![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uitvinder dodelijke injectie verdedigt zichzelf
![]() Dood door injectie ligt in de Verenigde Staten steeds meer onder vuur. De methode zou in strijd zijn met het grondwettelijk verbod op wrede straffen. Critici zeggen dat Chapmans methode haastig is bedacht en dat sommige terdoodveroordeelden vreselijk lijden zonder dat ze het kunnen uitschreeuwen. Uitvinder Jay Chapman houdt vol dat het een humane methode is. Mengsel Dertig jaar geleden liep dokter Chapman het kantoor van een congreslid in Oklahoma binnen en dicteerde aan hem een mengsel van drie substanties, waaronder een pijnstiller. Die middag stelde het congreslid voor over te schakelen op dodelijke injecties en Oklahoma deed dit als eerste staat. In totaal maken nu 37 Amerikaanse staten, de federale regering en het Amerikaanse leger gebruik van dodelijke injecties. Negenhonderd veroordeelden zijn ermee omgebracht. Politieke correctheid Chapman ziet de injectie nog steeds als de meest humane methode om zware criminelen ter dood te brengen. "Tegenwoordig draait het allemaal om politieke correctheid; iedereen wil tegenwoordig slachtoffer zijn", zegt Chapman. "Opeens is de terdoodveroordeelde een slachtoffer. Ik verwerp die redenering in zijn algemeenheid, omdat deze personen ervoor kozen om te doen wat ze deden." Onnodig lijden Californië herziet momenteel de wijze waarop doodvonnissen worden voltrokken. Een federale rechter is tot de conclusie is gekomen dat de dodelijke injectie een aantal malen op verkeerde wijze is toegediend, met als gevolg dat veroordeelden mogelijk onnodig geleden hebben. Negen staten, waaronder Californië, hebben executies door dodelijke injecties opgeschort terwijl ze de methode tegen het licht houden. Incompetenté uitvoerders Het e-zine PLoS Medicine meldde onlangs dat sommige terdoodveroordeelden extreme pijn lijden vanwege foutieve doseringen. De drie ingrediënten zijn een pijnstiller, een spierverlammer en een hartstopper. Chapman geeft de schuld aan incompetente uitvoerders. Zijn methode werkt als die goed wordt toegepast, dat weet hij zeker. Wetenschappelijk onderzoek? Maar advocaten, dokters en activisten zetten vraagtekens bij de hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek die voorafging aan de invoering van de dodelijke injectie. Chapman zegt dat hij een toxicoloog en twee anesthesisten raadpleegde, maar dat uitgebreid onderzoek onnodig was omdat dokters de drie ingrediënten goed kennen. De dodelijke injectie komt volgens Chapman neer op het toedienen van een extreem sterke verdoving. En als mensen toch een andere methode willen, dan heeft Chapman een voorstel. "Er is helemaal niets mis met de guillotine", zegt hij ongeduldig. "Een idioot kan hem bedienen en het is een bijzonder effectief instrument." (novum/hln) Is het niet om gek te worden. Ter dood veroordelen moeten er vaak jaren in de dodecel wachten tot het hun beurd is, vaak zitten ze in isolatie en moeten ze zeer lang wachten op herzieningen en beroepsprocedures. De ter dood veroordeelde brengd zijn laatste jaren dus door in eenzame hoop op redding, zelfs vaak tot het laatste ogenblik hopend op gratie van de goeverneur. En dan gaat men er problemen over maken dat ze pijn lijden tijdens het sterven. Nu moeten een hoop ter dood veroordelen dus weer eens wachten, tot justitie de manier van sterven heeft onderzocht en goedgekeurd. Zelf de Chinezen en moslimlanden zijn nog humaner tegenover hun ter dood veroordeelden, zij zijn binnen de kortste uit hun lijden verlost en kosten de gemeenschap bijna geen geld. Wat zijn die Amerikanen nu eigenlijk van zin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoe kunt ge nu in godsnaam HUMAAN blijven bij het ter dood brengen van iemand.
Het gaat over iemand zijn leven afnemen. Dat is per definitie inhumaan. En dit: Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit type, m'n beste, verdient het spuitje inderdaad niet. Ze zouden een touw rond de nek moeten krijgen en met de iraanse hijskraan boven het publiek moeten worden getrokken. Maar ja... de types achter de lobbiegroepen zullen ook maar fishy zijn.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 11 mei 2007 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Omwille van technische redenen, en eigenlijk niet zo omwille van morele redenen.
