50   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht

2)De banden tussen de Sovjetunie en Nassers opvolger Sadat zeer slecht waren. Sadat vervolgde alle Egyptische communisten en probeerde de steun van de islamisten te winnen in deze periode.
In 1973 zou Israel een paar kernbommen hebben, wellicht van een eenvoudig type, maar toch sterk genoeg om Cairo plat te gooien.
Pas toen het Israelische leger zich uit de omsingeling had bevrijd en de Arabische legers weer terug dreef werd het plan in de ijskast gestopt.
Voor Israel waren de Russische snapperraketten en de in de Vietnamoorlog eveneens succesvolle luchtdoelraketten een onaangename verrassing.
Er zijn in de meerdere verhalen in omloop dat het tijdens de Koude Oolog bijna mis ging.
In de jaren '80 zagen de Russen een grootscheepse NATO-oefening aan voor een aanval, vooral omdat tegelijkertijd de Britse logistieke depots werden ververst en er vergeten was dit - net als de oefening- aan de Russen te melden.
Bovendien maakte Reagan toen "grapjes op TV" over een eventuele aanval op de Sovjet-Unie.
De SS-20's werden toen op "scherp" gezet.
Oud 25 april 2007, 16:06   #13
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk best normaal, gezien Israel zelf in 1954 de VSA aanviel in de Lavon affaire.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht

De theorie die ik heb gehoord is dat Sadat enkel de bedoeling had tijdens Yom Kippur om aan te tonen aan de Sovjetunie dat de wapens die zij gekregen hadden van hen niet degelijk genoeg waren. Dit zou tot ruzie met Syrië geleid hebben die wel degelijk gehoopt hadden op het definitief terugnemen van de Golanhoogten.
Eigenlijk is het natuurlijk wel interessant om te weten wat die Arabische leiders echt in gedachten hadden toen Yom Kippur begon, dachten die misschien echt dat ze heel Israel gingen kunnen veroveren?
Oud 25 april 2007, 16:32   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eigenlijk best normaal, gezien Israel zelf in 1954 de VSA aanviel in de Lavon affaire.

De theorie die ik heb gehoord is dat Sadat enkel de bedoeling had tijdens Yom Kippur om aan te tonen aan de Sovjetunie dat de wapens die zij gekregen hadden van hen niet degelijk genoeg waren. Dit zou tot ruzie met Syrië geleid hebben die wel degelijk gehoopt hadden op het definitief terugnemen van de Golanhoogten.
Eigenlijk is het natuurlijk wel interessant om te weten wat die Arabische leiders echt in gedachten hadden toen Yom Kippur begon, dachten die misschien echt dat ze heel Israel gingen kunnen veroveren?
Als Israel die oorlog toen verloren had en de Arabieren zouden aanstalten hebben gemaakt om hen de zee in te drijven, dan had de NATO zeker keihard tegen de Arabieren ingegrepen.
Oud 25 april 2007, 20:40   #15
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Als Israel die oorlog toen verloren had en de Arabieren zouden aanstalten hebben gemaakt om hen de zee in te drijven, dan had de NATO zeker keihard tegen de Arabieren ingegrepen.
Ja kijk we gaan het nooit wat ze zouden gedaan hebben als ze volledig gewonnen hadden (ze zullen zelf ook geweten hebben op voorhand dat dat onmogelijk was)
Misschien de herovering van de Golanhoogten, Sinai, Gaza en de Westbank?
Oud 25 april 2007, 21:51   #16
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Bweikkes! Keynes!!!!
grootscheepse openbare werken en tussenkomst van de staat om de werkloosheid tegen te gaan waren inderdaad enkele van de maatregelen voorgesteld door Keynes.Dat maakt van mij nog geen aanhanger van hem. Nazis en communisten pasten dat ook toe.In elk systeem zit wel iets goed.Spijtig genoeg staart men zich altijd blind op de slechte kanten van iets, veroordeelt het in zijn geheel , inplaats van het uit elkaar te halen en alle onderdelen op zichzelf te bestuderen...
Oud 25 april 2007, 21:57   #17
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

Dikke onzin natuurlijk: de onnozele soldaten van Sadat hadden hun kolonne's tanks niet laten volgen door benzine transport-troepen.Eens dat ze hun naft opgereden hadden, stonden ze daar met hun tanks Konden ze te voet terug naar huis Om in het zand sneller te kunnen lopen lieten ze zelfs hun schoenen achter...Moesten de joden het gewild hebben, hadden ze ze tot de laatste man uitgeroeid, en heel het land bezet...
Oud 25 april 2007, 21:57   #18
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

Dikke onzin natuurlijk: de onnozele soldaten van Sadat hadden hun kolonne's tanks niet laten volgen door benzine transport-troepen.Eens dat ze hun naft opgereden hadden, stonden ze daar met hun tanks Konden ze te voet terug naar huis Om in het zand sneller te kunnen lopen lieten ze zelfs hun schoenen achter...Moesten de joden het gewild hebben, hadden ze ze tot de laatste man uitgeroeid, en heel het land bezet...
Oud 25 april 2007, 21:58   #19
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

Oud 25 april 2007, 21:59   #20
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be