Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2007, 21:18   #1
gladiator
Burgemeester

Standaard Iran drawing up plans to strike European nuclear plants, analysts tells British lawma

http://www.iht.com/articles/ap/2007/...itain-Iran.php

"A European security analyst told British lawmakers Tuesday that he believes Iran may be attempting to draw up plans to strike targets in Europe and has conducted reconnaissance of European nuclear power stations.

Claude Moniquet, president of the European Strategic Intelligence and Security Center, a private think-tank in Brussels, told a meeting of lawmakers and analysts in London's House of Commons that his organization also had evidence Tehran has increased numbers of intelligence agents across Europe.

""We have serious signals that something is under preparation in Europe," Moniquet said, though he did not present any evidence to the meeting. "Iranian intelligence is working extremely hard to prepare its people and to prepare actions.""

...

Hier al besproken? Propaganda of niet?
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 21:21   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Blaffende honden bijten niet, nietwaar...

Maar iran is niet aan't blaffen...
Oud 23 mei 2007, 21:28   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek Bekijk bericht
http://www.iht.com/articles/ap/2007/...itain-Iran.php

"A European security analyst told British lawmakers Tuesday that he believes Iran may be attempting to draw up plans to strike targets in Europe and has conducted reconnaissance of European nuclear power stations.

Claude Moniquet, president of the European Strategic Intelligence and Security Center, a private think-tank in Brussels, told a meeting of lawmakers and analysts in London's House of Commons that his organization also had evidence Tehran has increased numbers of intelligence agents across Europe.

""We have serious signals that something is under preparation in Europe," Moniquet said, though he did not present any evidence to the meeting. "Iranian intelligence is working extremely hard to prepare its people and to prepare actions.""

...

Hier al besproken? Propaganda of niet?
Ik denk dat dit een publiciteitsstunt is om de raketschild in Polen versneld op te laten bouwen.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 23 mei 2007 om 21:29.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 21:33   #4
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Quatch - Iran heeft geen enkel strategisch belang Europa aan te vallen. Zelfs politiek vormen ze een buffer tegen de neocons van de VS.

+ Ahmadinejad is dan wel een Neo-con zoals Bush, maar heus niet zo dom. Een aanval zou betekenen dat Teheran zou platgeveegd worden - Wat voor voordeel zou hij daarbij hebben?
Oud 23 mei 2007, 21:38   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Quatch - Iran heeft geen enkel strategisch belang Europa aan te vallen. Zelfs politiek vormen ze een buffer tegen de neocons van de VS.

+ Ahmadinejad is dan wel een Neo-con zoals Bush, maar heus niet zo dom. Een aanval zou betekenen dat Teheran zou platgeveegd worden - Wat voor voordeel zou hij daarbij hebben?
Misschien dat de man al langer een excuus zocht om van zijn schoonmoeder af te raken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 21:52   #6
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Verder hebben ze (normaal gesproken) ook geen wapens in hun arsenaal die een bereik hebben tot (ver) in Europa, laat staan het UK...

Maar het hoeft dan ook niet per sé met raketten nietwaar...
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 21:55   #7
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar een raket-schild helpt ook niet echt tegen autobommen hé, tenzij die als kop op een scud gemonteerd worden - maar dat volgens mij nie echt aerodynamisch.
Oud 23 mei 2007, 21:56   #8
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aanval zou betekenen dat Teheran zou platgeveegd worden - Wat voor voordeel zou hij daarbij hebben?
Ik heb meer schrik van de Iranezen dan van China. De chinezen zijn dan wel wreed en hebben geen respect voor leven, ze zijn tenminste niet gek. In Iran drukken ze op de schietknop terwijl ze "Allahuackbar" roepen en als de retaliation-raketten naderen beginnen ze martelaarliedjes te zingen.

"Er is geen straf op aarde die niet in het niets zou vallen met de beloningen in de hemel voor het vernietingen van de zionistische staat Israël en de ketters in het Westen." denken ze daar.