Technisch gezien is de doodstraf de ergste straf die na het doorlopen van een gerechtelijke procedure kan opgelegd worden. Daarom vraag ik 100% garantie dat de hele procedure waterdicht is. En die garantie bestaat onder geen enkel systeem gemaakt door mensen. Hoe perfect je procedures ook uitgetekend zijn, altijd zul je grensgevallen tegenkomen waarbij twijfel heerst. Hoe je doodstraf ook ziet -als straf, compensatie of vergelding- wanneer je de mogelijkheid een uit te voeren doodstraf toevertrouwt aan een systeem, waarbij de maatschappij een uiterst belangrijke macht toekent aan de mensen die dat systeem bemannen, mag er geen twijfel over bestaan dat diezelfde mensen geen steken laten vallen. Of nog erger, in routinewerk vervallen, onnauwkeurig te werk gaan, onachtzaam en lichtzinnig worden. Tot de doodstraf een ordinaire straf wordt in een maatschappij en dat het beeld van het respect voor het leven dat in die maatschappij leeft, weerspiegeld wordt door de straffen die haar rechtssyteem oplegt. Ik wil NIET door een luie procureur, een onbekwame rechter of een corrupte flik bij wege van de gemeenschap waar ik deel van uitmaak medeplichtige worden aan een collectief begane moord op een onschuldige. En daar draait het op termijn volgens mij altijd op uit. Onvermijdelijk. Dat is wat de technische kant betreft. Op moreel vlak, meer bepaald voor wat mij individueel aangaat, ben ik heel andere mening toegedaan. Iemand die een van mijn dierbaren willens en wetens vermoordt, die zal ik krijgen. En ik draai zijn/haar nek om zonder verpinken. Het kan mij namelijk niet schelen dat ik daar levenslange wroeging over zou hebben, althans niet op dat moment, en nog minder zou ik dit willen overlaten aan een ambtenaar, weze het een beul of een rechter. Tevens moet ik daar dan ook de consequenties van dragen en levenslang achter de tralies draaien, net zoals iedere andere moordenaar. Want dat is in mijn ogen de enige straf die passend is voor een moord. Consequentie boven alles. Individuele verantwoordelijkheid komt nu eenmaal neer op het aanvaarden van consequenties van je handelen, die je hier op voorhand maar al te goed kent. Kortom komt mijn visie er op neer dat de specifieke verhouding die ontstaat tussen een moordenaar en de achterblijvende dierbaren van het slachtoffer met alle dimensies van vergelding, straf of wraak die daar bijhoren, kan, wat mij betreft, onmogelijk overgenomen worden of gedelegeerd worden aan een systeem binnen onze maatschappij. En al helemaal niet als die mensen rekenen op een systeem om een executie uit te voeren waartoe zij zelf niet in staat zouden zijn. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat mens-zijn de belangrijkste hinderpaal is om iemand koelbloedig om het leven te brengen. Ik kan begrip opbrengen voor iemand die persoonlijk de dader confronteert, meer dan om het zomaar over te laten aan een onbekende met een kap over het hoofd (als metafoor voor het gezichtsloze 'systeem'). Waar ik al reken op mijn omgeving om mij te behoeden voor dergelijke ongelukkige wraakacties, reken ik nog meer op een maatschappij die mij niet stimuleert in gevoelens rond moord en doodslag. Hoezeer ik ook vergoten bloed wil vergelden, als men verandert in ongeleide, op pure wraak beluste projectielen, verliezen we allemaal meer dan we ooit kunnen terugwinnen. Dus wanneer achterblijvende familieleden en vrienden smeken om de dood van de moordenaar, zal ik hen nooit moreel hooghartig beoordelen. Maar ze hebben nog steeds geen rechtvaardiging om zelf moordenaar te worden of om een andere hiermee te belasten.
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Aan Iraanse hijskranen hangt men graag jonge meisjes op nadat men haar met alle macht gedwongen had om een misdrijf te begaan waarop ophanging als straf stond. Dat soort doodstraf ken ik namelijk ook, Raven. Ik hoef daar geen morele lesjes uit te leren. Vooral omdat je zo mijn punt nog meer bewijst. Prachtig hé, als de wereld gereduceerd wordt tot de simplismen die onder een religieus geïndoctrineerde hersenpan leven. Ik hoop dat wij al iets verder zijn dat dat....
