Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2007, 13:39   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard hoge arbeidsethos: een ramp voor de volksgezondheid, zie japan

Steeds meer Japanners werken zich dood

Steeds meer Japanners werken zich letterlijk dood of worden ernstig ziek door overwerk. Vorig jaar werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, waarvan er 147 overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat maakte het Japanse ministerie van Volksgezondheid bekend.

Het is het hoogste aantal ernstig zieke en dode werknemers door overwerk ooit en betekent een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De doodsoorzaak is meestal een hartstilstand of een beroerte. Verder werden in het jaar tot eind maart nog eens 819 werkers geestelijk ziek door overwerk. In 176 gevallen pleegden werknemers zelfmoord of deden ze een poging daartoe.
Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm)

bron: de morgen
---------------------------------------------------------------

een waarschuwing om niet de richting van een dolgedraaide arbeidsethos uit te gaan (langer werken, meer uren/week, onbeperkte overuren etc) maar de levenskwaliteit en volksgezondheid te verbeteren door minder werken aan te moedigen, te ijveren voor een 32uren werkweek met behoud van loon en het optrekken van het aantal betaalde vakantiedagen...

Laatst gewijzigd door Mitgard : 17 mei 2007 om 13:40.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 13:43   #2
Casca
Minister

Standaard

Mensen mogen zich toch doodwerken als ze dat willen? Of zijn we plotseling tegen euthanasie?
Oud 17 mei 2007, 13:57   #3
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Steeds meer Japanners werken zich letterlijk dood of worden ernstig ziek door overwerk. Vorig jaar werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, waarvan er 147 overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat maakte het Japanse ministerie van Volksgezondheid bekend.

Het is het hoogste aantal ernstig zieke en dode werknemers door overwerk ooit en betekent een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De doodsoorzaak is meestal een hartstilstand of een beroerte. Verder werden in het jaar tot eind maart nog eens 819 werkers geestelijk ziek door overwerk. In 176 gevallen pleegden werknemers zelfmoord of deden ze een poging daartoe.
Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm) .
Eventjes in perspectief zetten.

Totale Japanse bevolking: 127,463,611 zielen (volgens Wikipedia).

355 werknemers werden ernstig ziek: 0,0003% van de bevolking
147 werknemers overleden: 0,0001% van de bevolking
819 werknemers geestelijk ziek door overwerk: 0,0006% van de bevolking
176 werknemers plegen zelfmoord of probeerden dat: 0,0001% van de bevolking.

Je moet bij een krant werken om zoiets te interpreteren als "Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan" zeker?

Ter vergelijking:
In Japan overlijden jaarlijks ongeveer 80 mensen doordat ze van een klif naar beneden vallen. (Bron: NationMaster op basis van WHO-gegevens).
Zo heel erg wereldschokkend veel doden door overwerk zijn er dus niet echt. Zijn er cijfers beschikbaar voor België?
Oud 17 mei 2007, 14:04   #4
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Eventjes in perspectief zetten.
niet flauw doen hé.
ge kunt alles in perspectief zetten en zo kapotrelativeren.
in perspectief zijn er ook maar weinig mensen die aids krijgen. maar is aids daarom geen probleem?
Oud 17 mei 2007, 14:08   #5
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steeds meer Japanners werken zich dood

Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm)

bron: de morgen
---------------------------------------------------------------

een waarschuwing om niet de richting van een dolgedraaide arbeidsethos uit te gaan (langer werken, meer uren/week, onbeperkte overuren etc) maar de levenskwaliteit en volksgezondheid te verbeteren door minder werken aan te moedigen, te ijveren voor een 32uren werkweek met behoud van loon en het optrekken van het aantal betaalde vakantiedagen...
Oplossing:
Fixatie van politiek op arbeid als bron van staatsinkomen en stemmen laten varen.
Betekent o.a. belastingen op inkomen afschaffen.