De goeie relaties tussen Iran en Venezuela is ook maar zuivere objectieve bondgenootschap.

ps: Ahmadinejad is helemaal geen neo-con als Bush. Bush is een wiedrokende flowerpower hippie in vergelijking

Laatst gewijzigd door Raven : 23 mei 2007 om 22:00.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 22:03   #9
Thin White Duke
Vreemdeling

Thin White Duke's schermafbeelding

Standaard

Sterke vergelijking als je bedenkt dat de VS tussen 2001 en 2003 al twee landen is binnengevallen terwijl Iran zich netjes aan de regels houdt...
Thin White Duke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 22:03   #10
Thin White Duke
Vreemdeling

Thin White Duke's schermafbeelding

Standaard

De regels van buitenlandse expansie bedoel ik, over de binnenlandse praktijken spreek ik mij niet uit..
Thin White Duke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 22:24   #11
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik heb meer schrik van de Iranezen dan van China. De chinezen zijn dan wel wreed en hebben geen respect voor leven, ze zijn tenminste niet gek. In Iran drukken ze op de schietknop terwijl ze "Allahuackbar" roepen en als de retaliation-raketten naderen beginnen ze martelaarliedjes te zingen.
Blablabla... Als je niets van buitenlandse politiek kent, zwijg dan liever. Een staatshoofd - en zeker ahmadinejad - denk eerst aan zijn eigen belang en dan aan de machtspositie van de staat waar hij leiding aan geeft en de belangen (van de olieindustrie). Ahmadinejad is even moslim als Bush democraat is...

Ze gebruiken het gewoon als ideologisch dekentje om hun beleid te verantwoorden en steun te winnen bij de bevolking, maar meer dan een façade is het niet... Bovendien, met religie heeft het het conflict allerminst iets te maken - de Russen en Chinezen zijn immers nog "ongeloviger" dan het Westen en blijkbaar kan onze Iraanse Bush daar wel goed mee overweg.

Citaat:
"Er is geen straf op aarde die niet in het niets zou vallen met de beloningen in de hemel voor het vernietingen van de zionistische staat Israël en de ketters in het Westen." denken ze daar.
Binnenlandse propaganda om zich populair te maken bij de bevolking (die niet bepaald Israel-gezind is) en de volgende verkiezingen te winnen, meer niet...
Oud 23 mei 2007, 22:42   #12
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blablabla... Als je niets van buitenlandse politiek kent, zwijg dan liever. Een staatshoofd - en zeker ahmadinejad - denk eerst aan zijn eigen belang en dan aan de machtspositie van de staat waar hij leiding aan geeft en de belangen (van de olieindustrie). Ahmadinejad is even moslim als Bush democraat is...

Ze gebruiken het gewoon als ideologisch dekentje om hun beleid te verantwoorden en steun te winnen bij de bevolking, maar meer dan een façade is het niet... Bovendien, met religie heeft het het conflict allerminst iets te maken - de Russen en Chinezen zijn immers nog "ongeloviger" dan het Westen en blijkbaar kan onze Iraanse Bush daar wel goed mee overweg.

Binnenlandse propaganda om zich populair te maken bij de bevolking (die niet bepaald Israel-gezind is) en de volgende verkiezingen te winnen, meer niet...
Idd, om iets van buitenlandse politiek te kennen, moet men regelmatig de sites van kleinlinks bezoeken...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 22:50   #13
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Idd, om iets van buitenlandse politiek te kennen, moet men regelmatig de sites van kleinlinks bezoeken...
U kan grappen maken daarover - maar veel fouten staan daar niet op.

Trouwens, ik vermoed door minachtend te doen over klein-links mijn punt wou onderuit halen. Wel, ik studeer zelf wel ook nog steeds Politieke wetenschappen; én daar hoort ook Hedendaagse Internationale Politiek bij dus ik ben er wel vrij dikwijls mee bezig.
Niet dat ik steeds eens ben ben de invalshoek van professor Coolsaet (bv zijn weinig materialistische benadering) - maar op dit punt is het gewoon zonneklaar; Iran heeft geen enkel belang zelf een kernbom te laten ontploffen in West-Europa.
Oud 23 mei 2007, 22:53   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Trouwens, als men echt schrik had van het ideologisch karakter van ahmadinejad dan had men er al lang traditiegewijs de Mossad of de CIA op af gestuurd om hem een toontje lager te laten zingen...

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 23 mei 2007 om 22:53.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 13:32   #15
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, als men echt schrik had van het ideologisch karakter van ahmadinejad dan had men er al lang traditiegewijs de Mossad of de CIA op af gestuurd om hem een toontje lager te laten zingen...
Kan nog gebeuren.
Oud 24 mei 2007, 13:59   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan grappen maken daarover - maar veel fouten staan daar niet op.