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() aantal uitgevoerde doodstraffen 2006 (bron AI)
kwestie van alles even in verhouding te plaatsen China: 1010 Iran: 177 Pakistan: 82 Irak: 65 Soedan: 65 Verenigde Staten: 53 Saoedi-Arabië: 39 Jemen: 30 Vietnam: 14 Koeweit: 10 Somalië: 7 Singapore: 5 Maleisië: 4 Japan: 4 Egypte: 4 Jordanië: 4 Bahrein: 3 Indonesië: 3 Mongolië: 3 Noord-Korea: 2 Syrië: 2 Oeganda: 2 Bangladesh: 1 Equatoriaal Guinea: 1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zelf ben volledig tegen de doodstraf. Dit niet uit humane reden, maar uit sociale en finaciele reden. Men zou de criminelen moeten doen werken om de schade morele schade en het finacieel verlies van hun slachtoffers en de maatschappij te vergoeden. Want voor sommige daders is de dood juist een beloning en een verlossing. Men kan dus veel beter de humane tredmolen terug in gebruik stellen, dan mensen te belasten met de schuld van een gerechtelijk moord. Tredmolens die stroom opwekken zijn goedkoop te bouwen en zeer redabel. En het zal een veel beter afschrikkingsmiddel tegen de criminaliteit zijn, dan de huidige doodstraf of levenslange opsluiting zonder verdere gevolgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Over de methodes van doding is al veel inkt gevloeid. Het "probleem" is dat een mens uiterst resistent blijkt te zijn tegen onze pogingen om hem het hoekje om te helpen, en dus moeten allerlei omslachtige technieken worden ontwikkeld om de 100% trefzekerheid te benaderen. In de US wordt er tegelijk heel theatraal maar ook heel preuts en hypocriet met de doodstraf omgesprongen. De injectiemethode kwam vooral tegemoet aan de beulen die in onze moderne tijd niet meer willen geconfronteerd worden met het bloed en de schreeuw. Nochthans was de guillotine bijvoorbeeld veel efficienter en trefzekerder. Maar die methode was niet "proper" genoeg. Men kiest dus momenteel in de VS voor minder efficiente methodes (die meer leed voor de gevangene betekenen), om de daad voor de beul maar ook voor de maatschappij aanvaardbaarder te maken. Toch gaan er ook in de VS meer en meer stemmen op om eindelijk komaf te maken met deze in wezen middeleeuwse praktijk. Laat ons hopen dat het met de komende presidentswissel eindelijk zover zal komen.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de goeverneurs die bepalen of de doodstraf blijft bestaan en word uitgevoerd, niet de president. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Inderdaad, maar er staat niets in de Amerikaanse grondwet (die wel federaal is) om de doodstraf uit te sluiten. Het hangt momenteel dus inderdaad van de overtuiging van de goeverneurs, en dat is geen ideale situatie.
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel er zijn nu eenmaal nogal wat manieren te bedenken om iemand terecht te stellen, van snel en goed, (guillotine, vuurpeleton, hangen) tot traag en vrij pijnlijk , (uithongeren, de strot oversnijden, radbraken, vierendelen... ) Iemand zijn leven afnemen, moet ge trouwens in de context bezien, Vettig Markske bv, of de Freddy Horrion, die ge eigenlijk nooit kunt vrijlaten, omdat ze een gevaar voor de maatschappij blijven, die zouden veel beter afzijn, met een snelle dood op het schavot, dan daar 20, 30 , 40 jaar te zitten in een kot. Een spuitje, de kogel of het kapmes, en ge zijt ervanaf, en de maatschappij is er ook vanaf, soms zijn er nu eenmaal drastische maatregelen nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Verfijn de mogelijk kwalificaties bij de formulering van de schuldvragen en laat ze bij de beoordeling van de zaak zich eveneens uitspreken over de mogelijkheid tot terugkeer in de maatschappij. Ik zie ook wel het verschil tussen een passionele moord en de daden van een psychopaat als Dutroux. Welke jury zou ooit een positief advies geven over een mogelijke terugkeer in de maatschappij van een Marc Dutroux of een Horion? Daarentegen kan ze die mogelijkheid wel bieden aan iemand die weliswaar een moord heeft gepleegd, maar waarbij bepaalde omstandigheden ook het uitzonderlijk karakter van zijn daad kunnen aantonen. Het eerste betreft levenslange quarantaine, het andere bestraffing van wat je gedaan hebt, met nog een kans op herstel. Ik vermijd daarom altijd om op specifieke voorbeelden terug te vallen. Want dan ga je alles gelijkstellen op grond van absolute principes en bestaat er op den duur geen onderscheid meer tussen en kind dat een snoepje steelt en een bankovervaller.
![]() |
![]() |
#15 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is hier ook door iemand gesteld dat je nooit 100 % zeker kan bewijzen dat iemand de dader is, ... Dat is wel mogelijk voor 99.xxx procent, namelijk door DNA onderzoek, als je nu dna van de verdachte op de plaats van de misdaad terugvind in combinatie met vingerafdrukken, het moordwapen, met vingerafdrukken, sperma, bloed etc, ... kunt linken aan de dader, of bij heterdate betrapping, ... Dan zijde toch wel verdomd zeker niet, ... ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die types kunnen nog altijd zelfmoord plegen als ze dat willen. De staat moet hun niet op hun wenken bedienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem in deze vind ik, is, dat een jury, misschien niet goed geplaatst is om over dergelijke vraag te oordelen, dat is voer voor experten en rechters. Wij als gewone stervelingen kunnen moeilijk oordelen over mogelijk psychopatisch gedrag, langs een andere kan, iemand die al voor de 2 of 3' maal voor gelijkaardige feiten moet voorkomen,(zware feiten dan als moord, gewapende overval, verkrachting... ) ... heeft wel het profiel van zo iemand, en zou men zowiezo al voor altijd moeten opsluiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |