![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Bart,
Dhr. Bourgeois zei op het congres dat het de verkiezingen van de laatste kans zijn. Stel nu dat de N-VA de kiesdrempel niet haalt, wat gebeurt er dan? (en niet afkomen met : ik ga er vanuit dat we de drempel halen. het zou maar erg zijn moest u hier niet van uitgaan) Verdwijnt de N-VA? Gaat er nogmaals gepoogd worden om een kartel te vormen? En wat met uw persoon als de N-VA verdwijnt, u staat negatief tegenover het VB en als Vlaams-nationalist zou het spijtig zijn dat u naar de CD&V gaat. |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Ik ga er helemaal niet van uit dat we het halen. Ik ben geen blinde fanaticus. Het wordt keihard knokken zonder garantie op resultaat.
Lukt het niet, dan kunnen we tenminste met opgeheven hoofd het slagveld verlaten. Vraag me niet wat ik dan zelf ga doen, want daar houd ik me nu niet mee bezig. Op deze moment zou ik zeggen: een andere bezigheid gaan zoeken. |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Misschien is de BUB wel iets voor u, als u overal het woordje "Vlaanderen" vervangt door "België" en de verschillentheorie vervangt door het gelijkheidsbeginsel?
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Verschillen erkennen is essentieel voor een correcte toepassing van het gelijkheidsbeginsel. Als je dat niet doet, eindig je in de verschrikkelijkste dictatuur: die van de opgelegde gelijkheid (cf. USSR, nazi-duitsland).
Ik zie mezelf voor het overige niet direct Belgisch patriot worden en ik zie de bub nog minder de kiesdrempel halen. 0,5% zou al mooi zijn. Een minimum aan maatschappelijke relevantie is wel nodig. Ik vind het altijd geestig dat Belgicisten doordrammen over het feit dat de meerderheid van de Vlamingen zich nog Belg noemt. Het doet me immers denken aan Mobutu die altijd sprak over de "richesse potentielle" van Congo. Het Belgisch gevoel is veel te latent om een partij op te vormen en het zal de Vlaamse autonomie niet tegenhouden. Kijk maar naar de standpunten van de partijen waar al die Vlaamse Belgen voor stemmen: ze pleiten allemaal voor meer autonomie. Maar uw inzet waardeer ik en uw opvattingen zijn even waardevol als de mijne. Dat meen ik. |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben op dit moment inderdaad andere katten te geselen. Wij moeten trachten om de mensen (18% twijfelaars) die op 18 mei niet op ons stemden omdat ze vreesden voor de kiesdrempel, te overtuigen. Wij hebben alvast 4 goede thema's waar niemand aan voorbij kan gaan.
![]() |
#7 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik pretendeer niet de motieven van de Vlaamsblok of N-VA-kiezer te doorgronden, maar hun gecombineerde aantal mag nog fervent secessionistisch gemotiveerd zijn: het is verre van een meerderheid......... Citaat:
Hoe hoog de leeuweborst ook opgezet wordt, hoe hard de leeuwevlag ook moge gezwaaid worden, hoe luid de Vlaamse leeuw ook moge gebruld worden......... wie van en voor België leeft, kiest eieren voor zijn geld, de pragmatische invulling van het 'If you cannot beat them, join them.' ![]() Citaat:
Voorlopig wordt daar de Belgische realiteit bestendigd, en misschien is dat wel wat de zwijgende (onverschillige?) meerderheid wenst.......
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ben zeker van mening dat BUB een potentieel heeft, maar evenzeer acht ik het niet groot. We zijn een jonge partij, we kampen met kinderziektes, we moeten het nog allemaal leren, we moeten publiek en aandacht opbouwen... dat gebeurt niet van vandaag op morgen. In dat opzicht vind ik dat de N-VA weinig reden tot klagen heeft: de opsplitsing van de VU was maandenlang het hoofditem van het nieuws, dus een start in alle anonimiteit zoals ons, heeft u niet gehad. Ook nog: het Vlaamse gevoel acht ik niet minder volatiel dan het Belgische of het Antwerpse of het Europese. Daarom geef ik ons, die een programma opbouwen op het Belgische, evenveel kans als jullie, die een programma op het Vlaamse bouwen. En uw inzet en uw mening worden evenzeer door ons gewaardeerd en aanvaard. Ik heb persoonlijk ook reeds veel geleerd uit uw kundigheid in het debat, waarvoor mijn dank.
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Waarvoor dank. We zullen zien wat de kiezer van onze inspanningen denkt.