Japan is, zoals België, een land met progressieve personenbelasting, percentages tot 40 %.

http://www.japan-guide.com/e/e2206.html

Ik geloof dat er een verband is tussen belastingdruk (in het bijzonder het reële percentage aan overheidsbeslag op arbeidsinkomen) en het aantal zelfmoorden.
Ik ben wel te lui om dat uit te zoeken.
(Daarom dat het ook maar een geloof is.)

Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 mei 2007 om 14:10.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 14:11   #6
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Och, maar dan nog zijn het de japanners die het langste leven.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 14:11   #7
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Mee eens.

Oplossing:
Fixatie van politiek op arbeid als bron van staatsinkomen en stemmen laten varen.
Betekent o.a. belastingen op inkomen afschaffen.

Japan is, zoals België, een land met progressieve personenbelasting, percentages tot 40 %.

http://www.japan-guide.com/e/e2206.html

Ik geloof dat er een verband is tussen belastingdruk (in het bijzonder het reële percentage aan overheidsbeslag op arbeidsinkomen) en het aantal zelfmoorden.
Ik ben wel te lui om dat uit te zoeken.
(Daarom dat het ook maar een geloof is.)
ik zie nergens in dat artikel iets over belastingen.
men heeft het enkel over een verband tussen ziekte/sterfte en wérken. waar jij die belastingen vandaan haalt is mij een raadsel.
Oud 17 mei 2007, 14:12   #8
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Och, maar dan nog zijn het de japanners die het langste leven.
Dat zou vooral met de voeding te maken hebben, hoorde ik ooit.
Maar ik weet niet of dat waar is, en gelukkig hoef ik dat ook niet te weten.
Oud 17 mei 2007, 14:29   #9
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
men heeft het enkel over een verband tussen ziekte/sterfte en wérken. waar jij die belastingen vandaan haalt is mij een raadsel.

Ik heb het er toch bijgezet?

Citaat:
De overheid neemt in België +- de helft van het BBP in beslag en is werkgever van ruim een 1/4 van de actieve beroepsbevolking in dit land.
Die overheid zegt:
'Werk, werk, werk!', 'Activering van werklozen!'.

De druk op werknemers komt niet alleen van de werkgevers, maar ook van de overheid.
Volgens mij zelfs in de eerste plaats van de overheid.

Kortom:
Hoe minder overheid, hoe minder belastingen en bureaucratische regelgeving.
Hoe minder belastingen en bureaucratische regelgeving, hoe meer de werkgever er aan overhoudt, hoe minder werkdruk (b.v. 12 man in dienst ipv 8 1/2 tegen dezelfde reële kost)
Hoe minder werkdruk, hoe minder psychische problemen tengevolge van de werkdruk.

Ik kan ook helemaal mis zijn
Dat kan, maar het maakt gelukkig niets uit.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 mei 2007 om 14:33.
Oud 17 mei 2007, 14:35   #10
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je moet bij een krant werken om zoiets te interpreteren als "Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan" zeker?
Oud 17 mei 2007, 14:38   #11
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Dat zou vooral met de voeding te maken hebben, hoorde ik ooit.
Maar ik weet niet of dat waar is, en gelukkig hoef ik dat ook niet te weten.

Idd, zij eten geen vet. Heb ooit japans gegeten, veel betaald ervoor, maar het heeft me echt niet gesmaakt. Geef me maar de vettige Belgische keuken.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 14:41   #12
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niet flauw doen hé.
ge kunt alles in perspectief zetten en zo kapotrelativeren.
in perspectief zijn er ook maar weinig mensen die aids krijgen. maar is aids daarom geen probleem?
In perspectief zijn er net zeer veel mensen die aids krijgen, vooral in Afrika dan. Maar je zou inderdaad sterk overdrijven mocht je aids in België een ramp noemen, en het zou nog lozer worden mocht je dat dan gaan toeschrijven aan een of ander 'ethos' zoals je deed met de Japanse cijfers.

Voor een land dat blijkbaar zo vergiftigd is door het arbeidsethos valt 0,0003% doden per jaar toch nog sterk mee denk ik.

