![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Steeds meer Japanners werken zich dood
![]() Steeds meer Japanners werken zich letterlijk dood of worden ernstig ziek door overwerk. Vorig jaar werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, waarvan er 147 overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat maakte het Japanse ministerie van Volksgezondheid bekend. Het is het hoogste aantal ernstig zieke en dode werknemers door overwerk ooit en betekent een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De doodsoorzaak is meestal een hartstilstand of een beroerte. Verder werden in het jaar tot eind maart nog eens 819 werkers geestelijk ziek door overwerk. In 176 gevallen pleegden werknemers zelfmoord of deden ze een poging daartoe. Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm) bron: de morgen --------------------------------------------------------------- een waarschuwing om niet de richting van een dolgedraaide arbeidsethos uit te gaan (langer werken, meer uren/week, onbeperkte overuren etc) maar de levenskwaliteit en volksgezondheid te verbeteren door minder werken aan te moedigen, te ijveren voor een 32uren werkweek met behoud van loon en het optrekken van het aantal betaalde vakantiedagen... Laatst gewijzigd door Mitgard : 17 mei 2007 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Mensen mogen zich toch doodwerken als ze dat willen? Of zijn we plotseling tegen euthanasie?
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Totale Japanse bevolking: 127,463,611 zielen (volgens Wikipedia). 355 werknemers werden ernstig ziek: 0,0003% van de bevolking 147 werknemers overleden: 0,0001% van de bevolking 819 werknemers geestelijk ziek door overwerk: 0,0006% van de bevolking 176 werknemers plegen zelfmoord of probeerden dat: 0,0001% van de bevolking. Je moet bij een krant werken om zoiets te interpreteren als "Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan" zeker? Ter vergelijking: In Japan overlijden jaarlijks ongeveer 80 mensen doordat ze van een klif naar beneden vallen. (Bron: NationMaster op basis van WHO-gegevens). Zo heel erg wereldschokkend veel doden door overwerk zijn er dus niet echt. Zijn er cijfers beschikbaar voor België?
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Fixatie van politiek op arbeid als bron van staatsinkomen en stemmen laten varen. Betekent o.a. belastingen op inkomen afschaffen. Japan is, zoals België, een land met progressieve personenbelasting, percentages tot 40 %. http://www.japan-guide.com/e/e2206.html Ik geloof dat er een verband is tussen belastingdruk (in het bijzonder het reële percentage aan overheidsbeslag op arbeidsinkomen) en het aantal zelfmoorden. Ik ben wel te lui om dat uit te zoeken. (Daarom dat het ook maar een geloof is.) Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 mei 2007 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Och, maar dan nog zijn het de japanners die het langste leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
men heeft het enkel over een verband tussen ziekte/sterfte en wérken. waar jij die belastingen vandaan haalt is mij een raadsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb het er toch bijgezet? ![]() Citaat:
Die overheid zegt: 'Werk, werk, werk!', 'Activering van werklozen!'. De druk op werknemers komt niet alleen van de werkgevers, maar ook van de overheid. Volgens mij zelfs in de eerste plaats van de overheid. Kortom: Hoe minder overheid, hoe minder belastingen en bureaucratische regelgeving. Hoe minder belastingen en bureaucratische regelgeving, hoe meer de werkgever er aan overhoudt, hoe minder werkdruk (b.v. 12 man in dienst ipv 8 1/2 tegen dezelfde reële kost) Hoe minder werkdruk, hoe minder psychische problemen tengevolge van de werkdruk. Ik kan ook helemaal mis zijn Dat kan, maar het maakt gelukkig niets uit. Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 mei 2007 om 14:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Idd, zij eten geen vet. Heb ooit japans gegeten, veel betaald ervoor, maar het heeft me echt niet gesmaakt. Geef me maar de vettige Belgische keuken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Voor een land dat blijkbaar zo vergiftigd is door het arbeidsethos valt 0,0003% doden per jaar toch nog sterk mee denk ik. Ik hou niet zo van paniekerige schreeuwende krantenkoppen, zeker niet als men gratuite conclusies eraan verbindt en van die nietszeggende uitspraken als: 'Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan' erbij lapt. Niet alleen is dat een flauwe woordspeling, echt "doodnormaal" zou ik 0,0003% doden per jaar niet noemen. Hoeveel mensen sterven er trouwens in ons land, of in één of ander land met minder werkdruk aan stress?
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
die zijn een rechtstreeks gevolg van uw zo geprezen vrije concurrentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat artikel vormt zeker het charter van uw leven. Iets wat er niet instaat bestaat niet. Trouwens, als ge geen concurrentie aankunt, concurreer dan niet mee he. vrije concurrentie != verplichte concurrentie. Snap je't zo'n beetje? Laatst gewijzigd door born2bewild : 19 mei 2007 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Japanners zijn (samen met VS-burgers) de meest uitgebuitte mensen ter wereld. Ze werken gemiddeld 2000 uur, tegenover zo'n 155O �* 1800 hier.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat komt omdat elke werkende burger hier last heeft van mee-eters. Die meeeter zit nog een pakje onder uw 1550 maar ik moet u het principe van het rekenkundig gemiddelde toch niet uit de doeken gaan doen he? Laatst gewijzigd door born2bewild : 19 mei 2007 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe langer mensen moeten werken om zich in hun leven te onderhouden, hoe groter de uitbuitingsgraad.
Hoe minder lang mensen gemiddeld moeten werken om hetzelfde te doen, hoe hoger de beschavingsgraad van een samenleving. Die evolutie is mogelijk dankzij de ontwikkeling van de productiemiddelen. Vraag is maar of we die grotere en efficiëntere productie omzetten in meer winst of minder werken. Het antwoord op die vraag wordt bepaald door de krachtsverhoudingen tussen de klasse die de productiemiddelen bezit en zij die er afhankelijk van zijn.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
een ambtenaarke met een 10 to 3 jobke dat dan nog eens om de haverklap gaat staken? Nog veel leren hoor. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verneem uit Wikipedia dat jaarlijks een 70-tal Japanners komen te overlijden ten gevolge van een "treffen" met een Horzel...(die schattige diertjes houden niet van Japanners blijkbaar)..
Zoals gesteld in deze thread,let op met krantenkoppen.Japanners zijn inderdaad lange uren "op het werk",en ook "lange uren onderweg van- of naar het werk"... Moesten ze effectief WERKEN dan zou Japan ons allemaal hopeloos weggeconcurreerd hebben...Ik stel alleen maar vast dat,behalve wat top-tech-dingetjes,er vrijwel geen "made in Japan"-zaken meer te koop zijn... Het is niet de "arbeidsethos" alleen,mogelijk zijn de redenen van overlijden/zelfmoord uiteindelijk niet zo verschillend als hier... ![]() |
![]() |
![]() |