Trouwens, ik vermoed door minachtend te doen over klein-links mijn punt wou onderuit halen. Wel, ik studeer zelf wel ook nog steeds Politieke wetenschappen; én daar hoort ook Hedendaagse Internationale Politiek bij dus ik ben er wel vrij dikwijls mee bezig.
Niet dat ik steeds eens ben ben de invalshoek van professor Coolsaet (bv zijn weinig materialistische benadering) - maar op dit punt is het gewoon zonneklaar; Iran heeft geen enkel belang zelf een kernbom te laten ontploffen in West-Europa.
Iran heeft er geen enkel belang bij om een kernbom te laten ontploffen waar dan ook ter wereld. Ze hebben er wel alle belang bij om er te hebben zodat ze zich van een invasie kunnen vrijwaren. Dat is volgens mij het enige doel van de gek van Teheran. Hij kijkt gewoon af van de gek uit Noord-Korea.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 14:44   #17
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Verder hebben ze (normaal gesproken) ook geen wapens in hun arsenaal die een bereik hebben tot (ver) in Europa, laat staan het UK...

Ze hebben (dacht ik) niet zo lang geleden testen gedaan met raketten met een bereik van 5000 km. Ver genoeg om aan Griekenland te raken.

Dat gezegd zijn, het zou immens dom zijn van Iran om een aanslag te doen op een kerncentrale.

Laatst gewijzigd door DenMathias : 24 mei 2007 om 14:44.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 17:21   #18
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Iran heeft er geen enkel belang bij om een kernbom te laten ontploffen waar dan ook ter wereld. Ze hebben er wel alle belang bij om er te hebben zodat ze zich van een invasie kunnen vrijwaren. Dat is volgens mij het enige doel van de gek van Teheran. Hij kijkt gewoon af van de gek uit Noord-Korea.
Een volslagen normaal standpunt van Iran. Het zou nogal onlogisch zijn als ze er geen wilden hebben met die Israelis in de buurt die één van de grootste arsenalen ter wereld hebben.

Nu, ik ben zelf geen voorstander van de verspreiding van A-wapens. Maar als je ze zelf hebt(zoals de VS, Israel of Europa); wat voor recht heb je dan anderen te verbieden ze te bezitten (zoals Iran, Korea of Irak)?

BTW, Ahmadinejad is wel rechts en conservatief, maar daarom per definitie nog niet gek hoor!
Oud 24 mei 2007, 17:38   #19
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Laat Iran maar rustig veel geld stoppen in de ontwikkeling van kernwapens. Niet enkel is dat hun recht maar bovendien verzwakt het de binnenlandse positie van Ahmadinedjad omdat elke dollar die hij in het nucleair programma pompt, er één is die niet in voorzieningen voor zijn eigen bevolking gaat.

Verder is dit de meest absurde veronderstelling omdat Iran er in de eerste vijf jaar - en dan druk ik me, voor Iran althans, zeer hoopvol uit - niet in slaagt een nucleaire draagraket in de lucht te krijgen. Het is zoiets als België die plannen maakt om de volledige Oostkust van de VS te gaan bezetten via een zeelanding.

Ten derde is het politiek gezien zelfmoord vanwege Iran om zelfs maar te overwegen, iets richting Europa te ondernemen omdat dit Europa en de VS weer tot een hecht blok zou maken. Neem het van me aan, dat is het laatste wat onze Iraanse Mahdi wil.

Het zou de VS natuurlijk goed uitkomen wanneer Europa zich bedreigd gaat voelen. Kwestie van één en ander rakettenschild geïnstalleerd te krijgen.

Tot slot moeten we ons hier niet te veel zorgen maken omdat - in geval de nucleaire capaciteit van Iran sneller gerealiseerd wordt - Israël voor ons de aardappelen uit het vuur haalt (hebben onze linkse rakkers weer iets om naar uit te kijken).

Laat ze daar in Iran maar doen en als de nood écht hoog is, dan laat La Grande Armée van Sarkoléon haar tanden wel eens zien.
Oud 24 mei 2007, 17:53   #20
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Die Moniquet is trouwens een Belg die als 'supporter' van de Bush-aanpak begin deze maand ging getuigen in de Commissie Buitenlandse betrekkingen van het Amerikaans congres.

Laat ons zeggen dat ik het op z'n minst toevallig vind dat een 'Bush-supporter' net na zijn terugkeer uit de VS, berichten de wereld instuurt over een dreiging voor Europa vanuit Iran.

Ik geloof in toeval maar als die mannen toch zo'n experts zijn in 'geheimen' en dis meer, doen ze er goed aan het er niet al te dik op te leggen.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 24 mei 2007 om 17:54.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be