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#11 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlaamse partijen worden dus door de bevolking verkozen op basis van een Vlaamsgezind verkiezingsprogramma, maar eens de partijen aan de macht zijn, slikken ze door toedoen van die "echte macht" hun Vlaamse verkiezingsbeloften in. Citaat:
Toch wel opvallend dat jij dit als hyperdemocraat door de vingers wilt zien. "voor vorst en vaderland" ? |
|||
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() www. bu-a.be
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft mijn pro-monarchisme: ik heb het recht om ondemocratische zaken te bepleiten, om wat voor reden dan ook. Zelfs in een integraal democratisch systeem is het mogelijk om via de meest democratische middelen iets ondemocratisch in te voeren (b.v. quota, drempels, een vorst behouden, etc.) Mocht ooit het BROV ons ter beschikking staan, dan is het ieders goede recht om ingeval van een anti-monarchistische bevraging de andere zijde te kiezen, ze te verdedigen, en ofwel tenonder te gaan ofwel te zegevieren. In het laatste geval is de 'ondemocratische' oppergaai dan wel democratisch geïnstalleerd, tot een nieuwe meerderheid er ooit anders over oordeelt.........
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote="Kim"]
Citaat:
Citaat:
De N-VA komt ook eerst voor de tweede keer op. Daarbij hebben we een zeer goed programma, waar veel partijen jaloers op kunnen zijn. Om het met de woorden van Jan te zeggen:"De N-VA zou terug de rebel moeten worden".
![]() |
#15 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Door u zo op stellen maakt u elke discussie over het al dan niet democratisch karakter van een instelling onmogelijk. Probeer eens een argumentarium op te bouwen vanuit de huidige context. btw: Wat ga je doen moest de bevolking in een referendum beslissen om het BROV af te schaffen en voor de toekomst onmogelijk te maken (bijv. door een parlementaire dubbel versterkte 4/5 meerderheid in te voeren)? ![]()
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpel: de monarchie is er. Een ondemocratische instelling in een ondemocratische maatschappij. De keuze hoe er mee om te gaan: meerdere opties. 1/Je bent anti: *Wacht tot democratie ingevoerd wordt, en probeer of je een meerderheid achter je krijgt voor afschaffing. *Lobby via anti-monarchistische partijen, en probeer via die weg of je je zin krijgt 2/'t Laat je koud: *Je 'betaalt' zonder mopperen je 0.047 Euro per jaar om deze archaïche cultuurvorm in stand te houden (een beetje zoals de Opera Voor Vlaanderen etc.) 3/Je bent pro: *Op één of andere wijze slaag je er in om uit het hele gedoe een slaatje te slaan:
Citaat:
"Tot 2.00 uitgaan? Zot zeker! Om 0.05 wil ik in mijn bed, en daarmee basta!" ![]() Klinkt dit aannemelijk? Is dit realistisch? Het is hypothetisch steeds mogelijk dat democratie via democratische weg afgeschaft wordt. Maar waarom zou een burgerij zichzelf kortwieken? Dergelijke insinuaties wijzen enkel op een gebrek aan vertrouwen in je medemens. Je hangt nog steeds vast in het denkpatroon dat de bestuurlijke 'elite' steeds beter weet, wat goed is voor een hele bevolking. Vandaar de koudwatervrees voor het invoeren van echte democratie. De meeste partijen beweren enkel democratisch te willen besturen, maar ze bedoelen: particratisch heersen in een louter vertegenwoordigend systeem, waarin zij en de partij de uiteindelijke beslissingsmacht bezitten, zonder mogelijk correctief ingrijpen vanwege de burgers...........
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat je niet alles te grabbel wilt gooien voor de markt, of dat je bedoelt dat enkel wat succes heeft en de charts haalt nog gesubsidieerd mag worden?
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is voor mij een argument om ook een cultuurvorm als de monarchie eveneens in stand te houden. Een moderne staat mag zich toch een klein beetje luxe permitteren. Staat mooi op het visite-kaartje. ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als jij het waarschijnlijk vind dat die bestuurlijke elite zichzelf ooit zal afschaffen, is het ook waarschijnlijk dat het Brov zichzelf zal afschaffen.
![]() |
#20 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zijn niet eens aan de macht, en ze verdedigen al maatregelen om deze te bestendigen. Normaal preken oppositiepartijen weldegelijk directe democratie........ Citaat:
Het is een manier om over partijgrenzen heen, de meerderheid van burgers opnieuw een stem te verlenen. Citaat:
De meesten houden ons referenda van bovenaf voor, waar ze zichzelf niet eens aan gebonden achten. Citaat:
Het ene invoeren betekent niet het andere afschaffen. BROV hoeft geen vervanging voor vertegenwoordiging te zijn, doch slechts een aanvulling. Een stok achter de deur, een echt democratisch instrument.
![]() |