![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jezus Christus, je zal maar een fuif of zo organiseren.
SABAM bestaat al langer dan vandaag. Met de inkomsten van die bloedzuigers betaalt men de componisten en auteurs van de muziek. En ik die dacht dat dat mee in de prijs van een CD zat. De "billijke" vergoeding is recenter en betaalt de vertolkers van de muziek. Ook hierbij dacht ik dat dit eigenlijk in de prijs van een CD zat. Je moet zelfs SABAM betalen voor een cantus, hoewel ik sterk betwijfel of de meeste auteurs ooit hun geld gaan zien, aangezien ze meestal al lang onder de zoden liggen. Je moet het niet onderschatten, op een goede fuif gaat er 35% naar SABAM en de BV, daardoor moeten kleine studentenclubs constant tegen een verlies opboksen. Kortom, ik kan me niet ontdoen dat SABAM, IFPI, de BV,... en de hele reutemeteut een kliek van agressieve profiteurs zijn, die onterecht het recht hebben om gelf te eisen. En ge moogt er zeker van zijn dat we het doen, ik heb geen zin om nog eens extra bij te betalen omdat we het "vergeten" zijn...
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Bandieten zijn het! En met hen de ganse muziekindustrie. Ze gaan met het geld voor andermans werk gaan lopen. De ganse muziekindustrie is korrupt tot en met. Zie ook:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=35129 http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=91660 http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=141552
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik een auto koop, mag ik daar gratis iemand anders mee laten rijden.
Als ik een tv koop, mag ik daar gratis iemand anders naar laten kijken. Als ik een appeltaart koop, mag ik gratis mensen laten meeschranzen. Maar als ik een CD koop, moet ik nog eens centjes dokken om andere mensen ernaar te laten luisteren. Blijkbaar is die CD maar gedeeltelijk van mij? En dan maar zeiken over het illegaal kopiëren... ![]() ![]() ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() groot gelijk, ik betaal ook niet iedere keer mijn loodgieter wanneer ik het toilet doortrek
Coekie
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Vraag mij af ... zouden werkelijk alle fuiven SABAM e.d. betalen? Of wordt hier soms aan ontdoken?
Wat gebeurt er trouwens met fuiven die op het laatste nippertje worden afgelast (bijvoorbeeld tenten die wegwaaien, ...)? Krijgen die hun geld terug? Of moet SABAM pas na een "activiteit met muziek" betaald worden? Vraag mij dit gewoon af, vanuit mijn standpunt als fuivende jongere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
SABAM en BV wordt meer "ontdoken" op landelijke fuiven, genre "VVKSM Poelkapelle Fuif". Ik bedoel: de inning is onrechtvaardig (want dubbel; prijs zit in CD), waarom zou je niet als je kan?
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je vergelijking gaat krom. Aan muziek hangen 'intellektuele' of 'artistieke' rechten. Het principe dat een artiest iets verdient telkens wanneer z'n werk publiek wordt uitgevoerd, vind ik niet slecht. Sabam werkt redelijk transparant. Maar is misschien wel te inhalering voor wie een gewone fuif wil organiseren... De hoge prijs van de cd's is te danken aan de waanzinnige prijzen die de muziekindustrie ervoor vraagt. De producenten en de distributeurs dus, in mindere mate de handel. Het kost nauwelijks één euro om een cdtje te persen en er een hoesje bij te doen. De producenten hebben een soort monopoliepositie, licentierecht op het reproduceren -daar gaat het verkeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een paar gegevens uit persoonlijke ervaring als muziekant: geval 1 wij laten een werk schrijven aan een componist. wij betalen 15.000 oude franken aan SABAM voor auteursrechten. Wij vragen aan de componist hoeveel hij heeft gekregen, wel de fantastische som van 300 bef. geval 2: Wij inviteren een Russisch kinderkoor, zij maken hun arrangementen en composities zelf. Het is een koor die aan de top van de wereld staat qua performance. Wij hebben 25000 bef auteursrechten betaald aan SABAM. we zijn nu 6 jaar later en ze hebben nog gene roste frank gezien. Feit is wel dat er onder de hoofdaandeelhouders van de Europese overkoepelde auteursrechten organisaties op het eind van het jaar een eindejaar potje wordt verdeeld van 2.75 miljard dollar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet er niet bij te vertellen dat die componist 300 bf. bruto ontvangt: op zijn fiscale eindafrekening gaat daar nog een en ander af naargelang zijn andere jaarinkomsten..........
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Dat zijn nu eenmaal parasietenorganisaties zoals er meerderen zijn. Men wil zelfs haarkappers dokters tandartsen sabamrechten laten betalen wanneer er muziek in de wachtkamers gespeeld wordt, zelfs de radio, die dan al sabamrechten betaalt voor elk nr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Momenteel loopt de socio-culturele sector en de professionele cultuursector gebukt onder de maffia praktijken van Sabam en de Billijke vergoeding.
Daarom denk ik eraan om een soort tuf tuf club voor de cultuursector uit te bouwen om de misbruiken van sabam aan te klagen. Ik denk om een site te bouwen met een klachtenbank tov sabam en de billijke vergoeding. Mensen die persoonlijke verhalen hebben kunnen deze naar mij versturen. op. Mail het rond. [email protected] |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb persoonlijk geen enkele ervaring met Sabam, maar als aspirant filmmaker zou het voor mij wel interessant kunnen zijn om te weten hoe dat juist zit met die auteursrechten (moest ik ooit eens muziek gebruiken...). Als die site er ooit komt, laat mij het dan ook eens weten.
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Moeten wij dan elke keer als we de Vlaamse leeuw zingen ook sabam betalen?
![]()
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als Zamu en Unizo een belangrijke inbreng kan hebben zullen ze zeker betrokken worden. Zeker Unizo, want ik denk dat die facturen voor vooral de horecasector een zeer zware belasting is op de inkomsten. Zamu ken ik niet zo, maar als je me meer uitleg geeft kan ik die mensen contacteren. Maar eerst en vooral zal het vanuit de kunstenaars zijn, want die krijgen hun centen niet waar ze recht op hebben. En ik weet uit persoonlijke ervaring dat veel van die mensen het financieel moeilijk hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even terzijde, klopt het dat je voor klassieke muziek geen auteursrechten moet betalen aan SABAM?
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() Naar wie gaat da geld dan???? Da opent alleszins wel perspectieven. Draai vanaf nu op studentenfeestjes klassieke muziek ![]()
![]() |