Ik hou niet zo van paniekerige schreeuwende krantenkoppen, zeker niet als men gratuite conclusies eraan verbindt en van die nietszeggende uitspraken als: 'Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan' erbij lapt. Niet alleen is dat een flauwe woordspeling, echt "doodnormaal" zou ik 0,0003% doden per jaar niet noemen.

Hoeveel mensen sterven er trouwens in ons land, of in één of ander land met minder werkdruk aan stress?
Oud 19 mei 2007, 08:25   #13
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik hou niet zo van paniekerige schreeuwende krantenkoppen, zeker niet als men gratuite conclusies eraan verbindt en van die nietszeggende uitspraken als: 'Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan' erbij lapt.

die zijn een rechtstreeks gevolg van uw zo geprezen vrije concurrentie.
Oud 19 mei 2007, 08:31   #14
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

dat artikel vormt zeker het charter van uw leven. Iets wat er niet instaat bestaat niet.

Trouwens, als ge geen concurrentie aankunt, concurreer dan niet mee he.

vrije concurrentie != verplichte concurrentie.

Snap je't zo'n beetje?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 19 mei 2007 om 08:37.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 09:03   #15
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Japanners zijn (samen met VS-burgers) de meest uitgebuitte mensen ter wereld. Ze werken gemiddeld 2000 uur, tegenover zo'n 155O �* 1800 hier.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 09:05   #16
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Japanners zijn (samen met VS-burgers) de meest uitgebuitte mensen ter wereld. Ze werken gemiddeld 2000 uur, tegenover zo'n 155O �* 1800 hier.
gemiddeld he schat.

Dat komt omdat elke werkende burger hier last heeft van mee-eters.

Die meeeter zit nog een pakje onder uw 1550 maar ik moet u het principe van het rekenkundig gemiddelde toch niet uit de doeken gaan doen he?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 19 mei 2007 om 09:07.
Oud 19 mei 2007, 09:13   #17
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
gemiddeld he schat.
Hoe langer mensen moeten werken om zich in hun leven te onderhouden, hoe groter de uitbuitingsgraad.

Hoe minder lang mensen gemiddeld moeten werken om hetzelfde te doen, hoe hoger de beschavingsgraad van een samenleving.

Die evolutie is mogelijk dankzij de ontwikkeling van de productiemiddelen. Vraag is maar of we die grotere en efficiëntere productie omzetten in meer winst of minder werken.

Het antwoord op die vraag wordt bepaald door de krachtsverhoudingen tussen de klasse die de productiemiddelen bezit en zij die er afhankelijk van zijn.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 09:15   #18
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe langer mensen moeten werken om zich in hun leven te onderhouden, hoe groter de uitbuitingsgraad.
juist.
Oud 19 mei 2007, 09:17   #19
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Die evolutie is mogelijk dankzij de ontwikkeling van de productiemiddelen.
wie gaat voor de "ontwikkeling van productiemiddelen" zorgen?

een ambtenaarke met een 10 to 3 jobke dat dan nog eens om de haverklap gaat staken?

Nog veel leren hoor.

Oud 19 mei 2007, 15:02   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik verneem uit Wikipedia dat jaarlijks een 70-tal Japanners komen te overlijden ten gevolge van een "treffen" met een Horzel...(die schattige diertjes houden niet van Japanners blijkbaar)..

Zoals gesteld in deze thread,let op met krantenkoppen.Japanners zijn inderdaad lange uren "op het werk",en ook "lange uren onderweg van- of naar het werk"...

Moesten ze effectief WERKEN dan zou Japan ons allemaal hopeloos weggeconcurreerd hebben...Ik stel alleen maar vast dat,behalve wat top-tech-dingetjes,er vrijwel geen "made in Japan"-zaken meer te koop zijn...

Het is niet de "arbeidsethos" alleen,mogelijk zijn de redenen van overlijden/zelfmoord uiteindelijk niet zo verschillend als hier...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be